Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Realisme. Wat is dat? Discussie.  (gelezen 21125 keer)

Mark D.

• Offline Offline
Re: Realisme. Wat is dat? Discussie.
« Reactie #60 Gepost op: 19 January 2015, 22:46:43 »
Geen idee wat realisme is. Ik vind het leuk als het totaal plaatje klopt. Dan wordt kijken prettig.  Dat mag van mij een m rail marklin  baan zijn met blikken overwegen en dat gespoten gras daarop, of een volledig uit hout opgetrokken 45mm spoor baan.

Het modelbouw heb ik zelf weer opgepakt na het zien van Engelse baantjes op rail in Den Bosch eind jaren negentig.
Een foto van mijn baan in de model rr is het streven..

maar het aller belangrijkste is de 50cm regel.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #61 Gepost op: 19 January 2015, 22:56:32 »
Doel je nu op de 2 foot kijkregel  ??? Die is met de huidige manier van kijken eigenlijk niet meer van toepassing..

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #62 Gepost op: 19 January 2015, 23:09:02 »
Mijn streven naar realisme wordt beperkt door mijn eigen kunnen.
Ik zie medehobbyisten prachtige gebouwen maken uit een oude schoenendoos en wat andere rommel en ik ben strontjaloers.
Alleen, ik kan dat niet maar wil toch realisme op mijn baan.

Daarnaast is realisme voor iedereen een andere beleving.

Ik was net voor de kerst bij een Intratuin in Duiven, beroemd om zijn grote Kerstdorpen.
Er zijn gigantische bergen en dorpen gebouwd waar ook nog treinen door heen lopen.
Huisjes, verlichting, leuke tafereeltjes, bruggen en riviertjes.

Hoog in de Intratuin-Alpen staan..............een stuk of 10 Hollandse windmolens !!!
De mensen vinden het prachtig en komen volgend jaar zeker weer terug. ;)

Zo zie je maar. Realisme,subjectief voor wat het waard is.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #63 Gepost op: 19 January 2015, 23:18:36 »
Onzin. Realisme is niet hetzelfde als 'wat men mooi vindt' . Dus NL windmolens in de Alpen als realistisch gaan afschilderen slaat nergens op. Realisme bij de Intratuin kun je vergeten, elke kermisbaan voldoet als de mensen het mooi vinden.

Ik snap je frustratie mbt bouwen wel, maar dan wordt het hoog tijd iets aan je kunnen te doen. Ga dus bouwen! En leren en zo beter worden. En niet te gauw tevreden zin.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #64 Gepost op: 20 January 2015, 00:20:06 »
@Gert
Mensen komen kijken maar het gross ziet de details niet. Ze vinden het mooi terwijl er uit realistisch perspectief geen moer van klopt.
Realisme is dus relatief en wordt onder andere bepaald door je referentie en oog voor detail.
Onzin ?

Gr. Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 20 January 2015, 08:47:10 »
Ja, onzin. Realisme is niet relatief. Dat men iets leuk vind in een intratuin is niet omdat het een afbeelding van de werkelijkheid heeft. Dat noemt men een karikatuur. En dat is ver verwijderd van het realisme. In de kunst en in de hobby gelijk.

dirkjan

henk

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 20 January 2015, 09:46:46 »
Geen onzin als ermee wordt bedoeld dat de illusie een rol speelt. Je kan de werkelijkheid nooit volledig verschalen, dus een modelbaan die realistisch oogt, moet het deels hebben van de illusie. Een ontbrekend detail dat door de toeschouwer zelf worden ingevuld is soms beter dan een grof detail, om maar een voorbeeld te noemen. Gefotografeerde achtergronden ogen op zich natuurlijk realistischer dan geschilderde achtergronden op hoofdlijnen, maar kunnen de illusie totaal verknallen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #67 Gepost op: 20 January 2015, 09:53:54 »
Absoluut goed punt Henk. De kunst van het weglaten of suggereren is een van de realisme-bevorderende aspecten van de hobby.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #68 Gepost op: 20 January 2015, 10:18:29 »
Ik snap je frustratie mbt bouwen wel, maar dan wordt het hoog tijd iets aan je kunnen te doen. Ga dus bouwen! En leren en zo beter worden. En niet te gauw tevreden zin.

Zo werkt het inderdaad. Gewoon aan het werk gaan. Vind je het niet echt lijken of staat het je anderzijds niet aan; uithuilen en opnieuw beginnen.
Realisme wordt dus zo hoog als jezelf de lat legt.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 10:27:53 door MAGG »
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 20 January 2015, 10:22:49 »
Vergat erbij te schrijven dat de illusie niet bij iedereen hetzelfde werkt en daarin zit dan toch de relativiteit. In hoeverre een illusie werkt is bijvoorbeeld afhankelijk van je kennisniveau of hoe je hersenen werken. Maarten 't Hart (de schrijver) beweert dat hij maar moeilijk in de illusie van een film mee kan. Film is grotendeels illusie. Hij ziet bij buitenopnamen bijvoorbeeld aan de natuur dat een scene over verschillende dagen is opgenomen en laat dat ook de illusie verstoren.

Nu gaat het wel wat ver om de presentatie bij Intratuin realistisch te noemen. Maar we moeten niet van ons kennisniveau uitgaan. Bij mensen voor wie Zwitserland bergen met rode treintjes is, komt het misschien nog een heel eind.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #70 Gepost op: 20 January 2015, 10:26:43 »
Het hyper realisme werkt niet op een modelbaan. Erg simpel uit te leggen. Neem figuur Pietje en schilder hem in de kleuren die de kleren van Pietje in het echt hebben en plaats deze op de baan gaat P er niet uit zien. Toon ik de kleuren een beetje af met wat wit en wordt de hele figuur wat fletser dan juist weer wel. Kleur perceptie is zo belangrijk voor het werken op schaal. Mijn grasjes ogen realistisch maar zet je ze naast de real deal zul je er in kleur van alles aan kunnen ontdekken. Tevens mijn heide zoals bv op Oosterbeek. Het wekt de suggestie dat het heide is en oogt daardoor realistisch...

DJMusic

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 20 January 2015, 11:55:18 »
Plus dat je dan, als je geen periodelabel aan je baan/diorama hangt, je ook nog bij zult moeten houden. Immers, er verandert regelmatig iets op actieve spoorlijnen. Bijv. een boom wordt weggehaald, een gebouw krijgt een andere lik verf, een overweg wordt aangepast of verwijderd, etc. Als je 100% realisme nastreeft zonder tijdsperiode, moet je dat allemaal in de gaten houden en steeds de wijzigingen doorvoeren op je baan.

Dominus est constantia.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 11:57:39 door Motionshot »