Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 34690 keer)

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
2-rail, of toch 3-rail??
« Gepost op: 04 January 2015, 21:14:53 »
hallo,

ik ben nieuw hier, ik heb mijn baan al bijna 2 jaar met marklin,
veel mensen hebben roco, piko, enz.
nou wil ik eens de voordelen en nadelen van alle twee de merken weten.

groetjes joost
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 12:31:38 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17824
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: wisselstroom of gelijk stroom
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2015, 21:17:41 »
Asjeblieft niet, krijgen we weer een 2 versus 3-rail strijd.....

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9402
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: wisselstroom of gelijk stroom
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2015, 21:18:27 »
Pukkels in het midden  ??? Groot nadeel als je realiteit na streeft, komt de geometrie van Marklin erbij en de pizzasnijders onder hun materiaal. Voordelen zijn er haast niet meer bij het digitaal rijden..

Lekker he Ronald  ;) ;D

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: wisselstroom of gelijk stroom
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2015, 21:21:18 »
Joost,

Kijk eens in de encyclopedie. Links boven...
En als je dan nog vragen hebt, kom dan hier terug. Dit is een onmogelijk te beantwoorden vraag.

Succes, gr, Bert

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: wisselstroom of gelijk stroom
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2015, 21:22:43 »
Ah, het zoveelste Coke versus Pepsi draadje. Er zijn geen voordelen en nadelen, alleen eigenschappen die iedereen anders weegt (positief en/of negatief)  :)

dirkjan

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: wisselstroom of gelijk stroom
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2015, 21:34:17 »
oke sorry voor de vraag  ;D
ik ga dan maar, gewoon lekker door met marklin. :P

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: wisselstroom of gelijk stroom
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2015, 00:48:40 »
Als jou de eigenschappen van Marklin bevallen moet je gewoon lekker bij Marklin rails blijven. Voor rollend materieel kan je ook gewoon bij de andere fabrikanten terecht, deze maken ook gewoon 3-rail modellen (voor Marklin rails dus).

Maar vind jij het een er groot nadeel dat jij 3-rail (Marklin) hebt en andere 2-rail (Roco, Fleischmann, Piko enz) en je wilt kunnen ruilen/op elkaars baan rijden. Dan zou je eens moeten bedenken om over te stappen. Speelt dit niet, waarom zou je dan overstappen?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

geospoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: wisselstroom of gelijk stroom
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2015, 01:03:48 »
Wat Timo zegt is waar, maar wat betreft de materieel keuze denk ik dat je meer keuze bij het 2-rail systeem.
Het is geheel afhankelijk de hoeveelheid 3-rail materieel je hebt en uiteraard de omvang van je baanplan om een
overstap  te overwegen naar 2-rail.  Beide systemen hebben hun eigen voor en nadelen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: wisselstroom of gelijk stroom
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2015, 11:38:46 »
Ah, het zoveelste Coke versus Pepsi draadje.
Als het zo eenvoudig ligt is het makkelijk. Ik ga voor de echte. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: wisselstroom of gelijk stroom
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2015, 11:56:48 »
2 rail naar 3 rail ombouwen is best simpel wielen vervangen hoeft niet eens, maar een Marklin lok naar 2 rail ombouwen is een hoop werk en je bent verplicht om alle wielen te vervangen tevens best prijzig.

Beide systemen hebben hun voor en nadelen.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: wisselstroom of gelijk stroom
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2015, 13:45:48 »

Dat is toch helemaal niet aan de orde. Maar gewoon een slotje op dit onzinnige draadje, voorkomt weer een hoop gelul.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 15:03:34 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2015, 15:03:16 »
Ach Wim, dan steekt een soortgelijk draadje ergens anders weer de kop op. Laat maar gaan... ;)

Gr, Bert

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2015, 15:10:18 »
Volgens mij is het simpel'als je al 3 rail materiaal hebt, ga er lekker mee door.
Digitaal is het overigens ALLEMAAL gelijkstroom tegenwoordig.
Marklin locs zijn behoorlijk duur, maar bijna alle marken hebben ook een 3-rail versie van hun modellen en die willen nog wel eens in de aanbieding gaan!

Aangezien ik zelf zowel 2 als 3 rail rijdt (maar van oorsprong 2-railer) kan ik alleen zeggen dat met de introductie van het digitaal rijden de rij-eigenschappen van 2-rail extreem verbeterd zijn, waar bij analoog bedrijf de 3-rail nog in het voordeel was.


.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2015, 16:45:05 »
hallo,

voor de duidelijkheid ik rij digitaal,
en wat Tim zei klopt bij mij: ik zie veel (''meer?'') mensen met roco, enz.
dan marklin ik was bijna overgestapt maar 1 ding hielt me tegen en dat was:
viezigheid, of is hier een oplossing voor?

groetjes Joost,

(en als ik een last ben met dit draadje sluit ik hem wel hoor  ???)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9402
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #14 Gepost op: 05 January 2015, 16:54:34 »
Och nee, je bent niemand tot last...maar wat bedoel je met viezigheid ?