Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
Sfeer op je modelbaan door Kees-Jan
Vandaag om 16:29:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:03:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door puntenglijder
Vandaag om 15:37:38
Zolderbaan 2025 door Ronald69
Vandaag om 15:27:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:19:49
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:17:45
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:12:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3649999 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11520 Gepost op: 02 October 2016, 20:52:03 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11521 Gepost op: 02 October 2016, 21:09:19 »
Ik reken het goed. Ook al is er dan geen seinhuis Lsf in Lümmeln.  ;D :angel:

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11522 Gepost op: 02 October 2016, 21:12:23 »
lumel suid ferweggistan  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11523 Gepost op: 02 October 2016, 21:25:27 »
 ;D

Oja, nog iets: een paar berichten geleden maakte iemand een opmerking over de dikte van de draad (dat was Ed (eichddraig) geloof ik). Voor de seinen wordt in de regel draad van 4 mm gebruikt, voor wissels en grendels is de dikte 5 mm.
Dat nanospul van 0,05 mm zal de H0-purist voor wissel en grendels te dun vinden (moet zijn 0,05747 mm), terwijl het voor seindraden weer te dik is (moet zijn 0,04597).
Ik wil wel eens zien hoe het spul eruitziet tussen twee Rollenhalter in.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11524 Gepost op: 02 October 2016, 21:41:16 »
Ik reken het goed. Ook al is er dan geen seinhuis Lsf in Lümmeln.  ;D :angel:
Is dat niet gelegen in de in 1945 in alle haast op het trace van de Lümmelner Kreisbahnen aangelegde Südumfahrung nadat een aantal B17 bommenwerpers de Dingsbumsunterführung met de grond gelijk maakten? Daarna is de unterführung in beton opnieuw opgebouwd.  8) ;D

dirkjan

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11525 Gepost op: 02 October 2016, 21:44:33 »
Puristen als in tussen aanhalingstekens mieren**k*rs
Als je al zo dichtbij zit waar hebben we het dan nog over.
Gaat tenslotte ook om het eindresultaat.
Zelfs Preiserlein hebben daar een goeie bril voor nodig. ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11526 Gepost op: 02 October 2016, 22:11:40 »
@Dirkjan: je bedoelt die Südumfahrung waarvoor ze nog het ouwe spul van de Wallücker Willem gebruikt hebben? Dat zou best eens kunnen, ja... Tjee, wat een avontuur was dat, zeg!

@DirkJan: precies, dat bedoel ik. Bij die hauchdünne Gummilitze (die is 0,1 mm dik) kun je één paar draad weergeven met slechts één leidig hauchdünne Gummilitze. Maar met dat nanospul weet ik het niet, misschien moet het daarmee wel echt dubbel.... Ik zal eens zo'n klosje gaan bestellen. Kan ik mooi e.e.a. met elkaar gaan vergelijken.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11527 Gepost op: 02 October 2016, 22:41:41 »
;D

Oja, nog iets: een paar berichten geleden maakte iemand een opmerking over de dikte van de draad (dat was Ed (eichddraig) geloof ik). Voor de seinen wordt in de regel draad van 4 mm gebruikt, voor wissels en grendels is de dikte 5 mm.
Dat nanospul van 0,05 mm zal de H0-purist voor wissel en grendels te dun vinden (moet zijn 0,05747 mm), terwijl het voor seindraden weer te dik is (moet zijn 0,04597).
Ik wil wel eens zien hoe het spul eruitziet tussen twee Rollenhalter in.

Oke, dat had ik niet verwacht dat de draden in werkelijkheid zo dun waren. Dan is die draad die Karst laat zien perfect. Ik kijk er naar uit hoe het dradenspul er uit gaat zien in Lümmeln. Dat zijn nou net de details die het maken!  (y)
gr. Ed

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11528 Gepost op: 02 October 2016, 23:43:55 »
Is dat draad niet net als pluisvrij garen
Je haalt naaimachine garen langs een kaars , en weg zijn de pluisen
of als het kan ,na het monteren
Anders met een penseel een kaars aansteken penseel door de gesmolten parafine en langs de draad(een kant opwerken)
ben je van alle pluis af
Deed ik vroeger met tuigage van modelschepen ook

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11529 Gepost op: 02 October 2016, 23:52:14 »
Het proefpakket met "EZ line" draden van de Signalmanufaktur Neuwitz is in Kelberg als pakket aan de DB overhandigd, waarschijnlijk komt het op dinsdag aan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11530 Gepost op: 03 October 2016, 12:37:48 »
Hoe dik waren die trekdraden in werkelijkheid eigenlijk?
0,05 x 87 = 4,35 mm Lijkt me zo dun voor zulke lange draden met toch redelijke krachten over te brengen  :-\

In Nederland worden/werden er 2 diktes gebruikt, dunne en dikke draad ;D Dunne = 4mm, Dikke = 5mm. Voor wissels wordt dikke draad gebruikt en de rest is voorzien van dunne draad.
Vriendelijke groet, Servé.

FritsK

  • 1:87 knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11531 Gepost op: 03 October 2016, 13:13:00 »
Die kabels kunnen nogal wat hebben Ed, zie hier
In RVS-versie zelfs significant meer dan verzinkt

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11532 Gepost op: 03 October 2016, 14:09:33 »
Mopperend laat Anton Spatzert zijn koffie in de steek als de telefoon luid rinkelend kond doet van het feit dat er iemand probeert met hem in contact te komen, of althans met iemand die in het betreffende gebouw aanwezig is.
"Spatzert am Apparat"
"Hallo Anton, Arthur hier. Man ruft aus Kelberg an. Man möchte wissen, ob es hier in Lümmeln eine Bahnmeisterei gibt."
"Kelberg?"
"Ja, Kelberg in der Eifel."
"Eine Bahnmeisterei?"
"Ja, eine Bahnmeisterei."
"Ähm, ja, moment, ich guck mal nach. Das müßte dann hier draussen angeschrieben sein."


« Laatst bewerkt op: 03 October 2016, 14:33:59 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11533 Gepost op: 03 October 2016, 17:32:09 »
En over Bahnmeisterei gesproken: daar heeft men de opdracht ontvangen eens te gaan inventariseren wat er aan materialen aanwezig is voor het aanbrengen van de nodige trekdraden + bijbehorende kanalen en andere zaken.
Dus heeft men de zooi maar eens verzameld en uitgesorteerd:

Rollenhalter. Hiermee worden de trekdraden bovengronds geleid. Er zijn ook nog wat resten hauchdünne Gummilitze te zien.



Druckrollen. Deze worden gebruikt om trekdraden een klein bochtje om te laten gaan.



Kanalen om de trekdraden "ondergronds" te verleggen. met de bijbehorende Rollenhalter en Druckrollen, maar dat zijn er wel bedroevend weinig.



Ablenkungskasten. Hiermee worden de trekdraden haaks om geleid.



En tenslotte nog wat wisselaandrijvingskasten. Daar zijn er wel genoeg van, denk ik.


Hm. Nu de rest nog vinden. En als uitgevist is hoe die dradenboel moet gaan lopen kan bekeken worden of er genoeg is of dat er mogelijk nog bijbesteld moet worden.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2016, 19:23:38 door 44. Reden: Plaatje toegevoegd »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11534 Gepost op: 03 October 2016, 19:03:13 »
weinertheeft wel divers veelspul
en ziet er nog goed uit ook allemaal