Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 07:56:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:49:41
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 07:43:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Rangeren met een pec door Dpc Fo
Vandaag om 07:20:16
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!  (gelezen 26512 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #45 Gepost op: 19 January 2015, 19:57:58 »
Hallo alle,

Mijn kruis gaat gestuurd worden met decoders met ingebouwde omschakel contacten voor de puntstukken.
Zoals al eerder vermeld sluit ik mijn twee extra puntstukken van het kruis aan op twee wissels  (Het linker puntstuk van de kruising polariseer je mee met het wissel rechtsonder. Het rechter puntstuk van de kruising polariseer je mee met het wissel linksonder)
We gaan gewoon denken in rijwegen, dus in koploper gewoon de wisselstraten (en/of de twee voor het puntstuk van het kruis) erin mee programmeren.
Als tweede stap zal de functie overloop wissel eens bekeken worden en desnoods mee geprogrammeerd.
In bijlage al mijn afgewerkte kruis. Nog enkel een paar bielzen plaatsen en elektrisch aansluiten.
Het is in dit kruis mogelijk op met twee treinen tegelijkertijd ter rijden.

Grt Dave


DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #46 Gepost op: 20 January 2015, 09:45:52 »
@ Wim Ros,
Bekijk je eigen antwoord eens met alle mogelijkheden. Leg de wissels S1 en S3 eens allebei afbuigend. En rij dan eens afwisselend  de route via S1 en S3. Je zult zien dat doordat er geen wissels geschakeld hoeven te worden er in een van de twee kortsluiting optreed. Ik ken deze website en heb het ook lange tijd als de oplossing beschouwd, maar hij is het niet voor 100%.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #47 Gepost op: 20 January 2015, 11:20:55 »
Gerard, dat is nou precies het addertje waar Wim het over had. Je moet S1 en S3 niet tegelijk afbuigend zetten. Dat staat ook in het verhaal op die site. En het is precies hetzelfde wat ik in mijn eerste reactie al zei: je moet geen twee conflicterende routes tegelijk inschakelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #48 Gepost op: 20 January 2015, 11:57:48 »
En Koploper - of om het even welke vorm van automatisering (eenknopsbediening met een heel klassieke diodenmatrix kan ook) - zorgt ervoor dat dat nooit gebeurt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #49 Gepost op: 20 January 2015, 11:59:06 »
Ik hou niet van adders (hoe klein ze ook zijn).

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Die door zoekt naar DE oplossing.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #50 Gepost op: 20 January 2015, 12:00:22 »
En Koploper - of om het even welke vorm van automatisering (eenknopsbediening met een heel klassieke diodenmatrix kan ook) - zorgt ervoor dat dat nooit gebeurt.

Dat is niet waar!!!
Alleen als je de boel goed aansluit en configureert gaat het goed.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #51 Gepost op: 20 January 2015, 12:03:47 »
Eeeh ja, maar dat is altijd in het leven. ???
Dus wat bedoel je nou?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

  • Gast
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #52 Gepost op: 20 January 2015, 12:05:27 »
mompelt iets over Hex frog juicer

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #53 Gepost op: 20 January 2015, 12:16:46 »
Daarmee verdwijnt het vraagstuk ook niet.
Het vraagstuk is dat zo`n kruising twee puntstukken heeft die een tegengestelde polariteit moeten hebben en bij verandering van de ene naar de andere mogelijke rijweg op de kruising beide van polariteit moeten veranderen.
De oplossing is ervoor te zorgen dat bij verandering van rijweg de omschakeling dus tegelijk gebeurt. Dat kan met een meerpolig relais, met een dergelijk stukje electronica en ook met de polariteitschakelaars van twee wissels als je ervoor zorgt dat die twee wissels altijd meeschakelen, ook als ze vervolgens niet door de loc worden bereden. Dat laatste is met Koploper of een andere vorm van automatisering geen probleem en dan is het addertje weg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #54 Gepost op: 20 January 2015, 12:23:13 »
Henk,

Leg alle 4 de wissels naar het kruis toe leidend en ga dan afwisselend over het kruis. Dan moet het geautomatiseerd, maar het liefst handmatig, gewoon zonder sluiting rijden. Met de schakelaar kan dit met behulp van Koploper. Dus geautomatiseerd ben ik er al, nu nog handmatig.
(Ik ben zwaar allergisch voor keerlusmodules op basis van kortsluiting. Dus ook de Hex frog juicer)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #55 Gepost op: 20 January 2015, 12:25:55 »
Ik ben zwaar allergisch voor keerlusmodules op basis van kortsluiting.
Weet ik  (y). NS werkt ook met kortsluit detectie, dus is geheel volgens prototype  ;D

Maar goed die discussie is voor elders, dit ging over puntstukaansturing

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #56 Gepost op: 20 January 2015, 12:34:22 »
Hoi,

Van mij mag de discussie verder gaan.
Ik heb mijn antwoord.
En ik ben altijd wel benieuwd naar meningen en ideeën.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #57 Gepost op: 20 January 2015, 12:57:51 »
Henk,

Leg alle 4 de wissels naar het kruis toe leidend en ga dan afwisselend over het kruis. Dan moet het geautomatiseerd, maar het liefst handmatig, gewoon zonder sluiting rijden.

Dat betekent dat de wisselstanden alleen niet de nodige informatie voor de polariteit van de puntstukken kunnen verschaffen Gerard. Daarvoor moet immers duidelijk zijn wat de rijweg wordt en deze wisselstanden maken beide rijwegen mogelijk.
Dat betekent weer dat er altijd iets extra's moet gebeuren boven het schakelen van de wissels. Is niet moeilijk. Gewoon een relais met twee omschakelcontacten werkt al. De ene stand voor de ene rijweg, de andere stand voor de andere rijweg. Automatiseren is dan een verbetering, omdat het ook gewoon een extra handeling is waar je maar aan moet denken. Automatiseren kan bijvoorbeeld door detectie op de kruising zelf.

Het is telkens hetzelfde. Om de puntstukken van de kruising correct te polariseren is altijd een extra handeling nodig bovenop het stellen van de twee wissels die de fysieke rijweg bepalen. In die zin is het schakelen van een extra wissel niet anders dan het schakelen van een apart relais. Een probleemloze oplossing krijg je door automatisering van die extra handeling. Eénknopsbediening van een rijweg is al een vorm van automatisering en daarbij kan je net zo goed een extra relais, wat transistors of een extra wissel meenemen.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 13:09:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #58 Gepost op: 20 January 2015, 13:18:13 »
Henk,

Ik weet het. Maar aan een kruis zitten normaal gesproken geen onderdelen die bestuurd moeten worden. Dus is in mijn simpele optiek is het ook niet nodig om iets te doen (en dit moet de techniek maar ondersteunen). Dus vier wissels naar kruis en rijden maar van links naar rechts en omgekeerd, zonder dat ik iets moet doen.

Dit wordt nog wel even puzzelen, en is volgens mij ook niet bereikbaar (zonder computer die iets van rijwegen bijhoud).

Groet,

Gerard van der Sel.

@Paul Bender: NS heeft in serie met de kortsluitende assen nog een spoel of een weerstand zitten, zodat de kortsluitstroom "beperkt" blijft.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #59 Gepost op: 20 January 2015, 13:33:19 »
Is niks aan Gerard. Gewoon een of andere vorm van detectie op of vlak voor de kruising die dan een relais of wat electronica schakelt. Boeit niet of dat stroomdetectie, reedcontacten of degelijke ouderwetsche schakelcontacten zijn. Het is natuurlijk niet lastiger dan de trein om het even wat te laten schakelen. Dat deden we al voordat mensen op het idee kwamen dat een computer ook iets voor thuis was.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.