Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 16:14:30
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
Pools diorama H0 door Sven
Vandaag om 16:07:33
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Hans Reints
Vandaag om 16:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Sven
Vandaag om 16:05:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:58:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
  

Auteur Topic: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC  (gelezen 33310 keer)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #30 Gepost op: 18 januari 2015, 20:57:28 »
@DJJ

Betaling bij Aliexpress gaat idd met creditcard.
Het geld komt bij Aliexpress op een rekening en wordt zolang vastgehouden totdat de koper aangeeft dat hij het artikel ontvangen heeft en dat alles OK is.

Ik koop al jaren op Aliexpress en ben 1 x teleurgesteld.  Ik kreeg mijn geld binnen no time terug van Aliexpress.

Vooral Led gerelateerde dingen zijn spotgoedkoop op AE maar je moet wel geduld hebben.

Succes
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

DJJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #31 Gepost op: 18 januari 2015, 23:23:23 »
Ok bedankt voor de toelichting. Misschien toch maar proberen dan.
Ik heb wel vaker spul uit China laten komen maar altijd via Ebay en dan met Paypal betalen.
Nooit problemen gehad.

Ik wacht met spanning op jouw ervaringen met deze decoders.
Groet,
Dave

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2015, 22:38:33 »
De bochten zijn aangepast. Het ziet er wel strak uit die drie radi (529 - 472 - 415mm) naast elkaar maar het werkte voor geen meter. Ik heb de bochten gedeeltelijk met flex opnieuw gelegd en nu is er voldoende ruimte dat lange rijtuigen elkaar kunnen passeren in de bochten. Stomme beginnersfout en zonde van de tijd. Wel weer iets van geleerd. Zeker weten door meten.



Nu was het tijd om de sporen van het schaduwstation te veranderen in opstelblokken.
Per opstelblok wordt een Enter melder gemaakt. Hiervoor heb ik railsegmenten gemaakt van ca. 25 cm. Ik heb ervoor gekozen om daar waar ik het zeker wist een isolatie raillas te gebruiken. Op alle andere plaatsen heeft de Dremel met een mooi dun zaagblad voor een onderbreking gezorgd.

Dus per opstelblok een ENTER melder en daarna per sectie een bezetmelder voor de sectie en aan het eind van de sectie een IN melder. In totaal kom ik zo op 15 secties in 6 opstelblokken. ( 3 x 3 en 3 x 2 ).
Het aantal stroomdectoren en bezetmelders komt daarmee alleen al voor het schaduwstation op 36 stuks.
Ik wil de bezetmelders onder het schaduwstation houden en alleen met een S88 aansluiting (netwerkkabel) naar de centrale brengen. Wel even alle segmenten van stickertjes met een nummer voorzien. Een vergissing is zo gemaakt.



Even een overzicht.





Er liggen verder 4 normale wissels en 2 driewegwissels in het schaduwstation. Die kunnen allemaal op een 4018 van Digikeijs.
De bedrading van het schaduwstation lijkt dus wel mee te gaan vallen.

Er is nog veel vrije ruimte op het niveau van het schaduwstation maar die ga ik nu nog niet gebruiken. Ik wil het echt als een parkeerplaats gaan gebruiken en vind dit ruim voldoende. Ik kan er 15 treinstellen in zetten of minder langere.
In ieder geval genoeg werkruimte (en speelruimte) in het schaduwstation.



wordt vervolgd..........


Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #33 Gepost op: 19 januari 2015, 22:43:46 »
Als er iemand in geinteresseerd is hoe die opstelblokken er uit moeten zien dan heb ik hier een prima uitleg gevonden.
Hij is wel in het Duits en gericht op Rocrail maar toch.......

http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=micha68:stagingblocks
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #34 Gepost op: 21 januari 2015, 23:16:20 »
Vanavond maar weer eens een paar uurtjes gesoldeerd en aangesloten. Niet het leukste werk maar het moet wel gebeuren.
Een 25 polige DSub connector aan een 25 aderige kabel gesoldeerd. Omwille van de documentatie er een stickertje opgeplakt.
De hele bekabeling wordt in een Excel tabel bijgehouden. Die computer staat er immers toch. Zo hoop ik storingzoeken een stuk aangenamer te maken.

Hieronder de documentatie tabel;



En de gesoldeerde en voorgemonteerde DSub connector;



De connector kan vrij eenvoudig met een stukje aluminium hoeklijn worden gemonteerd. Aftekenen, gaatjes boren en vijlen.



En het hele smoesje onder het schaduwstation gemonteerd, klaar om verder aangesloten te worden.
In de volgende module komt de electronica van stroomdetectoren en terugmelders.
En nu de discipline op kunnen brengen om netjes te blijven werken en er geen spaghetti van te maken.



Wordt vervolgd......
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #35 Gepost op: 22 januari 2015, 09:18:41 »
Goed bezig (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #36 Gepost op: 22 januari 2015, 23:25:30 »
Thnx Richard  ;)
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #37 Gepost op: 22 januari 2015, 23:40:46 »
Maar euhm... waarom S88 en niet meteen het veel betrouwbare loconet?
Ik zelf gebruik ook wel S88, maar zodra er wat meer kabel bij komt gaat hij bij mij meteen over op loconet... veel betrouwbaarder  (y).
En ach... 36 meldpunten..?  ;D... ik zit ondertussen over de 130 meldpunten heen, in 60 blokken  :-X ;D ;D ;D.

Groet,

(andere) Richard

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2015, 00:14:13 »
@Richy
Ik werk dus met netwerkkabels. Dan heet het S88n geloof ik.
Ik zou ook zo niet weten of mijn centrale (Z1) loconet aan kan.
Ik hou het toch maar op netwerkkabels.

Groetjes Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #39 Gepost op: 24 januari 2015, 00:21:25 »
Netwerkkabels...??



 ;D

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #40 Gepost op: 24 januari 2015, 09:27:47 »
Haha

Ik heb het iets anders voor ogen. dit probeer ik te voorkomen. Maar ik moet wel zeggen dat dit mij goed motiveert om netjes te blijven werken. Door alles goed te documenteren en te labelen hoop ik in geval van een storing snel bij de oorzaak te zijn.

Overigens maak ik de netwerkkabels zelf en kan ze dus op maat maken. Dit voorkomt ook een bos onnodige kabel.

Groeten, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #41 Gepost op: 25 januari 2015, 16:59:38 »
Vandaag weer een stapje kunnen  zetten. Weliswaar was het alleen solderen en testen maar er heeft zowaar weer een lok heen en weer gereden om de bezetmelders en de wissels te testen.

Alles werkte bij de eerste keer en ik krijg steeds meer vertrouwen in de DSub25 connectoren. Het is een secuur soldeer werkje maar het scheelt een boel rommel mits je alle aansluitingen goed documenteert.

Van de week de rest van het schaduwstation aansluiten en dan is die fase voorlopig klaar.





Ik zie op Internet dat er weer een modelspoorbeurs in de Rijnhal Arnhem is op 7 februari.
Lekker dichtbij en altijd gezellig.


Wordt vervolgd.........

Groet, Rob
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2015, 17:22:30 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #42 Gepost op: 26 januari 2015, 22:46:06 »
Het bordje met de electronica heb ik met twee magneetslotjes tegen de onderkant van het schaduwstation gehangen.
Van daaruit gaan de kabels naar de volgende module.
Het voordeel van losse bordjes is dat je het in alle rust voor je op tafel kunt leggen om de aansluitingen te maken.
Het is wel een heel gepuzzel en als je de aansluitingen niet documenteert dan kan je ingeval van een storing je lol op.
Hier het resultaat.



Vandaag ook bij Conrad 100 stuks van die kabelhouders besteld. Die zijn voor de module-bovenplaat om de draadjes netjes bij elkaar te houden.

Wat niet prettig werkt zijn de wisselaansluitingen van het schaduwstation. Je moet dan toch onder de tafel omdat de draadjes van de wissels vrij kort zijn. Die moeten op weg naar de wisseldecoder verlengd worden. Om het solderen iets makkelijker te maken heb ik stukjes van drie sporen van een experimenteerprint gesneden. De wisseldraden aan de ene kant van het gaatjesprint gesoldeerd door de draadjes van de wissel door de gaatjes in het print te steken en vast te solderen. Nu hangt er een soort connector aan de wissel en dat maakt het aansluiten iets makkelijker. De draad naar de wisseldecoder ook door een gaatje in het juiste spoor van de print steken, straktrekken en vast solderen. (even strippen met de hete soldeerboud) Daarna afknippen en je hebt een mooie strakke verbinding. Misschien dat ik hiermee nog iemand op een idee heb gebracht.
Hier zo'n uitgesneden plaatje / connector;



Wordt vervolgd......

Groet, Rob

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #43 Gepost op: 31 januari 2015, 17:29:10 »
Weer eens een update.
Alle secties en baanstukken aangesloten op stroomdetectie en terugmelders. Alles getest en het werkt allemaal.
Toen de 8 wissels van het schaduwstation aangesloten op een Digikeijs 4018. Programmeerknopje ingedrukt, ledje werd rood, en wissel 1 via de computer bediend. Alles werkt totdat ik aan wissel 8 kwam.
Toen schakelde inplakte van wissel 8 de wissel 1 weer en de hele reeks lag door elkaar.
Enkele malen herhaald maar het blijft een puinhoop.
De DR4018 is drie jaar oud. De baanvoeding is 5 ampère

(Probleem is inmiddels in een ander draadje behandeld)

Groetjes, Rob
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2015, 21:46:42 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #44 Gepost op: 08 februari 2015, 16:10:26 »
Update:

Na ruim een week experimenteren met de DR4018 lijken de problemen daarmee opgelost te zijn.
Het hele proces is in een ander draadje beschreven. (DR4018 springt spontaan naar ander adres)

Het schaduwstation met de opstelblokken is af. Alles is aangesloten, getest en het werkt.

Nu maar eens kijken of het lukt met een proefstukje balasten.
Ik heb Schotter van Noch gebruikt in combinatie met voorstrijkmiddel (met een drupje vloeibare zeep), zoals ik het in dit forum gelezen heb.
Dit heb ik gedoseerd met een glazen pipet.
Over het eerste resultaat ben ik best tevreden.
Nu laten drogen en ben benieuwd hoe het er dan uitziet.



Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi