Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ben
Vandaag om 12:17:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1169025 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #285 Gepost op: 02 February 2015, 12:24:19 »
Even snel rekenen, da's 30 euro voor 4 m2, ongeveer. Module is halve m2, ongeveer. Drie tientjes voor 8 modules. Hm! Ik heb 7 modules te doen (en sommigen zijn minder dan een halve vierkantie meter). Dan zou ik voor 3 tientjes klaar zijn. Maar... je moet de lagen wel wat overlappen, natuurlijk.

Nogmaals: hm! Klinkt niet verkeerd. Geeft me een betere ondergrond dan glad krantenpapier. Hier ga ik over nadenken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #286 Gepost op: 02 February 2015, 12:40:55 »
Ik heb ook wel eens gelezen/gehoord dat er hobbyisten oude lappen door een dun gipspapje haalden. Dan heb je net zoiets. Geen idee hoe goed het werkt overigens, maar proberen kost niet veel.

Vroeger heb ik ook wel eens gips op gaas gebruikt, maar dat was dan horrengaas. Gips zakt daar een klein beetje doorheen, zodat het gaas in het gips komt vast te zitten. Soort gewapend gips dus. Als je gips op krantenpapier zou gebruiken, blijft het toch min of meer een los laagje gips dat 'op' het gaas ligt, vermoed ik.
Reinier

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #287 Gepost op: 02 February 2015, 14:06:16 »
Een oud laken heb ik nog wel liggen. Ligt in een hoekje onder de baan voor het geval ik ga schilderen. Binen handbereik dus :) Ga ik mee experimenteren! Beetje gegoogled en daar kwam ik tegen dat je een beetje houtlijm en ook alvast wat kleur door het dunne gipsmengsel kan doen.

Nog goedkoper :)

Reinout

Martino

• Offline Offline
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
« Reactie #288 Gepost op: 02 February 2015, 16:44:01 »
Ik gebruik voor mijn baan inderdaad de "gaasmethode" eerst dus gaas spannen, zoals jij ook hebt gedaan. daarna behangplak maken (blijft zeker een jaar goed in afgesloten bak of emmer) Dan sop ik kranten in met plak en beleg daar het gaas mee. meerdere lagen geeft een stevig resultaat...dan laten drogen.....duurt wel ff een dag of wat. Dan maak ik gips aan, gewoon montage gips uit de bouwmarkt..werkt prima en goedkoop, wordt gebruikt om stopcontacten vast te zetten in gipsplaten etc. Hiermee vul ik ook mijn gipsmallen van rotsen en muren. 1 op 1 dus 100 gr gips op 100 ml water. Met dit mengsel strijk ik de kranten in. het natte gips maakt de kranten weer een beetje nat en plakt prima erop! Op de horizontalere delen volstaat een dunne laag, wordt daarna afgewerkt met verf, strooisels etc. op de verticale delen plak ik mijn rotsen uit de mallen, daarna metsel ik deze stukken vast op de ondergrond en dan kun je met een mesje de boel nog even bewerken. Met verf door de gips mengen heb ik slechte ervaringen...je gaat snel te donker en je kunt beter later met waterverf de witte rotsen bewerken, kleur nuances en schaduweffecten kun je dan veel mooier maken.vervolgens bewerk ik mijn rotswand met pigmentpoeders om het echt "stoffig en stenig"te maken.
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #289 Gepost op: 02 February 2015, 17:00:05 »
Bernard: wat ik van plan ben met het kippegaas is om er stroken krantenpapier, gedrenkt in behanglijm, over te leggen. Zodra het droog is er een laatje gips overheen. Het papier is puur om te zorgen dat het gips er niet doorlekt. Dat lijkt me de goedkoopste optie.

Ik maak me er een beetje zorgen over hoe goed de (dunne) gipslaag blijft zitten op het papier. Maar goed, daarom ga ik het eerst proberen op een stukje. Alternatief is om gipsverband erover te leggen, dat zal onderling prima hechten. Ik heb verder niet uitgezocht hoe duur/goedkoop gipsverband is.

Dus... ik heb niet een super-doordacht plan, ik ga gewoon wat proberen :)

Reinout

Hallo Reinout,

ik gebruik ook jou papier maché methode, maar wel meer lagen dan 1 laag papier.
Dan in plaats van gips gooi ik er een mengelmoesje van strandzand (droog en zonder schelpen), verdunde houtlijm (zelfde verhouding als bij inbedden) en bruine grondkleur verf (gewoon een beetje latex) overheen.
Op het zand moet je wel meteen de groenvoorziening aanbrengen, als je later nog iets wil toevoegen moet je alles goed nat maken en weer met verdunde houtlijm insmeren.
Het zand moet vervolgens ook even een paar dagen drogen.

Voor de kranten moet je even opletten, dat je het normale krantenpapier gebruikt en niet de folders die gebleekt papier hebben, Ik vermoed dat deze te glad zijn.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #290 Gepost op: 03 February 2015, 13:45:01 »
Ik vroeg me af of je ook ervaring had met het bouwen van de eenvoudigere armseinen van de firma C***** .

Ed, aanvulling: ik zie net dat Conrad twee soorten armsein-bouwpakketten heeft. Erg eenvoudig uitziende van schneider (merk dat ik niet ken) en de volgens mij gedetailleerdere bouwpakketten van Viessmann.

Degene die ik heb is er eentje van Viessmann. Even voor de zekerheid.

Die andere soort (schneider) was me nog niet opgevallen. Ik vraag me af of dat een recente toevoeging is aan de collectie? Als ik de gebruiksaanwijzing download krijg ik er trouwens eentje voor schaal N terwijl het als h0 sein staat aangegeven. Misschien foutje in de database.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #291 Gepost op: 03 February 2015, 23:49:16 »
Vanavond heb ik twee dingen gedaan. Eerst iets waarvan ik ging mopperen en daarna iets waar ik blij van werd.

Het mopperen: het armsein-uit-het-bouwpakket ging het steeds slechter doen. Ik had me er bij neergelegd dat dit poging 1 was en dat ik een ander sein zou moeten maken. Dus... prima om het sein wat te kortwieken. Er gaat één stang vanuit de aandrijving naar het sein en via een paar scharnieren en plastic stripjes worden daarmee twee armen en twee lichtschermen aangedreven. Dus ik heb de stripjes naar de onderste seinarm en lichtscherm doorgeknipt. Ik gokte dat daar iets niet lekker liep. Dan had ik in ieder geval nog de belangrijkste seinarm over.

Oh... Doet het nog steeds niet. Lichtscherm van bovenste seinarm afgeknipt. Nog steeds niet. Hele bovenste arm losgehaald. Nog steeds niet.

Huh??? De hele aandrijving vertikt het dus! Gisteren deed 'ie het nog (maar wel steeds slechter) en nu doet 'ie het opeens helemaal niet meer? Geen idee waarom. Ik heb de aandrijving uit elkaar gehaald maar kan niets vinden dat aanloopt. Maar soepel gaat het niet, nee. Bah. Heb ik iets verdraaid/gesloopt toen ik de aandrijfstang op het sein aansloot ofzo? Kan nauwelijks, want hij deed het eerst redelijk. Pas langzamerhand stopte hij ermee. Dan is er niet iets mechanisch stuk.

Ik bedenk me nu dat het misschien de temperatuur is? We verwarmen de voorzolder niet, dus het is er nu wat kil. En de demper die in zo'n viessmann aandrijving zit bestaat uit een messing buisje waar een tweede (afgesloten) messing busje in zit. Die buisjes passen netjes in elkaar, waardoor lucht er lastig in komt. Dat zorgt voor het dempende effect. Was als het temperatuursverschil me hier nu eens parten speelt? Op de warme studeerkamer waar ik het sein in elkaar zette deed 'ie het het best... Oei... Is die aandrijving daar zo gevoelig voor?

Het leuke. Lekker kliederen met behanglijm en kranten!

Ik heb het kippegaas uiteindelijk toch met krantenpapier en behanglijm bedekt. Stukje krant pakken, hand in de pot met behanglijm en krant insmeren. Vervolgens meerdere lagen op het gaas. En alles netjes slijmerig houden :)

Als het droog is ga ik eens met gips experimenteren. Dat wordt m'n eerste keer überhaupt dat ik gips gebruik.

Nog een fotootje mèt trein omdat ik blij ben dat het er weer wat meer op gaat lijken:

Nu snel weer een verhaaltje verzinnen voor m'n andere draadje :)

Reinout

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #292 Gepost op: 04 February 2015, 11:11:35 »
Marklin heeft net z'n armseinen uitgebracht. Fijner dan Viessmann, kant en klaar en DCC compatible. Misschien kun je die inzetten

Dirkjan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #293 Gepost op: 04 February 2015, 11:38:59 »
Dirkjan, heb je daar een link van? Wat ik kan vinden is armseinen uit 2013 voor zo'n 80 Euro per stuk. Da's een beetje duur :) Digitaal hoeven ze van mij niet te zijn, ik stuur de wissels en seinen analoog aan.

Ik bedacht me gisteravond laat dat ik ook een lichtsignaal kan gebruiken als inrijsein voor m'n schaduwstation. Ik heb in het schaduwstation zelf ook lichtseinen gebruikt. Eigenlijk zijn seinen daar compleet nutteloos, maar ze staan wel leuk :) Maar dan zou een lichtsignaal als inrijsein daar niet misstaan. Het eigenlijke station Mayen Ost had armseinen, maar ik gebruik toch alleen maar de naam daarvan, het is geen echte nabootsing.

Een lichtsignaal als inrijsein is dan wel een leuk contrast met de armseinen die elders langs de baan horen te verschijnen.

Reinout

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #294 Gepost op: 04 February 2015, 11:45:39 »
Volgens mij moet je even naar de periode kijken van je baan. Ik dacht rond 1960. Toen waren lichtseinen op nevenbanen echt bijzonder.
Maar ik geef toe de mechanische dingen gebruik ik ook liever niet.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #295 Gepost op: 04 February 2015, 12:02:01 »
Rond 1970. Maar lichtseinen op nevenlijnen zijn bijzonder, dat klopt. Ik zag laatst een video van een rit uit 1992 met een schienenbus op Marburg-Frankenberg. En met verbazing zat ik te kijken dat er op een paar stations lichtseinen stonden! Meeste was nog armseinen.

Een schaduwstation is voor mij in dit geval zoiets als "dat is de grote stad", dus een nevenlijntje dat het emplacement van de grote stad nadert mag daar van mij best een lichtsein hebben :)

Reinout

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #296 Gepost op: 04 February 2015, 19:11:29 »
Hallo Reinout,
Allereerst mijn complimenten voor je baan! Een erg leuk thema, een mooie uitvoering en je gaat als een speer!
Wat betreft de lichtseinen; de eifelbanen ken ik niet zo goed, maar ik weet dat aan de andere kant van de Rijn in het Westerwald in de jaren 80 wel lichtseinen stonden.
Zie de volgende link:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6925230
In de stations van oa Flammersfeld en Puderbach staan lichtseinen.
Groet, Wim
PS En er is natuurlijk niets dat jou belet om langs jouw lijn al lichtseinen te hebben in 1970 :-)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #297 Gepost op: 04 February 2015, 20:43:29 »
Hé, leuk, daar wist ik niets van, van die vereinfachte Nebenbahn Lichtsignale. Hier is nog een link.

Ze zijn kennelijk vanaf 1974 ingevoerd op stations aan enkelsporige lijnen die geen uitrijseinen (maar wel inrijseinen) hadden. Reden is het "rampjaar" 1971 met onder andere het ongeluk van Dahlerau. Dahlerau had inrijseinen. Een goederentrein kwam binnenrijden. Normaliter mocht die doorrijden en kreeg daar dan toestemming voor door de Fahrdienstleiter (stationschef) door middel van zo'n "spiegelei-stok" met groen. Of een groen licht, 's avonds. Het was al donkerder, dus groen licht.

Alleen... een vertraagde extra trein met het schooluitje kwam er aan, dus de stationschef wilde extra zeker zijn en toonde een rood licht, wat niet standaard is. De machinist + rangeren zweren groen gezien te hebben. Dat kan ook lastig te zien zijn geweest: je verwacht een groen licht òf geen licht.... De goederentrein reed door en voor de stationschef zat er niets anders op dan de ziekenauto's en de brandweer te bellen... Tientallen doden, vooral kinderen....

Na afloop werd het tonen van zo'n rood sein met zo'n stok verboden. En ze kwamen dus een tijdje later met uitrijseinen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #298 Gepost op: 06 February 2015, 20:56:44 »
Vanavond heb ik voor het eerst in m'n leven gips gebruikt. Ik had een maand geleden een 10kg zak Rotband gekocht. Uit een recente discussie hier lijkt dat voor mijn doel een prima keus: het vormen van een laag over de kippegaas/krantepapier ondergrond. Mijn bedoeling is om op deze manier een bruikbare ondergrond te hebben om te schilderen en dan gras/groen/struiken erover te vrutten. Krantepapier is wat te glad :)

Op zich kan ik door middel van gips ook goed rotsen aangeven, maar daar moet ik nog van na gaan zoeken wat daarvoor een handige methode is. Voorlopig heb ik me ertoe beperkt "gewoon" een laag over het krantepapier aan te brengen. Daarbij ging uiteraard iets mis, zie het "dat overkomt mij niet" draadje: ik heb per ongeluk wat gips over de rails gegoten...

De gips was inderdaad prima gietbaar. Ik had het wat dikker verwacht. Misschien heb ik niet de goede verhoudingen gebruikt? Ik heb water in een emmertje gedaan en daar in het midden rustig gips gestooid. Steeds even nat laten worden en laten zinken. Hiermee doorgegaan totdat er een bergje boven het water bleef. Toen roeren. Later nog meer gips toegevoegd, want het leek me wel ERG dun. Uiteindelijk leek het redelijk. Het is me ook verder niet gelijk van de berghelling afgegleden, hoewel ik de 80 graden wand net naast de burcht bij Monreal maar niet gedaan heb... Dat moet ook een rotswand worden, dus dat komt later wel.

Bij het water voor de gips heb ik trouwens een beetje houtlijm en een paar goede klodders donkergrijze kleurmengverf ("Abtönfarbe", hoe noem je dat in het nederlands?) gedaan zodat het geen witte gipslaag werd, maar het gelijk een enigszins bruikbaar kleurtje heeft.

Uiteindelijk ben ik er best tevreden mee. Het moet nog drogen en blijven zitten en niet naar beneden stromen, maar.....

Hieronder het resultaat toen ik net klaar was met aanbrengen:

Reinout

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #299 Gepost op: 06 February 2015, 21:43:21 »
Ik zou het wat dikker maken, zodat het niet de helling af loopt. Dan kun je het met een plamuurmes of zo uit de bak scheppen en over de kranten smeren. Met het plamuurmes of desnoods met je handen in model smeren, als je het plamuurmes/je handen nat maakt wordt de bovenzijde mooi glad (als je dat wilt tenminste).

Reinier