Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 19:55:10
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 19:29:41
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Frank 123
Vandaag
om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
william_2
Vandaag
om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
Vandaag
om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:04:10
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
Vandaag
om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
Vandaag
om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
Vandaag
om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
Omlaag
Auteur
Topic: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie! (gelezen 25603 keer)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #60 Gepost op:
20 January 2015, 14:09:27 »
Henk,
Dat is voor mij tot nu toe en reeds lang bedachte oplossing. De secties om dit te detecteren moeten echter zo lang zijn (i.v.m. 26,4 m rijtuigen). Hierbij is stroomafname overhoeks. Dat is de reden waarom deze oplossing afvalt, samen met de vele relais om het wissel in de gaten te houden.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #61 Gepost op:
20 January 2015, 14:28:46 »
Dat begrijp ik niet Gerard. Even denken.
1. Eén enkel bistabiel relais met twee omschakelcontacten. Zo'n relais heeft twee vaste standen. De ene stand als het ene spoor van de kruising bezet is. De andere stand als het andere spoor van de kruising bezet is. Ieder omschakelcontact regelt de polariteit van één puntstuk.
2. Je maakt van ieder van de twee sporen één gedetecteerde sectie. De puntstukken doen niet mee. Dat zijn dus maar twee secties die elkaar kruisen. Het maakt niet uit van welke kant de trein het spoor op rijdt.
3. Zodra het eerste stroomafnemende wiel van de trein een spoor van de kruising oprijdt, wordt het gededecteerd en wordt zo nodig het relais in de bijbehorende stand geschakeld. Meer detectie is niet nodig. De rest van de trein volgt wel.
«
Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 15:19:19 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #62 Gepost op:
20 January 2015, 14:50:48 »
Henk,
Als we de wisselstraat in posting 45 als uitgangspunt nemen.
De 4 wissels worden i.v.m. de lengte van de wagons geheel tot detectie voor het aansturen van het relais gebruikt. Berijden van het wissel linksboven of rechtsonder zal het relais en daarmee de polariteit voor deze wisselstraat goed leggen. Berijden van linksonder of rechtsboven zal een andere polariteit geven. Ik ben dan weer zo'n purist dat ik dit stuursignaal alleen wil geven als het wissel naar het kruis toe leid. Hiervoor dus nog 4 relais, die ieder gelijk met het bijbehorende wissel wordt aangestuurd.
Dus 5 relais: 4 bistabiel, met minimaal 1 maakcontact., 1 bistabiel relais met 2 wisselcontacten.
Dit is de super veilige situatie. Door de 4 bistabiele relais weg te laten zal het ook werken, maar moet je er zeker van zijn dat het wissel niet per ongeluk bereden wordt. Eigenlijk moet er voor het wissel nog een klein stukje spoor, om de lengte van een rijtuig te krijgen.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #63 Gepost op:
20 January 2015, 15:14:06 »
Nee Gerard, wat ik hierboven beschrijf is een afdoende regeling van de puntstukpolarisatie van de kruising. Niet meer en niet minder. Daarvoor is één bistabiel relais genoeg. Voor het schakelen van dat relais is het genoeg dat alleen het eerste wiel van een trein en dan pas op de kruising zelf wordt gedetecteerd. De polarisatie wordt dan aangestuurd door de trein en niet meer door de wissels, precies zoals je schreef te willen. Nu ben je zelf bezig de polarisatie van de puntstukken van de kruising toch weer door de wissels te laten regelen.
«
Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 15:22:10 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #64 Gepost op:
20 January 2015, 15:43:56 »
Henk,
Ik probeer een extra beveiliging in te bouwen. Als het wissel niet naar het kruis staat, dan wordt de stuurpuls onderdrukt. Deze extra beveiliging werkt niet altijd en is eigenlijk overbodig. Nu kan met een simpele keerlusmodule de puntstukken bestuurd worden als tenminste de ompoling van de secties B en D uitgeschakeld kan worden. Sectie C kan dan voor het puntstuk gebruikt worden.
Bedankt voor het meedenken ik ben er nu uit. Nu nog inpassen in mijn situatie. Moet niet al te moeilijk zijn.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26709
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #65 Gepost op:
20 January 2015, 15:52:58 »
Ik begrijp het probleem van Gerard wel. Er zijn locs, b.v. van Lima, die diagonaal stroom afnemen, linksvoor en rechtsachter. Als dan de stroomdetectie rechts zit, dan is het eerste draaistel al op het puntstuk voordat de detector aanspreekt. Dat pleit ervoor om de wissels ook in de detectie op te nemen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #66 Gepost op:
20 January 2015, 16:00:37 »
In schaal n?
Met diagonaal bedoelde Gerard de stroomafname van rijtuigen. Hij had kennelijk niet in de gaten dat volledoge detectie van de trein voor dit doel overbodig is.
Los daarvan, voor zorgvuldige detectie zou het dan beter zijn ervoor te zorgen dat de wielen van die Lima toch een beetje stroom gingen afnemen op dezelfde manier als dat bij wagentjes kan.
Nog losser daarvan, denken in rijwegen is sowieso het beste en dan regel je de polarisatie in één keer mee.
Maar als je de polarisatie per se los wilt zien van de rijwegen, dan is regelen door de trein een prima alternatief en erg eenvoudig.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #67 Gepost op:
20 January 2015, 16:03:57 »
Volledige detektie van de trein is niet nodig, maar een geduwd stuurrijtuig?
Oke, deze situatie getackeld. Nu de laatste:
Drie sporen naast elkaar, waarbij een oversteek van de twee buitenste sporen plaats vindt, met een kruis op het middelste.
Hoe gaat deze dan?
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 16:05:53 door gvandersel
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #68 Gepost op:
20 January 2015, 16:09:55 »
Hetzelfde.
Ja, ik bedoel dat is gewoon dezelfde situatie maar dan een stukkie gekanteld. De wissels voor het ene kruisende spoor kunnen dan een eind weg liggen, dat wel. Ik denk dat ik de polarisatie dan altijd met een bistabiel relais zou regelen. Het bedienen van dat relais neem je dan of op in de rijwegen of door de trein zoals beschreven.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #69 Gepost op:
20 January 2015, 16:12:57 »
Nee, terwijl een trein over het middelste spoor rijdt kan er een trein tegelijkertijd over een van de buitensporen rijden. Je wilt nu niet dat het relais bediend wordt. Met de computer is het inderdaad op dezelfde manier geregeld, maar zonder?
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #70 Gepost op:
20 January 2015, 16:17:05 »
Waarom wil je niet dat het relais wordt bediend? Je wilt niet dat twee treinen proberen tegelijk de kruising te passeren, maar dat is wat anders. Een trein dat de kruising gaat passeren zet het relais in de correcte stand. Een trein op het spoor daarnaast heeft daar geen last van.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #71 Gepost op:
20 January 2015, 16:22:07 »
Drie parallelle sporen. Als er geen oversteek van het ene buitenste spoor naar het andere plaats vindt, kunnen er drie treinen rijden. Het relais moet dan voor het middelste spoor blijven liggen. De wissels naar het kruis worden gewoon bereden in de stand niet naar het kruis leidend. Hier moeten dus twee extra relais om de afbuigende stand te detecteren.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #72 Gepost op:
20 January 2015, 16:26:04 »
Dan haal je dus opnieuw de stand van de wissels erbij. En dat wilde je niet.
Als die wissels afbuigend staan, dan zal de trein de kruising oprijden en het relais in de juiste stand zetten. Maar dat doet de trein dus als die de kruising bereikt. Die paar centimeter spoor is daarvoor echt genoeg.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26709
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #73 Gepost op:
20 January 2015, 16:45:54 »
Citaat van: gvandersel op 20 January 2015, 16:12:57
Met de computer is het inderdaad op dezelfde manier geregeld, maar zonder?
Op mijn spoorbaan wordt het zonder computer geregeld, maar ik werk dan ook helemaal vanuit de rijwegfilosofie.
Dus ik kies een rijweg, er wordt eerst gecheckt of er een conflicterende rijweg is ingeschakeld. Is er een conflict, dan gaat de hele aanvraag niet door. Is er geen conflict, dan worden de wissels gestuurd. Nadat de wissels de goede stand hebben teruggemeld komt er een signaal dat de rijweg is gerealiseerd en kan er gereden worden. En dat allemaal in eeuwenoude elektronica met discrete componenten.
Overigens ken ik het hier behandelde probleem niet, want ik heb geen kruising. Maar als er wel een kruising was, dan zou het probleem door deze werkwijze heel simpel opgelost worden.
«
Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 16:47:47 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10482
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
«
Reactie #74 Gepost op:
20 January 2015, 16:51:45 »
Even helemaal 'Uit van de doos'
Een apart decodertje, dat luistert naar alle 4 de wisseladressen en op basis van wat hij 'ziet' aan wisselstanden zelf bepaalt hoe de puntstukken gepolariseerd worden met een relais ( 2 x om ).
Misschien zelfs te doen met een bistabiel relais en een boel functiemapping in een DR4018.
BEEERRRTTTT !
Grtzz,
Karst
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!