Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation  (gelezen 65649 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #75 Gepost op: 08 October 2007, 20:36:53 »
Uitgaande van de formule P (vermogen) =U (spanning) x I (stroom) blijft de stroom primair (aan de kant van de 230V stekker dus) ruim onder de 1 Ampere.

Die voetschakelaar kan 2A hebben en is prima geschikt.

Hallo Richard,

Heb het lijntje nog een keer doorgespit en kwam bovenstaande tegen. Staat haaks op wat jij zegt. Of ben ik nu abuis? Vanwaar de verschillende inzichten?


Grt,

Ger.

Met groet,

Ger.

Dieselloco

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #76 Gepost op: 08 October 2007, 21:11:26 »
Uitgaande van de formule P (vermogen) =U (spanning) x I (stroom) blijft de stroom primair (aan de kant van de 230V stekker dus) ruim onder de 1 Ampere.

Die voetschakelaar kan 2A hebben en is prima geschikt.

Hallo Richard,

Heb het lijntje nog een keer doorgespit en kwam bovenstaande tegen. Staat haaks op wat jij zegt. Of ben ik nu abuis? Vanwaar de verschillende inzichten?


Grt,

Ger.



Hallo Ger,

Mijn voetpedaal schakelt de primaire 230V kant, en is voldoende om te schakelen. Ik begrijp niet wat er haaks is?

Hier overigens nog een site voor de rekenaars:http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_spanning_stroom.htm

Groet,
Richard

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #77 Gepost op: 08 October 2007, 21:26:15 »
Ger, er zit nogal verschil tussen een schakelaar die 0,45A kan schakelen (de jouwe), en een die 2A kan schakelen (die van Jan Willem).
« Laatst bewerkt op: 08 October 2007, 21:28:09 door Dirk Timmer »

Jan Willem Wildeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #78 Gepost op: 08 October 2007, 21:43:08 »
als ik naar de foto's kijk van de eigenbouw hier in dit draadje zie ik nergens hele dikke draden. Ik heb vanmiddag eens even gekeken, maar 4 mm² is al behoorlijk dikke jongen en die zie ik nergens terug.

Hoi Ger,

Laat je niet bedriegen door foto's! Zonder referentie zijn afmetingen maar moeilijk te schatten blijkbaar.
Ik heb voor m'n WSA 6mm2 kabels gebruikt voor de soldeerstift én voor de retourleiding.
De geel/groene kabel is een "aardkabel" voor medische apparatuur en de rode kabel is een luidsprekerkabel. Beiden zeer soepel omdat het anders niet fijn meer werkt.
Mijn WSA is een beetje groot uitgevallen omdat er een regeltrafo (heel grote dimmer) + de soldeertrafo inzitten.

En als ik de laatste twee berichtjes lees dan haal je de primaire en secundaire kant van de trafo door elkaar.  
Mijn eerste reactie ging over de voetschakelaar en die zit aan de primaire kant, zoals Richard ook al zei. En bij een 160VA trafo loopt daar max. ca. 0,75A.
En de bedrading naar het soldeerhandvat en de retourklem zitten aan de secundaire kant. En daar kunnen stromen van ruim 30A lopen, vandaar de dikke kabels.

En die 30A is nog bescheiden denk ik. Ik heb gemeten dat er pas vanaf ca 34A iets van wat op solderen lijkt begint. Ik denk dan ook dat er nog hogere stromen kunnen lopen.

succes, en wees voorzichtig met dit soort apparaten als het je "vak" niet is!

groeten,

Jan Willem

p.s. Ik zie dat tijdens het typen Dirk ook al gereageerd heeft.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #79 Gepost op: 08 October 2007, 21:44:41 »
Tja, en wat die weerstand in de draad betreft kan ik me ook goed voorstellen dat een 6 mm² draad meer weerstand kan hebben dan een 2,5 mm² draad.
Bedoel je het niet precies andersom? Of verwar je weerstand met stroom?
Je moet in de elektro wel heel exact opschrijven wat je bedoelt, anders lig je zo in een valkuil. ;)

Citaat
En wat de stekkers betreft: Men heeft het in de catalogus over max. doorgangsweerstand van 3 Ohm...
3 ohm? Dat is wel erg veel. Als je daar 30A door stuurt last die stekker onmiddellijk vast.
Staat er niet 3 mohm? Dat lijkt me waarschijnlijker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #80 Gepost op: 08 October 2007, 21:56:39 »
Hallo allemaal!

Het begint een beetje genant voor me te worden, hier. Het is inmiddels duidelijk dat ik er dus echt weinig vanaf weet. Alleen het nabouwen gaat nog wel. Daar kan Klaas bij mij over meepraten! ( weet je nog de 450 verlichtingsprint  ;) )

Klaas, er staat inderdaad een m voor het ohm teken, dus je vermoeden was juist.

Maar nu even resumerend: Dikke kabel dus. Ik ga dan voor de 6 mm². Maar weet iemand waar ik die bananenstekkers kan krijgen die deze kabel slikken? En zijn die stekkers een beetje veilig te gebruiken? En de bijbehorende bussen, welke kan ik dan het beste nemen? Ik heb zo'n vermoeden dat 16 Amp. belasting dus véél te weinig is.

En het voetpedaal, zijn daar nog suggesties voor? Die primaire kant? Is het voetpedaal in dat geval gewoon de aan/uit schakelaar? Ik begin het moeilijk te krijgen.... ;D

Hellup.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #81 Gepost op: 08 October 2007, 22:06:42 »
Wat de voetschakelaar betreft heb ik het volgende gevonden:

http://cgi.ebay.nl/Marquardt-Fuss-Taster-Fuss-Schalter-Typ-2410-0301-NEU_W0QQitemZ180166220794QQihZ008QQcategoryZ65497QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Is deze wél ok? ( Volgens mij namelijk wél!)

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #82 Gepost op: 08 October 2007, 22:17:17 »
En het voetpedaal, zijn daar nog suggesties voor? Die primaire kant? Is het voetpedaal in dat geval gewoon de aan/uit schakelaar? Ik begin het moeilijk te krijgen.... ;D
Primair en secundair slaan op de trafo. De betekenis is eigenlijk heel simpel. Primair betekent eerste, secundair betekent tweede. (je ziet, een beetje kennis van Latijn is in dit vak ook niet verkeerd)
In de tekening op die beagle pagina, en ook in het praktijkboek, is de primaire kant de linkerkant van de trafo, dus waar de 230V zit aangesloten. De secundaire is de rechterkant, die gaat naar je dikke draden en de electrodes.

Er zijn in de primaire kring 2 schakelaars getekend, een hoofdschakelaar waarmee je het ding helemaal uit kunt zetten, en een voetschakelaar waarmee je hem tijdens het solderen bedient. Die hoofdschakelaar zou je ook weg kunnen laten, je kunt het apparaat ook uit zetten door de stekker uit de muur te trekken. Op een gewone soldeerbout zit ook geen schakelaar.

Voor de voetschakelaar zou je een gewone lichtschakelaar op een plankje kunnen monteren. Er bestaan schakelaars met zo'n grote wip waar je aan 1 kant een veertje onder kunt monteren zodat hij terugveert als je hem loslaat. Dan werkt hij dus als drukknop. Ik heb zo'n schakelaar 1 keer gebruikt, maar ik weet niet meer welk merk het was. Kan het ook niet meer controleren, want het gebouw waar dat ding in zat is inmiddels gesloopt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ronald56

  • Gast
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #83 Gepost op: 08 October 2007, 22:22:47 »
Ger,

Vergelijk het even met een snelweg : we hebben het aan de secundaire kant van de trafo over een GROTE stroom  Amperes( vergelijk met auto,s )

Deze stroom ( auto,s ) gaan makkelijker door een 4 baans weg ( 4 mm²), en nog veel makkelijker door een 6 baans ( 6 mm² ) . dit geeft veel minder weerstand (warmte ) - fileleed  ;D

vergeet ook niet , dat we het hier over mm² hebben , dus de draad kwadratisch groter wordt , dus het verschil tussen 4 en 6mm² is groter dan je denkt

ronald
« Laatst bewerkt op: 08 October 2007, 22:25:20 door ronald56 »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #84 Gepost op: 08 October 2007, 22:51:26 »
Hallo alweer.

Klaas en Ronald, dank dank. Ik had al een vermoeden dat de primaire kant de 220 kant was. En dat de kabeldikte zéér belangrijks is. ( Hoe dikker hoe beter ) Ik heb een jaar of twee geleden mijn aanhangwagen omgebouwd van 7 naar 13 polig stekkersysteem en gelijk een achteruitrijlamp en mistlamp gemonteerd. Voor de leuk nog wat contourverlichting en ja hoor, file. Met andere woorden: mijn hele lampenkerstboom op de auto en aanhanger ging maf doen. Bleek de 0,75 mm² kabel te dun. Alles vervangen door 2,5 mm² en het was opgelost. Dus helemaal onbekend ben ik niet met deze materie. Maar dit is natuurlijk ook wel even andere koek. 220V doet pijn, bij een auto is die kans iets minder, zolang je bij de dynamo uit de buurt blijft.... Maar goed, weer even on-topic:

De pedaal uit de link is dus in mijn optiek geschikt. Kan ik daar nu gewoon een standaard 2 aderig netsnoer op aansluiten? Hij zit immers aan de primaire kant. Ik dacht daarbij aan zo'n snoer dat o.a. aan audio-apparatuut zit, dat je dan in zijn geheel van het apparaat af kunt halen. Zo'n snoer zit overigens ook aan mijn Philips soldeerstation.  Is deze gedachtegang juist? Of kan dit snoer ook de klus niet aan?

Voor de netspanning heb ik zo'n zelfde snoer alleen dan 3 polig, met randaarde dus. Dat snoer komt van een oude printer. Lijkt me voldoende, dacht ik. Laat me maar weten of ik goed zit.

Nog iemand een idee waar ik die grote bananenstekkers kan krijgen?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

ronald56

  • Gast
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #85 Gepost op: 08 October 2007, 22:54:02 »
zat net even te kijken , en dan valt me op , dat er bij luidsprekersnoer gewoon over mm gesproken wordt , en bij meetsnoeren over mm²

6 mm² lijkt me dan wel erg dik (kan nooit kwaad natuurlijk )
( installatiedraad voor de 220 volt huisinstallatie is al 2,5mm² )

ronald
« Laatst bewerkt op: 08 October 2007, 23:26:10 door ronald56 »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #86 Gepost op: 08 October 2007, 23:38:18 »
vergeet ook niet , dat we het hier over mm² hebben , dus de draad kwadratisch groter wordt , dus het verschil tussen 4 en 6mm² is groter dan je denkt
Ronald, volgens mij ben je wat verwarring aan het kweken. 6 mm2 is gewoon anderhalf keer zo veel als 4 mm2. Ingewikkelder hoef je het niet te maken. De aanduiding mm2 betekent vierkante millimeter. Weer een lesje Latijn: quadraat betekent vierkant. ;)

( installatiedraad voor de 220 volt huisinstallatie is al 2,5mm² )
De dikte van de draad heeft weinig met de spanning te maken, maar alles met de stroom. In een huisinstallatie mag door 2,5 mm2 maximaal 16A lopen.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2007, 23:42:45 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #87 Gepost op: 08 October 2007, 23:46:33 »
uuuhm, en die stekkers met bussen... ;)

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #88 Gepost op: 08 October 2007, 23:47:30 »
En Klaas,

Dat pedaal, is dat ok?

Gr,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #89 Gepost op: 09 October 2007, 00:18:34 »
Gezien de gegeven specificaties is dat pedaal ok.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.