Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Bahnstrecke 5867
door
saskia
Vandaag
om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje
door
ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
2-rail, of toch 3-rail??
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volgende
- [
1
]
2
3
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: 2-rail, of toch 3-rail?? (gelezen 34715 keer)
.joost.s.
Offline
Berichten: 39
2-rail, of toch 3-rail??
«
Gepost op:
04 January 2015, 21:14:53 »
hallo,
ik ben nieuw hier, ik heb mijn baan al bijna 2 jaar met marklin,
veel mensen hebben roco, piko, enz.
nou wil ik eens de voordelen en nadelen van alle twee de merken weten.
groetjes joost
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 12:31:38 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast
»
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17824
Modelrailroading is fun!
Re: wisselstroom of gelijk stroom
«
Reactie #1 Gepost op:
04 January 2015, 21:17:41 »
Asjeblieft niet, krijgen we weer een 2 versus 3-rail strijd.....
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9402
OO. Organisatie OntraXS!
Re: wisselstroom of gelijk stroom
«
Reactie #2 Gepost op:
04 January 2015, 21:18:27 »
Pukkels in het midden
Groot nadeel als je realiteit na streeft, komt de geometrie van Marklin erbij en de pizzasnijders onder hun materiaal. Voordelen zijn er haast niet meer bij het digitaal rijden..
Lekker he Ronald
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: wisselstroom of gelijk stroom
«
Reactie #3 Gepost op:
04 January 2015, 21:21:18 »
Joost,
Kijk eens in de encyclopedie. Links boven...
En als je dan nog vragen hebt, kom dan hier terug. Dit is een onmogelijk te beantwoorden vraag.
Succes, gr, Bert
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4052
Re: wisselstroom of gelijk stroom
«
Reactie #4 Gepost op:
04 January 2015, 21:22:43 »
Ah, het zoveelste Coke versus Pepsi draadje. Er zijn geen voordelen en nadelen, alleen eigenschappen die iedereen anders weegt (positief en/of negatief)
dirkjan
Gelogd
.joost.s.
Offline
Berichten: 39
Re: wisselstroom of gelijk stroom
«
Reactie #5 Gepost op:
04 January 2015, 21:34:17 »
oke sorry voor de vraag
ik ga dan maar, gewoon lekker door met marklin.
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: wisselstroom of gelijk stroom
«
Reactie #6 Gepost op:
05 January 2015, 00:48:40 »
Als jou de eigenschappen van Marklin bevallen moet je gewoon lekker bij Marklin rails blijven. Voor rollend materieel kan je ook gewoon bij de andere fabrikanten terecht, deze maken ook gewoon 3-rail modellen (voor Marklin rails dus).
Maar vind jij het een er groot nadeel dat jij 3-rail (Marklin) hebt en andere 2-rail (Roco, Fleischmann, Piko enz) en je wilt kunnen ruilen/op elkaars baan rijden. Dan zou je eens moeten bedenken om over te stappen. Speelt dit niet, waarom zou je dan overstappen?
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
geospoor
Offline
Berichten: 32
Re: wisselstroom of gelijk stroom
«
Reactie #7 Gepost op:
05 January 2015, 01:03:48 »
Wat Timo zegt is waar, maar wat betreft de materieel keuze denk ik dat je meer keuze bij het 2-rail systeem.
Het is geheel afhankelijk de hoeveelheid 3-rail materieel je hebt en uiteraard de omvang van je baanplan om een
overstap te overwegen naar 2-rail. Beide systemen hebben hun eigen voor en nadelen.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26637
Re: wisselstroom of gelijk stroom
«
Reactie #8 Gepost op:
05 January 2015, 11:38:46 »
Citaat van: Falkenberg op 04 January 2015, 21:22:43
Ah, het zoveelste Coke versus Pepsi draadje.
Als het zo eenvoudig ligt is het makkelijk. Ik ga voor de echte.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
ZwolsBas
Offline
Berichten: 3142
NL/NS vanaf 1945
Re: wisselstroom of gelijk stroom
«
Reactie #9 Gepost op:
05 January 2015, 11:56:48 »
2 rail naar 3 rail ombouwen is best simpel wielen vervangen hoeft niet eens, maar een Marklin lok naar 2 rail ombouwen is een hoop werk en je bent verplicht om alle wielen te vervangen tevens best prijzig.
Beide systemen hebben hun voor en nadelen.
Gelogd
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: wisselstroom of gelijk stroom
«
Reactie #10 Gepost op:
05 January 2015, 13:45:48 »
Dat is toch helemaal niet aan de orde. Maar gewoon een slotje op dit onzinnige draadje, voorkomt weer een hoop gelul.
Groetjes
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 15:03:34 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b!
»
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
«
Reactie #11 Gepost op:
05 January 2015, 15:03:16 »
Ach Wim, dan steekt een soortgelijk draadje ergens anders weer de kop op. Laat maar gaan...
Gr, Bert
Gelogd
Floris
Offline
Berichten: 4957
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
«
Reactie #12 Gepost op:
05 January 2015, 15:10:18 »
Volgens mij is het simpel'als je al 3 rail materiaal hebt, ga er lekker mee door.
Digitaal is het overigens ALLEMAAL gelijkstroom tegenwoordig.
Marklin locs zijn behoorlijk duur, maar bijna alle marken hebben ook een 3-rail versie van hun modellen en die willen nog wel eens in de aanbieding gaan!
Aangezien ik zelf zowel 2 als 3 rail rijdt (maar van oorsprong 2-railer) kan ik alleen zeggen dat met de introductie van het digitaal rijden de rij-eigenschappen van 2-rail extreem verbeterd zijn, waar bij analoog bedrijf de 3-rail nog in het voordeel was.
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/florisleeuw
.joost.s.
Offline
Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
«
Reactie #13 Gepost op:
05 January 2015, 16:45:05 »
hallo,
voor de duidelijkheid ik rij digitaal,
en wat Tim zei klopt bij mij: ik zie veel (''meer?'') mensen met roco, enz.
dan marklin ik was bijna overgestapt maar 1 ding hielt me tegen en dat was:
viezigheid, of is hier een oplossing voor?
groetjes Joost,
(en als ik een last ben met dit draadje sluit ik hem wel hoor
)
Gelogd
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9402
OO. Organisatie OntraXS!
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
«
Reactie #14 Gepost op:
05 January 2015, 16:54:34 »
Och nee, je bent niemand tot last...maar wat bedoel je met viezigheid ?
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volgende
- [
1
]
2
3
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
2-rail, of toch 3-rail??