Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 17:40:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 33408 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5815
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #15 Gepost op: 05 januari 2015, 17:01:36 »

(en als ik een last ben met dit draadje sluit ik hem wel hoor  ???)


Je bent niet tot last. Je kunt hier gewoon vertellen wat je kwijt wilt.

Ik ben ex 3railer. Na jaren K-rail baantjes gebouwd te hebben ben ik een paar jaar terug overgestapt. Ik moet er bij zeggen dat ik nauwelijks Marklin materieel had maar vnl Roco, Piko, Riva enz. Veel heb ik omgebouwd maar vaak ook complete onderstellen geruild met forumleden en vriendjes.

Met 3rail ben je gebonden aan het Marklin railsysteem en dat is hopeloos verouderd. Marklin probeert te innoveren met allerlei digitale gadgets maar vergeet zijn railsysteem te moderniseren met slanke bogen, wissels, lagere profielen etc. Voor mij was dat de voornaamste reden om over te stappen.

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #16 Gepost op: 05 januari 2015, 17:28:59 »
Ja, dat vind ik ook het belangrijkste objectieve verschil. Zo is een Mârklinwissel functioneel een wissel maar geen modelwissel. Het zogenaamde 'slanke wissel' heeft ongeveer dezelfde verhoudingen als een Rocoline standaardwissel. En de puntcontacten zijn in de normale rails aardig weggewerkt, maar komen bij de wissels genadeloos naar boven.
Bij tweerail heb je de keuze uit veel railsystemen, variêrend van even grof als het Mârklin railmateriaal tot railmateriaal dat daadwerkelijk oogt als het grote voorbeeld.

Zoals altijd geldt, of je dat boeit is aan jezelf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2015, 17:46:34 »
voor mij maken die puntjes in het midden niks uit,
en met viezigheid bedoelde ik dat de treinen bij marklin gewoon door rijden maar, bij wisselstroom is
het dat het rails goed schoon moet blijven al kan je het mooier ''bewerken'' (bijv. een overweg)
en ik vind het ook (voor mijn gevoel) goedkoper?

en het is stiller  :P

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2015, 17:51:26 »
Ook M treinen zijn niet gek op vieze wieltjes en rails..aardig gemerkt in Essen bij Oktorail waar om de haverklap gepoetst werd..

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5815
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2015, 17:53:26 »
90 cm Marklin flex kost €12......

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #20 Gepost op: 05 januari 2015, 17:56:49 »
Ah, dat is dan precies twee keer zoveel als de Rocoline flexen die ik net heb gekocht.
Maar ik heb ook het idee dat Joost met 'het' tweerail bedoelt. Anders kan ik de woorden mooier en stiller ook niet plaatsen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #21 Gepost op: 05 januari 2015, 18:03:17 »
Ik weet niet hoe oud je bent, maar toen ik opnieuw begon met de hobby was ik 14. Mijn vader had zich toen laten voorlichten in een winkel die alleen Märklin verkocht. Ik geloofde toen nog alles wat papa zei en ben ik Märklin gaan rijden. Ondertussen had ik me aangemeld op dit forum maar ook het 3-railforum. In de loop der tijd word je dan steeds wijzer en ik kwam langzamerhand ook op andere gedachten. Ik ging waarde hechten aan realisme en wilde minder afhankelijk zijn van het merk Märklin. Dus wilde ik overstappen. Mijn materieel was relatief nieuw en ik had wel al veel. Ik de stap toch genomen en heb er geen seconde spijt van gehad. Ik ben nu zeven jaar verder en merk het heus niet meer in m'n portemonnee. Dat vergeet je namelijk, maar ik was het niet vergeten als ik dezelfde berg materieel in 3-rail had gehad, die ik nu in 2-rail heb.  Dan had ik nu nog elke dag gebaald.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #22 Gepost op: 05 januari 2015, 19:02:57 »
haha sorry voor het foutje, ik bedoelde 2 rail ja,

ik ben 13 maar, heb dat eerder niet gezegd want, ik dacht dat jullie dan zouden zeggen : maak je toch niet druk hou gewoon marklin ofzo.  :-\
ik heb mij ook aangemeld bij het 3-rail forum maar, later dus ook hier,
en het laatste antwoord doe me nu erg twijfelen...

ik ga het nu een beetje berekenen hoe duur het zou moeten zijn het over stappen.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #23 Gepost op: 05 januari 2015, 19:07:39 »
maar, welk materiaal is dan het beste, roco? of piko voor de start.
ik ga waarschijnlijk een startessetje halen om het te proberen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #24 Gepost op: 05 januari 2015, 19:57:54 »
Piko en Roco ontloopt elkaar tegenwoordig amper nog. Motortechnisch is het allebei prima in orde en alleen kwa details zul je bij Piko misschien net iets minder zien dan bij Roco.

Naar mijn mening maakt Piko fantastische modellen voor een prima prijs.

Belangrijk bij een startset vond ik vooral het materieel wat er bij geleverd werd: toen ik 8 jaar terug of zo overnieuw begon, wou ik een digitale startset hebben. Er stond een enorme berg sets met een complete TEE erin: leuk, maar voor mijn baan veel te groot en daar ik het zelf ook nooit meegemaakt heb, had ik er niet zoveel mee.

Na speuren in de winkel vond ik een kleinere set met 2 goederenwagens en een BR215 loc. Die laatste heb ik altijd imposante machines gevonden dus de keus was snel gemaakt (het prijsverschil van bijna 1/4de van de TEE-set hielp ook mee)

Dat was een Roco set: als jij Piko wilt omdat je iets leuk of mooier vind, moet je voor Piko gaan. Tweerail is het toch allebei.

Overigens is mijn mening dat 2-rail zeker tegenwoordig flink verbeterd is in eigenschappen kwa stroomafname en de gevoeligheid voor vuil en dergelijke. De laatste paar keren dat ik dingen heb lopen testen zagen de rails er allerminst schoon uit, maar het spul reed wel probleemloos.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #25 Gepost op: 05 januari 2015, 21:21:39 »
Leuk, ik word toch steeds enthousiaster, ik was van plan een klein setje te kopen en niet digitaal (het is puur om te kijken wat en hoe daarom wil ik er niet heel veel aan kwijt zijn)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #26 Gepost op: 05 januari 2015, 22:31:18 »
En wat ga je dan met je bestaande spullen doen? Het is jouw geld dat de mannen hier proberen uit te geven. Alleen als die puko's je storen zou ik overstappen. In alle andere gevallen zou ik lekker bezig blijven zoals je nu doet. Met een Märklin Mobile station MS2 ben je ook digitaal voor niet heel veel geld en kun je de bestaande spullen blijven gebruiken. Die hebben immers ook geld gekost...
Argumenten als meer keuze van materieel gaan niet op. Alle fabrikanten maken voor beide systemen modellen, wat exoten daargelaten.
Ik rijd ook op Märklin-rails en kan al jaren zonder veel moeite probleemloos (ook met Roco, Fleischmann, Artitec, LS, Heris) rijden, niks rails gummen, poetsen, schuren of andere contactproblemen. Het principe van 3-rail zorgt voor een beter contact. De techniek is ook eenvoudiger. Keerlussen of driehoeken hoef ik niet over na te denken. Ja, zonder puko's is mooier, vind ik ook. De puko's storen me echter niet voldoende om over te stappen. Dat doen alleen meneren die veel geld hebben (;D).

Kijk even terug naar de allereerste reactie op je openingsmail. Het is een stammenstrijd. Er is er geen beter of slechter. Blijf lekker waar je bent. Dat scheelt je een heleboel geld  ;)

Zo, laat nu de storm maar weer losbarsten en iedereen over me heenvallen. Ik heb m'n zegje gedaan - ugh  ;D

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #27 Gepost op: 05 januari 2015, 22:33:32 »
Stonden in Essen toch dagelijks te poetsen, zal wel met de toko te maken hebben dan..

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #28 Gepost op: 06 januari 2015, 01:56:59 »
Toen er nog messing rails en 2 wielen per spoorstaaf gebruikt werden voor stroomafname had je veel meer ellende met contactproblemen bij 2 rail. 3 rail was toen in het voordeel: één draaistel had stroomafname op alle wielen en de sleper voor de middenrail/puko's. Met de huidige nikkelzilver rails heb je veel minder last van oxidatie (messing oxideert snel) en tegenwoordig nemen alle wielen stroom af, zelfs de wielen met anti slip helpen met de flenzen.

Je moet zelf ontdekken wat jouw 'ding' is. Ik zelf vind de rails van Märklin lelijk en niet realistisch, vooral de wissels, maar anderen storen zich er niet aan en willen gewoon (3)rails leggen en rijden. Als je het geld hebt om vrijwel helemaal overnieuw te beginnen en je vind het 2 rail systeem mooier dan is dat prima, wil je gewoon verder bouwen op wat je hebt dan is het ook erg prima.

2 rail vs 3 rail is hetzelfde als met andere discussies waar persoonlijke voorkeuren de hoofdrol spelen. Volkswagen of Opel, politieke partij A of Politieke partij B, Ferrari of Lamborghini, Apple of Windows, cashew noten of toch pistache noten. De mensen die het ene prefereren zullen niet snel het andere adviseren.

Je kan natuurlijk ook gewoon eens wat foto's bekijken van banen die men heeft gemaakt hier. Of misschien zijn er wel clubs bij je in de buurt waar je de systemen kan besnuffelen (of welwillende forumleden met een baan). Dan kan je zelf de voor en nadelen op een rijtje zetten en een beslissing maken. Een kijkje nemen in een winkel helpt ook.

Onthoud: wat je ook besluit: het is gegarandeerd de juiste beslissing, want het is jouw beslissing :) Je kan het niet verkeerd doen. En mocht je later toch besluiten om het anders te doen dan kan dat altijd nog. Het is maar een hobby, alle hobby's kosten een boel geld, maar belangrijk is dat je plezier hebt.

Mvg,

Robert.

Boran

  • Gast
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #29 Gepost op: 06 januari 2015, 12:24:01 »
Dag Joost,

Zelf ben ik destijds op zesjarige leeftijd begonnen met Marklin. Een vaste treinbaan had ik toen nog niet. De daarop volgende jaren heb ik de verzameling rijdend materiaal en k-rails steeds verder uitgebreid. In de loop van de tijd nam het aantal locs en wagons toe. Die tijd heb ik ook benut om  allerlei technieken toe te passen, destijds bv de overstap naar digitaal. Ik heb geen idee wat je verder met je hobby van plan bent. Als je zoals ik in die tijd de beschikking hebt over veel locs dan lijkt de keuze snel gemaakt. Ook de ontwikkeling voor de 3-rail markt, buiten Marklin, staat niet stil. Een aantal voorbeelden. Als je rijdend materiaal van na 1960 is, dan zou je kunnen overwegen om rails van Peco, code 75 te nemen. De middenrail voor de sleper wordt geleverd door een bedrijf in Duitsland, Weichen-Walter. Het voordeel is dat deze middenrail robuust is en tussen de bielzen wordt geplaatst en na het ballasten nagenoeg onzichtbaar is. Stel dat je in de toekomst met een computerprogramma je baan wilt aansturen, dan kun je deze middenrail  zeer makkelijk in groepen organiseren die overeenkomen met de blokken voor je terugmelding. Op langere termijn zou je ook kunnen kiezen voor het railsysteem van Weinert namelijk “Mein Gleis”.  Ook hier weer de middenrail gebruiken.  De wissels zijn een verhaal apart in verband met kortsluiting door de sleper van de locs. Ook hier is een zeer eenvoudige oplossing voor door gebruik te maken van een kant en klare printplaat.

Binnen het 3-rail gebeuren gaan de ontwikkelingen gewoon door ;) De keuze is aan jou. Het klopt dat deze “aanpassingen” duurder zijn dan de kant en klare sets die je kunt kopen. Je zal dan zelf aan de slag moeten!  Zoals sommige forumleden terecht opmerken is de discussie tussen beide systemen vooral een persoonlijke aangelegenheid. Een Toyota Prius wordt anders  beoordeeld door velen dan de RAV4 van hetzelfde automerk ???

Succes,
Rob