Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:35:53
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 18:34:32
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 18:33:28
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 18:28:25
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:25:52
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:22:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
Foto's totaalreclame ICM door Mitchell
Vandaag om 17:36:09
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 26350 keer)

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #90 Gepost op: 17 May 2024, 12:15:55 »
Maar zo'n lijstje kan snel kleiner worden als je met de eenvoudige werkjes begint. Over het algemeen is dat knippen en plakken. Later dan weer de uitdagende klussen. Als het maar te overzien is.

Mooi dat er in  de gereedschapskist van de berichten hier op BNLS een "doorstreep" functie zit (-S-). Dat lucht iedere keer weer op.

En we weten zeker...het gaat ons allebei lukken. :D
« Laatst bewerkt op: 17 May 2024, 12:22:37 door FritsT »

HIJ

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 17 May 2024, 13:33:01 »
Schitterend! Loopt mooi soepel, maar gezien de hoeveelheid aandacht die het gekregen heeft  (y)
Mooi!
Mvg, Eric

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #92 Gepost op: 17 May 2024, 21:01:32 »
Die ingrijpende wijzigingen hebben uiteindelijk het gewenste effect gehad, wat loopt hij nu mooi soepel en rustig!
Ik kan me zo goed voorstellen dat je hier zoveel tijd aan besteed hebt: je wilt het gewoon strak in orde hebben, fraai opgelost!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

peterha

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 18 May 2024, 10:10:00 »
Zo te zien, heb je toch eer van je vele werk; loopt mooi, rustig en soepel  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 24 May 2024, 00:09:41 »
De volgende klus is het remwerk. Daar zit behoorlijk wat etswerk voor bij de kit. Maar eerst eens zoeken welke onderdelen er zijn en nadenken hoe dat in elkaar moet. Dat is soms lastig omdat ik meerdere etsplaten heb, maar volgens mij is het het volgende:

Je ziet hier 2 stukken etswerk van de remstangen die op elkaar moeten worden gesoldeerd. De ene is een gedetailleerd stukje waar de verschillende remstangen op kunt zien en het ander is een frame waaraan de remhangers zitten. Die moeten haaks worden omgebogen. Helaas was dit stukje etswerk te ver doorgeetst, waardoor er 2 zijn afgebroken. Op deze remhangers worden 6 gedetailleerde remhangers gesoldeerd. Er zitten nog veel losse remblokken bij, maar het is me onduidelijk of deze nu wel of niet erop moeten worden gesoldeerd. De remblokken worden dan al gauw te dik en dat geef misschien alleen maar kortsluiting. Met het solderen op het frame is het remblok al weer 0,6mm dik en dat zo in het echt iets meer dan 5cm dik zijn. Geen idee of die in het echt nog dikker zijn.

In elkaar gesoldeerd ziet het er dan zo uit:

Het moet nog wat worden gefatsoeneerd, maar voor een eerste passing kan dit wel. De stangen zitten aan een frame voor waarmee dit wordt vastgezet onder het cylinderblok door aan de onderkant van de rookkast, waardoor in een keer 3 stukken aan elkaar worden geschroefd. Aan de achterkant geldt hetzelfde. Dit remwerk blijft volledig demontabel. Vind ik wel handig.

Dan eens passen op het chassis, door het vanonderen in te steken:

Zo zit het er in. Alleen de aangedreven wielen zijn beremd. De loopas is niet beremd. Het lijkt zo aardig, maar het remwerk gaat niet ver genoeg er in, maar de remblokken zitten wel keurig op een goede afstand tot de wielen. De remhangers kunnen aan de bovenkant nog worden opgehangen aan een draad die uit het chassis moet steken en daarmee is ook de juiste hoogte bepaald. Maar waar blijft het remwerk op hangen?

Op het tandwiel van de aangedreven as. Het kan nog wel iets opschuiven naar het midden, maar niet genoeg. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat in het ontwerp van de tandwielkast onvoldoende is gekeken naar de horizontale verschuiving van de tandwielen. Met de motor in het midden van de kast zitten de worm en het wormwiel in het midden van de lok. Daarna volgen 2 tandiwielen die vertragen en dan een overbrengings tandwiel naar de aangedreven as. En die zit nmm onvermijdelijk een stuk naar de zijkant tov het midden. Ik heb wel 100 keer naar die kast gekeken, maar ik zou niet weten hoe het anders moet.

Oplossing is de stang bij dat tandwiel ertussen uit knippen. Jammer, maar ik zie geen andere oplossing. Ik kan nog wel iets schuiven maar niet voldoende.

Vanaf de zijkant kun je zien aan de remhanger en het gaatje in het chassis daar weer boven waar het remblok uiteindelijk komt.

En van boven:

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 25 May 2024, 14:20:25 »
Maar zo'n lijstje kan snel kleiner worden als je met de eenvoudige werkjes begint. Over het algemeen is dat knippen en plakken. Later dan weer de uitdagende klussen. Als het maar te overzien is.

En inderdaad: druk bezig met het lijstje. Remwerk vrijwel af en nu eens kijken naar de laatste detaillering van de opbouw.

Eerder liet ik al de krikken zien. Na een SS krik van Philotrain erbij gezocht te hebben heb de conclusie getrokken dat de door Erwin meegeleverde krik hier toch beter past. Even positioneren op de tiende milimeter en vastsolderen op de voetplaat:

Krik staat zo vrij van de luchtpomp en ook niet op de bufferbalk. Aan de andere kant was iets meer ruimte.

Dan was een nieuwe zandkist aan de beurt. De kleinste die ik kon vinden in de kit (er zit een groot aantal verschillende bij) pastte niet tussen pomp en spatbord van het voorste wiel. Ook bestudering van foto's van het origineel liet zien dat deze kleiner moet:

Dwars plaatsen was ook geen optie. Maar omdat Erwin veel verschillende zandkisten in de etsplaat heeft opgenomen viel mijn oog op een ets met klinknagels in 2 lagen. De onderste laag heb ik er af gesneden en dat onderste stuk rechthoekig gevouwen en deze heeft dan de goede maat:

Nieuwe voor en de oude voor de vergelijking erachter.

In de ets vond ik ook een geschikte topplaat en nu moet ik alleen nog en handvat op het deksel maken. Dat lijkt op foto's een vrij groot rond ding te zijn, maar echt goed kan ik het niet zien.

Dat ontbreekt nu nog, maar ook de zandkisten zijn nu opgelost:

Volgende puzzel wordt de wentelas. Op de juiste plek zitten al gaatjes in het chassis. De as moet er van binnen tussen worden geschoven, daar komt dan de binnenliggende schuifbeweging aan vast en de handel van het ganghendel. Ook lijkt er een soort balans aan te zitten met de veren van de voorste as. Ik weet niet of dat er allemaal tussenpast, maar dat zal mijn volgende bijdrage wel worden. Daarna nog wat luchtleidingen en de bediening van de cylinderkranen en dan is het hele buitenwerk gereed. Als laatste nog eens kijken naar de schuiframen in de cabine en verdere detaillering van het machinistenhuis.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 26 May 2024, 12:19:36 »
De wentelas.

Eerder had ik de imitatie schuifbeweging al laten zien. Het zijn 2 schuiven voor de 2 cylinders en bestaan elk uit 2 etsdelen die op elkaar moeten worden gesoldeerd:

Nu volgt de definitieve montage in het chassis.

Ongeveer in het midden zie je een messing draad van 0,8mm dwars door het chassis. Hier komt de schuifbeweging aan vast en de hefboom die naar het ganghendel leidt.

Hier van boven en rechts op de voetplaat zie je een rechthoekig gaatje en hier komt de hefboom straks doorheen.

Deze dus. Nog een beetje erdoorheen duwen. Is wel iets om op te letten, want als je ooit de lok uit elkaar haalt blijft de opbouw vast hier aan het chassis hangen.

Hier het zicht van boven waar de schuifbeweging aan de wentelas hangt.

En van onderen. Rechts steken de schuifstangen in het cylinderblok. Je ziet ook de sierlijke halve cirkelvormige assen die onder de voorste as kunnen bewegen en links zie je de namaal excentrieken om de as zitten. Allemaal keurig los. Daarmee zit dit de aandrijving en de goede loop van de lok niet in de weg.

En van opzij.

Met de remstangen eroverheen  :).  Nu zie je er bijna niks meer van.

En als je dan de lok in elkaar steekt: wat zie je er van boven en opzij van?

Alleen de hefbomen van de contragewichten. Vrijwel niets dus!  >:(. Beetje teleurstellend van het mooie etswerk en moeite voor de bouw. Ik weet dat het erin zit. Misschien is het straks na spuiten iets beter zichtbaar in staalkleur en de rest in stemmig zwart en lokgroen. Komt meer voor.  ;)

mvg,
Ivo

*

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #97 Gepost op: 26 May 2024, 12:40:46 »
Ivo,
Of een demoplankje maken met een schuin spiegeltje er onder, dan kan je het moois van boven en onder bewonderen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

peterha

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 26 May 2024, 13:45:25 »
En als je dan de lok in elkaar steekt: wat zie je er van boven en opzij van?
....Vrijwel niets dus!
Dat is vaak het 'probleem', maar jij hebt de voldoening van het bouwen en -ondanks de ingewikkeldheid- de werkelijkheid dat alles goed zit en alles goed beweegt. En daarmee heb je toch eer van je eigen werk?
Het ziet er trouwens puik uit, complimenten  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 26 May 2024, 22:18:05 »
Ben ook wel tevreden, maar we zijn er nog niet. En Rob, een spiegeltje is alleen de moeite waard als de schuifbeweging het zou doen. Iets voor tzt mijn DJH 6300. Ben ik lang geleden wel aan begonnen en inmiddels zoveel bijgeleerd dat, hoewel het toen al juist bewoog, maar hier en daar nog haakte, ik nu vrjwel zeker weet dat ik het fatsoenlijk aan het bewegen krijg.

Maar eerst de laatste loodjes en een afstreeplijst.

Op het oog lijkt het al heel wat:

Buffers zitten nog los. De rest zit naar mijn zin.

Nog wat losse onderdelen:

Dit zijn de schuiframen in het machinistenhuis. Op de foto's zie je deze ramen zelden. Meestal staat het gewoon open. Deze ramen zet ik er pas na het spuiten in. Dan kan dit in blanke houtkleur worden gezet zonder afplakken En ik moet tzt nog raampjes laten plotten denk ik  :).

En een onderdeel dat ik tot op vanavond niet kon plaatsen:

Ik heb lang gedacht dat dit de veren van de voorste as waren, maar ik zag vanavond dat dit juist de derde as is. Deze veren hangen onder de as en zitten vast in het chassis. De bevestiging heb ik ook gevonden. Maar omdat dit de zijdelingse beweging van de 3e as zal verminderen denk ik niet dat ik deze nog onder de in het model aangedreven as ga zetten. Nog even over broeden, je weet nooit
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 26 May 2024, 22:59:50 »
Lijstje (willekeurige volgorde):

• Ruimte achter buffers in chassis maken (anders kunnen ze niet veren)
  • Schoorsteenkroon vastzetten
  • Bediening cylinderkranen naast rookkast afmaken
  • Veerpakket 3e as?
  • Remwerk passend maken en monteren
  • stroomafnemers maken
  • Schroefkoppeling voor niet verend vastzetten
  • kolendeksels kolenbunker rechts goed vastzetten
  • schuiframen monteren na het spuiten
  • zijkanten vuurkist binnen het chassis monteren (door versmallen tandwielkast nodig)
  • veertjes 2e en 4e as iets inkorten
  • schroefje koppelstang eerste as verder afvijlen
  • smeerleidingen cylinders maken
  • ballastgewichten maken in alle lege ruimtes; zorg voor zwaartepunt boven de 2e en 3e as
  • Loksound 5 nano bestellen en inbouwen
  • deksels/knop zandkisten maken
  • handwiel blazer plaatsen
  • handwiel luchtpomp plaatsen
  • hendel cylinderkranen omzetten
  • krukjes maken en plaatsen
  • spinnenkop afmaken en leidingen leggen
  • manometers luchtrem maken en plaatsen
  • luchtleidingen remwerk langs ketel leggen
  • en vast nog meer  :)
mvg,
Ivo

*

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #101 Gepost op: 27 May 2024, 00:40:35 »
Nou, dat is niet even Knippen en Plakken. Nog best wat serieuze zaken te doen.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 31 May 2024, 00:38:02 »
Update

• (Schoorsteenkroon vastzetten)
  • Veerpakket 3e as?
  • stroomafnemers maken
  • (schuiframen monteren na het spuiten)
  • zijkanten vuurkist binnen het chassis monteren (door versmallen tandwielkast nodig)
  • ballastgewichten maken in alle lege ruimtes; zorg voor zwaartepunt boven de 2e en 3e as
  • (handwiel blazer plaatsen)
  • (handwiel luchtpomp plaatsen)

Inmiddels zijn er al een aantal zaken gebeurd. In het lijstje staan ook zaken tussen haakjes, omdat dat pas komt na het spuiten bij de eindmontage. Nu eerst alles spuitklaar maken.

Paar dingen van de lijst:

Cylinderkraan bediening:

Het ging vooral om de stang naar beneden. De haakse omzetting had ik al inclusief een buis met losse leiding om de kranen te bewegen. Zo staan volgens mij de cylinderkranen dicht en hieronder open:

Dit is gewoon met een trekstang vanuit het machinistenhuis te bedienen.

Ook de zandkisten heb ik voorzien van een deksel en een soort hengsel. Echt goede foto's of tekeningen ontbreken van deze zaken op deze lok, maar het lijkt dat er een nogal groot deksel op de zandkist zit met of een horizontale vergrendeling erop of uitstekende handvatten om te draaien of te tillen. Alleen van de zijkant heb ik foto's en dan ziet het er ongeveer zo uit. Inmiddels zitten de zandkisten aan beide kanten vast aan de voetplaat:

Ook het remwerk heb ik verder verfijnd door de remblokken met en imitatie boutje aan de hangers vast te zetten, de remstang bij het tandwiel te verwijderen en allemaal goed te passen. De 6 dwarsstangen waaraan de remhangers bovenaan vastzitten moet ik nog even maken.

Links moet de bevestiging achter nog worden gemaakt, maar tussen de 1e en 2e as zitten ze goed, maar daar zie je achter de trap en de leibanen niet veel van.

« Laatst bewerkt op: 31 May 2024, 14:10:55 door Ivo tB. Reden: tikfouten »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 04 June 2024, 00:00:45 »
Update 2

• Veerpakket 3e as?
  • stroomafnemers maken

In het lijstje staan ook zaken tussen haakjes, omdat dat pas komt na het spuiten bij de eindmontage. Nu eerst alles spuitklaar maken.

Open staan nu vrijwel alleen nog de dingen in het machinistenhuis. Ik vraag me af of er ook nog een handrem in het machinistenhuis staat, maar ik zie deze nergens op tekeningen of foto's. Iemand?

Inmiddels heb ik gepuzzeld en besloten de veren onder de aangedreven as te plaatsen. Omdat ik het chassis ter plekke heb versmald moet ik dat ook doen met deze veren, maar dan past het weer:

Vandaag ontving ik ook de loksound nano. Die is niet heel veel kleiner dan de loksound mini en heeft vrijwel dezelfde prestaties. Hier beide naast elkaar:

Ik hoopte deze tussen de motor en het chassis te kunnen plaatsen, maar dat gaat niet lukken, want beide zijn te dik. Dan maar in de ketel, hoewel het vliegwiel dan in het gedrang komt.

Voor de stroomafname zit er een stuk nieuwzilver aan de steunen van de waterbakken, waarop je stukje printplaat lijmt. Hierop komt dan de stroomafnemer draad en de draad naar de motor of de decoder.

Hier zitten ze er al op gelijmd. Met dubbelzijdig printplaat zou je niet hoeven lijmen, maar die had ik zo snel nergens liggen.

Ik heb het geheel gewogen en ik kom maar tot ongeveer 100 gram. Dat is wel weinig voor een lok. Dus deze plaat lood moet ik gaan verstoppen in het model:

Met het vullen van de rookkasten kom ik maar tot 170 gram. Ik vind dat nog steeds te weinig, maar veel plek is er niet. Ik kan nog wat onder het dak stoppen en dat moet ik dan compenseren in de ketel, maar daar zit de decoder al. En ook nog een plekje voor de luidspreker vinden.

Maar goed, het belangrijkste is dat het ding bijna kan worden gespoten.

« Laatst bewerkt op: 04 June 2024, 00:02:25 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 07 June 2024, 23:39:23 »

Update 3

• Veerpakket 3e as?
  • stroomafnemers maken
  • zijkanten vuurkist binnen het chassis monteren (door versmallen tandwielkast nodig) besloten om niet te doen. Zie je niks van
  • (smeerleidingen cylinders maken)

In het lijstje staan zaken tussen haakjes, omdat dat pas komt na het spuiten bij de eindmontage.

Inmiddels is alles af wat voor het spuiten dient te worden gedaan.

Nog een beetje puzzelen in het machinistenhuis. Ik heb wat kleine cylinders met een pers uit styreen geslagen en die zet ik er straks ook na het spuiten in. Ik heb een en ander gebaseerd op een combinatie van tekeningen. Het meeste klopt wel, maar ik heb geen 100% zekerheid. In elk geval aan de spinnenkop de manometer van de keteldruk en aan de voorwand komen nog 3 manometers van de remsystemen met koperen leidingen. Een aanzet is hieronder te zien, maar ook hier komen meer details na het spuiten. Ik weet ook nog niet welke kleur ik het machinistenhuis ga geven. Voornamelik zwart.

Van achter zie je nog wel wat, maar dit wordt weer dakje lichten tijdens Ontraxs ;)

Nu zover uit elkaar voor het spuitwerk:

mvg,
Ivo

*