Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 21:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
Vandaag om 20:52:17
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 19:44:04
Heroplage Artitec Plan W? door Petertje
Vandaag om 19:24:07
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
  

Auteur Topic: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation  (gelezen 65864 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #75 Gepost op: 08 October 2007, 20:36:53 »
Uitgaande van de formule P (vermogen) =U (spanning) x I (stroom) blijft de stroom primair (aan de kant van de 230V stekker dus) ruim onder de 1 Ampere.

Die voetschakelaar kan 2A hebben en is prima geschikt.

Hallo Richard,

Heb het lijntje nog een keer doorgespit en kwam bovenstaande tegen. Staat haaks op wat jij zegt. Of ben ik nu abuis? Vanwaar de verschillende inzichten?


Grt,

Ger.

Met groet,

Ger.

Dieselloco

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #76 Gepost op: 08 October 2007, 21:11:26 »
Uitgaande van de formule P (vermogen) =U (spanning) x I (stroom) blijft de stroom primair (aan de kant van de 230V stekker dus) ruim onder de 1 Ampere.

Die voetschakelaar kan 2A hebben en is prima geschikt.

Hallo Richard,

Heb het lijntje nog een keer doorgespit en kwam bovenstaande tegen. Staat haaks op wat jij zegt. Of ben ik nu abuis? Vanwaar de verschillende inzichten?


Grt,

Ger.



Hallo Ger,

Mijn voetpedaal schakelt de primaire 230V kant, en is voldoende om te schakelen. Ik begrijp niet wat er haaks is?

Hier overigens nog een site voor de rekenaars:http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_spanning_stroom.htm

Groet,
Richard

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #77 Gepost op: 08 October 2007, 21:26:15 »
Ger, er zit nogal verschil tussen een schakelaar die 0,45A kan schakelen (de jouwe), en een die 2A kan schakelen (die van Jan Willem).
« Laatst bewerkt op: 08 October 2007, 21:28:09 door Dirk Timmer »

Jan Willem Wildeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #78 Gepost op: 08 October 2007, 21:43:08 »
als ik naar de foto's kijk van de eigenbouw hier in dit draadje zie ik nergens hele dikke draden. Ik heb vanmiddag eens even gekeken, maar 4 mm² is al behoorlijk dikke jongen en die zie ik nergens terug.

Hoi Ger,

Laat je niet bedriegen door foto's! Zonder referentie zijn afmetingen maar moeilijk te schatten blijkbaar.
Ik heb voor m'n WSA 6mm2 kabels gebruikt voor de soldeerstift én voor de retourleiding.
De geel/groene kabel is een "aardkabel" voor medische apparatuur en de rode kabel is een luidsprekerkabel. Beiden zeer soepel omdat het anders niet fijn meer werkt.
Mijn WSA is een beetje groot uitgevallen omdat er een regeltrafo (heel grote dimmer) + de soldeertrafo inzitten.

En als ik de laatste twee berichtjes lees dan haal je de primaire en secundaire kant van de trafo door elkaar.  
Mijn eerste reactie ging over de voetschakelaar en die zit aan de primaire kant, zoals Richard ook al zei. En bij een 160VA trafo loopt daar max. ca. 0,75A.
En de bedrading naar het soldeerhandvat en de retourklem zitten aan de secundaire kant. En daar kunnen stromen van ruim 30A lopen, vandaar de dikke kabels.

En die 30A is nog bescheiden denk ik. Ik heb gemeten dat er pas vanaf ca 34A iets van wat op solderen lijkt begint. Ik denk dan ook dat er nog hogere stromen kunnen lopen.

succes, en wees voorzichtig met dit soort apparaten als het je "vak" niet is!

groeten,

Jan Willem

p.s. Ik zie dat tijdens het typen Dirk ook al gereageerd heeft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #79 Gepost op: 08 October 2007, 21:44:41 »
Tja, en wat die weerstand in de draad betreft kan ik me ook goed voorstellen dat een 6 mm² draad meer weerstand kan hebben dan een 2,5 mm² draad.
Bedoel je het niet precies andersom? Of verwar je weerstand met stroom?
Je moet in de elektro wel heel exact opschrijven wat je bedoelt, anders lig je zo in een valkuil. ;)

Citaat
En wat de stekkers betreft: Men heeft het in de catalogus over max. doorgangsweerstand van 3 Ohm...
3 ohm? Dat is wel erg veel. Als je daar 30A door stuurt last die stekker onmiddellijk vast.
Staat er niet 3 mohm? Dat lijkt me waarschijnlijker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #80 Gepost op: 08 October 2007, 21:56:39 »
Hallo allemaal!

Het begint een beetje genant voor me te worden, hier. Het is inmiddels duidelijk dat ik er dus echt weinig vanaf weet. Alleen het nabouwen gaat nog wel. Daar kan Klaas bij mij over meepraten! ( weet je nog de 450 verlichtingsprint  ;) )

Klaas, er staat inderdaad een m voor het ohm teken, dus je vermoeden was juist.

Maar nu even resumerend: Dikke kabel dus. Ik ga dan voor de 6 mm². Maar weet iemand waar ik die bananenstekkers kan krijgen die deze kabel slikken? En zijn die stekkers een beetje veilig te gebruiken? En de bijbehorende bussen, welke kan ik dan het beste nemen? Ik heb zo'n vermoeden dat 16 Amp. belasting dus véél te weinig is.

En het voetpedaal, zijn daar nog suggesties voor? Die primaire kant? Is het voetpedaal in dat geval gewoon de aan/uit schakelaar? Ik begin het moeilijk te krijgen.... ;D

Hellup.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #81 Gepost op: 08 October 2007, 22:06:42 »
Wat de voetschakelaar betreft heb ik het volgende gevonden:

http://cgi.ebay.nl/Marquardt-Fuss-Taster-Fuss-Schalter-Typ-2410-0301-NEU_W0QQitemZ180166220794QQihZ008QQcategoryZ65497QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Is deze wél ok? ( Volgens mij namelijk wél!)

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #82 Gepost op: 08 October 2007, 22:17:17 »
En het voetpedaal, zijn daar nog suggesties voor? Die primaire kant? Is het voetpedaal in dat geval gewoon de aan/uit schakelaar? Ik begin het moeilijk te krijgen.... ;D
Primair en secundair slaan op de trafo. De betekenis is eigenlijk heel simpel. Primair betekent eerste, secundair betekent tweede. (je ziet, een beetje kennis van Latijn is in dit vak ook niet verkeerd)
In de tekening op die beagle pagina, en ook in het praktijkboek, is de primaire kant de linkerkant van de trafo, dus waar de 230V zit aangesloten. De secundaire is de rechterkant, die gaat naar je dikke draden en de electrodes.

Er zijn in de primaire kring 2 schakelaars getekend, een hoofdschakelaar waarmee je het ding helemaal uit kunt zetten, en een voetschakelaar waarmee je hem tijdens het solderen bedient. Die hoofdschakelaar zou je ook weg kunnen laten, je kunt het apparaat ook uit zetten door de stekker uit de muur te trekken. Op een gewone soldeerbout zit ook geen schakelaar.

Voor de voetschakelaar zou je een gewone lichtschakelaar op een plankje kunnen monteren. Er bestaan schakelaars met zo'n grote wip waar je aan 1 kant een veertje onder kunt monteren zodat hij terugveert als je hem loslaat. Dan werkt hij dus als drukknop. Ik heb zo'n schakelaar 1 keer gebruikt, maar ik weet niet meer welk merk het was. Kan het ook niet meer controleren, want het gebouw waar dat ding in zat is inmiddels gesloopt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ronald56

  • Gast
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #83 Gepost op: 08 October 2007, 22:22:47 »
Ger,

Vergelijk het even met een snelweg : we hebben het aan de secundaire kant van de trafo over een GROTE stroom  Amperes( vergelijk met auto,s )

Deze stroom ( auto,s ) gaan makkelijker door een 4 baans weg ( 4 mm²), en nog veel makkelijker door een 6 baans ( 6 mm² ) . dit geeft veel minder weerstand (warmte ) - fileleed  ;D

vergeet ook niet , dat we het hier over mm² hebben , dus de draad kwadratisch groter wordt , dus het verschil tussen 4 en 6mm² is groter dan je denkt

ronald
« Laatst bewerkt op: 08 October 2007, 22:25:20 door ronald56 »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #84 Gepost op: 08 October 2007, 22:51:26 »
Hallo alweer.

Klaas en Ronald, dank dank. Ik had al een vermoeden dat de primaire kant de 220 kant was. En dat de kabeldikte zéér belangrijks is. ( Hoe dikker hoe beter ) Ik heb een jaar of twee geleden mijn aanhangwagen omgebouwd van 7 naar 13 polig stekkersysteem en gelijk een achteruitrijlamp en mistlamp gemonteerd. Voor de leuk nog wat contourverlichting en ja hoor, file. Met andere woorden: mijn hele lampenkerstboom op de auto en aanhanger ging maf doen. Bleek de 0,75 mm² kabel te dun. Alles vervangen door 2,5 mm² en het was opgelost. Dus helemaal onbekend ben ik niet met deze materie. Maar dit is natuurlijk ook wel even andere koek. 220V doet pijn, bij een auto is die kans iets minder, zolang je bij de dynamo uit de buurt blijft.... Maar goed, weer even on-topic:

De pedaal uit de link is dus in mijn optiek geschikt. Kan ik daar nu gewoon een standaard 2 aderig netsnoer op aansluiten? Hij zit immers aan de primaire kant. Ik dacht daarbij aan zo'n snoer dat o.a. aan audio-apparatuut zit, dat je dan in zijn geheel van het apparaat af kunt halen. Zo'n snoer zit overigens ook aan mijn Philips soldeerstation.  Is deze gedachtegang juist? Of kan dit snoer ook de klus niet aan?

Voor de netspanning heb ik zo'n zelfde snoer alleen dan 3 polig, met randaarde dus. Dat snoer komt van een oude printer. Lijkt me voldoende, dacht ik. Laat me maar weten of ik goed zit.

Nog iemand een idee waar ik die grote bananenstekkers kan krijgen?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

ronald56

  • Gast
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #85 Gepost op: 08 October 2007, 22:54:02 »
zat net even te kijken , en dan valt me op , dat er bij luidsprekersnoer gewoon over mm gesproken wordt , en bij meetsnoeren over mm²

6 mm² lijkt me dan wel erg dik (kan nooit kwaad natuurlijk )
( installatiedraad voor de 220 volt huisinstallatie is al 2,5mm² )

ronald
« Laatst bewerkt op: 08 October 2007, 23:26:10 door ronald56 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #86 Gepost op: 08 October 2007, 23:38:18 »
vergeet ook niet , dat we het hier over mm² hebben , dus de draad kwadratisch groter wordt , dus het verschil tussen 4 en 6mm² is groter dan je denkt
Ronald, volgens mij ben je wat verwarring aan het kweken. 6 mm2 is gewoon anderhalf keer zo veel als 4 mm2. Ingewikkelder hoef je het niet te maken. De aanduiding mm2 betekent vierkante millimeter. Weer een lesje Latijn: quadraat betekent vierkant. ;)

( installatiedraad voor de 220 volt huisinstallatie is al 2,5mm² )
De dikte van de draad heeft weinig met de spanning te maken, maar alles met de stroom. In een huisinstallatie mag door 2,5 mm2 maximaal 16A lopen.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2007, 23:42:45 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #87 Gepost op: 08 October 2007, 23:46:33 »
uuuhm, en die stekkers met bussen... ;)

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #88 Gepost op: 08 October 2007, 23:47:30 »
En Klaas,

Dat pedaal, is dat ok?

Gr,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #89 Gepost op: 09 October 2007, 00:18:34 »
Gezien de gegeven specificaties is dat pedaal ok.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.