Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Eifelgeschiedenis  (gelezen 175576 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #30 Gepost op: 05 februari 2015, 22:39:17 »
Miew miew! Prrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Moritz geeft kopjes en wordt daarna lekker over z'n buikje geaaid. Kennelijk is het hem gelukt vrede te sluiten met het meisje met de (weer) witte jas. Dit ziet er toch wel erg schattig uit.

Het meisje loopt huppelend weer achter haar vriendinnen aan richting de Realschule.

Moritz slentert tevreden het perron over. De lok wordt na het omlopen weer aangekoppeld aan de rijtuigen. Da's interessant, dus de benen van de Zugführer die de lok aankoppelt worden onder kopjes bedolven. HSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS! Het aankoppelen van de stoomverwarmingsslang gaat met een stoomwolk en gesis gepaart. Moritz zit met een dikke staart en met z'n oortjes in z'n nek onder het dichtsbijzijnde draaistel... Arm beestje.

Nieuwsgierigheid wint het echter. Uiteraard. Maar na een beetje tikken met een pootje naar de omlaag hangende koppeling gebeurt er niets leuks meer, dus gaat Moritz de boom naast het stationsplein maar eens inklimmen.

Pro forma wordt er nog even gesist naar De Vlooienbaal (de hond Polutus), maar het is duidelijk interessanter een poging te wagen de merel te pakken te krijgen die iets verderop op een tak zit te zingen.

Ondertussen rijdt de V100 met z'n rijtuigen het station uit.

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #31 Gepost op: 05 februari 2015, 22:59:50 »
Even reageren als Reinout. Dit is dus geen aflevering van m'n verhaal, maar beantwoording van wat vragen.

  • Even voor de zekerheid... Kelberg heeft in het echt dus geen station. Ik heb de Eifelquerbahn Mayen-Ulmen-Daun-Gerolstein verlegd via Kelberg in plaats van Daun. Dat was overigens ook het oorspronkelijke plan.
  • Ik probeer veel details kloppend te krijgen. 16 januari 1945 was er daadwerkelijk een bombardement en er was ook daadwerkelijk een schuilkelder net buiten het dorp, bijvoorbeeld. Maar dat er een Realschule en Gymnasium zijn, dat klopt niet. Die zitten in werkelijkheid in Daun. Maar Daun is ongetwijfeld belangrijker geworden doordat de spoorlijn erlangs kwam. Dus verplaats ik in mijn verhaal veel van de belangrijkheid (relatief gezien dan) van Daun naar Kelberg.
  • Wat zijn het een kleine &$%^dorpjes, zeg! Daun is erg belangrijk, maar heeft dus maar 8000 inwoners ofzo. Aargh. De Bilt, waar ik geboren ben, is 2 of 3 keer zo groot! Het zijn hele andere verhoudingen in zo'n gruwelijk dunbevolkte streek als de Eifel.
  • Ik ben een paar keer in de buurt geweest, maar het is zeker geen vaste vakantiebestemming. Twee keer in de jaren 70/80 op een camping in Dockweiler. In 1991 camping Ulmen, toen was het reizigersvervoer net stilgelegd. Ik heb nog wel een goederentrein gefotografeerd. En wat zaken opgemeten en gefotografeerd in Ulmen en Uersfeld. En in Laubach-Müllenbach tegenover het station gegeten. Huwelijksreis in november 2000 aan de Moezel, toen zijn we ook in Monreal geweest en ontdekten dat er weer iets reed. Ook Ulmen even bezocht. In november 2013 weekendje een huisje in Stadtkyll, vandaaruit op weg naar andere zaken kort in Laubach-Müllenbach gekeken en in Ulmen langsgewipt.
  • Meer foto's? Ik ben nu even beperkt omdat er nog nauwelijks landschap is. En ik nog geen gebouwen heb. En geen preisertjes. Ik waag wel pogingen. En ik denk er over na om provisorisch een paar zaken zoals stationsgebouwen aan te geven met papier enzo.
  • Video's vind ik leuk om te maken! Ik vind de video's over Vierheim bijvoorbeeld erg leuk om te bekijken. Dus ga ik af en toe lekker op zolder spelen met m'n iphone. Langzamerhand probeer ik die video's en de verhalen hier te integreren. Benieuwd hoe het wordt als er meer landschap komt!
  • Over een maand of twee hoop ik wat meer beveiliging en seinen enzo voor elkaar te hebben. Ik wil dan dit draadje ook gaan gebruiken om dat aspect van de hobby uit te leggen (danwel uit te dragen).

Dus... Bij deze dus wat antwoorden/opmerkingen :)

Met vriendelijke groet,

Reinout
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2015, 23:04:12 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #32 Gepost op: 06 februari 2015, 09:26:58 »
Als Jakob Bodemann "JaBo" genoemd wordt, kan Ludwig Wiggershausen "LuWi" genoemd worden. König Luwi XVII. ;)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #33 Gepost op: 06 februari 2015, 13:57:17 »
Lodewijk de zoveelste... Dat kan ik nog prima in de verhaallijn verwerken ook... Gna gna gna  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #34 Gepost op: 06 februari 2015, 14:22:49 »
Nog één ding dat ik in m'n lijstje Eifelbezoeken was vergeten: ik ben nauwelijks in Kelberg zelf geweest. Alleen als klein kind herinner ik het mij als de plek waar het buitenzwembad was waar we een paar keer vanaf de camping in Dockweiler naar toe zijn gegaan :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #35 Gepost op: 06 februari 2015, 14:43:41 »
Reinout

Je moet toch ook d supermarkt daar nog kennen herinneren? In het centrum had een je bakkerij en daar hebben wij nog steeds een souvenir van thuis hangen, denk 32jr oud. Een mannetje en een vrouwtje gemaakt van brooddeeg en geschilderd en gebakken.

Geef mij maar die heerlijke kleine dorpjes in de Eifel gelijk  als hier in de Ardennen. Zalig om te wonen. Daun 8000 inwoners denk dat je dan aan Kreis Daun zal moeten denken met alle kleine dorpjes er omheen. Hier hebben wij amper 4500 inwoners met 23 dorpjes te samen. Daarvan is Gouvy de grootste en dan komt Bovigny wij hier rond de 98 inwoners!

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #36 Gepost op: 06 februari 2015, 15:25:08 »
Supermarkt herinneren? Ik was toen 7 ofzo :) En volgens mij zijn we alleen naar het zwembad geweest en hebben verder niet in het plaatsje rondgekeken.

Ik kan me nog wel redelijk goed herinneren hoe het er uit zag toen ik een keer met m'n vader een stukje liep en de spoorlijn tegenkwam. Dus toen had ik qua onthouden m'n prioriteiten al goed :)

Eifel en Ardennen: mooi gebied. Ik vraag me af of ik ooit zal weten hoe het is om in zo'n klein dorpje te wonen. M'n vrouw heeft geen rijbewijs en dan is het wel erg makkelijk de meeste zaken op fietsafstand te hebben danwel de bus te kunnen pakken die elk kwartier bij onze voordeur stopt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #37 Gepost op: 06 februari 2015, 18:04:51 »



In november 2013 weekendje een huisje in Stadtkyll, vandaaruit op weg naar andere zaken kort in Laubach-Müllenbach gekeken en in Ulmen langsgewipt.[/li][/list]





Hoi Reinout,

Stadtkyll was volgens mij een van de twee plaatsen waar de treinen met tanks werden gelost ten behoeve van het Ardennenoffensief. In de bossen in de omgeving zijn ook nog veel sporen van de oorlog te vinden.

Het het voorjaar van 2013 zaten wij in een huisje in Hallschlag, een dorpje iets oostelijk van Stadtkyll. Wij keken daar uit op het tracé van een opgebroken spoorlijn.

Daar vlakbij zit op de grens met België een grote modelspoorzaak, tegenover de Delhaize.

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #38 Gepost op: 06 februari 2015, 23:21:55 »
Terug naar de verhaallijn

Splet schplet splat splet. De schooljeugd holt door de plassen naar de gereedstaande trein. Het regent pijpestelen. Wat een nattigheid.

Moritz ligt de hele dag al bij de verwarming te suffen. Lekker warm en vooral lekker droog. Die waagt zich vandaag niet buiten. Prrrrrrrrrrrrrrrrr.

Wie zich wel naar buiten moest wagen is de wegwerker Ludwig Wiggershausen. Hij komt zich even opwarmen na gedane arbeid en loopt het station binnen. "Ach JaBo, es ist Scheisswetter" is zijn eloquente openingszin. "Nou LuWi, jij ziet er anders uit als of het Wetter de Scheiss niet van je af heeft weten te spoelen" is Jakobs gevatte antwoord, "je maakt een troep van m'n vloer".

Ludwig ziet er inderdaad uit als een verzopen kat en zijn broek zit onder de slijmerige modder. "Ludwig, wat is er eigenlijk gebeurd?".

"Nou, ik moest kijken bij dat stukje net na Monreal. Als het hard regent verandert het vaak in een modderpoel. Ze moeten daar het gras nodig opnieuw aanleggen en er wat bomen plaatsen, want de regen heeft er op dat kale stuk nu vrij spel."



"Er was ook een kleine verstopping in een onderdoorgang voor dat beekje daar", gaat Ludwig verder, "en dan wordt het nog extra modderig."

Jakob heeft inmiddels een makkelijk schoon te maken plastic stoeltje uit de keuken gehaald en een warme kop koffie ingeschonken. Ludwig gaat dankbaar zitten en laat de warmte van de koffie om z'n gezicht kringelen.

Moritz vond ondertussen de aanblik van de vuile Ludwig een goede gelegenheid om z'n eigen vachtje weer eens netjes te likken. Maar wel op een iets veiliger afstand van de bemodderde benen :)

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #39 Gepost op: 07 februari 2015, 22:58:54 »
Tevreden fluitend loopt Ludwig vanaf de Bahnmeisterei naar het stationsgebouw. "Goeiemiddag Ludwig!" groet de machinist van de gereedstaande v100 hem. "Jij hebt een goed humeur zo te horen. Heb je dat inrijsein van Mayen Ost soms weer werkend gekregen?"

"Ja, dat klopt. Het was flink klussen, maar hij doet het weer. Dus je hoeft zometeen daar niet meer te stoppen om via de telefoon toestemming te vragen of je binnen mag komen. Je kan gewoon weer doorgassen." zegt Ludwig. "Ha, daar komt JaBo aan, die zal het wel officieel aan je vertellen".

En jahoor, Jakob Bodemann heeft zonet vanuit Mayen doorgekregen dat het sein weer functioneert en dat de verplichte stop op dat punt vervallen is. Ordnungsgemäß geeft hij het netjes op een briefje door aan de machinist. Ordnung muss sein. En veiligheid boven alles.

Miaaaaauuuuuw! Jakob tilt Moritz op en het katertje nestelt zich in zijn armen. Samen met Ludwig kijkt hij de v100 na die met z'n groene umbaurijtuigen en z'n silberling het station uit rijdt. Vervolgens slenteren ze naar het stationsgebouw voor een welverdiende pot koffie.

40 minuten later moet de machinist toch stoppen bij het sein. Kennelijk is een rangeerbeweging nog niet afgelopen, jammer:



Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #40 Gepost op: 09 februari 2015, 19:06:49 »
"Du spinnst!" Pardon? Wat is hier aan de hand? Een jongedame van rond de 14 zegt op luide toon wat ze denkt.

"Drechschwein!" Die opvoeding van de jongeren laat geloof ik langzamerhand een beetje te wensen over. De vocale training is wèl in orde.

"Blöde Idiot!" De ontvanger van de tirade meldt geheel tevergeefs dat hij de Bürgermeister is.

"Hau ab mit dem scheissende Scheisshund, du &*#$loch!" De titel van de edelachtbare heer maakt geen indruk, de zojuist verrichte sanitaire handeling van de hond (Polutus...) die hij aan de lijn heeft des te meer.

"Meine ganze Schuh ist #$%^!" De edelachtbare heer blijft na deze uitspraak verdere uitspraken bespaard omdat de trein gehaald moet worden en de schoen nog schoongemaakt moet worden.

Het taalgebruik getuigd niet van een goede opvoeding, maar ik ben het er toch wel over eens dat er eens wat gezegd mocht worden richting Polutus en z'n baasje. Zomaar je behoefte vlak bij het station doen is niet netjes. Als station voelt het toch alsof de jongedame het voor mij opgenomen heeft. Prettig.

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2015, 19:13:31 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #41 Gepost op: 10 februari 2015, 23:33:50 »
Zwiep, zwiep. Sluip, sluip. Zwiep, zwiep. Sluip, sluip. Knerp. Zoef!

Hè, jammer. Moritz was zo netjes bezig een muis te besluipen.. Z'n staartpuntje zwiepte heen en weer. Maar een knerpend steentje in het ballastbed van Gleis 1 verstoorde de jacht en redde het leven van de muis. Nou ja, redden... Leuk katertje hoor, maar Moritz heeft als jonkie nog wel wat te leren. Maar goed, al spelende leert men.

TOET.

Oh, ok. Moritz verlaat Gleis 1 en de v100 kan met z'n trein netjes voor het H-bord stoppen.



In het nabijgelegen café-restaurant is de Bürgermeister een lunch aan het genieten. Heel ouderwets een Schnitzel mit Bratkartoffeln. Lekker! Z'n hond Polutus ligt onder de tafel braaf te slapen.

Ludwig Wiggershausen is met een vriend een pot bier aan het drinken. Met een schuin oog richting de rug van de burgemeester (en met een geluidsniveau dat is afgestemd op ontvangst door het oor van diezelfde burgemeester) kletst hij met z'n vriend.

"Laatst hoorde ik toch zo'n raar verhaal van de stationschef... Kennelijk loopt de burgemeester steeds met die hond van 'em langs het station en loopt die hond continu op het stationsplein of bij het perron te schijten. Niet netjes in het plantsoentje of bij de boom of in de goot, maar gewoon midden op straat. Enige hond danwel eigenaar die dat doet. Nou, die stationschef die hoorde eergisteren enorm misbaar buiten. Je weet wel, zo'n schoolgrietje met een kijfstem. Die wàs me daar die burgemeester toch aan het stijfschelden... Nou heeft die chef later even met die meid gepraat. Bleek dat de reden was dat die hond weer had gescheten en ze erin was gestapt toen ze de trein wilde halen. Stiekum was de chef die meid wel dankbaar. Eindelijk werd het die burgemeester eens gezegd. Niemand durft 'em aan te spreken natuurlijk."

Tevreden stelt Ludwig vast dat de schouders van de burgemeester zich wat verkrampen. Mooi! Die heeft het gehoord :) Eens kijken of Ludwig hiermee de stationschef een tikkie heeft kunnen helpen.

Als station vind ik het natuurlijk ook heel mooi. Ìk ben hier natuurlijk ook mee geholpen!

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #42 Gepost op: 11 februari 2015, 10:23:58 »
Hoe weet dat station toch allemaal  ;D (y)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #43 Gepost op: 11 februari 2015, 13:09:06 »
Iedere keer weer weet je er een mooi verhaal van te maken. Begrijp niet waar je de inspiratie vandaan haalt. Maar het is heel mooi en ook omdat ik de omgeving daar heel goed ken. Heb je foto's van gisteren bekeken maar helaas laat mijn geheugen nu iets in de steek. Ben er sinds 2001 niet meer geweest.

Maar je verhalen heel mooi en als je de ogen dicht doet kan ik mij voorstellen wat je schrijft Kelberg I love it

Ga door!!!!

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #44 Gepost op: 11 februari 2015, 14:00:16 »
Nog één ding dat ik in m'n lijstje Eifelbezoeken was vergeten: ik ben nauwelijks in Kelberg zelf geweest. Alleen als klein kind herinner ik het mij als de plek waar het buitenzwembad was waar we een paar keer vanaf de camping in Dockweiler naar toe zijn gegaan :)

Reinout

Heel leuk en herkenbare nostalgie: ik ben zowel naar het zwembad als op de camping geweest met m'n kinderen, maar dat is ondertussen ook al weer zo'n 20 jaar geleden ::).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus