De vraag bij realisme is waar je de grens legt, en dat is hoe dan ook persoonlijk. Sommigen vinden een baan heel realistisch, terwijl ik dan weer rijen rijtuigen op diezelfde baan voorbij zie komen die prachtig correct zijn, van buiten kloppend tot op de klinknagel, en mooi voorzien van interieurs en verlichting - maar zonder reizigers. Blijkbaar vervoeren de reizigerstreinen uitsluitend lucht. Hoe realistisch is dat? En gelukkig heeft iedereen daar dan weer een eigen mening over
... figuren in de trein. Als de trein rijdt zie ik ze niet.
Ik zou degene met de hamsterloc er wel even op hebben aangesproken....of tie wel helemaal lekker is.
Robert, wat een leuk idee!Realisme aan de hand van 8 punten, sinds ik in aanraking kwam met Amerikaans modelspoor, ongeveer 20 jaar geleden ben ik me daar meer voor gaan interesseren. De eerste keer dat ik in de Modelrailroader las over "operations" heb ik het artikel een aantal keren moeten herlezen voordat ik het snapte. Ondertussen staat de kast vol met boeken hierover, vanmiddag in Houten kocht ik: "the V&O story" van Allen McClelland. 1 van de eerste schrijvers en bouwers die het had over de balans tussen omgeving (punten 5, 6 en 7), verhaal en treinbedrijf.Wat is mijn realisme, ik hou van simpele sporenplannen. In het echt leggen ze geen wissels voor de lol en kan een dorp best zonder omloopspoor. Voordeel hiervan, je sporen worden optisch langer. Rollend materieel, voor mij moet het een beetje kloppen en niet teveel glimmen. 5, 6 en 7 bepalen de sfeer en het verhaal. En het treinbedrijf is voor mij naast bouwen het belangrijkst. Waarom rijdt die trein daar? Waar gaan die wagens naartoe en wat zit erin?Laatste van lang verhaal. Loodsen en fabrieken zijn in het echt veel groter dan we denken en nabouwen. Waarom een spoor aanleggen naar een loods die zo klein is dat er misschien maar 1 maal per 2 weken een wagen beladen wordt.Gert-Jan
Realisme (bij modelbouw) : een zo precies en natuurgetrouw mogelijke weergave van het origineel.Als je het nastreeft (niet iedereen doet of wil dat), komt het neer op goed kijken en vergelijken. En heel veel geduld, kennis, beheersing van technieken, vakmanschap, en ook wel talent, om met goed gekozen materialen en behandelingen een zo natuurlijk mogelijk visueel resultaat te verkrijgen.De lijst met 8 punten is tamelijk volledig, en we weten, of we voelen, allemaal denk ik wel waar het bij een modelspoorbaan meestal 'mis' gaat. Ik zou bij punt 2 ook 'weathering' willen noemen. Wagons nieuw uit doos op een prachtig natuurgetrouwe baan ... dat past meestal niet echt. Ik vind het heel knap hoe mooi sommige diorama's of modules, of soms ook grotere banen, er uit zien. Met liefde gemaakt, dat zie je er aan af. Zelf kan ik het niet ... ik streef het dan ook maar niet na