Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
Efteling spoorweg gaat elektrisch door sncf231e
Vandaag om 11:06:24
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:49
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door aad52
Vandaag om 10:54:33
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door spoorijzer
Vandaag om 10:52:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
  

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 33421 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #30 Gepost op: 06 januari 2015, 12:31:37 »
De middenrail voor de sleper wordt geleverd door een bedrijf in Duitsland, Weichen-Walter.
€ 10,30 per meter. ::)

Boran

  • Gast
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #31 Gepost op: 06 januari 2015, 12:52:49 »
Hoi Klaas,

Citaat Robert:
Citaat
alle hobby's kosten een boel geld, maar belangrijk is dat je plezier hebt.

Afgezien van de prijs, die je wel of niet wil betalen, is dit een elegante oplossing. Ook hier
weer een nieuwe "discussie" over de prijs :'( Nogmaals, het is blijft een persoonlijke keuze.

Groetjes,
Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #32 Gepost op: 06 januari 2015, 14:10:57 »
Wat ik maar wilde aangeven, die pukostrip kost bijna evenveel als een lengte flexibele K-gleis.
Het kan zijn dat je vanwege het aanzien liever met Peco rails werkt, maar dan is de vraag of je daar vanwege het aanzien toch puko's in wilt hebben.
Märklin is de enige fabrikant die sporen voor hun systeem levert. Dus het is òf Märklin kopen, òf knutselen.
Dan zou ik zeggen: kies voor 2-rail, dan ben je in alle opzichten flexibeler.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #33 Gepost op: 06 januari 2015, 15:20:57 »
Je twijfelt, want anders stel je die vraag niet.
Komt dat omdat je dingen HOORT of heb je misschien dingen gezien die je mooier vindt dan wat je nu hebt en wat is dat dan ?
Wat betreft het vuil en storingen in de stroomvoering bij twee-rail hoef je je geen zorgen te maken. Ik rijd al jaren twee-rail en ben geen overdadige poetser maar heb zelden of nooit problemen.
Ja...je moet zo af en toe je wielen en contacten even schoonmaken maar dat moet bij drie-rail ook. Mijn kleinzoon heeft een drie-rail baan en moet ook zo af en toe het roco blokje over de rails halen en wielen met wattenstaafjes schoonmaken.
De betrouwbaarheid van twee-rail is net zo groot als van drie-rail.
Het belangrijkste advies wat ik je wil geven is: welk systeem je ook kiest....ga voor digitaal. Dat geeft zoveel meer speel mogelijkheden. Vooral op een nog beperkte baan.
Groeten, Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #34 Gepost op: 06 januari 2015, 16:04:18 »
Ik twijfel(de?) Omdat veel mensen twee-rail hebben zoals de grootste modelbaan (wunder Hamburg)
Ook vind ik somige sfeer foto's heel mooi en het ba lasten lijkt me ook leuk en dan kan je zelf bepalen wat en hoe.
En een lijstje maken met voordelen en nadelen had ik al eens gedaan maar, daar kwam (voor mij) uit dat twee-rails leuker zou zijn maar, dat wou ik niet geloven?
Ook zei mijn oom (twee-rail) dat ik maar gewoon door moest gaan met wat ik had en dat hij ook het liefst marklin zou hebben (hij was vroeger overgestap) en hij werkt heel mooi in detail (reden dat hij liever marklin had : voor vuil en zo...?)
En ik ga ook voor digitaal maar, niet om te beginnen.

Ben al druk opzoek en denk dat ik er 1 ga halen voor 35,00 (piko h0 57111) (duur? Ik dacht van niet...)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #35 Gepost op: 06 januari 2015, 16:21:09 »
Als je die set kunt vinden voor EUR 35,- vindt ik dat knap.
Ik zie die overal voor rond de 70,- euro staan.
Maar om te beginnen een leuk setje.

Ook zei mijn oom (twee-rail) dat ik maar gewoon door moest gaan met wat ik had en dat hij ook het liefst marklin zou hebben (hij was vroeger overgestap) en hij werkt heel mooi in detail (reden dat hij liever marklin had : voor vuil en zo...?)
Typische uitspraak. 2 rail doet qua detaillering echt niet onder voor een marklin loc.
Gr.
Eric

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #36 Gepost op: 06 januari 2015, 18:20:09 »
Joost

Nooit die vraag stellen hier  ;) Dat  betekent idd geheid een stammenoorlog en dat gaat jou niet helpen.

Van beide systemen vind je bijzonder mooie voorbeelden, ook hier. Elk systeem heeft zijn voordelen en nadelen. En die keuze is helemaal aan jou. Altijd goed, want je maakt hem uit jouw gedachten. De meeste adviezen hier worden vanuit een heel ander uitgangspunt gegeven, namelijk dat van henzelf. En geloof me, geen van de systemen is beter dan de andere.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5821
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #37 Gepost op: 06 januari 2015, 18:28:32 »

Nooit die vraag stellen hier  ;) Dat  betekent idd geheid een stammenoorlog en dat gaat jou niet helpen.


Onzin.

Waarom kun je niet gewoon een vraag stellen? En dat stammenoorlog verhaal lijkt me wat overtrokken. Mensen reageren vanuit hun eigen beleving dus subjectief. Niettemin kan een ander daar iets van opsteken. ;)

Gr, Ben.

Boran

  • Gast
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #38 Gepost op: 06 januari 2015, 18:54:19 »
Hallo Joost,

Je twijfel over de keuze van het "beste" systeem kun je, volgens mijn bescheiden mening, terugbrengen
tot de kernvraag: kun je leven met de zichtbare puko's in de baan ;)

Groetjes,
Rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #39 Gepost op: 06 januari 2015, 18:58:49 »
Joost

Nooit die vraag stellen hier  ;) Dat  betekent idd geheid een stammenoorlog en dat gaat jou niet helpen.

Van beide systemen vind je bijzonder mooie voorbeelden, ook hier. Elk systeem heeft zijn voordelen en nadelen. En die keuze is helemaal aan jou.

En hoe komt Joost de voor- en nadelen dan te weten? Zolang iedereen gewoon de eigen mening vertelt en niet te veel de mening van een ander becommentarieert, kan ook dit onderwerp prima worden besproken. En op den duur heeft Joost dan de informatie die nodig is om zelf een keuze te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #40 Gepost op: 06 januari 2015, 19:10:13 »
Hoi,

Ik voorheen pizza snijder rijder, nu niet meer, ook geen rubberbanden op mijn baan. Enige spijt die ik heb is, dat ik niet eerder ben overgestapt. ( wel een trix big-boy natuurlijk)

mijn ergernis waren de flenzen en de rail geometrie/ wissels.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #41 Gepost op: 06 januari 2015, 19:12:12 »
En hoe komt Joost de voor- en nadelen dan te weten?
Zal ik mijn visie daarop eens geven?
Het Märklin systeem heeft twee voordelen: 1. je kunt probleemloos keerlussen leggen. 2. Als je automatisch gaat rijden kun je met massadetectie vrij eenvoudig de hele trein detecteren. Bij het 2-railsysteem is dat veel lastiger te realiseren.

Nadeel van het Märklin systeem (let wel, mijn visie): het spoor ziet er niet uit. Niet alleen de puko's, maar de hele geometrie en het aanzien van de wissels staan ver van het grote voorbeeld af.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #42 Gepost op: 06 januari 2015, 23:51:07 »
Mijn mening:
Kies 2 rail, en neem gelijk het volgende in overweging: laag profiel rail (peco).
Dat is echt geweldig mooi, super realistisch, ook al was het omdat je zelf moet
ballasten... En ook nog eens goedkoop.

Ik ben objectief, want heb N spoor, dat is er alleen in 2-rail ;D
Wist je dat Marklin ook 2 rail heeft? Is wel in schaal Z... :P

Oh ja, ik zag een opmerking over de detaillering, kijk dan bijvoorbeeld maar eens naar de
nieuwe roco 1200... en dat is toch echt 2rail hoor...

Suc6!
Collin

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5810
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #43 Gepost op: 07 januari 2015, 00:10:31 »
En heeft piko niet een gewone en hobby lijn
en 3 rail locs,net als roco en fleischmann en.....

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #44 Gepost op: 07 januari 2015, 00:48:15 »
Piko heeft zelfs Hobby-loks in 3-rail wisselstroom.

Een groot nadeel van wisselstroom vind ik persoonlijk dat de treinen veel duurder zijn, vergelijk de volgende hobby-loks maar eens:

http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=268
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=84

En dan zijn de verschillen bij Piko nog relatief klein door de gunstige prijzen, de verschillen zijn bij veel andere merken veel groter. Maar met 3 gelijkstroom-hobbylocs, heb je dus al bijna het geld bespaard voor een vierde hobbyloc...