Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Arjan6511
Vandaag om 19:51:16
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:42:02
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 19:23:00
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!  (gelezen 25363 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #45 Gepost op: 19 January 2015, 19:57:58 »
Hallo alle,

Mijn kruis gaat gestuurd worden met decoders met ingebouwde omschakel contacten voor de puntstukken.
Zoals al eerder vermeld sluit ik mijn twee extra puntstukken van het kruis aan op twee wissels  (Het linker puntstuk van de kruising polariseer je mee met het wissel rechtsonder. Het rechter puntstuk van de kruising polariseer je mee met het wissel linksonder)
We gaan gewoon denken in rijwegen, dus in koploper gewoon de wisselstraten (en/of de twee voor het puntstuk van het kruis) erin mee programmeren.
Als tweede stap zal de functie overloop wissel eens bekeken worden en desnoods mee geprogrammeerd.
In bijlage al mijn afgewerkte kruis. Nog enkel een paar bielzen plaatsen en elektrisch aansluiten.
Het is in dit kruis mogelijk op met twee treinen tegelijkertijd ter rijden.

Grt Dave


DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #46 Gepost op: 20 January 2015, 09:45:52 »
@ Wim Ros,
Bekijk je eigen antwoord eens met alle mogelijkheden. Leg de wissels S1 en S3 eens allebei afbuigend. En rij dan eens afwisselend  de route via S1 en S3. Je zult zien dat doordat er geen wissels geschakeld hoeven te worden er in een van de twee kortsluiting optreed. Ik ken deze website en heb het ook lange tijd als de oplossing beschouwd, maar hij is het niet voor 100%.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26581
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #47 Gepost op: 20 January 2015, 11:20:55 »
Gerard, dat is nou precies het addertje waar Wim het over had. Je moet S1 en S3 niet tegelijk afbuigend zetten. Dat staat ook in het verhaal op die site. En het is precies hetzelfde wat ik in mijn eerste reactie al zei: je moet geen twee conflicterende routes tegelijk inschakelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22467
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #48 Gepost op: 20 January 2015, 11:57:48 »
En Koploper - of om het even welke vorm van automatisering (eenknopsbediening met een heel klassieke diodenmatrix kan ook) - zorgt ervoor dat dat nooit gebeurt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #49 Gepost op: 20 January 2015, 11:59:06 »
Ik hou niet van adders (hoe klein ze ook zijn).

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Die door zoekt naar DE oplossing.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #50 Gepost op: 20 January 2015, 12:00:22 »
En Koploper - of om het even welke vorm van automatisering (eenknopsbediening met een heel klassieke diodenmatrix kan ook) - zorgt ervoor dat dat nooit gebeurt.

Dat is niet waar!!!
Alleen als je de boel goed aansluit en configureert gaat het goed.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22467
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #51 Gepost op: 20 January 2015, 12:03:47 »
Eeeh ja, maar dat is altijd in het leven. ???
Dus wat bedoel je nou?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

  • Gast
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #52 Gepost op: 20 January 2015, 12:05:27 »
mompelt iets over Hex frog juicer

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22467
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #53 Gepost op: 20 January 2015, 12:16:46 »
Daarmee verdwijnt het vraagstuk ook niet.
Het vraagstuk is dat zo`n kruising twee puntstukken heeft die een tegengestelde polariteit moeten hebben en bij verandering van de ene naar de andere mogelijke rijweg op de kruising beide van polariteit moeten veranderen.
De oplossing is ervoor te zorgen dat bij verandering van rijweg de omschakeling dus tegelijk gebeurt. Dat kan met een meerpolig relais, met een dergelijk stukje electronica en ook met de polariteitschakelaars van twee wissels als je ervoor zorgt dat die twee wissels altijd meeschakelen, ook als ze vervolgens niet door de loc worden bereden. Dat laatste is met Koploper of een andere vorm van automatisering geen probleem en dan is het addertje weg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #54 Gepost op: 20 January 2015, 12:23:13 »
Henk,

Leg alle 4 de wissels naar het kruis toe leidend en ga dan afwisselend over het kruis. Dan moet het geautomatiseerd, maar het liefst handmatig, gewoon zonder sluiting rijden. Met de schakelaar kan dit met behulp van Koploper. Dus geautomatiseerd ben ik er al, nu nog handmatig.
(Ik ben zwaar allergisch voor keerlusmodules op basis van kortsluiting. Dus ook de Hex frog juicer)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #55 Gepost op: 20 January 2015, 12:25:55 »
Ik ben zwaar allergisch voor keerlusmodules op basis van kortsluiting.
Weet ik  (y). NS werkt ook met kortsluit detectie, dus is geheel volgens prototype  ;D

Maar goed die discussie is voor elders, dit ging over puntstukaansturing

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #56 Gepost op: 20 January 2015, 12:34:22 »
Hoi,

Van mij mag de discussie verder gaan.
Ik heb mijn antwoord.
En ik ben altijd wel benieuwd naar meningen en ideeën.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22467
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #57 Gepost op: 20 January 2015, 12:57:51 »
Henk,

Leg alle 4 de wissels naar het kruis toe leidend en ga dan afwisselend over het kruis. Dan moet het geautomatiseerd, maar het liefst handmatig, gewoon zonder sluiting rijden.

Dat betekent dat de wisselstanden alleen niet de nodige informatie voor de polariteit van de puntstukken kunnen verschaffen Gerard. Daarvoor moet immers duidelijk zijn wat de rijweg wordt en deze wisselstanden maken beide rijwegen mogelijk.
Dat betekent weer dat er altijd iets extra's moet gebeuren boven het schakelen van de wissels. Is niet moeilijk. Gewoon een relais met twee omschakelcontacten werkt al. De ene stand voor de ene rijweg, de andere stand voor de andere rijweg. Automatiseren is dan een verbetering, omdat het ook gewoon een extra handeling is waar je maar aan moet denken. Automatiseren kan bijvoorbeeld door detectie op de kruising zelf.

Het is telkens hetzelfde. Om de puntstukken van de kruising correct te polariseren is altijd een extra handeling nodig bovenop het stellen van de twee wissels die de fysieke rijweg bepalen. In die zin is het schakelen van een extra wissel niet anders dan het schakelen van een apart relais. Een probleemloze oplossing krijg je door automatisering van die extra handeling. Eénknopsbediening van een rijweg is al een vorm van automatisering en daarbij kan je net zo goed een extra relais, wat transistors of een extra wissel meenemen.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 13:09:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #58 Gepost op: 20 January 2015, 13:18:13 »
Henk,

Ik weet het. Maar aan een kruis zitten normaal gesproken geen onderdelen die bestuurd moeten worden. Dus is in mijn simpele optiek is het ook niet nodig om iets te doen (en dit moet de techniek maar ondersteunen). Dus vier wissels naar kruis en rijden maar van links naar rechts en omgekeerd, zonder dat ik iets moet doen.

Dit wordt nog wel even puzzelen, en is volgens mij ook niet bereikbaar (zonder computer die iets van rijwegen bijhoud).

Groet,

Gerard van der Sel.

@Paul Bender: NS heeft in serie met de kortsluitende assen nog een spoel of een weerstand zitten, zodat de kortsluitstroom "beperkt" blijft.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22467
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #59 Gepost op: 20 January 2015, 13:33:19 »
Is niks aan Gerard. Gewoon een of andere vorm van detectie op of vlak voor de kruising die dan een relais of wat electronica schakelt. Boeit niet of dat stroomdetectie, reedcontacten of degelijke ouderwetsche schakelcontacten zijn. Het is natuurlijk niet lastiger dan de trein om het even wat te laten schakelen. Dat deden we al voordat mensen op het idee kwamen dat een computer ook iets voor thuis was.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.