Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: Realisme. Wat is dat? Discussie.  (gelezen 21170 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re: Realisme. Wat is dat? Discussie.
« Reactie #45 Gepost op: 11 January 2015, 16:54:41 »

De vraag bij realisme is waar je de grens legt, en dat is hoe dan ook persoonlijk. Sommigen vinden een baan heel realistisch, terwijl ik dan weer rijen rijtuigen op diezelfde baan voorbij zie komen die prachtig correct zijn, van buiten kloppend tot op de klinknagel, en mooi voorzien van interieurs en verlichting - maar zonder reizigers. Blijkbaar vervoeren de reizigerstreinen uitsluitend lucht. Hoe realistisch is dat? En gelukkig heeft iedereen daar dan weer een eigen mening over  ;D

überhaupt hoe belangrijk/realistisch is dit?
Stel je voor een perron met preisertjes, treintje komt, gaat weg en de preisertjes staan nog op het perron.  :o
Een snelweg op je baan met .....stilstaande auto's   :o
bewegende preisertje bv een boer met zeis,   die dan wel op dezelfde plaats blijft staan   ::)
hetzelfde heb ik ook met figuren in de trein. Als de trein rijdt zie ik ze niet.  :-\  Een machinist in de cabine. Wanneer zie ik die ? Toch alleen bij stilstand. En als het donker wordt op je baan, dan moet de cabineverlichting aan. Maar welke echte machinist heeft constant die verlichting aan?

Mijn mening is dus dat dit voor mij niet hoeft.
Jeroen

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 11 January 2015, 17:03:24 »
... figuren in de trein. Als de trein rijdt zie ik ze niet.

Als de treinen op schaalsnelheid rijden zie ik wel of er wat in zit of niet. Voor mij hoeft het dus wel. Bovendien kun je er nog heel wat humor in (ver-)stoppen.

Maar dit is wel een voorbeeld van dat wat "realisme" lastig definieerbaar maakt. De modelbaan zal in zekere zin nooit realistisch zijn, want je kunt niet de volledige werkelijkheid verschalen. Er zitten geen noodremhandels in mijn rijtuigen en de apparatuur in de keukens van de restauratierijtuigen blijft altijd koud, om maar eens wat te noemen. Je sluit daarom altijd een compromis met het 1:1. De vraag is dan wat er nodig is om iets realistisch over te laten komen. En die vraag wordt door verschillende personen verschillend beantwoord, getuige ook dit draadje.

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 11 January 2015, 17:17:00 »
Realisme? Ik vind het duivels moeilijk om mijn baan zo te bouwen dat hij een verkleinde weergave van een (mogelijk) bestaande werkelijke situatie weergeeft. En dan heb ik de te krappe boogstralen en de vaak te korte rijtuigen en te lage verdiepingen van de standaardhuisjes al voor lief genomen.
Bij vele postings hiervoor komt het begrip 'sfeer' voor. Dat is het waar het bij mij ook om gaat. Ik wil een bepaalde sfeer uitbeelden. Ik heb een beeld in mijn hoofd dat me aanspreekt, maar dat misschien in werkelijkheid niet bestaat of kan bestaan. Zo bouw ik momenteel een ondergronds station in tijdperk II. Nu rijd ik veel met stoomloks, maar ook met diesel, benzine- en accu treinstellen.
Navraag bij Duitse en Britse modelspoorcollega's leerde dat er in Duitsland geen ondergrondse stations zijn geweest waar met stoom werd gereden. In Londen zijn daar pogingen toe gedaan, maar dat leidde tot zoveel ongemak en gezondheidsrisico's voor personeel en reizigers, dat men snel op elektrische aandrijving is overgestapt.

Maar omdat de rest van mijn baan in de (virtuele) open lucht ligt, wil ik geen afscheid nemen van mijn stoomlocs, of ze tot een statisch bestaan in mijn vitrine veroordelen. Dus komt er toch een ondergronds station met art nouveau stijlkenmerken, vrij naar voorbeelden van Duitse U-bahn stations uit het interbellum waar ook stoomtreinen stoppen en zal ik mijn Preisertjes instrueren bij de nadering van een stoomtrein hun adem in te houden  :P.

Realistisch? In de verste verte niet, maar als ik de sfeer van een vooroorlogs, Duits ondergronds station dat althans redelijk overeenkomt met het beeld dat ik in mijn hoofd heb, kan benaderen, ben ik tevreden. En uiteindelijk is dat waar het mij om gaat.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #48 Gepost op: 11 January 2015, 23:07:49 »
Mark, ondanks dat je je eigen trambaan niet echt realistisch zou noemen... ik vind dat eigenlijk wel. Je stond toch een paar jaar geleden op Eurospoor? Het onrealistische vond ik dat het een tikkie te plastic-achtig was. Misschien niet echt vervuild ofzo.

Maar... het is meteen voor iedereen duidelijk dat het een duitse stad is. Met trambaan. Je had toch ook netjes "ting ting" standaard tram geluiden? Puur dat al draagt enorm bij aan het realisme. De trams stoppen ook netjes realistisch bij de halte en hebben dus ook duidelijk een doel. Goed aangeklede haltes. Preisertjes bij de vleet. Op mij maakte het in ieder geval een prima realistische indruk. Nu nog de kerk 2x zo groot maken en het is perfect :)

Bij die tentoonstelling stond ergens bij jou in de buurt zo'n Ardennenkasteel in 1944. Kijk, dat was realistischer en ook nog eens perfect uitgevoerd. Maar dan blijft jouw baan ook duidelijk realistisch.

Maar er stond vast ook wel ergens de standaard LGB baan zonder noemenswaardige aankleding. Niet realistisch.

En "niet realistisch" hoeft niet te betekenen dat het niet geweldig en niet enorme lol is. Kijk vanaf 1minuut42 eens naar van Eurospoor 2013. Een hamsterwiel, aangedreven door een hamster, met een open wagen met hamstervoer inclusief drinkfles erachter. Ik dacht dat ik niet meer bijkwam  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

decauville_nl

• Offline Offline
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
« Reactie #49 Gepost op: 11 January 2015, 23:27:04 »
Nou, erg leuk...   >:(
Ik zou degene met de hamsterloc er wel even op hebben aangesproken....of tie wel helemaal lekker is. Maar goed... off topic...
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #50 Gepost op: 11 January 2015, 23:30:19 »
Stond er nu ook nog iets van don't feed the hamster  ???

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #51 Gepost op: 11 January 2015, 23:49:05 »
Ik zou degene met de hamsterloc er wel even op hebben aangesproken....of tie wel helemaal lekker is.
Heb je wel goed naar de video gekeken? Het is een speelgoedhamster.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #52 Gepost op: 12 January 2015, 09:20:52 »
Inderdaad speelgoedhamster, je ziet als je goed kijkt de witte wieltjes eronder zitten. Tenminste, Decauville, ik neem aan dat je vreesde dat er een echt in zat? Of moet iemand (in dit geval een stel prettig gestoorde engelsen geloof ik) aangesproken worden op een stukkie lol dat eens per uur voorbij kwam? Ze hadden wel meer raar spul in het schaduwstation staan :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

decauville_nl

• Offline Offline
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
« Reactie #53 Gepost op: 12 January 2015, 13:35:08 »
Oh gelukkig... zag alleen de foto... ;D Dan is het wel degelijk grappig....
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #54 Gepost op: 12 January 2015, 13:42:17 »
Die beesten vinden het kennelijk maar wat prettig om een aantal kilometers in zo'n molentje af te leggen.
Maar deze liep dan wel érg langzaam.
En midden op de dag, dat is voor een hamster ook niet realistisch.
Het is een nachtdier. De onze begint meestal rond 22:30 uur. (Niet op een locomotief, overigens. ;) )
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

rvooyen

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 12 January 2015, 18:31:53 »
Robert, wat een leuk idee!
Realisme aan de hand van 8 punten, sinds ik in aanraking kwam met Amerikaans modelspoor, ongeveer 20 jaar geleden ben ik me daar meer voor gaan interesseren. De eerste keer dat ik in de Modelrailroader las over "operations" heb ik het artikel een aantal keren moeten herlezen voordat ik het snapte. Ondertussen staat de kast vol met boeken hierover, vanmiddag in Houten kocht ik: "the V&O story" van Allen McClelland. 1 van de eerste schrijvers en bouwers die het had over de balans tussen omgeving (punten 5, 6 en 7), verhaal en treinbedrijf.

Wat is mijn realisme, ik hou van simpele sporenplannen. In het echt leggen ze geen wissels voor de lol en kan een dorp best zonder omloopspoor. Voordeel hiervan, je sporen worden optisch langer. Rollend materieel, voor mij moet het een beetje kloppen en niet teveel glimmen. 5, 6 en 7 bepalen de sfeer en het verhaal. En het treinbedrijf is voor mij naast bouwen het belangrijkst. Waarom rijdt die trein daar? Waar gaan die wagens naartoe en wat zit erin?

Laatste van lang verhaal. Loodsen en fabrieken zijn in het echt veel groter dan we denken en nabouwen. Waarom een spoor aanleggen naar een loods die zo klein is dat er misschien maar 1 maal per 2 weken een wagen beladen wordt.

Gert-Jan
GJ,

Mijn (deel) realisme is rond de trein bewegingen, gebaseerd inderdaad op NrdAm "ops". Hebben wij het eens over gehad. Mijn naslagwerk is "Modeling Realistic Railroad Operations" van Tony Koester.
Ik probeer dit in een NL setting te plaatsen. Mijn Vlog 30 geeft uitleg over de opzet.
Verder baal ik van de beperkte Europese (Duits) aanbod aan moderne/industriele bouwdozen a la Walthers.
95-99% van Eu modellers gaat het om de aankleding van de baan en is het bedrijven van de baan/treinen een ondergeschoven kindje. Misschien komen wat meer bedrijvers naar boven en kunnen wij een klubje vormen om op elkaars banen "ops" te doen zoals in Nrd Am. Zover ik het overzie, zijn zelf de meeste klubs daar gericht op "operating sessions". Als er zo'n club in NL zou bestaan werd ik daar lid van. Heb Fremo overwogen, maar wil liefst een eigen baan.

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

• Offline Offline
Re: Precies en natuurgetrouw
« Reactie #56 Gepost op: 12 January 2015, 19:39:09 »
Realisme (bij modelbouw) : een zo precies en natuurgetrouw mogelijke weergave van het origineel.

Als je het nastreeft (niet iedereen doet of wil dat), komt het neer op goed kijken en vergelijken. En heel veel geduld, kennis, beheersing van technieken, vakmanschap, en ook wel talent, om met goed gekozen materialen en behandelingen een zo natuurlijk mogelijk visueel resultaat te verkrijgen.

De lijst met 8 punten is tamelijk volledig, en we weten, of we voelen, allemaal denk ik wel waar het bij een modelspoorbaan meestal 'mis' gaat. Ik zou bij punt 2 ook 'weathering' willen noemen. Wagons nieuw uit doos op een prachtig natuurgetrouwe baan ... dat past meestal niet echt.

Ik vind het heel knap hoe mooi sommige diorama's of modules, of soms ook grotere banen, er uit zien. Met liefde gemaakt, dat zie je er aan af. Zelf kan ik het niet ... ik streef het dan ook maar niet na :)

Ruud,

Wat betreft het weatheren, goed punt. Dat zie je hier aan het vasteland minder lijkt het dan in de VK en NA, waar ze alles behoorlijk gaan verschmutzen. Heb net wat wagons besmeurt en met grafiti stickers bewerkt. Hoe vaak zie je dat hier? O jee wordt gedacht, kan ik het nog verkopen.  ::)
Leuk youtube kanaal, net gekeken. In het Engels ook. Doe ik ook, zie kanaal Robert van Ooyen.

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #57 Gepost op: 12 January 2015, 19:44:04 »
Zal ook eens een duit in het zakkie doen  :)

Is mijn beleving van realisme, niet aanstootgevend bedoeld  8)

Even ter herinnering de punten van de TS voordat ik teveel afdwaal...
1. De rails en geometrie ervan.
2. Het rollend materieel.
3. Bij rail periode va ong 1960 e-locs - de bovenleiding.
4. Sein (stelsels)
5. De direct omkleding rond de rails en zo (ballasten enz).
6. De omkleding iets verder van de rails - stations, industrie emplacementen.
7. De verder omkleding - steden, landschap, industrie.
8. Het treinbedrijf zelf (rondjes om de kerk of op basis van dienstregeling en goederen transport).
9, Wat ik nog niet genoemd heb???

1. Heel belangrijk, dus zeker alleen 2 rail en bij voorkeur zelf opgebouwd met echte houten dwarsliggers die zo realistisch mogelijk verweerd zijn ( ok, in grotere schalen makkelijker te doen. )
    Is zeker iets wat ik nog eens wil gaan doen. Huib heeft daar mooie voorbeelden van staan op zijn site.

2. Ondanks dat H0 modellen tegenwoordig behoorlijke details hebben, geef ik de voorkeur aan de grotere schalen, materieel van bijv. KM1, Wunder, Dingler, Kiss zijn zo vergaand gedetailleerd, maar ook in functies zoals dynamic smoke. Ik wordt daar blij van  ;)

3. Uiteraard. Een E-loc rijd niet op lucht....

4. Hoort er helemaal bij. En bij voorkeur werkend en kloppend ( positie, werking, TP )

5. Zelf ballasten is een must. Al het railmateriaal dat al voorzien is van een bedding is verre van realistisch. Wel belangrijk is de juiste ballast word gebruikt ( vorm, kleur en afmeting )

6 : Gebouwen, met interieur, verweerd en zeker geen "plastic look" . Kloppend in de omgeving en niet te vol. Vaak zijn het juist de kleine details die een baan maken of breken. Een goed voorbeeld hiervan vind ik het stukje opengelegde straat met riool van Jaap.

7. De omgeving bepaald in hoge mate het totaalbeeld. Vegetatie is heel belangrijk. Gras is niet het simpel neerplempen van een fabrieks grasmat maar meer in de stijl zoals Martin dat doet. Binnenkort op cursus !  ;D    Bomen en struiken die er goed en realistisch uitzien. Dus geen pijpenraggers als naaldboom....

8. Een dienstregeling heb ik vorig jaar bij een Fremo treffen van spoor 1 gezien. Eerlijk gezegd, lachwekkend. Ieder zijn ding maar om met briefjes heen en weer te rennen op een hele lange baan en elkaar met een telefoon een vertrek te melden waarbij er een aantal personen langs de baan met spiegeleitjes staan, no thx.
Wel vind ik het leuk om ervoor te zorgen dat combi's een beetje kloppen. Juiste materieel bij elkaar en kloppend tijdperk. Wel tot op zekere hoogte, bedoel hiermee, geen container wagen achter een TP3 stoomloc.....

9a : achtergrond. Ik wil graag "gevangen " worden in het beeld wat ik zie. Dat beeld wordt verstoord als ik achter de baan zaken zie die niets met de baan zelf  te maken hebben. De ruimte waar de baan staat, langslopende personen al dan niet voorzien van een wat uitgedijde buik, etc. Die achtergrond moet dan wel goed "overlopen " vanaf de baan. Niet simpel maar ik heb er mooie voorbeelden van gezien op dit forum.
9b : verlichting. Een verlichting die zoveel mogelijk het daglicht benaderd, gelijkmatig met vermijding van onnatuurlijke schaduwen. Een fries met verlichting helpt me om "gevangen " te worden in wat ik zie zonder daarvan afgeleid te worden door storende elementen....
9c : Materieel moet geweatherd zijn. In ieder geval geen plastic look. Ik heb in het grootbedrijf maar weinig materieel gezien dat zo schoon is als de modellen die wij uit de verpakking halen....
Ik heb al het een en ander laten doen door Michiel, een meester in deze. Materieel veranderd van een plastic speelgoedding in een realistisch model.

Er zijn vele voorbeelden van banen die mij kunnen bekoren op dit forum en daarbuiten, met inachtneming van het bovenstaande die een baan voor mij realistisch maken.
Ik ben nog lang niet zover maar ik probeer wel steeds de lat een stukje hoger te leggen. Of ik dat ooit haal is een tweede, maar de pogingen daartoe geven me al veel plezier.

« Laatst bewerkt op: 12 January 2015, 19:53:56 door Ferry As »

g-j

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 13 January 2015, 12:00:07 »
Hallo,

Robert, we hebben inderdaad in een ander draadje het uitvoerig gehad over "operations" het boek wat je noemt staat ook hier in de kast samen met nog wat andere delen. Wil je dit plaatje niet onthouden.

Geschreven in 1944! door Kalmbach (uitgever Model railroader) himself.

Over de kleine gebouwen die worden gemaakt door de Europese Fabrikanten ben ik het met je eens. Er zit dan niets anders op dan zelf bouwen of iets Amerikaans verbouwen. In mijn Hatzum bouwverslag heb ik afgelopen weekend je 9 punten ook eens toegepast. Hatzum

@ Ferry, zoals je punt 8 beschrijft ben ik het helemaal met je eens. Gelukkig kun je ook op andere manieren je treinverkeer organiseren, je bent iets te kort door de bocht. In een uitwisseling over realisme kun je hier niet aan voorbij gaan.

Met vriendelijke groet, Gert-Jan

DJMusic

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 19 January 2015, 20:43:52 »
Aangaande de bovenleiding-discussie: het is ook maar net hoe de situatie zich leent. Niet al het spoor ter wereld gebruikt bovenleiding. Ook dingen als derde rail-leidingen en diesel zijn erg populair. Als iets wat je nabouwt van de realiteit bovenleiding gebruikt, dan is dat natuurlijk wel mooi om terug te zien op de baan. Maar het hoeft ook weer niet per se; een derde rail-leiding erlangs (ook al is het maar ter oogvermaak) of gewoon niks (a la diesel dus) kan net zo goed. Zeker als je de baan mooi aankleed valt dat al niet zo op.