Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254986 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #600 Gepost op: 19 December 2015, 16:44:19 »
Na het lezen van het laatste bericht over stotterende Lima treinen heb ik het ook geprobeerd, Silvester. Helaas is het bij mij dus niet e.e.a hosanna wat de klok luid. M'n roco 2400 loc deed het voor behandeling al goe. Die zette ik in als testtrein.
Groeten Joop, machinist Lls

Ton van W

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
  • Als je het kan bedenken wordt het ook mogelijk.
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #601 Gepost op: 19 December 2015, 16:51:27 »
Joop wat bedoel je hiermee  ???
iTrain - Digikeijs DR 5000, DR 4088(LN), DR 4018 - Ho - Fleischmann profi

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #602 Gepost op: 19 December 2015, 16:53:21 »
Niks negatiefs Ton t.o.v jou. Ik dacht alleen. Kijk, dat zijn mooie berichten, dan moet het met die bachmann treinen van mij ook goed gaan. Helaas, niet dus  :'(
« Laatst bewerkt op: 19 December 2015, 16:54:55 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls

Ton van W

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
  • Als je het kan bedenken wordt het ook mogelijk.
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #603 Gepost op: 19 December 2015, 17:12:23 »
Joop dat begrijp ik maar je bericht was me niet duidelijk, nu wel  :D
Ik wil het spul ook gaan proberen. :)
iTrain - Digikeijs DR 5000, DR 4088(LN), DR 4018 - Ho - Fleischmann profi

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17669
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #604 Gepost op: 19 December 2015, 17:19:23 »

Porter: gaat iets beter, maar nog steeds met horten en stoten.. Denk dat ik de stroomafname maar eens ga proberen te verbeteren..
Railtruck: waardeloos was het en is het gebleven. Deze krijgt een andere motor, want hij bromt hard.
 

Bovenstaande treinen zijn overigens van Bachmann 1:48 0n30.

Joop, dat zijn van huis uit al 2 modellen met heel erg veel mechanische problemen.... daar gaat dit "wondermiddel" niets aan helpen.... ;)

Alles gelezen en het verbaasd mij dat iedereen er zo positief over is. Is er echt geen nadeel? Ik denk dat ik het dan ook ga toepassen!

Er zijn genoeg mensen die de nadelen aangedragen hebben en die staan echt wel in deze draad. Maar de nadelen worden steeds weggewuifd door de voorstanders.

Ik blijf het zeggen; je moet eerst je rollend materieel in prima conditie hebben net als je spoor. Pas daarna kun je misschien verbeteringen waarnemen met ATF. Maar dan moet je aan voorgaande voorwaarden voldaan hebben ;)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #605 Gepost op: 19 December 2015, 17:39:30 »
Is gebleken Ronald. Vooral jammer dat die Porter zo sucks. Heb met veel moeite dat ding gedigitaliseerd.  ??? Denk dat ik hem maar ergens op een achteraf spoortje ga plaatsen, Decoder eruit haal en alleen de draadjes van de lamp doorlus.

Voor die railtruck moet ik toch iets verzinnen, die is gewoon te leuk om achteraf ergens neer te zetten.. ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17669
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #606 Gepost op: 19 December 2015, 17:49:50 »
Die dingen hebben een behoorlijk belabberde aandrijving, weet zo niet of er een kant en klaar alternatief voor is.

Die Porter heeft schijnbaar erg slechte stroomafname, dat moet te verhelpen zijn :) Wat bi digitaal een oplossing kan zijn is een Esu powerpack al vrees ik of die er zo bij kan.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #607 Gepost op: 19 December 2015, 20:41:02 »
Porter heeft een decoder van een roco loc, uit een startset.

Ik zie wel wat ik ga doen. Eerst verder knutselen met en aan m'n baantje. Voor m'n Shay heeft ATF wel geholpen, daar ben ik dan weer wel happy mee  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22442
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #608 Gepost op: 19 December 2015, 21:03:14 »
Er zijn genoeg mensen die de nadelen aangedragen hebben en die staan echt wel in deze draad. Maar de nadelen worden steeds weggewuifd door de voorstanders.


Ik gebruik het spul ook niet, niet nodig, maar over eventuele nadelen heb ik toch vooral speculaties gelezen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17669
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #609 Gepost op: 19 December 2015, 21:21:39 »
Je weet donders goed wat ik bedoel ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22442
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #610 Gepost op: 19 December 2015, 21:32:19 »
 ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17669
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #611 Gepost op: 19 December 2015, 21:51:25 »
Ik denk dat de nadelen niet op speculaties gebaseerd zijn Henk. Maar dat is wat ik er van denk :)

Het verhaal van Joop bevestigd wat ik door de draad heen probeer aan te geven; als je basis niet goed is zal ATF geen verbetering brengen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #612 Gepost op: 19 December 2015, 23:48:55 »
Het kan zijn dat ik er overheen heb gelezen, maar ik heb geen negatieve ervaringen gezien van mensen die het zelf geprobeerd hebben.
Alleen positieve berichten van mensen die het wel hebben gebruikt, en de negatieve berichten zijn alleen maar veronderstelde nadelen zonder achterliggende ervaring.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #613 Gepost op: 20 December 2015, 01:02:10 »
Ik rij nu al 13 maanden probleemloos met ATF.
En helemaal geen negatieve effecten.
Bandjes niets aan te zien.
Alle stroomafnemers van de locs en treinstellen behandeld.
Nooit meer last van vuiligheid.
En het belangrijkste,  nooit meer poetsen.
Na een veegje nieuwe ATF, laat ik mijn zelf gemaakte poets wagon met vilt 1 keer mee rijden.
Daarna kan ik weer vele maanden vooruit.

Zelf enkele treinstellen als ze koud waren, wilden ze bijna niet rijden.
Bij deze treinstellen de bronzen bussen van de motor behandeld met ATF.
Daarna nooit weer problemen gehad met een koude start.

Alleen maar voordelen, en geen nadelen. (y)
Voor alle twijfelaars, pak een oude loc en rails en probeer het zelf uit.

Groet, Sietse. ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22442
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #614 Gepost op: 20 December 2015, 06:07:44 »
Ik denk dat de nadelen niet op speculaties gebaseerd zijn Henk. Maar dat is wat ik er van denk :)

Het verhaal van Joop bevestigd wat ik door de draad heen probeer aan te geven; als je basis niet goed is zal ATF geen verbetering brengen.

Maar denken is niet weten. Mensen die het zelf gebruiken weten dan toch meer, denk ik zo.  :)

Het spul helpt kennelijk stroomafnameproblemen door vuile rails en/of vuile contacten te voorkomen. Niet meer en niet minder. Dat gebeurt volgens de ervaringen van gebruikers zonder schadelijke effecten. Dat het dan niet helpt bij een slecht lopende aandrijving of minder helpt bij een beroerd ontworpen stroomafname is logisch, maar je kan dat toch moeilijk een nadeel noemen.

Zelf heb ik in de loop der decennia een aantal maatregelen genomen die bij elkaar hetzelfde effect hebben. Werkt goed, ik verander niks en zie geen reden atf op de rails te gaan smeren. Maar dit draadje heeft me er voldoende van overtuigd dat daar ook weinig risico's aan zouden zitten. Dat kan bij jou anders zijn, prima. Het is ook goed om met elkaar te ontdekken waarvoor het niet helpt. Maar ik vind wel dat als je hier zo stellig beweert dat er wel nadelen aan zitten (bericht 604), dat het dan zo langzamerhand niet meer om veronderstellingen, maar om aantoonbare nadelen moet gaan. Die vind ik eigenlijk nog niet in dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2015, 06:14:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.