Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door BartvD
Vandaag om 22:17:04
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:06:32
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door ruudns
Vandaag om 22:00:00
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 21:33:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: Eifelgeschiedenis  (gelezen 175833 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #60 Gepost op: 16 maart 2015, 22:52:22 »
Erg mooi geworden en wat werkt dat ontkoppelen en koppelen gaaf. (y)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #61 Gepost op: 17 maart 2015, 10:08:27 »
Ik ben best tevreden met de koppelingen, inderdaad. Roco universal. Meestal koppelt en ontkoppelt het zonder problemen en daar heb ik ze voor. Ze staan bekend om hun lichte koppelen. Bij mijn tests vond ik het vergelijkbaar met kadee!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #62 Gepost op: 05 april 2015, 18:27:46 »
Miaaaauw! Miaaauw! Moritz heeft Aandacht Nodig.

Auw, auw, wat klinkt dat gemiauw luid, vindt de stationschef met een pijnlijke uitdrukking op zijn gezicht. Hij heeft koppijn alsof hij twee flessen slechte wijn heeft opgezopen, maar gisteravond had hij toch echt maar één glaasje Schnapps op. Waarschijnlijk waren een paar van de eieren bij het avondeten gisteravond niet goed meer. Z'n buik speelt ook al op.

Ludwig komt binnen en kijkt 'em bezorgt aan. Morgen, Jakob! Du siehst schrecklich aus. Etwas los? Zwölf Bier zuviel getrunken? Jakob stelt hem gerust dat het alleen maar een slecht eitje is geweest. Maar als hij daarna ook nog vertelt wat voor rare nachtmerrie hij afgelopen nacht heeft gehad denkt Ludwig toch meer richting excessief alkoholgebruik dan richting een ei.

Na z'n koffie gaat Ludwig aan het werk. Eenmaal buiten gehoorsafstand grinnikt hij over de nachtmerrie van Jakob: stel je voor, alle stationschefs vervangen door paashazen... Geinig. Zal toch wel een halve fles Schnapps geweest zijn :)



Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 05 april 2015, 18:33:59 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #63 Gepost op: 05 april 2015, 19:20:50 »
Ik ben zelf ook altijd wel een voorstander wat zelfspot in de hobby te stoppen  ;D

Leuk als je over een paar jaar een ander baan gaat bouwen en er nog een eitje tevoorschijn komt  8)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #64 Gepost op: 05 april 2015, 22:48:00 »
Beetje kippig baantje, Reinout ;D.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #65 Gepost op: 05 april 2015, 23:17:18 »
Ach, de baureihe 86 liep op eierkolen, daar zal het aan gelegen hebben.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Het viadukt, deel 1 (van de 10)
« Reactie #66 Gepost op: 06 mei 2015, 00:04:06 »
Prrrrrrrrr prrrrrrrrr. Het katje Moritz ligt lekker te snorren bij de kachel. Als station zie ik dat soort taferelen graag: de tevredenheid straalt er van af.

Hé... er bewegen twee oortjes van het beestje... Hoort 'ie wat?

Tik tik tik... De niet-intrekbare nagels van een hond zijn buiten zacht hoorbaar. Woef!

Moritz' oren staan nu recht overeind en hij rekt zich eens lekker uit. En ja hoor, daar komt "herr Major" binnen met zijn trouwe herdershond Sepp. Elke paar weken komt hij buurten. Moritz mag Sepp wel en ze begroeten elkaar met wat gesnuffel. Sepp weet wel dat er wat oude verhalen opgehaald gaan worden en kijkt met vriendelijke honde-ogen richting kachel. Met een "Miew!" geeft Moritz toestemming.

Even later zie ik Moritz en Sepp tevreden tegen elkaar aan liggen dutten bij de kachel. Mijn stationschef Jakob "JaBo" Bodemann en herr Major glimlachen en drinken rustig hun koffie op.

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2015, 18:07:08 door Reinout van Rees. Reden: Titel gewijzigd; deel 1 v/d 10 »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #67 Gepost op: 06 mei 2015, 10:02:12 »
Hm zie je zelden, kat en hond zo met elkaar. Toch weer leuk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #68 Gepost op: 06 mei 2015, 12:09:22 »
Gerard: op dezelfde camping waar ik "Moritz" van geleend heb liepen ook een onafscheidelijke hond en geit rond. Over rare combinaties gesproken :)



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Het viadukt, deel 2 (van de 10)
« Reactie #69 Gepost op: 06 mei 2015, 20:51:34 »
De door hond Sepp verwachte oude verhalen worden inderdaad opgehaald. Herr Major zit op zijn praatstoel met een kop koffie in zijn hand. "Ach, das waren Zeiten, Jakob..." begint hij.

Als station zijnde kan ik maar beter even wat toelichten. Herr Major, dat is Hans Kanonenfuhr. Aan het eind van de oorlog (die van 1939) was 'ie majoor bij de Pioniere. Bij het bombardement op Kelberg van 16 januari 1945 was hij met zijn eenheid in Kelberg.

"Warum warst du eigentlich hier im Bahnhof?" vraagt stationschef Jakob hem. Hij weet het antwoord wel :) Ondertussen zet hij het inrijsein voor de goederentrein op groen (nou ja, "hp2", dus "langzaam rijden").

"Nou, het ardennenoffensief was ganz mislungen en dus moest er zoals gebruikelijk spul opgeblazen worden om de Amerikaner tegen te houden. Ik was hier met mijn eenheid om voorbereidingen te treffen. Het viadukt hier over de spoorlijn en het spoorwegviadukt over het dal even verderop enzo. Alvast wat ladingen aanbrengen." Ronkend komt de Baureihe 215 met zijn goederentrein binnenrijden. De Zugführer vraagt om rangeertoestemming en even later duwt de lok de trein een stukje achteruit om een wagen bij de Landhandel op te halen.

Jakob Bodemann vult het verhaal soepeltjes aan om Herr Major op zijn praatstoel te houden: "Ja, terwijl je hier met mijn voorganger aan het overleggen was kwam je chauffeur binnenstormen met de kreet 'Achtung!!! Jabo!!!'. Ik dacht dat ze weer een geintje met m'n naam uithaalden maar jij sleurde me gelijk mee naar de kelder, achter m'n voorganger aan." Jakob ziet de 215 naar rechts langsrijden en zet, na een tuuuuut van de machinist, de twee wissels om zodat de lok kan omrijden.

"Richtig!" zegt Hans Kanonenfuhr. "Toen de bommen vielen kroop je heel lekker dicht tegen me aan. Zelf was ik het inmiddels wel gewend." De 215 is aan het omlopen en rijdt naar links voor het stationsgebouw langs.

Tuuuuuuut. Jakob legt de wissels weer om en de lok koppelt aan de andere kant aan de wagons aan en trekt ze het station uit, voorbij de inrijwissel.

Tuuuuuuut. En de wissels gaan weer om en de 215 rijdt met zijn wagens richting losweg. Daar wordt even later rustig gerangeerd. Twee beladen rongenwagens worden opgehaald en twee nieuwe geplaatst. Ook een open wagen wordt neergezet.

"Schade", vervolgt Hans. "de schade op het station was aanzienlijk, maar in het dorp was het veel erger. Ook mijn eenheid, die in het centrum geparkeerd stond, had er flink van langs gekregen. Veel van die jongens liggen helaas hier op het Friedhof..."

Dit is het punt waarop Hans altijd stil wordt. Als station heb ik dit verhaal al meerdere keren gehoord. Herr Major zorgde altijd goed voor z'n mannen en de stilte die op dit punt valt is begrijpelijk. Ach, over zoiets praten is goed voor mensen. Het helpt met verwerken. Zolang je tenminste een goede luisteraar zoals Jakob hebt.

De 215 is inmiddels klaar met rangeren en staat voor het "H" bord. De Zugführer heeft inmiddels gemeld dat het rangeren klaar is en Jakob zet de wissels en het inrijsein goed voor de personentrein die eraan komt. Zodra die is binnengelopen meldt Jakob dat terug bij het vorige station, Berenbach. Daarna meldt hij, uiteraard weer bij Berenbach, de goederentrein aan. Daarna geeft hij de toestemming tot vertrek en even later rijdt de 215 onder het viadukt door.



Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #70 Gepost op: 06 mei 2015, 22:34:32 »
Leuk!

Trouwens treinen met lekker veel bruine wagons krijg ik nooit genoeg van.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Het viadukt, deel 3 (van de 10)
« Reactie #71 Gepost op: 07 mei 2015, 20:47:51 »
"Gute Fahrt!" roept Jakob naar de machinst van de V100 terwijl hij het vertreksignaal geeft. Met zijn twee Silberlinge aan de haak rijdt de trein het station uit. Jakob gaat weer naar binnen en noteert het vertrektijdstip.

"Hé, Hans, waarom heb je je hond eigenlijk 'Sepp' genoemd? Iemand zei me een keer dat het iets met verliezers te maken hand? Ik snap de hint alleen niet." vraagt hij als 'ie weer is gaan zitten. Herr Major moet hard lachen. Jakob gebaart hem tot stilte als de Fahrdienstleiter-telefoon gaat. "Kelberg, Fahrdienstleiter Bodemann". "......" "Ich wiederhohle, Zug 1603 ist angekommen." "...." "Schluss.".

Hans: "Ach, ik kwam op het idee toen ik las dat die Britse generaal Montgomery z'n honden 'Rommel' en 'Hitler' had genoemd. Toen besloot ik dat ik m'n honden ook wel naar Duitsers mocht vernoemen. Ik kies alleen wel steeds lui die ergens verloren hebben."

"En Sepp dan?"

"Ah, dat is de beruchte Sepp Dietrich die een paar jaar geleden is overleden. Al die Amerikanen hebben het bij het ardennenoffensief over Bastogne, maar het zwaartepunt van de aanval lag noordelijker, bij Losheim, je weet wel, wat vroeger een beetje het verlengde van deze spoorlijn was. Vennquerbahn. Ging van Jünkerath via Stadtkyll en Losheim naar Weywertz aan de Vennbahn. Er gingen daar meerdere dingen mis en ook de Amerikanen verdedigden goed en Sepp kwam niet ver genoeg."

Hond Sepp steekt voor de tweede keer zijn hoofd omhoog. Waarom wordt zijn naam genoemd? Oh, de baas zit nog op zijn praatstoel. Prima, verdersnurken dus.

"Weet je wat het stomme was? Die spoorlijn is natuurlijk aangelegd om snel troepen te verplaatsen. Dus werden er allemaal ongelijkvloerse kruisingen aangelegd. Viadukten, onderdoorgangen. Maar ja, als je er met tanks wil rijden moeten die viadukten wel heel zijn. Dus moest ik met mijn mannen onder andere een viadukt in de hoofdweg tussen Losheim en Losheimergraben opblazen om de Amerikaanse tanks tegen te houden. Toen Sepp later bij het ardennenoffensief weer terug over hetzelfde viadukt wilde moest dat eerst weer gerepareerd worden... Ze probeerden het via een omweg via Lanzerath, maar dat kostte veel te veel tijd."

Hans neemt een slok koffie en gaat door. "Dus een spoorlijn die voor het leger is aangelegd houdt het leger tegen omdat hetzelfde leger mij zonodig een viadukt over die spoorlijn op laat blazen. En me vervolgens te weinig materieel geven om het weer te repareren als ze het een paar weken later weer nodig hebben. Ja, ik was het ook die het weer moest repareren. Idioten. Enfin, nu weet je waarom mijn hond zo heet :)"

"Weet je zeker dat je hond niet met een staaf dynamiet terugkomt als je een stok weggegooid hebt?" lacht Jakob terwijl hij naar de rinkelende telefoon grijpt. De volgende trein komt eraan. De laatste van deze dag. "Kelberg, Fahrdienstleiter Bodemann". "......" "Zug 1604 darf kommen." "...." "Richtig und schluss." "..."

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg


(p.s.: In Losheim bij het oude station is nu een modelspoorwinkel/museum, daar hoop ik deze zomer langs te fietsen in de zomervakantie. Ze hebben een fietspad van de Vennbahn en Vennquerbahn gemaakt.)
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2015, 00:13:24 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #72 Gepost op: 07 mei 2015, 21:54:01 »
Hi Reinout,

Losheim is zeker de moeite waard niet alleen de (wat oudere stoffige) baan maar de vele diorama's die daar staan zijn erg interessant. Aan een uurtje heb je niet genoeg.

groet
Harald

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Het viadukt, deel 4 (van de 10)
« Reactie #73 Gepost op: 09 mei 2015, 00:13:30 »
Terwijl Sepp de hond nog slaapt en Herr Major nog praat gaat Moritz naar buiten. In het laatste zonnetje van de dag gaat hij zich op de vensterbank lekker schoonlikken. Na een tijdje kijkt hij op als de br86 met zijn trein (de laatste van de dag) onder het viadukt door het station binnen komt puffen.

De Zugführer koppelt de lok alvast los en loopt dan naar het stationsgebouw om de rangeertoestemming en de sleutel voor de wissel naar de lokloods te halen. "Hallo Jakob, darf ich rangieren? Omlopen en dan naar de lokloods?" Jakob geeft de toestemming. Teruglopend naar de lok krijgt hij buiten een kopje van Moritz.

De br86 rijdt voorbij mijn laatste wissel, waar vroeger mijn lijn richting Kerpen en Hillesheim verder ging, en komt tot stilstand. Jakob legt de wissels om en over Gleis 1 gaat het terug richting mijn inrijwissel. Dan wordt de handwissel naar de lokloods ontgrendeld met de wisselsleutel en vervolgens omgelegd. Daarna kan de lok klaargemaakt worden voor de nacht terwijl de Zugführer de sleutel terugbrengt naar Jakob en vervolgens Kelberg in loopt richting huis. Na uiteraard eerst de Umbaurijtuig afgesloten te hebben.



Even later staat de lok klaar voor de nacht in de lokloods en vertrekt de leerling ook het stadje in. De machinist loopt naar mijn stationsgebouw en gaat naar binnen.

"Gutenabend, Jakob. Ah, herr Major, auch hier? Oh, und Sepp natürlich!". Een ritmisch geplof van Sepps staart op de grond is Sepps tevreden antwoord op de begroeting.

Herr Major (Hans Kanonenfuhr) vraagt de machinist of hij naar het hotel/restaurant gaat: "Ah, Heinrich, gehen Sie auch zum Gasthaus Clemens?

Heinrich Stohm antwoordt bevestigend. "Ja, de Bundesbahn heeft de vaste Zimmer voor me gereserveerd. M'n leerling/stoker woont hier in de stad, maar ik woon in Mayen. Dus als ik (of een andere niet-Kelbergse machinist) m'n laatste dienst hier eindig is het weer inkomsten voor het Gasthaus."

"Zullen we er samen heenlopen? Kunnen we nog een biertje doen. Ik wilde je eigenlijk nog wat vragen, vandaar".

"Is goed".

Even later lopen ze met z'n tweeën naar het Gasthaus dat vlak bij het station ligt. Omdat de deur nu toch even open ging kan Moritz gelijk naar binnen glippen om zijn warme plekje bij de kachel weer op te zoeken.

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg


p.s.: waarom maak ik soms een spelfout in m'n bijschriften in zo'n video? Geen zin het opnieuw te maken en te uploaden...
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2015, 00:19:36 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

marcombv

  • Gast
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #74 Gepost op: 09 mei 2015, 10:13:30 »
Hij is weer leuk. :-)