Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:26:42
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
meino
Vandaag
om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
FFA koelwagen
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
Omlaag
Auteur
Topic: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie! (gelezen 22845 keer)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #60 Gepost op:
20 januari 2015, 14:09:27 »
Henk,
Dat is voor mij tot nu toe en reeds lang bedachte oplossing. De secties om dit te detecteren moeten echter zo lang zijn (i.v.m. 26,4 m rijtuigen). Hierbij is stroomafname overhoeks. Dat is de reden waarom deze oplossing afvalt, samen met de vele relais om het wissel in de gaten te houden.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
henk
Online
Berichten: 21633
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #61 Gepost op:
20 januari 2015, 14:28:46 »
Dat begrijp ik niet Gerard. Even denken.
1. Eén enkel bistabiel relais met twee omschakelcontacten. Zo'n relais heeft twee vaste standen. De ene stand als het ene spoor van de kruising bezet is. De andere stand als het andere spoor van de kruising bezet is. Ieder omschakelcontact regelt de polariteit van één puntstuk.
2. Je maakt van ieder van de twee sporen één gedetecteerde sectie. De puntstukken doen niet mee. Dat zijn dus maar twee secties die elkaar kruisen. Het maakt niet uit van welke kant de trein het spoor op rijdt.
3. Zodra het eerste stroomafnemende wiel van de trein een spoor van de kruising oprijdt, wordt het gededecteerd en wordt zo nodig het relais in de bijbehorende stand geschakeld. Meer detectie is niet nodig. De rest van de trein volgt wel.
«
Laatst bewerkt op: 20 januari 2015, 15:19:19 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #62 Gepost op:
20 januari 2015, 14:50:48 »
Henk,
Als we de wisselstraat in posting 45 als uitgangspunt nemen.
De 4 wissels worden i.v.m. de lengte van de wagons geheel tot detectie voor het aansturen van het relais gebruikt. Berijden van het wissel linksboven of rechtsonder zal het relais en daarmee de polariteit voor deze wisselstraat goed leggen. Berijden van linksonder of rechtsboven zal een andere polariteit geven. Ik ben dan weer zo'n purist dat ik dit stuursignaal alleen wil geven als het wissel naar het kruis toe leid. Hiervoor dus nog 4 relais, die ieder gelijk met het bijbehorende wissel wordt aangestuurd.
Dus 5 relais: 4 bistabiel, met minimaal 1 maakcontact., 1 bistabiel relais met 2 wisselcontacten.
Dit is de super veilige situatie. Door de 4 bistabiele relais weg te laten zal het ook werken, maar moet je er zeker van zijn dat het wissel niet per ongeluk bereden wordt. Eigenlijk moet er voor het wissel nog een klein stukje spoor, om de lengte van een rijtuig te krijgen.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
henk
Online
Berichten: 21633
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #63 Gepost op:
20 januari 2015, 15:14:06 »
Nee Gerard, wat ik hierboven beschrijf is een afdoende regeling van de puntstukpolarisatie van de kruising. Niet meer en niet minder. Daarvoor is één bistabiel relais genoeg. Voor het schakelen van dat relais is het genoeg dat alleen het eerste wiel van een trein en dan pas op de kruising zelf wordt gedetecteerd. De polarisatie wordt dan aangestuurd door de trein en niet meer door de wissels, precies zoals je schreef te willen. Nu ben je zelf bezig de polarisatie van de puntstukken van de kruising toch weer door de wissels te laten regelen.
«
Laatst bewerkt op: 20 januari 2015, 15:22:10 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #64 Gepost op:
20 januari 2015, 15:43:56 »
Henk,
Ik probeer een extra beveiliging in te bouwen. Als het wissel niet naar het kruis staat, dan wordt de stuurpuls onderdrukt. Deze extra beveiliging werkt niet altijd en is eigenlijk overbodig. Nu kan met een simpele keerlusmodule de puntstukken bestuurd worden als tenminste de ompoling van de secties B en D uitgeschakeld kan worden. Sectie C kan dan voor het puntstuk gebruikt worden.
Bedankt voor het meedenken ik ben er nu uit. Nu nog inpassen in mijn situatie. Moet niet al te moeilijk zijn.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25182
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #65 Gepost op:
20 januari 2015, 15:52:58 »
Ik begrijp het probleem van Gerard wel. Er zijn locs, b.v. van Lima, die diagonaal stroom afnemen, linksvoor en rechtsachter. Als dan de stroomdetectie rechts zit, dan is het eerste draaistel al op het puntstuk voordat de detector aanspreekt. Dat pleit ervoor om de wissels ook in de detectie op te nemen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
henk
Online
Berichten: 21633
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #66 Gepost op:
20 januari 2015, 16:00:37 »
In schaal n?
Met diagonaal bedoelde Gerard de stroomafname van rijtuigen. Hij had kennelijk niet in de gaten dat volledoge detectie van de trein voor dit doel overbodig is.
Los daarvan, voor zorgvuldige detectie zou het dan beter zijn ervoor te zorgen dat de wielen van die Lima toch een beetje stroom gingen afnemen op dezelfde manier als dat bij wagentjes kan.
Nog losser daarvan, denken in rijwegen is sowieso het beste en dan regel je de polarisatie in één keer mee.
Maar als je de polarisatie per se los wilt zien van de rijwegen, dan is regelen door de trein een prima alternatief en erg eenvoudig.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #67 Gepost op:
20 januari 2015, 16:03:57 »
Volledige detektie van de trein is niet nodig, maar een geduwd stuurrijtuig?
Oke, deze situatie getackeld. Nu de laatste:
Drie sporen naast elkaar, waarbij een oversteek van de twee buitenste sporen plaats vindt, met een kruis op het middelste.
Hoe gaat deze dan?
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 20 januari 2015, 16:05:53 door gvandersel
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
henk
Online
Berichten: 21633
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #68 Gepost op:
20 januari 2015, 16:09:55 »
Hetzelfde.
Ja, ik bedoel dat is gewoon dezelfde situatie maar dan een stukkie gekanteld. De wissels voor het ene kruisende spoor kunnen dan een eind weg liggen, dat wel. Ik denk dat ik de polarisatie dan altijd met een bistabiel relais zou regelen. Het bedienen van dat relais neem je dan of op in de rijwegen of door de trein zoals beschreven.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #69 Gepost op:
20 januari 2015, 16:12:57 »
Nee, terwijl een trein over het middelste spoor rijdt kan er een trein tegelijkertijd over een van de buitensporen rijden. Je wilt nu niet dat het relais bediend wordt. Met de computer is het inderdaad op dezelfde manier geregeld, maar zonder?
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
henk
Online
Berichten: 21633
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #70 Gepost op:
20 januari 2015, 16:17:05 »
Waarom wil je niet dat het relais wordt bediend? Je wilt niet dat twee treinen proberen tegelijk de kruising te passeren, maar dat is wat anders. Een trein dat de kruising gaat passeren zet het relais in de correcte stand. Een trein op het spoor daarnaast heeft daar geen last van.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #71 Gepost op:
20 januari 2015, 16:22:07 »
Drie parallelle sporen. Als er geen oversteek van het ene buitenste spoor naar het andere plaats vindt, kunnen er drie treinen rijden. Het relais moet dan voor het middelste spoor blijven liggen. De wissels naar het kruis worden gewoon bereden in de stand niet naar het kruis leidend. Hier moeten dus twee extra relais om de afbuigende stand te detecteren.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
henk
Online
Berichten: 21633
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #72 Gepost op:
20 januari 2015, 16:26:04 »
Dan haal je dus opnieuw de stand van de wissels erbij. En dat wilde je niet.
Als die wissels afbuigend staan, dan zal de trein de kruising oprijden en het relais in de juiste stand zetten. Maar dat doet de trein dus als die de kruising bereikt. Die paar centimeter spoor is daarvoor echt genoeg.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25182
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #73 Gepost op:
20 januari 2015, 16:45:54 »
Citaat van: gvandersel op 20 januari 2015, 16:12:57
Met de computer is het inderdaad op dezelfde manier geregeld, maar zonder?
Op mijn spoorbaan wordt het zonder computer geregeld, maar ik werk dan ook helemaal vanuit de rijwegfilosofie.
Dus ik kies een rijweg, er wordt eerst gecheckt of er een conflicterende rijweg is ingeschakeld. Is er een conflict, dan gaat de hele aanvraag niet door. Is er geen conflict, dan worden de wissels gestuurd. Nadat de wissels de goede stand hebben teruggemeld komt er een signaal dat de rijweg is gerealiseerd en kan er gereden worden. En dat allemaal in eeuwenoude elektronica met discrete componenten.
Overigens ken ik het hier behandelde probleem niet, want ik heb geen kruising. Maar als er wel een kruising was, dan zou het probleem door deze werkwijze heel simpel opgelost worden.
«
Laatst bewerkt op: 20 januari 2015, 16:47:47 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10227
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #74 Gepost op:
20 januari 2015, 16:51:45 »
Even helemaal 'Uit van de doos'
Een apart decodertje, dat luistert naar alle 4 de wisseladressen en op basis van wat hij 'ziet' aan wisselstanden zelf bepaalt hoe de puntstukken gepolariseerd worden met een relais ( 2 x om ).
Misschien zelfs te doen met een bistabiel relais en een boel functiemapping in een DR4018.
BEEERRRTTTT !
Grtzz,
Karst
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!