Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 34766 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #60 Gepost op: 08 January 2015, 17:09:22 »
Ja, alleen heb je in tweerail de keuze voor wat beters. En zo weinig systemen zijn dat niet: Rocoline, Peco, Tillig, Weinert komen zo snel bij me op en dat zijn nog alleen goed verkrijgbare Europese merken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #61 Gepost op: 08 January 2015, 17:19:52 »
Zie ook hier voor die raildiscussie. Die hoeven we niet opnieuw te voeren.

In het algemeen kun je stellen dat, door het puntcontact systeem (ten onrechte 3-rail genoemd) Märklin ongevoeliger is voor vervuiling van de rails. 2- rail systemen hebben gewoonweg minder stroomopname vlakken (ca 1/3 minder dus) en daardoor kunnen deze meer last hebben van de negatieve effecten van stoffige/smerige rails. Natuurlijk is dat op te vangen met hulpmiddelen.
Maar echt slechte systemen zijn er niet meer.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9402
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #62 Gepost op: 08 January 2015, 17:22:56 »
Die kan je ook andersom zeggen. Miwula heeft een zeer grote Märklin baan liggen. ;)

Heb met sponsoring te maken, is geen weloverwogen beslissing betreffende het uitzien...daarnaast, de grootste speelbaan van de wereld  ;) ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #63 Gepost op: 08 January 2015, 17:35:24 »
Zie ook hier voor die raildiscussie. Die hoeven we niet opnieuw  te voeren.

Je start hem zelf weer op met je vorige post.  ???
Feit is dat je bij drietal vrijwel afhankelijk bent van de weinig realistisch ogende Märklin rails en dat er voor tweerail een flinke keuze is variërend van even grof als Märklin tot zeer realistisch ogende rails. Of je dat belangrijk vindt is aan de gebruiker.

Dat van die stroomafname hadden we ook al gehad. Naar mijn ervaring nauwelijks nog een verschil.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #64 Gepost op: 08 January 2015, 18:06:54 »
In het algemeen kun je stellen dat, door het puntcontact systeem (ten onrechte 3-rail genoemd) Märklin ongevoeliger is voor vervuiling van de rails.

Waarom is het dan dat ik puko rijders (die ik 3-railers noem, en de meesten die ik daarin ken doen dat zelf ook) zie experimenteren met dubbele slepers, en zie poetsen op de puko's?

Wat mij betreft is verschil in poetsen tussen 2- en 3-rail iets van vroeger.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #65 Gepost op: 08 January 2015, 18:22:14 »

....... zie experimenteren met dubbele slepers......


Een treffend beeld uit het buurforum wat elke discussie over betrouwbaarheid van 3rail overbodig maakt: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.msg943241#msg943241

Gr, Ben.

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #66 Gepost op: 08 January 2015, 19:02:43 »
Hoi,

Ik ben een puko rijder.
Mijn vader begon 60 jaar geleden, toen was Marklin toonaangevend en vele jaren later ook nog.

Als ik zeg 5-10 jaar geleden zelf was begonnen had ik waarschijnlijk 2 rail gekozen, omdat het zoveel realistischer oogt. Maar aan de andere kant de K rails met ballasten en zo zien er ook redelijk goed uit. Ik heb ook m rails (geld!) maar wil daar vanaf ooit en c rails vind ik speelgoed voor kinderen.

MAAR:

Het is misschien niet  zozeer de betrouwbaarheid van de rails (2 rail moet echt veel vaker schoongemaakt worden is gewoon een feit) maar is het de bedrading/aansturing/detectie enz waar 3 rail met gemaak wint.

Als ik zie en lees hoeveel moeite de diverse wissels (electrofrog of insulfrog enz) zijn om te bedraden, de ellende dat keerlussen geeft (Keerlus modules nodig) kruis wissels en vooral baan detectie dan wint puko het gemakkelijk.

Detectie is echt de winnaar (geldwijs gesproken). Twee sneetjes in een k rail en een draad en klaar is kees. Detector 16x voor eu20. Vergelijk dat met de dure en ingewikkelde vormen van detectie die nodig zijn bij 2rail.

Maar nogmaals als ik zelf had kunnen kiezen 5 jaar geleden dan koos ik voor 2 rail. Maar met 3rails kan je vooral mbt de automatisering heel gemakkelijk uit de voeten.

Een tevreden 3railer, die als geld geen issue was ooit 2 railer zou worden!

Groeten,

Robert

Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #67 Gepost op: 08 January 2015, 19:30:55 »
Hoi,


MAAR:

Het is misschien niet  zozeer de betrouwbaarheid van de rails (2 rail moet echt veel vaker schoongemaakt worden is gewoon een feit)



zo jammer dit. het is geen feit en het is niet waar.

Ik heb de switch wel gemaakt.  8)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #68 Gepost op: 08 January 2015, 19:46:58 »
Hoi,

 Detectie is echt de winnaar (geldwijs gesproken). Twee sneetjes in een k rail en een draad en klaar is kees. Detector 16x voor eu20. Vergelijk dat met de dure en ingewikkelde vormen van detectie die nodig zijn bij 2rail.

Maar nogmaals als ik zelf had kunnen kiezen 5 jaar geleden dan koos ik voor 2 rail. Maar met 3rails kan je vooral mbt de automatisering heel gemakkelijk uit de voeten.

Een tevreden 3railer, die als geld geen issue was ooit 2 railer zou worden!

Groeten,

Robert
Dus je geeft nu aan dat 3 rail voor arme mensen is die niet het geld hebben om een goed werkende detectie te krijgen,en dat de wissel eenprobleem is
Waarom lees je dan zoveel problemen over de M wissel aandrijvingen

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #69 Gepost op: 08 January 2015, 19:48:50 »
Als je bij 3 rail al 1 rail kwijt bent aan detectie zie ik (als leek) ook
niet in waarom 3 rail langer en beter schoon blijft.

En als ik voor mezelf spreek vind ik juist de nadelen m.b.t. keerlussen
en zo van 2 rail een spannende uitdaging.
Als digitaal niet zo veel voordelen zou hebben zou ik zelfs voor analoog
2 rail gekozen hebben i.v.m. de uitdaging.
En dan is 3 rail gewoon niet leuk ;)
Maar als je mijn uitdaging als groot struikelblok ziet dan is 3 rail mogelijk
best een oplossing omdat het relatief simpel is.
Het is eigenlijk een bovenleiding die naar onderen geplaatst is dus op
basis van die gedachte lijkt het eigenlijk meer op het grootbedrijf dan 2 rail.
Groet, Ronald.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #70 Gepost op: 08 January 2015, 19:53:06 »
hallo,

ik heb de start-set  ;D
hij rijdt heel fijn en kan ook best zacht,
kwaliteit heeft het treintje zelf niet (maar, dat er betere bestaan snap ik  :P)
maar voor de rest is hij heel goed/fijn
over dat viezigheid heb ik (nog) niks  gemerkt (omdat hij net 'nieuw' is)
of ik er mee door ga weet ik nog niet, het rails vind ik zelf ook mooi,
peco rails ga ik niet doen omdat er weinig van is (kwa bochten/recht.)
wat vinden jullie van piko a-rails?

mvg joost

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #71 Gepost op: 08 January 2015, 19:58:00 »
Waarom lees je dan zoveel problemen over de M wissel aandrijvingen
Omdat het waardeloze prutsdingen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #72 Gepost op: 08 January 2015, 20:01:23 »
Ga eens rond neuzen voor rails
ik heb veel peco en flex

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #73 Gepost op: 08 January 2015, 20:37:17 »
Als ik zie en lees hoeveel moeite de diverse wissels (electrofrog of insulfrog enz) zijn om te bedraden, de ellende dat keerlussen geeft (Keerlus modules nodig) kruis wissels en vooral baan detectie dan wint puko het gemakkelijk.

Sorry, maar dit is het vergelijken van appels met peren.....

Ok, misschien iets meer werk om wissels te bedraden in 2 rail ( is overigens niet altijd nodig ) maar dan heb je het wel over een wissel die veel realistischer is dan een Marklin wissel waar de puko's omhoog komen als een rijpe puist en bijna een haakse bocht maakt....

Overigens, ik rij op Marklin 2 rail, dat kan ook  8)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4250
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #74 Gepost op: 08 January 2015, 21:30:22 »
Bueno

En zo mondt het draadje weer uit in een 2-rail/3-rail discussie....

Bravo

En nee,  dit heeft niets meer te maken met het beantwoorden van de vraag....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor