Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:25:18
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 26474 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
NS 8400 van Werps
« Gepost op: 19 January 2015, 22:25:24 »
De liefhebbers zien het prototype van de NS 8400 al meer dan 10 jaar in de vitrine van Erwin in Houten staan. Ik zeur elke keer wanneer dit model nu uitkomt ;)  Afgelopen beurs in Houten kreeg ik een proefets mee met de vraag om deze eens na te kijken of er nog punten zijn ter verbetering. Een paar kleine heb ik al gevonden. Het is alleen een etsplaat, een handleiding is er nog niet, dus het is een beetje een puzzel. Al gauw bleek dat de klinknagels te groot en de sleufgaatjes te klein zijn. Volgens Erwin komt dat doordat de tekening eigenlijk voor messing is gemaakt en nu op nieuwzilver is gebruikt waardoor toleranties anders zijn, net als de plaatdikte.

Toch maar aan het bouwen geslagen voor een indruk.

De etsplaten:



Het machinistenhuis, de ketel en de waterkasten



De onderdelen voor het chassis



De koppelstangen, drijfstangen en niet werkende binnenliggende schuifbeweging.

Maar eens begonnen met het chassis. Het bleek uit 7 platen te bestaan die op elkaar moeten worden gesoldeerd en zo een stevig geheel vormen. De binnenste bevat 2 zijkanten verbonden aan de bovenkant, waarbij bij elke as stukjes naar binnen moeten worden omgezet om de verticale geleider van de hornblocks te worden. Aan de voorkant is de binnenkant ook geëtst voor de nodige details die je tussen de frameplaten zult blijven zien. Daartegen aan komen 2 platen met de voetplaten chassis aan de voorkant en de ondersteuning van het machinistenhuis achter inclusief de oplegging van de loopas achter. Daarop komt dan weer een gedetailleerde geëtste plaat over de hele lengte, aparte platen op de voetplaat en aparte platen voor de loopas ophanging. Ik dacht een foto gemaakt te hebben van alle onderdelen, maar dat bleek niet het geval, dus hierbij het in elkaar gesoldeerde frame:



Achter zie je ook al een dwarsbalk zitten die de nieuwe opbouw (eind SS en NS tijdperk) steunt. Die past dus nu heel lastig, omdat alle sleuven of helemaal niet zijn doorgeëtst of te smal zijn geëtst.



Het frame aan de zijkant



Schuin van voren



En met los erop gelegd de geëtste platen op de voetplaat.

Even de dwarsverbinding ertussen gepast met de voorkant van de rookkast en het frame voor de cylinders eronder:



Dit wordt de tandwielkast die het achterste drijfwiel aandrijft en dit past geheel in de vuurkist.



Hier zie je een klein etsfoutje. Een gaatje bevat ook een sleufje en hoeft alleen een gaatje te zijn.

Komende weken zal ik af en toe een update laten zien.


mvg,
Ivo

« Laatst bewerkt op: 31 August 2022, 11:28:27 door Duikeend. Reden: samen met ivo de plaatjes verbeterd »
mvg,
Ivo

*

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2015, 22:35:53 »
Ik ben zeer benieuwd. Zal je volgen, wat jij laat zien is een (nog ver weg liggend) voorbeeld voor mij
Groet,

Gerard

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2015, 22:59:14 »
Je gaat weer als een speer Ivo  (y)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2015, 23:12:25 »
Ik blijf je volgen, Ivo.    (y)
De 8400 is een aparte, maar wel mooie stoomloc!
Ik heb hem al vaak bij Erwin bekeken, maar nog geen stappen ondernomen.

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2015, 00:10:44 »
In het kader van grote stappen snel thuis even een paar onderdelen gebogen en los op het frame gezet:



Hier zie je de rookkast, de ketel en het dak van het machinistenhuis



En dit is het frame voor de waterkasten en het machinistenhuis. Op alle kanten komt nog een geëtste plaat met de details. Ook op de binnenkant van de waterkasten.

Dan een half uurtje buigen op de rollenbank en het machinistenhuis frame zetten en los op het frame:



De ketel moet nog wat zakken.

Als je deze kit echt bouwt zou ik eerst de geëtste wanden erop solderen vóór het buigen van de waterkasten. Zo kun je er aan de binnenkant niet goed bij om te solderen. Gaat wel lukken.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 31 August 2022, 11:29:35 door Duikeend. Reden: samen met ivo de plaatjes verbeterd »
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2015, 12:47:50 »
Hij is al herkenbaar  (y)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2015, 13:31:14 »
Hij ziet er nu al gelikt mooi uit!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2015, 15:40:25 »
Wacht maar, het wordt nog mooier. Het is alleen lastig werken, omdat deze proefets niet goed is doorgeëtst, dus je moet de meeste gaatjes nog boren en de sleufjes ruimen. Dat laatste is behoorlijk lastig en tijdrovend.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2015, 16:01:57 »
Die loc is echt mooi van lelijkheid. Volgens mij een snoepje in model  (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2015, 16:22:57 »
Tsja, ik vind het net als de platluis maar een raar ding, maar je bouwkunsten zijn weer mooi natuurlijk ;D Daarom blijf ik het ook maar ff volgen...

Haha, eelco was me met voor ;D
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2015, 19:25:27 »
ik vind het ook een lelijke eend.
Had hem liever in de oude uitvoering met tender gezien.
Ik zal me eens op een andere Werps loc gaat uitleven die ik wel mooi vind  ;D

Heb je het chassis ook op de jig gebouwd Ivo?
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 19:38:23 door roadster36. Reden: tiepvout »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2015, 23:11:51 »
Nee, een jig is voor dit chassis niet nodig. De assen zitten in hornblocks in een chassis dat al helemaal aan elkaar zit. Alleen maar haaks ombuigen moet je dat en dan is het goed.

Lelijk? Ach, het is een interessant compromis. Long boiler lok met tender waar een enorme ombouw op is gezet om er een tenderlok van te maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2015, 23:21:13 »
Ach het maakt toch ook niks uit , als de kit maar weer voldoende bouwplezier geeft  (y)
En zo te zien is hij weer Werps doordacht.
Erwins gedachtengang ontraffelen bij een kit van hem is telkens weer leuke uitdaging.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 23:23:25 door roadster36 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #13 Gepost op: 02 August 2022, 14:21:37 »
Komende maanden mag het woord Sneak Preview van dit draadje worden verwijderd. Na in 2015 een proefets van Erwin te hebben ontvangen heb ik inmiddels al een tijdje de complete kit. Komende weken/maanden zal ik deze van geëtst nieuwzilver en messing gietdelen proberen op te bouwen tot een NS 8400.

De eerste stappen zijn gezet met het chassis. Dat is al vrij uitdagend, want deze bestaat in de algemene opbouw uit een aantal platen die op elkaar moeten worden gesoldeerd. En wel zeer nauwkeurig want behalve zeer gedetailleerde chassisplaten zit er ook meteen de wielophanging in verstopt. Als je de platen niet zuiver op elkaar soldeert zullen de hornblocks nooit lekker functioneren. En zoals Erwin betaamt zit er dus ook geëtst detail aan de binnenkant van de chassisplaten. De basis:



Op elkaar gesoldeerd krijg je vervolgens dit chassis:



Je ziet hier de hornblocks ontstaan. De vierkante lagers kunnen hier heen en weer bewegen. De ophanging is een speciaaltje. De linker as is de voorste as en die is gecompenseerd met een wiegbalkje. De derde as vanaf links is de aangedreven as en die lijkt vast in het chassis te gaan zitten. Samen met de voorste as bepalen deze 2 assen de horizontale ligging van de lok. De 2e as lijkt een geveerde as te zijn en de 4e as is een loopas, die bij de verbouwing van de oorspronkelijke longboiler SS lok is bijgeplaatst om de machine een tenderlok te maken ipv een losse lok met tender (zie Waldorf). De loopas is ook een geveerde as. Op zich een bijzondere wielophanging. Het is nog een hele klus om alles goed beweegbaar te krijgen na het solderen van de platen, maar dat lijkt gelukt.

Nog een paar chassisplaatjes:





Ondanks een paar 3D plaatjes ontbreekt de handleiding. Een en ander zal hier en daar wel een puzzel worden. Maar de 8100 - https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76633.msg3221793003#msg3221793003 - heb ik ook zonder handleiding in elkaar gekregen.

Komende tijd meer.

« Laatst bewerkt op: 03 August 2022, 19:29:25 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #14 Gepost op: 02 August 2022, 21:38:59 »
De meester van het betere messing bak en braadwerk is weer bezig !  (y)

Ziet er goed uit het frame lijkt mij stevig genoeg. Alleen de onderdelen voor compensatie voor de eerste en de tweede as zie ik nog niet helemaal voor me. Zal vast in een volgende aflevering komen ;D

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40