Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 269759 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7794
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #900 Gepost op: 04 March 2024, 15:05:45 »
Tip: zet die flessen met dit mooie weer bij het open raam neer, dan verdampt er genoeg om in precies de juiste verhouding neer te slaan op alle Europese banen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #901 Gepost op: 04 March 2024, 15:14:34 »
 ;D ;D ;D
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #902 Gepost op: 04 March 2024, 16:41:33 »
Ik vroeg niet voor niets aan djharry wat het voor goedje is. Werd weggewimpeld als zijnde niet ter zake doende. Maar wel degelijk van belang.

Het is geen olie, is niet vettig. Maar trekt wel water(damp) aan. Dan denk ik aan iets op glycerinebasis. Net als remvloeistof, dat trekt water aan. Op de lange duur moet de remvloeistof, én de versnellingsbakvloeistof (van Ronald Halma natuurlijk) (of liever gezegd: zijn auto) vervangen worden, omdat het drab wordt.

Terug naar het gebruik van ATF op de baan. Het aantrekken van water zorgt voor die drab als je teveel gebruikt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #903 Gepost op: 04 March 2024, 16:50:45 »
Op rails vormt zich altijd een dunne, zwarte oxidelaag. Die is van zichzelf niet geleidend. Breng je echter een miniem beetje ATF aan, dan maakt dat de oxidelaag geleidend.
Dus een niet geleidend oxide wordt geleidend door toevoegen van een niet geleidende olie?
Ik ben heel benieuwd naar de natuurkundige verklaring van dit fenomeen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6987
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #904 Gepost op: 04 March 2024, 16:57:50 »

Het aantrekken van water zorgt voor die drab als je teveel gebruikt.


Je gist maar wat. Bovendien is het niet de bedoeling dat je te veel gebruikt. Dat doe je ook niet als je met een spuitbussie je fietsketting gaat smeren want dan worden je broekspijpen vet.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #905 Gepost op: 04 March 2024, 17:19:15 »
Dus een niet geleidend oxide wordt geleidend door toevoegen van een niet geleidende olie?
Ik ben heel benieuwd naar de natuurkundige verklaring van dit fenomeen.
Zout en water op zichzelf geleiden ook geen stroom, maar ik denk niet dat dit speelt bij ATF en de vervuiling op rails.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #906 Gepost op: 04 March 2024, 19:14:39 »
Net als remvloeistof, dat trekt water aan. Op de lange duur moet de remvloeistof, én de versnellingsbakvloeistof (van Ronald Halma natuurlijk) (of liever gezegd: zijn auto) vervangen worden, omdat het drab wordt.

Geen olie expert maar:
- Remvloeistof trekt idd water aan (vocht), ATF niet.
- ATF is geen olie maar een vloeistof. Dit wordt zeker geen drab op termijn... maar moet wel  regelmatig ververst worden. De oudjes zoals getoond kunnen lange interval termijnen hebben, de nieuwe automaten zeker niet  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #907 Gepost op: 04 March 2024, 20:07:12 »
Je gist maar wat.

Je klopt. Ik leer uit de reacties, ook van Ronald, meer over ATF. Mijn gissen had beter in de vragende vorm kunnen zijn.

Bedankt voor de uitleg, het is duidelijk nu.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #908 Gepost op: 04 March 2024, 20:43:41 »
- ATF is geen olie maar een vloeistof.
Op wikipedia lees ik dat de basis een standaard smeerolie is. En daaraan zijn diverse stoffen toegevoegd om het bepaalde eigenschappen te geven.
Dat is ook de reden waarom ik denk dat elke andere smeerolie evengoed werkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #909 Gepost op: 04 March 2024, 20:53:36 »
Klaas dat klopt.
Een tijd geleden een artikeltje gelezen van iemand die op bijna wetenschappelijke wijze dit soort middelen (grafiet, vet etc) heeft onderzocht.Hij heeft ook proberen uit te zoeken waarom sommige middeltjes inderdaad wat effect hebben. Een van zijn conclusies was dat de werkzame middelen vonkvorming tegengaan, vonkvorming was volgens dit artikel de hoofdreden van het verergeren van de oxidatie en de vorming van een zwarte aanslag. Grafiet werkte dus helemaal niet, het beste was simpele naaimachine olie, mits spaarzaam aangebracht als film.

Groet Meino

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #910 Gepost op: 04 March 2024, 21:20:53 »
Mmm.. ik ken vriendjes die voor een 3-daagse show grafiet op hun rails smeren in de vorm van een potlood... werkt perfect. Dus wat is een wondermiddel?  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Online Online
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #911 Gepost op: 04 March 2024, 21:49:29 »
Citaat van: Klaas Zondervan
Dus een niet geleidend oxide wordt geleidend door toevoegen van een niet geleidende olie?
Ik ben heel benieuwd naar de natuurkundige verklaring van dit fenomeen.
Min X Min = Plus

Mmm.. ik ken vriendjes die voor een 3-daagse show grafiet op hun rails smeren in de vorm van een potlood... werkt perfect. Dus wat is een wondermiddel?  ;)
Lijkt me op zich wel plausibel.... Doet me overigens denken aan "Mythbusters"

@ Ronald, Mooie oldtimer, over de vorm van de grille deden ook bijzondere verhalen de ronde.
Zelf heb ik een Triumph Stag uit 1975, die staat in een aparte garagebox.
Onlangs had ik moeite om het slot vd deur open te krijgen maar na een veegje ATF vd peilstok aan de sleutel gaat het slot vd deur weer probleemloos rond.
(had ik nooit overwogen te gebruiken als dit onderwerp op t forum niet had gekend)
De groeten van Rob

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #912 Gepost op: 04 March 2024, 22:40:11 »
Op wikipedia lees ik dat de basis een standaard smeerolie is. En daaraan zijn diverse stoffen toegevoegd om het bepaalde eigenschappen te geven.
Dat is ook de reden waarom ik denk dat elke andere smeerolie evengoed werkt.

Een van die eigenschappen is een sterk reinigende werking, dat is essentieel in een automaatbak. Het is een eigenschap die gewone smeermiddelen niet hebben en die een belangrijke verklaring is  waarom ATF de stroom afname van de rails zoveel verbetert.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #913 Gepost op: 04 March 2024, 23:12:15 »
Dank je, Rob. Ja, de grille.... dat is HET verhaal van de Edsel ;) Blijf een aparte auto in uitzien. Maar we zijn er nog steeds gek mee  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #914 Gepost op: 05 March 2024, 00:28:44 »
Klaas,

Ik baseerde me op deze posting in dit draadje:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62511.msg3221539510#msg3221539510
Maar ik ben geen chemicus, dus misschien heb ik het mis.
Nu had ik op mijn vorige baan een mix van Peco, Fleischmann en minitrix.
Peco bleef daarbij het langst goed geleidend. Op de andere merken moest ik iets vaker weer even een beetje ATF aanbrengen. Blijkbaar is er verschil in de legeringen van de onderscheiden merken.



Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.