Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:16:30
Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!  (gelezen 25870 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Gepost op: 15 January 2015, 18:51:09 »
Hallo allemaal,

Ik heb enkele vragen omtrent het maken van een kruising.
Het maken op zich zal geen probleem opleveren maar de polarisatie van het geheel des te meer.
Ik wil mijn kruising maken met wissels en een kruis van Tillig Elite.
Ze worden bedient door een servo's met puntstuk polarisatie.

Zoals je in onderstaande foto kan zien heb ik twee polarisatie punten teveel in het kruis! (groen)
Hoe bedien ik deze? Want als de rechtse wissel naar Links boven staat en de linkse wissel wordt bedient om naar rechtsboven te gaan is het puntstuk in conflict! Wie heeft er een oplossing voor?



Het is de bedoeling om naar een volledige kruising te gaan, maar dan beheersen iedere keer drie wissels een puntstuk op het kruis.
Maar misschien eerst de helft van het geheel!?






Grt Dave
« Laatst bewerkt op: 15 January 2015, 19:12:41 door nederbelg »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6762
Re: Zelf een kruising maken nu de polarisatie.
« Reactie #1 Gepost op: 15 January 2015, 19:13:02 »
Als je de groene stukken linksonder samen met rechtsboven polariseert en linksboven met rechtsonder ben je er toch?

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu de polarisatie.
« Reactie #2 Gepost op: 15 January 2015, 19:17:27 »
In dit geval moet je niet denken vanuit de wisselstanden, maar vanuit de rijwegen.
Kies je b.v. de rijweg van linksonder naar rechtsboven (of andersom) dan bepaalt dat de stand van het wissel linksonder en het wissel rechtsboven, en de polarisatie van de puntstukken in het kruis.
De stand van de wissels linksboven en rechtsonder doet er dan helemaal niet toe.

Als de rijwegen linksonder naar rechtsonder en linksboven naar rechtsboven gekozen zijn, dan loopt er dus geen route over de kruising en worden de puntstukken van het kruis helemaal niet gevoed

Het spreekt vanzelf dat de beide routes over het kruis niet tegelijkertijd ingeschakeld mogen zijn.

PS:  de oplossing van Ben ziet er eenvoudiger uit, maar ik moet er even over denken of daar geen valkuilen in zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #3 Gepost op: 15 January 2015, 19:27:48 »
De oplossing van Ben kan niet zondermeer. Ga maar na: als je bijvoorbeeld van linksboven naar rechtsonder wilt rijden (of andersom), kan dat alleen op voorwaarde dat het linker wissel (waar je helemaal niet overheen rijdt) afbuigend ligt, anders heb je sluiting op het puntstuk rechtsboven.

Moet dan dus toch een vorm van rijwegsturing worden.
Reinier

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #4 Gepost op: 15 January 2015, 19:37:21 »
Hoi,

Als het helpt, het is de bedoeling om via de computer te rijden (koploper).
En de kruis op de onderste foto moet het uiteindelijke resultaat worden.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2015, 19:52:38 »
Dit zou hem moeten worden:

2 puntstukken te veel.



Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2015, 21:45:19 »
Als je toch met koploper werkt.
De twee wissels die je niet berijd mee programmeren in je wisselstraat.
En wel in de stand dat je puntstukken de juiste polariteit krijgen

Dan kun je de puntstukken vd kruising met de wissels er schuin onder mee laten schakelen.

Dus eigenlijk zoals Ben bedoelt.

Mvg Robin

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2015, 22:42:40 »
Wat is er eigenlijk bijzonder? Ik zie vier wissels en een kruising. Hoort het genoemde 'probleem' niet gewoon bij een kruising? En hoe wordt dat normaal dan opgelost?

Ik denk dat Robin de oplossing al geeft. Je moet eerst de wissels van de oude rijweg wegschakelen. En alleen in de stand recht voedt een polariteitsschakelaar van een wissel twee puntstukken van de kruising.

Dus stel je wilt van linksonder naar rechtsboven.
Dan schakel je eerst het wissel linksboven en rechtsonder naar afbuigend. In die stand voeden de schakelaars van deze wissels geen enkel puntstuk van de kruising.
Daarna schakel je de wissels linksonder en rechtsboven naar recht. Dan voedt de schakelaar van ieder wissel telkens twee puntstukken van de kruising.

En omgekeerd natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2015, 23:15:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2015, 00:01:02 »
Hoort het genoemde 'probleem' niet gewoon bij een kruising? En hoe wordt dat normaal dan opgelost?
Normaal wordt het probleem niet opgelost, maar omzeild door de puntstukken niet te polariseren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #9 Gepost op: 16 January 2015, 01:53:58 »
Schakelen zoals een engels wissel. Beide wissels aan de linker/rechterzijde altijd gelijk schakelen (allebei linksleidend óf rechtsleidend) Vervolgens het hartstuk linksonder doorverbinden met kruisingspuntstuk rechts, en het hartstuk rechts verbinden met het kruisingspuntstuk links. Juiste schakeling via het rechterwissel volgt uit het gekoppeld schakelen.
Groeten, Ronald.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #10 Gepost op: 16 January 2015, 10:18:13 »
Hej Zweinstein,

Dank u dat' s is al een goeie richting op. die kan ik volgen.
Maar met deze aansluiting kan ik niet meer tegelijkertijd van linksboven naar rechtsboven en van linksonder naar rechtsonder een trein laten rijden! En die situatie gaat ook voorkomen.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #11 Gepost op: 16 January 2015, 10:23:32 »
De puntstukken van de wissels zijn gepolariseerd, dus dat is in orde.
Het gaat dus om de 2 (groene) puntstukken van de kruising zelf.
Afhankelijk van de rijweg moet de een blauw zijn en de ander rood, en bij de andere rijweg de een rood en de andere blauw.
Als je nu naar de instellingen van de wissels kijkt ( en hun polarisatie) bij de 2 rijwegen, dan kun je via een schema de polarisatie van de kruisingspuntstukken bepalen.
Ik kan je voorspellen: daar kom je niet uit, want aan elk kruisingspuntstuk moeten dan 2 draden komen van verschillende gepolariseerde wissels, die in verschillende standen met elkaar in conflict zijn.

Remedie: ikzelf heb dat in mijn geval (Lenz spoor 0) opgelost door een keerlusmodule toe te passen, zodat ten allen tijde beide kruisingspuntstukken in de goede polariteit komen. (Ik zal hier geen discussie oprakelen over het gebruik van een keerlusmodule, hopelijk ook niemand anders).

Een andere oplossing is door gebruik te maken van een extra dubbelpolig bi-stabiel relais.  Je wilt immers een rijweg instellen, dus je hebt (behalve als de trein niet over de kruising gaat) 2 mogelijkheden.  Bij instelling rijweg A relais in stand A dus zeg maar rood-blauw.  Bij instelling rijweg B stand B dus zeg maar blauw-rood.

Ik heb niks met Koploper (of enig ander programma), maar dat lijkt me geen probleem om dit relais als een soort wissel te programmeren. 
Succes ermee.

Maarten.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #12 Gepost op: 16 January 2015, 10:26:20 »
Gezien het feit dat er straks met Koploper gereden wordt is de oplossing inderdaad in rijwegen over het kruis te zoeken. Ik heb het ooit samen met Paul Haagsma uitgezocht en het is op het Koploperforum te vinden (kan helaas de vraag niet vinden). Maar er wordt een schakelaar gebruikt om een relais te sturen. Deze schakelaar wordt door de rijwegen ingesteld. Het was een boel configuratie werk, maar uiteindelijk werkte het en kon de schakelaar onzichtbaar gemaakt worden.
De oplossing zonder gebruik van de computer zou ik graag weten, maar is die er?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #13 Gepost op: 16 January 2015, 10:33:09 »
Voorstel: laat de wissel rechtsboven via de wisselschakelaar bedienen door die van linksonder (allebei rechtdoor of allebei afbuigend), vervolgens de wissel linksboven laten bedienen door die van rechtsboven en de wissel rechtsonder door de wissel linksboven. Met andere woorden, je schakelt één wissel (rechtdoor of afbuigend) en de andere wissels gaan automatisch mee.

Dan polariseer je de puntstukken van de kruising vanuit de wissels linksonder en rechtsboven, zoals aangegeven door zweistein.

Of zie ik hier iets over het hoofd?
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #14 Gepost op: 16 January 2015, 10:34:27 »
De oplossing zonder gebruik van de computer zou ik graag weten, maar is die er?

Ja, zoals hierboven aangegeven.  Bij het schakelen van de wissels in een gekozen stand ook de kruising als wissel beschouwen en afhankelijk van de rijweg over de kruising  de "kruising in de goede stand zetten".
Maarten.