Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 23:14:11
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 22:57:12
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
Vandaag om 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
  

Auteur Topic: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!  (gelezen 25374 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #60 Gepost op: 20 January 2015, 14:09:27 »
Henk,

Dat is voor mij tot nu toe en reeds lang bedachte oplossing. De secties om dit te detecteren moeten echter zo lang zijn (i.v.m. 26,4 m rijtuigen). Hierbij is stroomafname overhoeks. Dat is de reden waarom deze oplossing afvalt, samen met de vele relais om het wissel in de gaten te houden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #61 Gepost op: 20 January 2015, 14:28:46 »
Dat begrijp ik niet Gerard. Even denken.
1. Eén enkel bistabiel relais met twee omschakelcontacten. Zo'n relais heeft twee vaste standen. De ene stand als het ene spoor van de kruising bezet is. De andere stand als het andere spoor van de kruising bezet is. Ieder omschakelcontact regelt de polariteit van één puntstuk.
2. Je maakt van ieder van de twee sporen één gedetecteerde sectie. De puntstukken doen niet mee. Dat zijn dus maar twee secties die elkaar kruisen. Het maakt niet uit van welke kant de trein het spoor op rijdt.
3. Zodra het eerste stroomafnemende wiel van de trein een spoor van de kruising oprijdt, wordt het gededecteerd en wordt zo nodig het relais in de bijbehorende stand geschakeld. Meer detectie is niet nodig. De rest van de trein volgt wel.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 15:19:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #62 Gepost op: 20 January 2015, 14:50:48 »
Henk,

Als we de wisselstraat in posting 45 als uitgangspunt nemen.
De 4 wissels worden i.v.m. de lengte van de wagons geheel tot detectie voor het aansturen van het relais gebruikt. Berijden van het wissel linksboven of rechtsonder zal het relais en daarmee de polariteit voor deze wisselstraat goed leggen. Berijden van linksonder of rechtsboven zal een andere polariteit geven. Ik ben dan weer zo'n purist dat ik dit stuursignaal alleen wil geven als het wissel naar het kruis toe leid. Hiervoor dus nog 4 relais, die ieder gelijk met het bijbehorende wissel wordt aangestuurd.
Dus 5 relais: 4 bistabiel, met minimaal 1 maakcontact., 1 bistabiel relais met 2 wisselcontacten.
Dit is de super veilige situatie. Door de 4 bistabiele relais weg te laten zal het ook werken, maar moet je er zeker van zijn dat het wissel niet per ongeluk bereden wordt. Eigenlijk moet er voor het wissel nog een klein stukje spoor, om de lengte van een rijtuig te krijgen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #63 Gepost op: 20 January 2015, 15:14:06 »
Nee Gerard, wat ik hierboven beschrijf is een afdoende regeling van de puntstukpolarisatie van de kruising. Niet meer en niet minder. Daarvoor is één bistabiel relais genoeg. Voor het schakelen van dat relais is het genoeg dat alleen het eerste wiel van een trein en dan pas op de kruising zelf wordt gedetecteerd. De polarisatie wordt dan aangestuurd door de trein en niet meer door de wissels, precies zoals je schreef te willen. Nu ben je zelf bezig de polarisatie van de puntstukken van de kruising toch weer door de wissels te laten regelen.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 15:22:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #64 Gepost op: 20 January 2015, 15:43:56 »
Henk,

Ik probeer een extra beveiliging in te bouwen. Als het wissel niet naar het kruis staat, dan wordt de stuurpuls onderdrukt. Deze extra beveiliging werkt niet altijd en is eigenlijk overbodig. Nu kan met een simpele keerlusmodule de puntstukken bestuurd worden als tenminste de ompoling van de secties B en D uitgeschakeld kan worden. Sectie C kan dan voor het puntstuk gebruikt worden.
Bedankt voor het meedenken ik ben er nu uit. Nu nog inpassen in mijn situatie. Moet niet al te moeilijk zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26581
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #65 Gepost op: 20 January 2015, 15:52:58 »
Ik begrijp het probleem van Gerard wel. Er zijn locs, b.v. van Lima, die diagonaal stroom afnemen, linksvoor en rechtsachter. Als dan de stroomdetectie rechts zit, dan is het eerste draaistel al op het puntstuk voordat de detector aanspreekt. Dat pleit ervoor om de wissels ook in de detectie op te nemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #66 Gepost op: 20 January 2015, 16:00:37 »
In schaal n?
Met diagonaal bedoelde Gerard de stroomafname van rijtuigen. Hij had kennelijk niet in de gaten dat volledoge detectie van de trein voor dit doel overbodig is.

Los daarvan, voor zorgvuldige detectie zou het dan beter zijn ervoor te zorgen dat de wielen van die Lima toch een beetje stroom gingen afnemen op dezelfde manier als dat bij wagentjes kan.
Nog losser daarvan, denken in rijwegen is sowieso het beste en dan regel je de polarisatie in één keer mee.
Maar als je de polarisatie per se los wilt zien van de rijwegen, dan is regelen door de trein een prima alternatief en erg eenvoudig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #67 Gepost op: 20 January 2015, 16:03:57 »
Volledige detektie van de trein is niet nodig, maar een geduwd stuurrijtuig?

Oke, deze situatie getackeld. Nu de laatste:
Drie sporen naast elkaar, waarbij een oversteek van de twee buitenste sporen plaats vindt, met een kruis op het middelste.
Hoe gaat deze dan?

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 16:05:53 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #68 Gepost op: 20 January 2015, 16:09:55 »
Hetzelfde.  ;D
Ja, ik bedoel dat is gewoon dezelfde situatie maar dan een stukkie gekanteld. De wissels voor het ene kruisende spoor kunnen dan een eind weg liggen, dat wel. Ik denk dat ik de polarisatie dan altijd met een bistabiel relais zou regelen. Het bedienen van dat relais neem je dan of op in de rijwegen of door de trein zoals beschreven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #69 Gepost op: 20 January 2015, 16:12:57 »
Nee, terwijl een trein over het middelste spoor rijdt kan er een trein tegelijkertijd over een van de buitensporen rijden. Je wilt nu niet dat het relais bediend wordt. Met de computer is het inderdaad op dezelfde manier geregeld, maar zonder?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #70 Gepost op: 20 January 2015, 16:17:05 »
Waarom wil je niet dat het relais wordt bediend? Je wilt niet dat twee treinen proberen tegelijk de kruising te passeren, maar dat is wat anders. Een trein dat de kruising gaat passeren zet het relais in de correcte stand. Een trein op het spoor daarnaast heeft daar geen last van.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #71 Gepost op: 20 January 2015, 16:22:07 »
Drie parallelle sporen. Als er geen oversteek van het ene buitenste spoor naar het andere plaats vindt, kunnen er drie treinen rijden. Het relais moet dan voor het middelste spoor blijven liggen. De wissels naar het kruis worden gewoon bereden in de stand niet naar het kruis leidend. Hier moeten dus twee extra relais om de afbuigende stand te detecteren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #72 Gepost op: 20 January 2015, 16:26:04 »
Dan haal je dus opnieuw de stand van de wissels erbij. En dat wilde je niet.
Als die wissels afbuigend staan, dan zal de trein de kruising oprijden en het relais in de juiste stand zetten. Maar dat doet de trein dus als die de kruising bereikt. Die paar centimeter spoor is daarvoor echt genoeg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26581
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #73 Gepost op: 20 January 2015, 16:45:54 »
Met de computer is het inderdaad op dezelfde manier geregeld, maar zonder?
Op mijn spoorbaan wordt het zonder computer geregeld, maar ik werk dan ook helemaal vanuit de rijwegfilosofie.
Dus ik kies een rijweg, er wordt eerst gecheckt of er een conflicterende rijweg is ingeschakeld. Is er een conflict, dan gaat de hele aanvraag niet door. Is er geen conflict, dan worden de wissels gestuurd. Nadat de wissels de goede stand hebben teruggemeld komt er een signaal dat de rijweg is gerealiseerd en kan er gereden worden. En dat allemaal in eeuwenoude elektronica met discrete componenten.

Overigens ken ik het hier behandelde probleem niet, want ik heb geen kruising. Maar als er wel een kruising was, dan zou het probleem door deze werkwijze heel simpel opgelost worden.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 16:47:47 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #74 Gepost op: 20 January 2015, 16:51:45 »
Even helemaal 'Uit van de doos' :P

Een apart decodertje, dat luistert naar alle 4 de wisseladressen en op basis van wat hij 'ziet' aan wisselstanden zelf bepaalt hoe de puntstukken gepolariseerd worden met een relais ( 2 x om ).

Misschien zelfs te doen met een bistabiel relais en een boel functiemapping in een DR4018.

BEEERRRTTTT ! :D :D


Grtzz,

Karst