Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 7001 dood door bask185
Vandaag om 12:26:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 12:23:59
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 11:56:10
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 11:07:54
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 10:32:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:20:38
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 09:56:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 09:11:39
Goede wensen voor 2026 door Kees-Jan
Vandaag om 08:48:35
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 08:43:02
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
24 December 2025, 19:08:33
Rondom Charlois door Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
  

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 36025 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22768
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #60 Gepost op: 08 January 2015, 17:09:22 »
Ja, alleen heb je in tweerail de keuze voor wat beters. En zo weinig systemen zijn dat niet: Rocoline, Peco, Tillig, Weinert komen zo snel bij me op en dat zijn nog alleen goed verkrijgbare Europese merken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #61 Gepost op: 08 January 2015, 17:19:52 »
Zie ook hier voor die raildiscussie. Die hoeven we niet opnieuw te voeren.

In het algemeen kun je stellen dat, door het puntcontact systeem (ten onrechte 3-rail genoemd) Märklin ongevoeliger is voor vervuiling van de rails. 2- rail systemen hebben gewoonweg minder stroomopname vlakken (ca 1/3 minder dus) en daardoor kunnen deze meer last hebben van de negatieve effecten van stoffige/smerige rails. Natuurlijk is dat op te vangen met hulpmiddelen.
Maar echt slechte systemen zijn er niet meer.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #62 Gepost op: 08 January 2015, 17:22:56 »
Die kan je ook andersom zeggen. Miwula heeft een zeer grote Märklin baan liggen. ;)

Heb met sponsoring te maken, is geen weloverwogen beslissing betreffende het uitzien...daarnaast, de grootste speelbaan van de wereld  ;) ;D

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22768
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #63 Gepost op: 08 January 2015, 17:35:24 »
Zie ook hier voor die raildiscussie. Die hoeven we niet opnieuw  te voeren.

Je start hem zelf weer op met je vorige post.  ???
Feit is dat je bij drietal vrijwel afhankelijk bent van de weinig realistisch ogende Märklin rails en dat er voor tweerail een flinke keuze is variërend van even grof als Märklin tot zeer realistisch ogende rails. Of je dat belangrijk vindt is aan de gebruiker.

Dat van die stroomafname hadden we ook al gehad. Naar mijn ervaring nauwelijks nog een verschil.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #64 Gepost op: 08 January 2015, 18:06:54 »
In het algemeen kun je stellen dat, door het puntcontact systeem (ten onrechte 3-rail genoemd) Märklin ongevoeliger is voor vervuiling van de rails.

Waarom is het dan dat ik puko rijders (die ik 3-railers noem, en de meesten die ik daarin ken doen dat zelf ook) zie experimenteren met dubbele slepers, en zie poetsen op de puko's?

Wat mij betreft is verschil in poetsen tussen 2- en 3-rail iets van vroeger.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6996
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #65 Gepost op: 08 January 2015, 18:22:14 »

....... zie experimenteren met dubbele slepers......


Een treffend beeld uit het buurforum wat elke discussie over betrouwbaarheid van 3rail overbodig maakt: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.msg943241#msg943241

Gr, Ben.

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #66 Gepost op: 08 January 2015, 19:02:43 »
Hoi,

Ik ben een puko rijder.
Mijn vader begon 60 jaar geleden, toen was Marklin toonaangevend en vele jaren later ook nog.

Als ik zeg 5-10 jaar geleden zelf was begonnen had ik waarschijnlijk 2 rail gekozen, omdat het zoveel realistischer oogt. Maar aan de andere kant de K rails met ballasten en zo zien er ook redelijk goed uit. Ik heb ook m rails (geld!) maar wil daar vanaf ooit en c rails vind ik speelgoed voor kinderen.

MAAR:

Het is misschien niet  zozeer de betrouwbaarheid van de rails (2 rail moet echt veel vaker schoongemaakt worden is gewoon een feit) maar is het de bedrading/aansturing/detectie enz waar 3 rail met gemaak wint.

Als ik zie en lees hoeveel moeite de diverse wissels (electrofrog of insulfrog enz) zijn om te bedraden, de ellende dat keerlussen geeft (Keerlus modules nodig) kruis wissels en vooral baan detectie dan wint puko het gemakkelijk.

Detectie is echt de winnaar (geldwijs gesproken). Twee sneetjes in een k rail en een draad en klaar is kees. Detector 16x voor eu20. Vergelijk dat met de dure en ingewikkelde vormen van detectie die nodig zijn bij 2rail.

Maar nogmaals als ik zelf had kunnen kiezen 5 jaar geleden dan koos ik voor 2 rail. Maar met 3rails kan je vooral mbt de automatisering heel gemakkelijk uit de voeten.

Een tevreden 3railer, die als geld geen issue was ooit 2 railer zou worden!

Groeten,

Robert

Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #67 Gepost op: 08 January 2015, 19:30:55 »
Hoi,


MAAR:

Het is misschien niet  zozeer de betrouwbaarheid van de rails (2 rail moet echt veel vaker schoongemaakt worden is gewoon een feit)



zo jammer dit. het is geen feit en het is niet waar.

Ik heb de switch wel gemaakt.  8)
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #68 Gepost op: 08 January 2015, 19:46:58 »
Hoi,

 Detectie is echt de winnaar (geldwijs gesproken). Twee sneetjes in een k rail en een draad en klaar is kees. Detector 16x voor eu20. Vergelijk dat met de dure en ingewikkelde vormen van detectie die nodig zijn bij 2rail.

Maar nogmaals als ik zelf had kunnen kiezen 5 jaar geleden dan koos ik voor 2 rail. Maar met 3rails kan je vooral mbt de automatisering heel gemakkelijk uit de voeten.

Een tevreden 3railer, die als geld geen issue was ooit 2 railer zou worden!

Groeten,

Robert
Dus je geeft nu aan dat 3 rail voor arme mensen is die niet het geld hebben om een goed werkende detectie te krijgen,en dat de wissel eenprobleem is
Waarom lees je dan zoveel problemen over de M wissel aandrijvingen

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #69 Gepost op: 08 January 2015, 19:48:50 »
Als je bij 3 rail al 1 rail kwijt bent aan detectie zie ik (als leek) ook
niet in waarom 3 rail langer en beter schoon blijft.

En als ik voor mezelf spreek vind ik juist de nadelen m.b.t. keerlussen
en zo van 2 rail een spannende uitdaging.
Als digitaal niet zo veel voordelen zou hebben zou ik zelfs voor analoog
2 rail gekozen hebben i.v.m. de uitdaging.
En dan is 3 rail gewoon niet leuk ;)
Maar als je mijn uitdaging als groot struikelblok ziet dan is 3 rail mogelijk
best een oplossing omdat het relatief simpel is.
Het is eigenlijk een bovenleiding die naar onderen geplaatst is dus op
basis van die gedachte lijkt het eigenlijk meer op het grootbedrijf dan 2 rail.
Groet, Ronald.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #70 Gepost op: 08 January 2015, 19:53:06 »
hallo,

ik heb de start-set  ;D
hij rijdt heel fijn en kan ook best zacht,
kwaliteit heeft het treintje zelf niet (maar, dat er betere bestaan snap ik  :P)
maar voor de rest is hij heel goed/fijn
over dat viezigheid heb ik (nog) niks  gemerkt (omdat hij net 'nieuw' is)
of ik er mee door ga weet ik nog niet, het rails vind ik zelf ook mooi,
peco rails ga ik niet doen omdat er weinig van is (kwa bochten/recht.)
wat vinden jullie van piko a-rails?

mvg joost

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #71 Gepost op: 08 January 2015, 19:58:00 »
Waarom lees je dan zoveel problemen over de M wissel aandrijvingen
Omdat het waardeloze prutsdingen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #72 Gepost op: 08 January 2015, 20:01:23 »
Ga eens rond neuzen voor rails
ik heb veel peco en flex

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #73 Gepost op: 08 January 2015, 20:37:17 »
Als ik zie en lees hoeveel moeite de diverse wissels (electrofrog of insulfrog enz) zijn om te bedraden, de ellende dat keerlussen geeft (Keerlus modules nodig) kruis wissels en vooral baan detectie dan wint puko het gemakkelijk.

Sorry, maar dit is het vergelijken van appels met peren.....

Ok, misschien iets meer werk om wissels te bedraden in 2 rail ( is overigens niet altijd nodig ) maar dan heb je het wel over een wissel die veel realistischer is dan een Marklin wissel waar de puko's omhoog komen als een rijpe puist en bijna een haakse bocht maakt....

Overigens, ik rij op Marklin 2 rail, dat kan ook  8)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #74 Gepost op: 08 January 2015, 21:30:22 »
Bueno

En zo mondt het draadje weer uit in een 2-rail/3-rail discussie....

Bravo

En nee,  dit heeft niets meer te maken met het beantwoorden van de vraag....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor