Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC  (gelezen 33237 keer)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Gepost op: 04 januari 2015, 12:59:49 »
Hallo,

Al weer een nieuw draadje over de bouw van een baan. Ik weet het. Maar als jullie net zoals ik veel plezier beleven aan het lezen over de verrichtingen van anderen dan hoop ik jullie met dit draadje ook een plezier te doen.

Even voorstellen; ik ben Rob, 59 jaar, woon net over grens bij Nijmegen in Kranenburg (D) en ben al enkele jaren actief op dit forum en sinds drie jaar herintreder in de H0 modelspoor.
Ik heb onlangs nog een topic geopend met als onderwerp mijn nieuwe baanplannen Kranenburg H0. Van diverse leden kreeg ik informatie over een emplacement in Kranenburg (D). Dit sporenplan bleek echter niet haalbaar in verband met de ruimte die ik ter beschikking heb en de andere randvoorwaarden zoals een klimspiraal en een draaischijf.

Ik was al een eind op dreef met de bouw van mijn vorige baan maar was nog niet aan de scenery toegekomen. Digitaal rijden als je zelf nog uit het analoge tijdperk komt vraagt meer tijd dan je van te voren kunt bedenken. Mijn vorige baan was een treintafel zoals we die vroeger bouwden; grote platen op poten en aan de muur bevestigd. Je kon er slecht bij, moest (te) diep in de knieen als je onder de tafel moest werken en dan was er nog het verhuizings-spook. Ik kon volledig in paniek raken als het woord verhuizing viel omdat ik wist dat verhuizen van de treinopstelling met deze constructie geen optie was.

Het deed even pijn maar ik besloot het hele spul af te breken en opnieuw te beginnen. Ik noem het een harde reset.
Het plezier aan het bouwen van een nieuwe baan heeft echter de overhand.

Dus mijn randvoorwaarden voor een nieuw baan zijn:
- beschikbare ruimte 350 x 330 cm
- werkhoogte ca 110 cm
- goed bereikbaar !!!
- moduletafels van 122 x 61 cm
- een schaduwstation
- een klimspriraal
- een draaischijf
- doorgaand (rondrijdend) personenvervoer
- goederenvervoer en rangeerterrein.

Moduletafels: Deze ben ik op het moment aan het maken van vurenhouten poten, randen van 12 mm multiplex en een werkblad van 9 mm multiplex ook voor het schaduwstation. In het schaduwstation zal ik geen moduleovergangen maken. Wel op het bovenste deel van de tafels. Voordeel daarvan is dat ik het bovendeel er uit kan lichten om te bewerken (boven en onderzijde). Ook kun je een bovenplaat nog eens meenemen naar de woonkamer zodat ik niet telkens in de kelder hoef te zitten. Mocht het ooit op een verhuizing aankomen dan kan ik de sporen van het schaduwstation met een dremel doorslijpen. Ik hoef dus niet met mijn baan naar tentoonstellingen of beurzen maar kijk wel naar de toekomst.

Schaduwstation: Ik heb veel treinstellen en wil de mogelijkheid hebben die ergens op te stellen en ze willekeurig naar boven te laten rijden. Dit geeft afwisseling en spanning.

Klimspriraal: Bij een schaduwstation hoort een klimspiraal. Ik heb deze kant en klaar staan (nog van de vorige baan) volgens de bouwmethode van de trapeziumvormige multiplexplaatjes. De buitenradius is 529 en de binnenradius 472 mm. Hij maakt drie volledige cirkels en overbrugt een hoogte van 24 cm. Volgens mijn berekeningen blijf ik daarmee ruim onder klimpercentage van 3%.

Draaischijf: Op Ebay.de compleet gekocht een Flm 6052 voor 50€. Het wordt een apart project om deze draaischijf digitaal te maken. Een draaischijf geeft naar mijn idee een zeer dynamisch stuk scenery op kleine oppervlakte. Deze draaischijf komt op het niveau +1 en wordt een aparte stapelbare module.

Ik ben inmiddels begonnen met het maken van de tafels van berkentriplex. Secuur werken geeft het mooiste resultaat.
Zoals de foto's laten zien heb ik de klimspiraal in twee moduletafels gehangen. Daardoor moest ik wel twee moduletafels permanent koppelen (tegen mijn principe) maar als je de poten eraf haalt wordt het een goed verplaatsbaar pakketje van 122 x 122 x 35 cm.

Misschien in de ogen van sommigen een rare start; eerst een klimspiraal in de module bouwen, maar ik ben gebonden aan vaste maten van de klimspiraal. Ik heb de bovenkant (in- en uitrijzijde) gelijk gemaakt met de bovenzijde van de andere modules. Het schaduwstation wordt nu gebouwd op de hoogte van de onderzijde van de klimspiraal. Ik ben de vorige bouw heel lang bezig geweest met het inpassen van de klimspiraal in een bestaande baan.Nu was het in een halve dag gefikst, zonder stress.

Net zoals ik veel draadjes over de bouw van jullie schitterende banen volg kunnen jullie mijn bouw inspanningen als je wilt blijven volgen. Hier de eerste foto's en het sporenplan van het schaduwstation. Mijn kelderruimte oogt misschien wat rommelig maar in Duitsland is een gezegde; Wer alles schön aufräumt ist zu faul zum suchen. (wie alles netjes opruimt is te lui om te zoeken)
Mijn vrouw denkt dat ik deze zelf verzonnen heb.

Gr. Rob









« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 13:04:27 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2015, 22:26:46 »
En nog een vraag;
Ik heb voorheen de rails altijd gespijkerd maar wil dat nu niet meer doen.
Ik heb de blauwe Gamma ondervloerplaten in huis gehaald en wil de rails nu lijmen.

Wordt voor een schaduwstation de complete ondergrond bekleed met het blauwe spul of komt de rail op een dam ?
Ik kan het naderhand uitsnijden maar niet als ik het eerst overal vastlijm op de multiplex ondergrond.

Wie kan mij op weg helpen ?

Groet Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2015, 18:41:45 »
Wordt voor een schaduwstation de complete ondergrond bekleed met het blauwe spul of komt de rail op een dam ?
Ik kan het naderhand uitsnijden maar niet als ik het eerst overal vastlijm op de multiplex ondergrond.

Wie kan mij op weg helpen ?

Groet Rob

Als jij t handiger vind om de hele plaat te bedekken met ondervloer platen,moet je dat lekker doen.
T maakt opzich geen bal uit,of je nou de sporen "uitsnijd" in dat spul en de rest r tussen uit haalt of alles bedekt laat met plaat.
(scheelt hooguit in kosten,je kan met repen snijden meer oppervlakte leggen als gewoon alles volgooien met platen,meer niet.)
Of alles vol mikken met platen beter is als repen enkel  onder je sporen weet ik niet,hier ligt t hele schaduw station op de broer van die blauwe plaat,ofwel grijze plaat  :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Update 2 baanplan Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2015, 18:46:56 »
Update 2: bouw Zevenheuvelenbaan H0

De moduletafels zijn klaar. Ze staan op de plaats. Nu het niveau voor het schaduwstation erin zetten en de zaak uitrichten.
Door de hoogte van de tafels (110 cm) heb ik veel bergruimte en natuurlijk werkruimte. De bovenplaat ligt er los op, gefixeerd met latten zodat hij er wel strak en onbeweeglijk tussenligt. Deze maak ik met moduleovergangen volledig uitneembaar. Zo kan ik ook makkelijk bij het schaduwstation.

@Tijgernootje; dan leg ik het mooi helemaal dicht. Gemak dient de mens. Ik zal ze wel een kleurtje geven.
Bedankt.


Ik heb wat zitten lezen over boekbinderslijm. Die van Collall lijkt zeer geschikt. Eens kijken of ze die in een bouwmarkt hebben.





Gr. Rob

« Laatst bewerkt op: 05 januari 2015, 18:48:53 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2015, 15:47:46 »
Update 2

De moduletafels zijn klaar en op hoogte gesteld. Het niveau van het schaduwstation ligt er ook in.
Op enkele tafels heb ik de blauwe Gamma plaatjes al geplakt. Ook even een verrijdbaar computermeubeltje gemaakt.
Het ding stond altijd in de weg en nu rijd ik hem simpel aan de kant.

Ook kreeg ik vandaag DCC decoders binnen uit China om te testen. Daarover later meer.

Ik ga de verbindingen tussen de verschillende modules maken met D-Sub 25 polige stekkers. Ik ging even naar de plaatselijke electronicahandel om er alvast een paar te halen. Ik mocht voor een behuizing 3,20 € en voor de connector 1,75€ afrekenen. Een simpel printplaatje met éénzijdig koper (10 x 16 cm) kostte 7,95€. Dan toch maar even op Ebay.de gezocht. Ik kocht 25 connectorbehuizingen voor 7,50€ incl. verzendkosten, 3 printplaatjes 10 x 16 cm voor 3,90€ en 30 connectoren D-Sub 25 male en female voor totaal 8,10€. Ik gun de kleine middenstand ook wat maar de hobby moet wel betaalbaar blijven.

In de klimspiraal zit een zelf gesoldeerde keerlusmodule. Die heb ik al weer aangesloten en het werkt. Het schaduwstation gaat straks als een keerlus werken en met die module mag dat geen probleem geven.

Ik heb in China een paar DCC lok-decoders gekocht voor 9€ p/st.  Vandaag kwamen ze aan na een reis van 6 weken. Ze werken volgens het DCC protocol en de aansluitdraden hebben dezelfde kleurcodering. De gebruiksaanwijzing / specificatie kwam per pdf mee. Bijzonder is dat deze standaarddecoder naast de verlichtingsuitgangen ook nog 2 funktieuitgangen heeft. Mijn standaard Lenz decoders hebben er maar 1. Ik heb nog een lok die omgebouwd moet worden. Daarga ik zo'n decoder inbouwen en uitgebreid testen. (zie foto's)

Hier weer een paar foto's

Tot de volgende
Gr. Rob







Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2015, 10:13:02 »
Het schaduwstation nu voorzien van de blauwe ondervloer.

Bij het proefleggen van het schaduwstation toch tot andere inzichten gekomen.
Mijn vorige ontwerp was te complex gezien de ruimte die mij ter beschikking staat.
Het is tenslotte alleen een "parkeerplaats" dus het gaat om veel opstelsporen met voldoende ruimte.
Ik kies nu voor 6 opstelsporen waarvan er drie worden verdeeld in drie secties en de andere drie opstelsporen in twee secties.
Aan de hand van de bezetmelders kan Rocrail straks de bezetting van het schaduwstation regelen.

Gr. Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2015, 20:35:42 »
Vandaag weer tijd gehad om verder te knutselen.
Het schaduwstation begint gestalte te krijgen.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om er 5 opstelblokken met in totaal 15 secties in te maken.
Elke sectie krijgt zijn bezetmelders en zo kan RocRail in totaal 15 treinstellen van 120 tot 145 cm in de opstelblokken zetten en doorschuiven. Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Ik had nog een RGB ledstrip liggen met een controller en voeding. Deze boven het schaduwstation gemonteerd.
Met de afstandsbediening op wit heb ik een goed licht om bij te werken. De andere kleuren gebruik ik om straks een sfeertje te maken met gekleurd en gedimd licht.

Ik ben van plan om de modules met elkaar te verbinden met 25 adrige kabel en D-sub connectoren. Elke module krijgt één of meerdere (zoveel als nodig is) aansluitingen. Je kunt lang zoeken naar 25 adrige kabel. Goedkoper is het om een oude printerkabel te gebruiken. Deze is 25-aderig en kan op maat geknipt worden en aan de D-sub stekkers gesoldeerd worden.

Ik heb de rails vroeger altijd gespijkerd. Na het lezen van de tips op dit forum ben ik de rails met boekbinderslijm gaan plakken. Dat werkt fantasties. Je hebt voldoende tijd om met de rails te schuiven nadat je hem in de lijm hebt gelegd. Wel even verzwaren met gewichten etc. Maar het werkt prima en veel secuurder dan met spijkertjes.

Gr. Rob









Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2015, 20:43:58 »
Het valt me wel op dat dit draadje nu bijna 1000 x gelezen is en dat er maar 1 reactie was.
Ik hoop dat jullie me wel jullie tips blijven geven want ik kan het echt nog niet alleen.
Dus kom maar op; ik sta er voor open.

Gr. Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2015, 20:56:07 »
Hoi Rob,

Ik weet waar je het over heb, deze frustratie heb ik in mijn draadje ook al eens geuit.
Helpt niets,   :'(  geen tot 1 a 2 reacties. wel veel lezers, ik heb er zo`n 175 per keer dat ik een actie/reactie op mijn blog plaats. Dat geeft ook een voldoening die je gaat waarderen.

Ik vond je draadje zojuist.
Heb je foto`s bekeken, je bent goed bezig.
Zelf heb ik mijn rail vast gezet met punaises op de houten onder plaat.
Trek je de rail niet kapot als je rail wilt verplaatsen nadat de boekbinderslijm is uitgehard?

Je manier van helix (klim en daal spiraal) bouwen bevalt mij wel, zo leer ik ook nog eens wat.
Mijn baan die ik nu bouw is de eerste zonder aparte helix, mijn helix gaat aan de buitenzijde van de baan, langs de muren.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49513.msg796706.html#msg796706

Misschien een tip:
Houdt je opstel sporen van je schaduwstation langer als je langste trein, zo kan je al je treinen op al de sporen laten binnenkomen, dat heeft als voordeel dat er minder opstoppingen komen en de beturingssysteem  zal ook sneller werken.
Heb je al een idee met welk computer programma je je baan laat aansturen?  De meeste gebruiken Koploper van PaHasoft punt en el. (full freeware).

Blijf je volgen. 
Wordt vervolgd,.... 
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2015, 21:19:20 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2015, 21:08:23 »
@Richard,

Kijk het posten doe je juist om reacties en meningen van anderen te krijgen en te voorkomen dat je onherstelbare blunders maakt.
Ik ben opnieuw gaan bouwen juist door het lezen van de draadjes van anderen en ik pik hier en daar hopelijk de juiste dingen mee.

Ik was bijvoorbeeld van plan om mijn modules te maken van 15 of zelfs 18 mm multiplex totdat ik las op dit forum dat het niet zo zwaar hoeft te zijn. Ik heb het nu staan van 9 en 12 mm en het is inderdaad stabiel genoeg en toch licht. Het is maar één van de vele voorbeelden.

Ik ken in mijn omgeving ook verder niemand met dezelfde hobby waar je mee kunt klankborden dus is dit forum voor mij een uitkomst.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2015, 21:25:06 »
Zelf bouw ik nu ook soort van modulair.
Ik heb gekozen voor het Ivar stelling systeem van onze Zweedse grootgrutter.
Ideale bouwmaat, zeker als je een slechte rug heb.
Lees mij draaje maar eens door, daar staan denk ik zat leuke tips in.
Ik heb zelfs m`n PC met beeldscherm in de stelling weg gewerkt.
Link van mijn draadje (bolg) staat in m`n vorige bericht.

Blijf je volgen, en waar nodig krijg je een reactie.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2015, 21:49:09 »
Dank je wel en ik ga direct lezen

Gr. Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2015, 22:42:52 »
@Richard,

Ik heb je draadje zojuist van voor tot achter gelezen.
Ik zie veel overeenkomsten.
De baan op een werkbare hoogte zetten en modulair maken was mijn grootste drijfveer om de oude baan af te breken.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
En nu ik weer aan het bouwen ben gaat alles weer veel lekkerder. Oude fouten niet opnieuw maken, nieuwe technieken en veel secuurder werken. Dat zijn de voordelen.

Jouw baanovergangen zijn voor mij een inspiratie. Ik moet er een heleboel maken omdat ik de bovenplaat volledig uitneembaar wil houden.

Ik gebruik RocRail als software. Ik experimenteer hier al ruim drie jaar mee. De opstelblokken hebben elk 3 secties. Mocht er een langere treinstel binnenlopen dan stelt RocRail aan dat treinstel 2 secties ter beschikking. Ook Rocrail werkt goed met DCC, is gratis en wordt nog wel telkens geactualiseerd en doorontwikkeld.

Respect voor jouw baan-bouw en voor je draadje.

Gr. Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 256
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2015, 00:04:35 »
Beste Rob,

Dat van die reacties tegenover het aantal keer dat je draadje gelezen wordt komt mij bekend voor. Nou valt me op dat bij andere draadjes naarmate de baan vordert en de scenery erbij komt er meer reacties komen. En ja ikzelf kijk ook liever naar de afwerking/scenery dan naar het technische gedeelte, hoewel dat laatste natuurlijk wel heel belangrijk is. Soms moet je ook concreet vragen stellen om antwoord te krijgen of zoals ik wel eens doe een apart draadje aanmaken met mijn vragen indien het over een specifiek onderwerp gaat. Al het andere zet ik gewoon neer bij m'n bouwdraadje.

Citaat
Ik hoop dat jullie me wel jullie tips blijven geven want ik kan het echt nog niet alleen.

Dat valt volgens mij wel mee want ik zie dat je al goed op rail bent ;D. Wat ik uit je draadje begrijp is dat de baanplannen die getoond zijn alleen nog van het schaduwstation zijn? Als dit zo is heb je dan ook al een baanplan voor het bovenste gedeelte? Wellicht dat we aan de hand hiervan nog tips en of opmerkingen kunnen geven maar tot dusver gaat het wel goed. Tenslotte had je het over een keerlus in de spiraal maar als ik het huidige baanplan zie, zie ik nog niet een klassieke keerlus (dus dat de treinen over het zelfde spoor terug gaan als waar ze vandaan kwamen).

M.v.g.

Stefan

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2015, 00:38:43 »
@Stefan,

Dank voor je reactie. Het is inderdaad alleen nog maar het plan voor het schaduwstation.
Ik had een plan voor het hoofdspoor maar dat bleek redelijk saai. Ik ben nu begonnen aan het schaduwstation en ontwikkel onderwijl inzicht voor het hoofdspoor. Ik had een bestaande helix dus vaste waarden.

Doordat ik rond wil kunnen rijden ontstaat er een keerlus zodra ik het uitgaande spoor en het binnenkomende spoor met elkaar verbind. En dat gebeurt naar mijn mening al met een wisselstraat.
Ik heb de keerlusmodule dus al in de helix opgenomen. Kan geen kwaad want hij reageert alleen bij sluiting.( en ik had hem toch al)

Zodra ik een baanplannen heb voor het hoofdspoor zet ik hem hier neer.

Gr. Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi