Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door 741230
Vandaag om 20:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
Railpro 607 door Bahn-AG
Vandaag om 19:54:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49

Auteur Topic: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?  (gelezen 23470 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #60 Gepost op: 18 January 2015, 22:04:25 »
Er gaan zonder twijfel economisch betere tijden komen, en daarmee ook meer financiële mogelijkheden voor de diverse museumspoorlijnen.

Ondertussen gaat de bouw van een omC-tje bij de SGB rustig verder en staat er een vierkant tramlocje voor de RTM in de steigers.

Eelco

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 19 January 2015, 01:24:09 »
Nou de 3737 is het zelfde als de Zweedse lokken bij de ZLSM duur in bedrijf stellen en houden van die machines,door de materialen,zoals koper brons enz.
Het zijn luxe machines tegenover de Duitse,die werkpaarden zijn en veel minder edelmetalen zitten,en van de duitse machines zijn duizenden gebouwd en onderdelen onderling uitwisselbaar en dat is bij de luxe machines niet zo.

gr,Jo
In geen enkele stoomloc zitten onderdelen van edelmetaal (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Edelmetaal ). De duurste metaalsoorten die gebruikt wordt zijn brons en witmetaal.

De 3737 een luxe-machine... Ik raad je aan eens een vergelijking te maken: met -20° C een ritje met tender-voor op de 3737, of op de 01 1075. Dan kom je er wel achter dat de laatste toch wel wat meer luxe biedt qua beschutting. Dus ja, wat is luxe?

Voor de rest maakt het echt niet uit met welke stoomloc je rijdt. Ze hebben allemaal witmetalen lagers en bronzen bussen. Ze hebben allemaal wielbanden die wel eens afgedraaid of vervangen moeten worden. Ze hebben allemaal een ketel die op welke manier dan ook onderhoud behoefd. En wat betreft de onderdelen. Er mogen dan wel vele duizenden Duitse machines gebouwd zijn en een zekere uitwisselbaarheid hebben. Dat gaat alleen op als je als spoorwegonderneming duizenden locs hebt en magazijnen vol onderdelen hebt liggen.

Als museumbedrijf heb je dat voordeel niet of nauwelijks en is het altijd sappelen met onderdelen. Kijk eens naar de SHM en MBS. Die rijden met machines waarvan er maar één is of waarvan hooguit één of twee zusterlocs bestaan. Toch rijdt een loc als Bello al bijna 30 jaar als museumloc. Bello mag dan welliswaar kleiner zijn dan de 3737, maar is niet minder uniek.

Tot slot wil ik afsluiten met een citaat van een voormalige chef-werkplaats van een museumberijf: stoom is duur, ongeacht waar je mee rijdt.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 01:25:56 door Emiel_nl »

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 19 January 2015, 09:15:46 »

Hoi Emiel ,

Heb het over onderhoud en niet over rijden de 3737 heeft veel koperwerk waar de Duitse machines andere materialen gebruiken.
Luxe machines zijn machines waar veel onderhoud aan is en weinig mee gereden of niet wordt.
Wij zien dit ook bij onze Zweedse machines,hoe moeilijk het is om hun actief te houden,en voor de rest heb je gelijk.

groetjes

Jo
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 09:35:36 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop. »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 19 January 2015, 12:57:28 »
*Fantasie modus aan*

Als het spoorwegmuseum nou het stammetje plans D's van de vsm over koopt en mooi turkoois verft voor achter de 1125 en de andere elocs (zelfs de 3737 dan natuurlijk mogelijk)

Met geld kan de VSM weer een hoop andere mooie dingen doen (plan k's opkappen)

Kan die NSM plan K mooi naar de VSM, de plan E en W naar SHD..

*Fantasie modus maar weer uit ;)*
Die D's en K's reden prima doormekaar destijds en het museum heeft wel meer lokken dan een turkooise 1125 waar wat achter moet hangen natuurlijk :)

Tel daarbij op dat het museum als hoofddoelstelling heeft de spoorweggeschiedenis te laten zien, en wat minder als doelstelling heeft een correcte stam rijtuigen neer te zetten.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 20 January 2015, 00:34:18 »
Hoi Emiel ,

Heb het over onderhoud en niet over rijden de 3737 heeft veel koperwerk waar de Duitse machines andere materialen gebruiken.
Luxe machines zijn machines waar veel onderhoud aan is en weinig mee gereden of niet wordt.
Wij zien dit ook bij onze Zweedse machines,hoe moeilijk het is om hun actief te houden,en voor de rest heb je gelijk.

groetjes

Jo
Het typische aan al dat koperwerk is dat daar weinig onderhoud in zit, omdat het meeste doorgaans versiering is of gewoon leidingwerk. Wat overigens niet inhoud dat de Duitse machines per definitie andere materialen gebruiken. Ze zien er voornamelijk anders uit omdat er geen koperen versiering op zit (enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk). En wat betreft de uitleg over wat een luxe machine is, met de 01 1075 wordt ook betrekkelijk weinig gereden. Maakt het dat een luxe machine?
Groetjes,
Emiel

rjz222

• Offline Offline
    • Treinenwereld.eu
« Reactie #65 Gepost op: 20 January 2015, 12:41:29 »
Ik zou de definitie van 'luxe' niet zonder meer op één van beide locomotieven willen plakken.

Met zijn 4 cilinders is de 3700 voor de reiziger natuurlijk erg luxe, en de koperen en messing onderdelen staan natuurlijk erg chique, maar het machinistenhuis zou ik ronduit spartaans willen noemen.

Een Duitse loc ziet er misschien minder chique uit in het zwart/rood, maar is verder (oorlogsmachines daargelaten) van alle gemakken voorzien, en zeker de locomotieven met een gesloten machinistenhuis zullen voor de machinist veel luxer overgekomen zijn dan die 'oude hokken' waar je bij achteruitrijden 's winters maar beter goed tegen de vuurkist aan kon kruipen (oké, beetje overdreven misschien :D).

Grote verschil tussen locomotieven als de Zweden van de ZLSM en de 3737 vergeleken met de Duitsers zoals die van de VSM is de ouderdom, de Zweden van de ZLSM en de 3737 zijn allemaal ouder dan 95 (de E(2) en 3737 zijn inmiddels de 100 alweer even voorbij), terwijl de meeste Duitsers nu rond de 70 zitten (tuurlijk, de 80'er van de VSM is ook alweer 86, maar ik heb zo het idee dat die ook wat onderhoudsintensiever is) en de jongste locs de 60 nog niet gepasseerd zijn.

Oudere locs hebben nou eenmaal meer onderhoud nodig dan jongere locs, en een bijkomstig voordeel van de jongere Duitsers is het gemak van grote series met uitwisselbare onderdelen. Waren dit kleinere series geweest (lees: was de 2e wereldoorlog nooit uitgebroken), dan hadden die locomotieven tegenwoordig met dezelfde problemen gekampt.

thevandijks

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 20 January 2015, 13:20:55 »
Nu we toch doorzeuren over de 3737, wil ik opmerken dat het in bruikleen geven van de 3737 aan de VSM helemaal niet zo´n slecht idee is! Denk op die manier is ook de 65 018 bij de SSN gered. Via crowdfunding, en bijvoorbeeld de loterijen kan er dan geld ingezameld worden voor herstel. Herstel waarbij de loc in ieder geval weer rijvaardig gaat worden en zichtbaar, en niet het risico gaat lopen om ook in een kermisattractie terecht te komen. De discussie of dat de loc dan ATB moet krijgen kan later gevoerd worden, op het VSM spoor kan de locomotief uit de weg zonder ATB. Bij gelegenheid kan de loc terug naar het Museum, als ze haar daar willen hebben, maar de loc kan ook ingezet worden tijdens andere manifestaties bijvoorbeeld bij de ZLSM. Voor de rest, wat rijtuigen betreft heeft het NSM zelf 3 rijtuigen, de SSN heeft 2 Belgische rijtuigen die prima achter een historische trein passen. De VSM heeft een aantal mooie blokkendozen, en met wat fantasie kunnen de BM´s van de SSN ook prima mee. Wat betreft het bewaren van de TEE trein, in mijn ogen een heilloos project, ik heb zeker respect voor het idee, maar verwacht er weinig van!

Groet Hans

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 20 January 2015, 13:50:27 »
Oudere locs hebben nou eenmaal meer onderhoud nodig dan jongere locs, en een bijkomstig voordeel van de jongere Duitsers is het gemak van grote series met uitwisselbare onderdelen. Waren dit kleinere series geweest (lees: was de 2e wereldoorlog nooit uitgebroken), dan hadden die locomotieven tegenwoordig met dezelfde problemen gekampt.
Ik vrees dat dit voor museumlocs niet echt op gaat. Leeftijd zegt niets over de mate van onderhoud. Het gebruik zegt iets over de mate van onderhoud. En dat heb je nog twee best wel grote verschillen. Een stoomloc die min of meer dagelijks gebruikt wordt, zal met name onderhoud vergen in de bewegende delen. Een stoomloc die slechts incidenteel rijdt, heeft veel meer te maken ketelonderhoud, omdat deze het overgrote deel van de tijd koud is en dus ten prooi kan vallen aan corrosie. Hoewel bij het gebruik ervan een stoomketel aan slijtage onderhevig is, is het niet gebruiken van een ketel nog veel slechter, tenzij je de ketel goed conserveert. Maar ja, dan kun je hem weer niet gebruiken.

Wat het onderdelen-verhaal betreft, die uitwisselbaarheid klopt uiteraard. Maar dan moet je die onderdelen wel hebben. Bovendien: alles is maakbaar. De SHM vervaardigd tegenwoordig gewoon zelf injecteurs van brons die historisch verantwoord zijn. Kijk eens naar het revisieverslag van de 6513. Die loc is voor het overgrote deel nieuwbouw.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 20 January 2015, 13:54:59 »
Denk op die manier is ook de 65 018 bij de SSN gered.
De 65 018 was opzich al museumloc bij het Deutsche Dampflok Museum in Neuenmarkt-Wirsberg. Alleen niet rijvaardig. Dat was toen nog niet mogelijk vanwege het stoomverbod bij de DB. De SSN zocht in die tijd een grote tenderloc. En omdat de eigenaar een rijvaardig herstel wel zag zitten, is de loc door de SSN naar Nederland gehaald. De loc is 10 jaar gehuurd met en optie op koop. En na 10 jaar is de loc dus gekocht.
Groetjes,
Emiel

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 20 January 2015, 17:46:08 »
@Paul Bender,

Ook ik zit bij een van de Nederlandse museumclubs en heb en wil daarom ook veel leren op dat gebied. Zeker omdat het nog een zeer jonge club is. Daarom kan het ook voorkomen dat ik overkom als een van de ''stuurlui aan de wal'', maar als ik het fout heb hoor ik dit ook graag. Daarom heb ik ook verschillende petten op bij BNLS, behalve de moderatorspet. ;D

MVG, Hielke1501
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 17:47:35 door guest7823. Reden: deel posting over 3737 verwijderd »

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 20 January 2015, 21:10:55 »
Ik vrees dat dit voor museumlocs niet echt op gaat. Leeftijd zegt niets over de mate van onderhoud. Het gebruik zegt iets over de mate van onderhoud. En dat heb je nog twee best wel grote verschillen. Een stoomloc die min of meer dagelijks gebruikt wordt, zal met name onderhoud vergen in de bewegende delen. Een stoomloc die slechts incidenteel rijdt, heeft veel meer te maken ketelonderhoud, omdat deze het overgrote deel van de tijd koud is en dus ten prooi kan vallen aan corrosie. Hoewel bij het gebruik ervan een stoomketel aan slijtage onderhevig is, is het niet gebruiken van een ketel nog veel slechter, tenzij je de ketel goed conserveert. Maar ja, dan kun je hem weer niet gebruiken.

Wat het onderdelen-verhaal betreft, die uitwisselbaarheid klopt uiteraard. Maar dan moet je die onderdelen wel hebben. Bovendien: alles is maakbaar. De SHM vervaardigd tegenwoordig gewoon zelf injecteurs van brons die historisch verantwoord zijn. Kijk eens naar het revisieverslag van de 6513. Die loc is voor het overgrote deel nieuwbouw.
Groetjes,
Emiel

Hoi Emiel,

Dat is waar,wij zien het aan onze Zweedse stoomlocomotieven,maar waar revisie afhankelijk wordt ,aan het budget,
en er komen meer dingen aan het licht dan geplant,wat is dan wijsheid,want de jongste is 100 jaar en waar men heel goed
moet gaan voor uitkijken,is dat het vakmanschap niet verloren gaat.

gr Jo

guest7823

• Gast
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 11:12:31 door guest7823 »

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #72 Gepost op: 20 January 2015, 21:30:15 »
Sorry, ik wilde alleen maar wat meer weten over de plannen van de musea betreffende hun materieel. Ik heb helemaal geen zin om me op andere fora in te schrijven voor elk verschillend ding wat ik wil vragen.

guest7823

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 20 January 2015, 21:39:36 »
Sorry, ik wilde alleen maar wat meer weten over de plannen van de musea betreffende hun materieel.

Biesje,

Met jou initiële vraag is in de basis niet zoveel mis (al weet ik als oude haas dat het uitnodigt tot een mijnenveld aan narigheid). Het zijn de antwoorden en uitweidingen die leiden tot mijn recente reacties.

Ik heb helemaal geen zin om me op andere fora in te schrijven voor elk verschillend ding wat ik wil vragen.

En het punt is dat ik niet altijd zin / tijd energie heb om jouw (maar meer in algemene dan persoonlijke zin) huiswerk te doen. Verder hoeft je je op fora als NMLD niet in te schrijven (volgens mij) om te kunnen lezen. Als afsluiting heeft de ervaring mij ook geleerd dat mensen zelden de moeite nemen om fora eens door te struinen op zaken die ze willen weten / vragen. De meeste fora hebben een meer dan afdoende zoekfunctie. Ook nemen mensen helaas ook maar zelden de moeite om een langer draadje eens helemaal vanaf het  begin door te lezen. Vaak blijkt dan dat veel vragen gewoon al gesteld en beantwoord zijn.

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 20 January 2015, 22:17:31 »
even terzijde
Die bruine 2530 wordt dan weer gecompenseerd door de blauwe 2412.

denk persoonlijk dat het opzich niet ondenkbaar is dat die lok (2530) ooit weer ns' in een ander kleurtje gekwast wordt.(ik zou dat wel leuk vinden :D)

gr