Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 20:10:40
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Einde Koemo ballast ??? door Willem1951
Vandaag om 20:00:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC  (gelezen 33287 keer)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2015, 09:56:31 »
Hallo Rob,

Tot nu toe ziet het er goed uit, en je maakt het jezelf gemakkelijk. Werkhoogte en ruimte, verlichting, heldere sporenloop.

Stefan legt het goed uit, wat jij in je schaduwstation hebt is geen keerlus omdat je daarmee de rijrichting op 1 spoor omkeert. Jouw schaduwstation is beter beschreven als een helft van een ovaal, platgeslagen ook wel bekend als een (nu dus half) hondebot. Een hondebot heeft zonder tussenliggende wissels geen keerlus en die module ook niet nodig.

Bij kritische kanttekeningen: dat is toch geen vochtuitslag wat ik op 1 van de keldermuren zie?

Groet, Sicco Jan

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2015, 10:30:38 »
Rob,

Dit lijkt me een interessant draadje worden, ga ik zeker volgen.
Je manier van bouwen bevalt me wel.
Ikzelf heb nog geen (steeds) geen baan, zodat echte bouwtips van mij niet te verwachten zijn.
Welk land ga je trouwens uitbeelden?
En die Chinese decoders; waar koop je die en gebruik je die al langer?
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2015, 11:14:23 »
Hee Rob,

Interessant project zie ik hier.
ik heb nog even een opmerking over je schaduwstation, je hebt nog veel ruimte over tussen de twee secties van drie sporen. Als ik jou was zou ik die opvullen met meer sporen. Volgens mij moet dat makkelijk kunnen! Ik denk dat je er alleen maar plezier van hebt als je meer sporen hebt liggen in je schaduwstation.

Groetjes,
Allard
Allard

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2015, 11:18:05 »
@ Sicco Jan,

Je zou best eens gelijk kunnen krijgen met die keerlus. Ik vind het moeilijk om hem te herkennen en bij mijn vorige baan was hij er opeens.  Ik had er zelfs twee veroorzaakt. Ik heb toen onderdeeltjes in huis gehaald en zelf die ultieme keerlusmodule in elkaar gesoldeerd. Daarmee was het probleem opgelost.  Hij zat in de helix en daar heb ik hem laten zitten. Ik heb er geen last van en dacht dat hij misschien toekomstige keerlusproblemen op kan lossen.

Op mijn keldermuur zitten inderdaad vochtvlekken, scherp gezien. Maar het is gelukkig oude schade. Direct na de bouw van mijn huis is er bij een noodweer water onder de zwevende betonvloer ( vloerverwarming estrich) en dat moest er met droogmachines weer uitgestoomd worden. Er was een vossengat (daglichtraam) nog niet afgedicht. Daarbij is er ook vocht in de muren omhooggetrokken.  Ik heb die plekken nooit geschilderd, had ik wel moeten doen. Maar de kelder is nu weer vochtvrij.

@swiss-fan
De Chinese decoders moet ik nog inbouwen en testen. Ga ik misschien volgende week doen. Ik heb ze via Alieexpress gekocht voor 9 dollar. De testberichten van anderen zijn goed maar ik test liever zelf. Ik hoop eigenlijk dat die fabrikant ook met een goedkope functiedecoder gaat komen.
Stuur maar even een PB als je de link naar die decoders wilt hebben.

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 260
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2015, 14:15:51 »
Beste Rob,

De onderstaande link is een verwijzing naar de encyclopedie en wellicht een optie om door te lezen. Staat veel informatie over keerlussen en ook eventueel modules die je nodig zou hebben als je die zou willen maken/nodig hebt.

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Keerlus

M.v.g
Stefan

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2015, 15:55:55 »
Bedankt Stefan, die ga ik zondag doorspitten.

Vandaag weer wat railtjes gelijmd in het schaduwstation. Met een restje triplex kun je trouwens prima een afstandhouder maken. Het buitenste spoor was al gelijmd langs een aluminium strip en lag mooi recht. Je legt de rails aan het begin op de juiste afstand en als alles goed ligt, dan druk je het triplex met de kopse kant stevig op de railsen die je naast elkaar wilt leggen. Je ziet dan de afdruk van de rails op het triplex. Even in de bankschroef en met een kapzaagje een kleine inkeping maken. Nog even controleren en je kunt het triplex als mal gebruiken voor de rest van dat traject. Ik moest ruim 3 meter leggen met drie sporen dus dat maakt het iets makkelijker.



Daarna de zelfgebouwde stroomdetectoren (Funkyrail.nl) aangesloten op een 16 kanaals terugmelder en het geheel op een stukje multiplex gemonteerd. Deze komt straks met twee magneetslotjes onder de baan (schaduwstation)  te hangen.



wordt vervolgd.........
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2015, 22:01:28 »
Beginnersfout !!!

Alle rails in het schaduwstation ligt. Er liggen dus twee 90 graden bochten in van radius 529 - 472 en 415 mm.
Ik kwam echter te laat op het idee om een paar personenrijtuigen naast elkaar door de bochten te laten rijden.
Het past niet. Ik moet nu 4 bochten los gaan maken om ze ruimer te leggen. Een echte beginnersfout.
Misschien dat ik ze nu met flexrail ga leggen.

Ik ga morgenvroeg de rails in de bochten met water te lijf om ze los te weken. Ik heb boekbinderslijm gebruikt en heb er vertrouwen in dat ze zonder al te veel problemen loskomen. Een kwast die ik met deze lijm had gebruikt en die ik vergeten had was de volgende dag keihard. Even onder de kraan en ik kon hem zo weer uitspoelen.





wordt vervolgd........
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #22 Gepost op: 18 januari 2015, 11:41:26 »
Vrijwel iedere onbekende baanbouwer,heeft het zelfde "probleem",je post dingen maar er reageert vrijwel niemand,dat is dus niets wat "alleen jouw" overkomt  ;)
Ik zou me als ik jouw was er ook niet echt druk over maken,ik doe dat in elk geval ook niet meer  ;D
Een deel van het "probleem" zit m ook in het feit dat er zoveel bouwdraadjes zijn en telkens bijkomen,dat je onderhand een week kan vullen om enkel de actieve draadjes te volgen en om erin te reageren als je dat wil.
Verder kan ik niet anders zeggen dan gewoon doorgaan,op wat kleine dingetjes na,gaat het je goed af,en ga je sneller dan mij  ;)  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rick1994

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
  • Lid Voornse Modelspoor Vereniging
    • Voornse Modelspoor Vereniging
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2015, 12:18:17 »
Ziet er veel belovend uit (y) Ik ga je volgen
Groeten,
Rick

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60733.0.html Nederlandse baan in aanbouw
Lid van Voornse Modelspoor Vereniging (Kijk ook is op: http://www.voornse-modelspoor.nl )

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2015, 13:32:41 »
We gaan gewoon door met bouwen en.... Posten.

De boekbinderslijm maakt zijn belofte waar. Natmaken met de plantenspuit of er een natte warme doek opleggen en je kunt de rails (met beleid) verwijderen. Daarna met een natte doek de Gammaplaatjes schoonvegen en de bochten opnieuw leggen. De rails met een borsteltje onder warm water afborstelen en ze zijn als nieuw.
Ik zat zo te denken dat als je veel kleine railstukken moet schoonmaken van de BB lijm, waarom dan niet in de afwasmachine bij 30 graden. Kan volgens mij geen kwaad.
Drogen moet je ze toch.

Wordt vervolgd.......
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #25 Gepost op: 18 januari 2015, 16:16:32 »
Een aantal leden vroegen mij naar de link voor de Chinese dcc decoders.

Hier is hij dan:

http://www.aliexpress.com/item/DCC-LOCO-DECODER-WITH-4-FUNCTION-FOR-MODEL-TRAIN/1767516184.html

Of ga naar aliexpress.com en geef als zoekwoord DCC in. Je krijgt dan een overzicht van alle DCC producten.

Succes, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

DJJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #26 Gepost op: 18 januari 2015, 16:28:06 »
Draadje net doorgespit. Leuk hoor!!
Veel inspiratie-momenten.  Zeker de chinese decoders ga ik eens naspitten.
Je bouwt netjes zo te zien. Ga door, vooral met foto's dat spreekt mij erg aan.
Groet,
Dave

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #27 Gepost op: 18 januari 2015, 16:31:23 »
Ik zat zo te denken dat als je veel kleine railstukken moet schoonmaken van de BB lijm, waarom dan niet in de afwasmachine bij 30 graden. Kan volgens mij geen kwaad.
Drogen moet je ze toch.

Wordt vervolgd.......

Ik zou mijn rails niet zo snel in de wasmachine stoppen en gewoon met een borsteltje schoon maken. Maar waarom wil je ze weer als nieuw? Je lijmt ze vast en je ziet er niets meer van. Je moet natuurlijk wel zorgen dat er geen grote uitstekende lijmresten meer aanwezig zijn.

Als ik je foto's trouwens bekijk, dan lijkt het alsof de sporen in de bogen dichter bij elkaar komen. Hierdoor kunnen wel eens de problemen met de lange rijtuigen ontstaan. Was is de spoorafstand op je rechte stukken?

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #28 Gepost op: 18 januari 2015, 17:37:50 »
@marc

De sporen in de bochten lagen idd niet goed. Zie voorgaande foto's.
Ik ben alweer bijna klaar met het verruimen van de bochten.
Nieuwe foto volgt.

Op de rechte stukken meet ik hart op hart ca. 5 cm.

Ik heb ze ook met een borsteltje schoongemaakt. Maar wel helemaal want anders krijg je lijm over lijm en ik heb een hekel aan kaaiwerk.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

DJJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #29 Gepost op: 18 januari 2015, 20:28:18 »
Even de decoder-link gevolgd: heel interessant om te proberen. Helaas geen PayPal bij de betalingsmogelijkheden voor zover ik heb kunnen ontdekken. Met creditcard betalen ben ik niet zo'n fan van richting China maar misschien ben ik te voorzichtig.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met deze decoders.

Groet,
Dave