Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 10:56:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 09:43:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:43:10
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
  

Auteur Topic: Eifelgeschiedenis  (gelezen 192519 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #375 Gepost op: 04 September 2016, 22:02:07 »
Een slok water zal ook eerder behoefte aan zijn dan aan een slok Bunker C, als de omstandigheden een beetje richting optimaal zijn kan met één portie olie zo'n duizend kilometer onder de wielen weggewerkt worden.

Ze rijdt anders prima, zo te zien!  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #376 Gepost op: 04 September 2016, 22:44:42 »
(Reactie als Reinout)

Ze rijdt best redelijk. M'n definitie van "goed" is wat vertekend door het recente ge-faulhaber. Maar er zijn nog wel problemen. Het mormel veroorzaakt op een tweetal wissels soms kortsluiting. En soms blokkeren de wielen van de lok. Ik heb van alles al rechtgebogen, nagekeken, gerommeld, geduwd, getrokken. Toch de schuifmaat er maar eens bij ter ultieme controle.

Als ik (in m'n bouwdraadje) morgen de foto's laat zien van de oorspronkelijke toestand... Een vertwijfelde greep richting haardos is vrijwel gegarandeerd :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #377 Gepost op: 04 September 2016, 23:24:39 »
Kijk eens of de wielbouten van de drijfstangen niet er uit lopen
had dat 0ok met een78 er

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #378 Gepost op: 05 September 2016, 17:54:06 »
En ik heb het bij een FL*86 in combinatie met een licht verbogen drijfwerk. Wat deed je eraan ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #379 Gepost op: 05 September 2016, 19:00:00 »
alles goed monteren
de drijfstang boutenweer vast tikken
de aandrijving van de lucht pomp controleren,die wil na demontage wel eens verkeerd om staan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #380 Gepost op: 22 September 2016, 22:13:08 »
De 86er loopt binnen met een goederentrein. Bahnmeister Ludwig kijkt op van z'n koffie en kijkt door het kleine klapraampje naar buiten. Tenminste, dat was zijn planning. Moritz ligt in de vensterbank, dus Ludwig ziet een keurige zwarte vacht...

Poging twee: Ludwig doet de deur open en kijkt om het hoekje. Ja, de wagon met ballast zit in de trein. Die gaat de goederentrein op de terugweg in Berenbach achterlaten. Dan kan hij met de inhoud het ballastbed wat fatsoeneren. Wat is dat trouwens voor een rare moderne wagon? Met reclame erop ofzo? Nou, het zal wel. Grind is grind.



Mit freundlichen Grüße,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #381 Gepost op: 23 September 2016, 10:00:59 »
Hi Reinout,

Leuk filmpje, ook je "bediening" is heel interessant om te zien dat is weer eens iets anders dan een beeldscherm.

grüße
Harald
« Laatst bewerkt op: 23 September 2016, 10:02:42 door Haradigi »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #382 Gepost op: 23 September 2016, 13:55:13 »
Het zijn toch twee verschillende wagens voor 10 jaar benelux? Waar is de andere?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1198
    • Modelspoor Design
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #383 Gepost op: 23 September 2016, 22:25:18 »
Dat klopt alleen heeft Reinout gekozen voor alleen Versie 1. In H0 waren de wagens ook los te krijgen.

Gr

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis, van en naar Lümmeln
« Reactie #384 Gepost op: 02 October 2016, 23:38:50 »
Enige tijd geleden....

En het geschiedde in die dagen dat er een bestelling uitging van Bf Kelberg naar het volk van Lümmeln om wat van die fijne steenkool met glimmers te leveren.
Dus trok Joachim Klätzmaier op naar Kelberg, de stad waar de steenkool nodig was, met zijn stoker, Ralf Peters, die boterhammen in een trommeltje bij zich had.



Toen zij nog maar kwalijk onderweg waren, klonk een loeiend protest onder het volk, Benelux geheten, een verkeerde lok was gekozen.

Des volkes wil geschiede:



Tenslotte liggen de pepernoten ook alweer in de schappen.

Van Lümmeln richting Kelberg is het een fikse afstand. Nooit en te nimmer dat Joachim Klätzmaier daar normaliter zou belanden. Maar goed, je komt wel eens wat tegen onderweg. Het begon historisch verantwoord: een tocht over de oude hoofdlijn van de Cöln-Mindener Eisenbahn Gesellschaft richting, ja, Keulen. Fiks stukje rijden, maar dat kende hij prima. Fiks stukje rijden, lang genoeg om zich halverwege af te vragen waarom hij zijn stoker bij zich had terwijl hij een diesellok bestuurde. Duidelijk tijd om minder te kletsen en meer op te letten. Hoewel, het is natuurlijk wel lekker om iemand bij je te hebben om tegenaan te kletsen...

Met zijn trein mocht hij over de Hohenzollernbrug en door Köln Hbf doorrijden tot Köln Eifeltor. Eigenlijk viel dat wel mee. Uurtje of vier, met een beetje rust tussendoor in Hamm. Hij had daar normaliter met z'n lok van de trein gemoeten/gemogen, maar er was een lok uitgevallen, dus "of hij even door wilde rijden". Oh, prima, hij had wel wegbekendheid. Maaruh... wat hadden ze hier in Keulen voor hem in petto? Te vroeg om einde dienst te hebben.... Eigenlijk wilde hij gelijk terug i.v.m. de afspraak in het café in Lümmeln.

Samen met zijn stoker, Ralf Peters, loopt hij naar de Lokleitung.

"Oh, jij wilt gelijk terug? Dat komt goed uit, want..."

"..."

"Eh, met z'n tweeën? Dat is niet nodig voor een diesel."

"...""

"Oh, geen $%&#*@^ uitgevroten de laatste 4 uur? Aha! Dan kan jij ons ook uit de brand helpen!"

"..."

"Nee, Joachim, jij hebt nu nog drie minuten om je v100 weer te pakken en voor die Hilfszug richting Minden te zetten. Benen maken. Ralf, jij krijgt een uitje richting de Eifel. Een machinist van Bw Koblenz Mosel zit zonder stoker omdat z'n stoker hier op het toilet zit en er van pure ellende de komende 3 uur niet af komt. Ralf, je hebt de vorige 4 uur lekker kunnen snurken op die V100, dus... Tijd om je loon te verdienen. Nou ja, verdienen... Lekker rustig met een losse lok terug naar Andernach en daar de goederentrein naar Kelberg oppikken. Oh, we zullen je wel even de kolenwagen voor het 'Bw' Kelberg meegeven, dan heb je nog iets aan de haak. Joachim? Ben je al weg?"

Mit freundlichen Grüße,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #385 Gepost op: 02 October 2016, 23:50:17 »
"Miew!"

Even kijken, waar moet hij zijn?

"Miew! Miew!"

Nou, gewoon maar even naar het loket.

"Miew! Miew! Miew!"

Ja, ja. Even de kater (Moritz, uiteraard) achter z'n oortjes gekrabt. En daarna met de persoon achter het loket (Jakob Bodemann, uiteraard) gepraat.

"..."

"Klopt, een pakketje voor het Bahnbetriebswerk in Lümmeln."

"..."

"Ehhh, nee, ja, nou... Eh, ik weet het eigenlijk niet of het 'intern vervoer' is. Stuur het voor de zekerheid maar gewoon als pakket op, dan ben ik er in ieder geval zeker van dat het ordnungsgemäß is."

"..."

"Oh, ehm, tja, het is een proefpakket met een nieuw soort kabels om als trekdraden voor de wisselbediening te gebruiken. Ze hebben daar in Lümmeln te kennen gegeven dat ze erg geïnteresseerd zijn in ons product, vandaar. Adresseer het maar aan 'Bahnmeisterei Lümmeln'. Ik weet eerlijkgezegd niet of ze daar echt een Bahnmeisterei hebben, maar met dat opschrift komt het vast na wat heen-en-weer-gevraag wel bij de juiste persoon terecht."

"..."

"Het komt waarschijnlijk dinsdag aan? Dat is prima. Danke schön!"

Mit freundliche Grüße,

Bahnhof Kelberg


Update: ja, er is een Bahnmeisterei
« Laatst bewerkt op: 03 October 2016, 14:22:21 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #386 Gepost op: 04 October 2016, 23:19:12 »
Ralf loopt richting de 86er en klimt naar boven. "Was soll das?" is zijn ontvangst.

Pardon? "Ich bin Ralf, het is de bedoeling dat ik als vervangende stoker meega."

"Ah! Entschuldigung! Ik ben niet 100% bij de les geloof ik. M'n eigen stoker, een broekie van 18, begon ter hoogte van Remagen bleek te zien en ter hoogte van Bonn groen. Vlak voor Keulen hing 'ie me buitenboord en kotste de boel onder. Viespeuk. Zit nog steeds op het toilet geloof ik. Jij kan een beetje stoken?"

"Beetje stoken? Zegguh, opa, tikkie dimmen, ja! Ik kan stoken als de beste!" Even kijken hoe ver 'ie kan gaan met brutale opmerkingen. Dat is bij dit soort types vaak een goede methode. Beetje risico, maar toch.

"Nou nou nou, rustig maar hoor.... Hoewel, rustig? Aan de slag! Stoken met je luie donder!"

"Ach, da's goed hoor. Vier uur lang betaald op m'n krent gezeten in een diesellok... Degene die m'n dienst indeelde was niet helemaal helder geloof ik. Dan wil ik best effe m'n spierballen laten rollen, hoor. Ga es aan de kant, dan kan ik effe stoken."



Ter hoogte van Remagen zijn ze al lekker aan het kletsen. Als Claus' oog vlak voor Kelberg valt op de telefoondraden langs het viadukt vraagt hij:

"Hé Ralf, weet je wat de overeenkomst is tussen die kolen in die open wagen achter ons en die telefoondraden?"

"Huh? Zeg Claus, je kan lekker kletsen hoor, maar volgens mij heb je stiekum een flesje schnapps verorberd..."

"Kletspraat! De overeenkomst is logisch, toch? Die kolen zijn bedoeld voor de loks. Om van A naar B te rijden. Om reizigers te vervoeren. Dus om menselijke interactie mogelijk te maken. Net zo zijn die telefoonlijnen er om communicatie van A naar B voor elkaar te krijgen. In beide zit beweging. Logisch toch?" 1

Ralf moet er om grinniken. Dat is de 23e rare vergelijking al die uit Claus komt.

"Zeg Ralf, overijverige minkukel die je bent: kap es effe met stoken, want we zijn bijna in Kelberg en daar hoeven we alleen maar te rangeren!"

Ralf grijst en gooit demonstratief z'n schop in de hoek. En begint te geeuwen en verveeld uit het raam te kijken. Claus mag tevreden zijn met z'n invaller :)



Reinout

1) Met dank aan dochterlief voor de vergelijking
« Laatst bewerkt op: 04 October 2016, 23:20:55 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #387 Gepost op: 05 October 2016, 13:00:42 »
Hi Reinout,

Op een bijzondere manier een groot "speel" genot.
Hartstikke leuk.

groet
Harald

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Eifelgeschiedenis: les 1 v/d 4: luisterles
« Reactie #388 Gepost op: 14 October 2016, 19:00:23 »
"Kijk, daar zit 'ie!"

"Huh? Ik zie niets!"

"Kijk, je ziet net twee glinsterende oogjes onder in deze spleet." Het schooljongetjes zit met z'n twee vriendjes op de knieën voorovergebogen op de rand van het perron. De trein die hen naar huis gaat brengen is er nog niet en er zit wèl een muisje verstopt in een spleet van de perronwand.

"Had jij nog niet een halve boterham in je schooltas zitten? Dan kunnen we hem lokken."

Zo gezegd, zo gedaan. Aandachtig kijken ze.

TOOOOOEEEEEEEEETTT

Kijken konden ze al, nu krijgen ze een luisterles. Hun oren tuiten na van de stoomfluit van de lok die zonet met hun trein binnenliep. Ze vliegen naar achteren, weg van de trein.

"Aan de kant, stelletje minkukels! Niet-uitkijkend schooltuig! De volgende keer krijg je een schep kolen naar je hoofd!" Machinist Claus is weer in vorm. En dat zullen ze horen ook!

Mit freundlichen Grüße,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Eifelgeschiedenis: les 2 v/d 4: gratis eerste vliegles
« Reactie #389 Gepost op: 14 October 2016, 21:11:06 »
"Grmbl... Niet-oplettende schooljeugd...." Claus moppert lekker verder tegen zijn jeugdige stoker. "Ga het drijfwerk maar even smeren!"

De leerling pakt de kan en begint van de lok af te klimmen, lastig balancerend met de kan olie in z'n hand. Claus gromt en gooit de regulator een paar tellen open zodat de (losgekoppelde) lok zich met een schok een meter verplaatst. Een tik tegen de remkraan en hij staat ook met een schok weer stil.

"Zo, Vollidiot! Hoe bevalt je gratis vliegles?" brult Claus tegen de stoker die van de lok naar beneden is gevallen door de schok. Hij ligt pijnlijk kijkend op z'n rug. Er is een goeie fluts olie over z'n kleren heen gegaan. "Ik heb het je al 10 keer gezegd: als je de lok op of af klimt, altijd op drie punten steunen. Twee voeten op de trap en een hand eraan of een voet maar dan met twee handen vast. Je gaat niet met zo'n kan lopen jongleren, da's veel te gevaarlijk! Hier val je nog zacht op het perron. Als je onderweg in het ballastbed lazert en met je kop tegen een paaltje komt..."

Sommige lessen kun je alleen leren door een praktijkoefening.

Mit freundlichen Grüße,

Bahnhof Kelberg


(Met dank aan Stedahult voor de opmerking "gratis vliegles" tijdens de lunch in Houten, laatst. Dat vormde de inspiratie voor dit serietje)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)