Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Realisme. Wat is dat? Discussie.  (gelezen 21113 keer)

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
Re: Realisme. Wat is dat? Discussie.
« Reactie #15 Gepost op: 10 January 2015, 21:32:08 »
omdat IK dat het liefste zie. Maar dat is ook weer persoonlijk.

Dat is nu precies waar de discussie over gaat; wat houdt realisme voor jou in. Dus je persoonlijke mening wordt inderdaad gevraagd.   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 10 January 2015, 21:58:13 »
Realisme....

Als ik naar mijn eigen speeltje kijk, dan is die op het materieel
en de auto's na voor 80% realisties. Maar dat heb ik aan het begin
van m'n draadje dan ook duidelijk vermeld. Het plan is overgenomen
vanuit 1:1 waarbij de gebouwen zijn nagemaakt van foto's. Ik heb
ervoor gekozen om het tijdsbeeld naar de jaren '80 op te trekken.
Ook al zou dat in het echt nooit bestaan hebben. Daar de lijn in 1968
geheel geruimd is. Het materieel is zorgvuldig geselecteerd wat er
rondrijd. Zodat voor vele liefhebbers er een punt van herkenning
ontstaat. Met een beurs rijden er eigenlijk teveel treinen, en word
er te veel gerangeerd. Maar dat is juist voor de kijkers iets wat er
moet zijn.... Beweging. Tenslotte kom je om lerend te kijken.
Mvh Steef

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #17 Gepost op: 10 January 2015, 22:38:55 »
Bovenleiding wordt gesloopt door de kat als die weer eens over de spoortafel loopt (en ziet er doorgaans ook niet zo 'echt' uit).

Ach wat prachtig!  (y) (de kat)

Vwb de realisme discussie, ik bouw graag rijtuigen zelf op dit moment en dat gaat daarbij best wel ver in detailleren, maar kwa realisme hoeven sommige zaken van mij echt niet te werken of zo. Ik kan ook heel laf iets weglaten omdat ik gewoon geen zin heb om het te maken.

Doe wat je zelf wilt en wees gelukkig. Alles is een keuze.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #18 Gepost op: 10 January 2015, 22:46:10 »
Ik heb het acht-punten-lijstje ook beantwoord, maar vanwege de details die over m'n eigen baan gaan heb ik het maar in m'n eigen baan-draadje gedaan. Nuttig om te doen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

g-j

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 January 2015, 23:07:39 »
Robert, wat een leuk idee!
Realisme aan de hand van 8 punten, sinds ik in aanraking kwam met Amerikaans modelspoor, ongeveer 20 jaar geleden ben ik me daar meer voor gaan interesseren. De eerste keer dat ik in de Modelrailroader las over "operations" heb ik het artikel een aantal keren moeten herlezen voordat ik het snapte. Ondertussen staat de kast vol met boeken hierover, vanmiddag in Houten kocht ik: "the V&O story" van Allen McClelland. 1 van de eerste schrijvers en bouwers die het had over de balans tussen omgeving (punten 5, 6 en 7), verhaal en treinbedrijf.

Wat is mijn realisme, ik hou van simpele sporenplannen. In het echt leggen ze geen wissels voor de lol en kan een dorp best zonder omloopspoor. Voordeel hiervan, je sporen worden optisch langer. Rollend materieel, voor mij moet het een beetje kloppen en niet teveel glimmen. 5, 6 en 7 bepalen de sfeer en het verhaal. En het treinbedrijf is voor mij naast bouwen het belangrijkst. Waarom rijdt die trein daar? Waar gaan die wagens naartoe en wat zit erin?

Laatste van lang verhaal. Loodsen en fabrieken zijn in het echt veel groter dan we denken en nabouwen. Waarom een spoor aanleggen naar een loods die zo klein is dat er misschien maar 1 maal per 2 weken een wagen beladen wordt.

Gert-Jan

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #20 Gepost op: 10 January 2015, 23:46:48 »
Realisme zie ik als een soort van graadmeter van hoe dicht iets bij de werkelijkheid komt. De onderstaande 8 punten hebben betrekking tot mijn eigen baan (Eijssen).

1. Nu nog zwarte bielzen en metaal kleur rails. Maar wil de bielzen een donkere houtkleur gaan geven en de rails een roestkleur.

2. Nederlands materieel uit de periodes IV, V en VI. Wellicht niet helemaal realistisch maar daar kies ik bewust voor omdat er weinig NL materieel in spoor N te krijgen is en ik het gewoon mooi spul vindt :).

3. Geen ervaring/info met bovenleiding van 1960. Ik zelf ga de huidige NS portalen in N proberen na te bouwen van messing.

4. Ik ben nu bezig met een bouwpakketje van 2 Phildie NS seinen (spoor N). Op mijn baan komen vooral 3 lichtseinen en deze worden handgeschakeld. Maakt verder niet uit maar dat betekent wel dat ik ze niet kan laten knipperen, wat ze dan in het echt wel weer kunnen.

5. Zelf ballasten met kleine grijze steentjes (dus zoals de moderne ballast op het hedendaagse spoor). Zelf ballasten ziet er naar mijn mening realistischer uit dan kant en klare sporen met een bedding (als je deze onbehandeld laat uiteraard).

6. Het is geen bestaand NS station maar een Duits station dat waarvan ik de witte stenen bruin ga verven en voorzien van de bijbehorende NS tekens. De perrons wil ik ook zelf maken (denk met styreen) en zo veel mogelijk details namaken. (denk maar aan de rode hekjes, kaartautomaten, OV chipkaartpalen etc).

7. Ik maak een baan die overgaat van een polderlandschap met een dorp naar een klein stadje (als je het zo kan noemen). Voor het mooie en realistische zou ik een iets langere baan/landschap moeten hebben om de overgang geleidelijker te maken.

8. Ik ben tot op heden niet echt van plan een dienstregeling op te zetten. Het is meer dat ik gewoon rij waar ik op dat moment zin in zou hebben.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #21 Gepost op: 11 January 2015, 00:21:49 »
Nou, dan klop ik ook maar es wat in... Het komt er over t algemeen op neer dat de sfeer realistisch moet zijn, al is het hele zaakje bij elkaar verzonnen, als er maar wat bestaande felrealistische details in zitten zodat t totaalplaatje overtuigend is. Eigenlijk al een hele tijd geen baan meer gebouwd, maar plannen genoeg dus binnenkort komt er vast wat aan.
1 rails: gewoon wat ik heb liggen, spoorstaafhoogte boeit me niet zo. wel met verf te grazen genomen uiteraard...
2 materieel: iets moeilijks dat je niet zo kunt kopen want anders is er geen moer aan. (oud-nederlands/pools/indonesisch/belgische industriemeuk)
3 bovenleiding: is irritant.
4 seinen: op stefanowo doen de seinen het, en via wat relais kunnen ze ook pas op veilig als de wissels goed staan. Heb ik niet zelf zo gebouwd maar een maat van me want ik kan het als t moet eventueel wel denk ik maar heb er helemaal geen zin in.
5 omkleding van t spoor: als het enigszins kan zo compleet mogelijk... tot nu toe wegens tijdgebrek nooit veel van gekomen. Trekdraden en telegraafdraden zijn net asl bovenleiding erg vervelend dus wat mij betreft lekker weglaten, al kan t wel mooi zijn... Zolang het nog heel is. Duurt gemiddeld 10 minuten. Daarna begint het geëtter dat duurt tot de hele baan de kraakwagen in gaat...
6 en 7 verdere aankleding allemaal zelfgebouwd want ik kijk wat er te koop is en wil dan altijd iets anders. Uiteraard naar bestaand voorbeeld of daarvan afgeleid (in spiegelbeeld gebouwd want dat paste beter, etc).
8 dr mot wat rijden dat het beeld van de baan als geheel versterkt, dus treinen die qua kleurgebruik/weathering bij de rest van de baan passen, rijden met geloofwaardige snelheid en rangeren (aankoppelen/afkoppelen) zonder handen. Je moet er zo'n doorkomstfilmpje van kunnen schieten dat goed overkomt. Dat het steeds dezelfde buurtgoederentrein is die achter de coulissen vandaan komt, een wagen op de losweg parkeert en daarna verder rijdt, verdwijnt en 2 treinen later weer tevoorschijn komt om diezelfde wagen op te halen boeit niet. Geklier met dienstregelingen vind ik lachwekkend. (sowieso nooit banen gehad die daar ingewikkeld genoeg voor waren, altijd maar 1 station, dus hooguit een paar wagens uit een buurtgoederentreintje zetten en daar blijft het wel bij...)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #22 Gepost op: 11 January 2015, 00:30:43 »
Topic titel is al een discussie op zich, want wat is realisme ? Creëer je een modelbaan naar de realiteit of maak je je eigen ? Hou eigenlijk met weinig van de 8 punten rekening en denk niet vanuit rail, eerst was er een landschap waar de mens ooit een zooitje rail in neer gepleurd heeft, zou het kunnen zijn dat ? Gert bouwt Rhenen, Oosterbeek hoog en andere banen zijn gebouwd naar een bestaand voorbeeld maar wat als ? Mijn baan heeft een puur fictief thema en naam met als achterliggende gedachte van het had zo kunnen zijn...denk eerst aan landschap en dan aan baanplan waarbij dan operations niet uit het oog verloren worden, is dan ook een US thema...en toch crossen we met beurzen doelloos met treintjes.. ;)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #23 Gepost op: 11 January 2015, 00:32:34 »
Robert,

een mooie aanzet voor een discussie.
Ook van mijn kant een reactie. Ik richt me op mijn huidige projecten:mijn thuisbaan Plankendam en de BNLS-modulebak "Glen Moddle"

1. De rails en geometrie ervan.
voor mij bepaalt de railgeometrie nauwelijks het realiteitsgehalte. De minimum boogstraal die we als modelspoorders gebruiken is altijd een karikatuur van de werkelijkheid, tenzij je een sporthal gebruikt voor je baan. 300m is in H0 3,5m. Dat redt je thuis nooit. Hier moet je dus compromissen sluiten en bepaalt je eigen oog, wat je nog acceptabel vindt. Voor mijn thuisbaan is de kleinste boogstraal 48cm. Maar daar kijk ik dan op ooghoogte naar, vanuit (ongeveer) het middelpunt van de boog. Voor de BNLS-module lag mijn lat hoger: minimum boogstraal van ca 120cm. Rails in beide gevallen code 100; niet helemaal echt, maar zo kan er ook ouder materieel rijden.

2. Het rollend materieel.
Op Plankendam rijden treinen anno nu, afgewisseld met een enkele museumtrein en Plandampf. De nadruk ligt daarbij op mijn favoriete treinen: de Rheingold uit 1928 en 1968 (mijn bouwjaar)
Ik rijd "volgens dienstregeling". Af en toe dus een excursietrein er tussendoor. Verder wat vrachttreinen.
In Glen Moddle komt alles voorbij dat deelneemt aan de BNLS-module. Volgende week schijnt er zelfs een Nederlandse Hondekop door Schotland te rijden. Maar de BNLS-modulebaan is er vooral om aan bezoekers van beurzen te laten zien wat je zoal kunt bereiken met modelspoor. Niet om een zo hoog mogelijk realiteitsgehalte in de treinenloop te hebben.

3. Bij rail periode va ong 1960 e-locs - de bovenleiding.
De modulaire constructie van mijn thuisbaan laat het gebruik van de waslijn niet toe zonder grote compromissen. Ik ga enkel bovenleidingsmasten plaatsen maar geen draden ophangen.
Glen Moddle is een dieseltraject in het westen van Schotland. Het is mij een raadsel wat die Hondekop daar te zoeken heeft. Maar de Schotse Westkust is een redelijk magisch gebied: de Harry Potter films werden er deels opgenomen. Dus onverklaarbaar is het niet ;D

4. Sein (stelsels)
tzt ga ik in Plankendam seinen plaatsen. Puur voor de optische indruk. Of ze functioneel worden? Waarschijnlijk niet, omdat het mijn interesse (op dit moment) niet heeft. Maar wie weet...

5. De directe omkleding rond de rails en zo (ballasten enz).
belangrijk voor een goede indruk. Overpaden, kabelgoten, hier en daar een pluk onkruid. En met een beetje oefenen redelijk snel en simpel te maken. Doen dus.

6. De omkleding iets verder van de rails - stations, industrie emplacementen.
Staat het station in verhouding tot de treinen die er stoppen? In Plankendam wisselen de treinen van lok à la Venlo. Een mooi excuus voor een (museum) lokdepot en het gebruik van zowel Nederlandse als Duitse loks. De weinige overgebleven industrie van Plankendam maakt geen gebruik meer van het spoor, de goederenloods is jaren geleden uitgebrand en gesloopt. Was een mooie fik trouwens....
In Glen Moddle louter één dubbelspoor, zonder raccordementen of stations.

7. De verdere omkleding - steden, landschap, industrie.
Dit vind ik altijd het interessantste onderdeel. Waaróm ligt het station juist dáár? Hoe komt die spoorlijn hier? Hoe is de harmonie tussen spoor en landschap? Is het geloofwaardig?
Ik ben zelf tevreden met de compromissen die ik op zowel thuisbaan als BNLS-module heb gesloten. Het publiek is de beste graadmeter. Ik was apetrots toen ik op Eurospoor van verschillende Schotlandgangers mocht horen dat ik de sfeer zo goed getroffen had. Er staat in Glen Moddle dan ook geen struikje verkeerd. Over letterlijk iedere graspol en heideplag heb ik nagedacht. Ook de vorm en structuur van de rotsen, de contouren van het landschap. De geschilderde achtergrond. Alles telt mee. Goed kijken naar de werkelijkheid is één ding. Die werkelijkheid doorgronden is twee. De werkelijkheid omzetten in een geloofwaardige weergave is drie. Het gaat me steeds beter af. Daarbij helpt het adagium: kill your darlings, schrijven is schrappen, oftewel:
gooi ook eens iets weg en begin weer overnieuw.

8. Het treinbedrijf zelf (rondjes om de kerk of op basis van dienstregeling en goederen transport).
Nederlandse stoptreinen (ik verdom het ten enen male om die dingen "sprinters" te noemen) en Intercity's maken hier kop. Ieder half uur een stoptrein en een intercity. Goederentreinen hebben steeds vaker een meersysteemlok en rijden in de nog vrije paden. Iedere twee uur een ICE in elke richting. Tenslotte vertrekt van hier eind van de middag de Autoslaapexpress naar verre oorden. Mooi excuus voor wat rangeerwerk onder tijdsdruk, want de ICE uit Zwitserland heeft natuurlijk wel voorrang.

9, Wat ik nog niet genoemd heb???
Och, er is nog van alles te verzinnen. De achtergrond, geluidsambiance, verlichting etc.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 11 January 2015, 07:06:35 »
Realisme is als je op een foto niet direct ziet of het om een modelbaan of de werkelijkheid gaat. Een filmpje is nog beter, maar daarvan ken ik niet/nauwelijks voorbeelden. Dat zit hem in details die ieder voor zich niet altijd opvallen en toch de indruk van het geheel bepalen. Het railmateriaal is daarvan een belangrijk voorbeeld.

Dat is prima na te streven op een kleine baan of slechts een deel van een grotere baan. Ik wil druk treinverkeer en lekker lange treinen - gewoon voor de leut - en dus moet op de rest van de baan de hele truckendoos open om dat op die paar meter mogelijk te maken.

Of het allemaal lukt is een tweede.  :)
« Laatst bewerkt op: 11 January 2015, 07:14:03 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 11 January 2015, 09:24:49 »
Hallo Modelspoorvrienden.

Leuke discussie. Ik ben zelf modelbouwer en ga heel ver wat details betreft. Mijn voorbeeld van goed gedetailleerde modelbanen zijn toch wel de Engelse. Op de modelspoortentoonstellingen waar ik kom mis ik de realiteit van sommige modelbanen.
Ook al maakt men een fantasiebaan, zorg dan wel dat het allemaal klopt. Een elektrische locomotief rijdt in werkelijkheid ook niet zonder bovenleiding. Seinen en verdere beveiliging kan niet gemist worden in een goed functionerend spoorweg bedrijf.
Op veel modelbanen met Nederlands materieel zie je dat het rondrijd in een Duits landschap, Duitse huisjes en stations. Bij de meeste modelspoorverenigingen zit de nadruk op het rijden met die treinen en de rest wordt over geslagen. Jammer.
Uiteindelijk wil men toch een miniatuur spoorweg bedrijf uitbeelden. Dus zorg en dan ook voor dat het allemaal klopt. Kijk het eerst naar de werkelijkheid voor dat je begint met een modelspoorweg.

Gr. Bert Senden.

NKoploper

• Offline Offline
  • The sweet sound of running engines
« Reactie #26 Gepost op: 11 January 2015, 10:23:38 »
Tja je hebt realisme waarbij je tracht om de werkelijkheid zo goed en kwaad als het kan na te bootsen. En dan heb je mijn idee erover. Voor mij blijft het een hobby waarbij ik plezier haal uit het maken van zaken en niet zozeer dat ik een 'realisitische' spoorbaan heb gebouwd. Bijna iedereen die foto's van mijn baan krijgt te zien doet ook zelf niet aan de hobby. Voor hen wil ik het herkenbaar maken, dus gele borden op de perrons, bomen, zelfgemaakte verkeersborden. Daar baseer ik dus ook mijn keuzes op.

1. Zolang het geen 3-rail of rails met bedding is, voldoet de rest. Niemand gaat herkennen dat de wissels smaller of minder scherp zijn etc. (behalve wij op het forum dan ::)).
2. Hoewel ik begon in tijdperken V en VI, schaf ik af en toe een loc/treinstel aan dat herkent wordt door personen in mijn omgeving. Past totaal niet in het tijdperk, maar ik heb tot nu toe ook nog niemand horen boeroepen dat het tijdperk niet klopt.
3. Ja, zet ik wel neer. Heeft te maken met een stukje herkenbaarheid. Het is zoals vele hierboven zeggen: een gruwelijk moeilijke puzzel omdat die sierpantografen niet altijd gebruikt kunnen worden maar het ziet er wel stoer uit.
4. Seinen branden, maar zijn statisch.
5. Ik probeer de juiste kleuren ballast te vinden, maar het gaat me te ver om de exacte steengrootte uit te zoeken. Wederom: is het herkenbaar als ballast, dan is dat prima.
6. Net waar ruimte is. De gebouwen zelf vinden is erg lastig (NL), maar met een beetje fantasie kom je er wel. De locatie van de gebouwen ontstaat per toeval. Vanuit mijn achtergrond als stedenbouwer heb ik vooral ook meegenomen dat je naar eigen visie een gebied kunt ontwerpen en inrichten en dat gebeurt ook dan ook. Soms blijkt dan achteraf dat het ontwerp niet functioneel was...
7. Poe dat zal totaal niet kloppen, maar dat heeft te maken met mijn gevoel, het is herkenbaar dat er ergens een loods staat of een seinhuis of wat oliepompjes, maar of dat exact klopt met de werkelijkheid geen idee.
8. Alles is welkom, net waar ik zin in heb. Treinen die echter nooit in NL hebben gereden komen echter niet op de baan (tenzij er getest wordt).

Tenslotte wat aandacht voor de afmetingen. Vaak zie je tussen fabrikanten verschil in de afmetingen binnen een schaal. Ook hier pas ik toe dat wanneer het herkenbaar aanvoelt (niet zozeer realistisch, dus ik ga niet nameten) dan gebruik ik het. Niet alle afmetingen kloppen dus op de baan.

Tot zover, benieuwd naar jullie reacties en meningen (y)

EDIT - enkele taalfouten eruit
« Laatst bewerkt op: 11 January 2015, 10:26:44 door NKoploper »

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 11 January 2015, 11:41:26 »
Hallo Modelspoorvrienden.

Leuke discussie. Ik ben zelf modelbouwer en ga heel ver wat details betreft.
Uiteindelijk wil men toch een miniatuur spoorweg bedrijf uitbeelden. Dus zorg en dan ook voor dat het allemaal klopt. Kijk het eerst naar de werkelijkheid voor dat je begint met een modelspoorweg.

Gr. Bert Senden.

Prima dat jij ver gaat wat detaillering betreft, maar waarom denk je dat iedereen de werkelijkheid wil nabouwen? Op mijn baan rijden Franse, Duitse, Engelse en Nederlandse treinen gewoon door elkaar, zowel stoom als diesel en elektrisch en langs bebouwing uit alle windstreken. Op het hoofdstation staat de laatste Duitse Keizer Wilhelm 2 op de ICE te wachten, maar hij kan ook kiezen voor de Beneluxtrein. Natuurlijk is dit niet de werkelijkheid maar IK vind het leuk, trouwens even later stoomt er een oude Mallard binnen in ook nog eens de verkeerde schaal (00 - 1:76) In de bergen rijden er treintjes in schaal N. Realisme is dus voor iedereen anders en de echte realiteit is dat iedereen er op zijn / haar manier lol aan beleefd.

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 11 January 2015, 11:50:08 »
realisme = Waar je zelf blij van wordt en zelf tevreden mee bent !!!

mvg aad

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 11 January 2015, 11:55:02 »
Mm, lijkt me iets te kort door de bocht...;)

Je hebt een ontzettend mooie, en realistische baan met Rhenen, de brug, e.d. Erg mooi en realistisch, maar ik zou er niet blij van worden (sorry Gert).
Soms heb je kleine, en veel minder realistische banen, maar je kunt er veel meer mee. Vind ik dan persoonlijk veel leuker...

Gr, Bert