Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 09:25:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 34729 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #60 Gepost op: 08 January 2015, 17:09:22 »
Ja, alleen heb je in tweerail de keuze voor wat beters. En zo weinig systemen zijn dat niet: Rocoline, Peco, Tillig, Weinert komen zo snel bij me op en dat zijn nog alleen goed verkrijgbare Europese merken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #61 Gepost op: 08 January 2015, 17:19:52 »
Zie ook hier voor die raildiscussie. Die hoeven we niet opnieuw te voeren.

In het algemeen kun je stellen dat, door het puntcontact systeem (ten onrechte 3-rail genoemd) Märklin ongevoeliger is voor vervuiling van de rails. 2- rail systemen hebben gewoonweg minder stroomopname vlakken (ca 1/3 minder dus) en daardoor kunnen deze meer last hebben van de negatieve effecten van stoffige/smerige rails. Natuurlijk is dat op te vangen met hulpmiddelen.
Maar echt slechte systemen zijn er niet meer.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9402
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #62 Gepost op: 08 January 2015, 17:22:56 »
Die kan je ook andersom zeggen. Miwula heeft een zeer grote Märklin baan liggen. ;)

Heb met sponsoring te maken, is geen weloverwogen beslissing betreffende het uitzien...daarnaast, de grootste speelbaan van de wereld  ;) ;D

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #63 Gepost op: 08 January 2015, 17:35:24 »
Zie ook hier voor die raildiscussie. Die hoeven we niet opnieuw  te voeren.

Je start hem zelf weer op met je vorige post.  ???
Feit is dat je bij drietal vrijwel afhankelijk bent van de weinig realistisch ogende Märklin rails en dat er voor tweerail een flinke keuze is variërend van even grof als Märklin tot zeer realistisch ogende rails. Of je dat belangrijk vindt is aan de gebruiker.

Dat van die stroomafname hadden we ook al gehad. Naar mijn ervaring nauwelijks nog een verschil.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #64 Gepost op: 08 January 2015, 18:06:54 »
In het algemeen kun je stellen dat, door het puntcontact systeem (ten onrechte 3-rail genoemd) Märklin ongevoeliger is voor vervuiling van de rails.

Waarom is het dan dat ik puko rijders (die ik 3-railers noem, en de meesten die ik daarin ken doen dat zelf ook) zie experimenteren met dubbele slepers, en zie poetsen op de puko's?

Wat mij betreft is verschil in poetsen tussen 2- en 3-rail iets van vroeger.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #65 Gepost op: 08 January 2015, 18:22:14 »

....... zie experimenteren met dubbele slepers......


Een treffend beeld uit het buurforum wat elke discussie over betrouwbaarheid van 3rail overbodig maakt: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.msg943241#msg943241

Gr, Ben.

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #66 Gepost op: 08 January 2015, 19:02:43 »
Hoi,

Ik ben een puko rijder.
Mijn vader begon 60 jaar geleden, toen was Marklin toonaangevend en vele jaren later ook nog.

Als ik zeg 5-10 jaar geleden zelf was begonnen had ik waarschijnlijk 2 rail gekozen, omdat het zoveel realistischer oogt. Maar aan de andere kant de K rails met ballasten en zo zien er ook redelijk goed uit. Ik heb ook m rails (geld!) maar wil daar vanaf ooit en c rails vind ik speelgoed voor kinderen.

MAAR:

Het is misschien niet  zozeer de betrouwbaarheid van de rails (2 rail moet echt veel vaker schoongemaakt worden is gewoon een feit) maar is het de bedrading/aansturing/detectie enz waar 3 rail met gemaak wint.

Als ik zie en lees hoeveel moeite de diverse wissels (electrofrog of insulfrog enz) zijn om te bedraden, de ellende dat keerlussen geeft (Keerlus modules nodig) kruis wissels en vooral baan detectie dan wint puko het gemakkelijk.

Detectie is echt de winnaar (geldwijs gesproken). Twee sneetjes in een k rail en een draad en klaar is kees. Detector 16x voor eu20. Vergelijk dat met de dure en ingewikkelde vormen van detectie die nodig zijn bij 2rail.

Maar nogmaals als ik zelf had kunnen kiezen 5 jaar geleden dan koos ik voor 2 rail. Maar met 3rails kan je vooral mbt de automatisering heel gemakkelijk uit de voeten.

Een tevreden 3railer, die als geld geen issue was ooit 2 railer zou worden!

Groeten,

Robert

Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #67 Gepost op: 08 January 2015, 19:30:55 »
Hoi,


MAAR:

Het is misschien niet  zozeer de betrouwbaarheid van de rails (2 rail moet echt veel vaker schoongemaakt worden is gewoon een feit)



zo jammer dit. het is geen feit en het is niet waar.

Ik heb de switch wel gemaakt.  8)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #68 Gepost op: 08 January 2015, 19:46:58 »
Hoi,

 Detectie is echt de winnaar (geldwijs gesproken). Twee sneetjes in een k rail en een draad en klaar is kees. Detector 16x voor eu20. Vergelijk dat met de dure en ingewikkelde vormen van detectie die nodig zijn bij 2rail.

Maar nogmaals als ik zelf had kunnen kiezen 5 jaar geleden dan koos ik voor 2 rail. Maar met 3rails kan je vooral mbt de automatisering heel gemakkelijk uit de voeten.

Een tevreden 3railer, die als geld geen issue was ooit 2 railer zou worden!

Groeten,

Robert
Dus je geeft nu aan dat 3 rail voor arme mensen is die niet het geld hebben om een goed werkende detectie te krijgen,en dat de wissel eenprobleem is
Waarom lees je dan zoveel problemen over de M wissel aandrijvingen

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #69 Gepost op: 08 January 2015, 19:48:50 »
Als je bij 3 rail al 1 rail kwijt bent aan detectie zie ik (als leek) ook
niet in waarom 3 rail langer en beter schoon blijft.

En als ik voor mezelf spreek vind ik juist de nadelen m.b.t. keerlussen
en zo van 2 rail een spannende uitdaging.
Als digitaal niet zo veel voordelen zou hebben zou ik zelfs voor analoog
2 rail gekozen hebben i.v.m. de uitdaging.
En dan is 3 rail gewoon niet leuk ;)
Maar als je mijn uitdaging als groot struikelblok ziet dan is 3 rail mogelijk
best een oplossing omdat het relatief simpel is.
Het is eigenlijk een bovenleiding die naar onderen geplaatst is dus op
basis van die gedachte lijkt het eigenlijk meer op het grootbedrijf dan 2 rail.
Groet, Ronald.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #70 Gepost op: 08 January 2015, 19:53:06 »
hallo,

ik heb de start-set  ;D
hij rijdt heel fijn en kan ook best zacht,
kwaliteit heeft het treintje zelf niet (maar, dat er betere bestaan snap ik  :P)
maar voor de rest is hij heel goed/fijn
over dat viezigheid heb ik (nog) niks  gemerkt (omdat hij net 'nieuw' is)
of ik er mee door ga weet ik nog niet, het rails vind ik zelf ook mooi,
peco rails ga ik niet doen omdat er weinig van is (kwa bochten/recht.)
wat vinden jullie van piko a-rails?

mvg joost

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #71 Gepost op: 08 January 2015, 19:58:00 »
Waarom lees je dan zoveel problemen over de M wissel aandrijvingen
Omdat het waardeloze prutsdingen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #72 Gepost op: 08 January 2015, 20:01:23 »
Ga eens rond neuzen voor rails
ik heb veel peco en flex

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #73 Gepost op: 08 January 2015, 20:37:17 »
Als ik zie en lees hoeveel moeite de diverse wissels (electrofrog of insulfrog enz) zijn om te bedraden, de ellende dat keerlussen geeft (Keerlus modules nodig) kruis wissels en vooral baan detectie dan wint puko het gemakkelijk.

Sorry, maar dit is het vergelijken van appels met peren.....

Ok, misschien iets meer werk om wissels te bedraden in 2 rail ( is overigens niet altijd nodig ) maar dan heb je het wel over een wissel die veel realistischer is dan een Marklin wissel waar de puko's omhoog komen als een rijpe puist en bijna een haakse bocht maakt....

Overigens, ik rij op Marklin 2 rail, dat kan ook  8)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4250
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #74 Gepost op: 08 January 2015, 21:30:22 »
Bueno

En zo mondt het draadje weer uit in een 2-rail/3-rail discussie....

Bravo

En nee,  dit heeft niets meer te maken met het beantwoorden van de vraag....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor