Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 232113 keer)

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #585 Gepost op: 25 oktober 2015, 00:31:02 »
Zelf heb ik nog niet gebruik gemaakt van atf, ik heb namelijk hetzelfde als Hans. Mijn treinen rijden probleemloos op de Fleischmann profirails. Er rijdt een loc rond met een railreiniger van Roco en een stofzuiger van Lux. Ik maak zo nu en dan wisseltongen schoon als er problemen zijn.

Het is voor mij dus ook een raadsel waarom het allemaal prima rijdt, ook na weken stilstand.

Het gebruik van atf wordt nu al een tijdje besproken en dan vooral de voor en tegens, maar inmiddels zijn er toch al een reeks ervaringsdeskundigen die mogelijk objectief kunnen berichten over de toestand bij hen op de baan.

Richard

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #586 Gepost op: 25 oktober 2015, 08:51:03 »
Er zijn in dit draadje met bijna 600 berichten ervaringsdeskundigen aan het woord geweest. Maar als je er behoefte aan hebt: de ervaring van mij en enkele andere gebruikers is dat het alle verwachting te boven gaat.

Nadelen: je zult het een keer moeten aanbrengen. Meer kan ik er niet verzinnen.

Voordelen: alle voordelen die in dit draadje genoemd zijn. Ik vraag me soms zelfs af of er een modelbaanleven voor de ATF geweest is...  ;D

Voordat ik ATF gebruikte moest ik voor elk rijden, eerst met schoonmaakmiddel over de baan. En flink ook. Dagelijks gebruik van bijvoorbeeld railreinigingswagons hielp niets, of veel te weinig. Het was echt dingen als railgum en wasbenzine. Nu poets ik de baan nog wel, maar zelden. Dat doe ik dan uit principe en niet omdat de stroomafname dat vraagt. De laatste keer is meer dan een half jaar geleden. Poetsen, en meteen een minimaal klein beetje ATF aanbrengen. Sindsdien kan ik de baan inschakelen wanneer ik maar wil - de treinen rijden meteen en zonder te stotteren of wat dan ook. En ik houd van probleemloos rijden.

Maar zolang je een happy modelspoorder bent zonder ATF te gebruiken, is er weinig reden om ernaar te grijpen. Lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2015, 08:58:24 door Dirk J. Reden: Typo »

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #587 Gepost op: 25 oktober 2015, 09:03:02 »
Ik ben ook een heel tevreden ATF-gebruiker. Maar hierbij geldt wel: 'less is more'. En dat is (voor mij) soms wel eens eens lastig. Dus de eerste keer (ruim een half jaar geleden) moest ik vooral de stijgende stukken rails weer schoonmaken want mijn treinen kwamen niet meer omhoog.

Verder heeft het gebruik naar mijn idee wel invloed op vooral verouderde antislipbandjes. Dat ligt dan volgens mij niet aan de ATF maar aan het doorslippen van de wielen. Ik bij 2 oudere loks die bandjes moeten vervangen maar dat had ik waarschijnlijk toch al moeten doen.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #588 Gepost op: 25 oktober 2015, 09:14:00 »
Fijn dat het werkt, maar zoals Henk een paar berichten eerder ook al aangaf, zijn er mensen die ook na heftig poetsen nog steeds problemen hebben, terwijl anderen nauwelijks naar de rails hoeven om te kijken en er probleemloos mee rijden.
Gelukkig hoor ik tot die tweede categorie. Enkele weken geleden heb ik voor het eerst in zeker een half jaar weer gereden en op 95% van de baan gaat dat zonder poetsen.
Die 5% zijn dan voornamelijk wat messing wissels die ik nog gebruik, maar met een paar vegen met de railgum is dat ook opgelost.
De rest is Rocoline. Eenmalig na het leggen met de railgum erover en verder nauwelijks omkijken naar. Schoonmaakvloeistoffen heb ik nooit gebruikt.

Huub

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #589 Gepost op: 25 oktober 2015, 10:29:52 »
Werkt het op messing rails en wissels?

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #590 Gepost op: 25 oktober 2015, 10:32:16 »
Ja. Onder andere.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #591 Gepost op: 25 oktober 2015, 10:35:46 »
Dankjewel voor dit antwoord. Nu kan in in het schaduwstation wel de oude Fleischmann rails en wissels leggen, die ik nog heb liggen, dozen vol. Van het uitgespaarde geld koop ik dan een flesje ATF. (y)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #592 Gepost op: 25 oktober 2015, 12:11:27 »
Eén flesje?   :D

Een liter ATF krijg je niet op, op je treinbaan. En dat kost minder dan een tientje. Van het uitgespaarde geld kun je dus vooral scenery of rollend spul kopen :)

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #593 Gepost op: 25 oktober 2015, 13:33:02 »
Ik kan beamen dat het nadelige gevolgen kan hebben voor een klimspiraal en antislipbandjes. Dus zuinig aanbrengen.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2015, 13:34:33 door fredamsterdam »

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #594 Gepost op: 26 oktober 2015, 23:51:14 »
 Bedankt allen voor de reeds geschreven reacties en de reacties die nog komen gaan. Ik blijf het volgen voor het geval ik ooit problemen mocht krijgen.

Er werd terecht opgemerkt dat er genoeg ervaringsdeskundigen een reactie hadden geschreven, ik was vooral benieuwd of na verloop van tijd de blijdschap zou afnemen.

Ook een aardig punt is de hele oude rubberen antislip bandjes in combinatie met de olie, volgens mij moeten ze dan wel heel oud zijn als de olie een nadelige invloed op de bandjes zou hebben.

Richard

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #595 Gepost op: 27 oktober 2015, 11:04:33 »
Punt 1 is dat je ATF zéér spaarzaam moet aanbrengen. Heel weinig ervan heeft al het gewenste effect, teveel ervan maakt je baan glad. Als je baan drijft in de ATF kan ik me allerlei problemen voorstellen, maar dan ben je ook erg overdadig bezig geweest. En hier geldt zeker dat overdaad schaadt. Al is het maar omdat je dan je baan extra moet poetsen om de ATF er weer af te krijgen.

Ik heb, net nadat ik ATF voor het eerst had aangebracht, meegemaakt dat antislip bandjes los gingen zitten. Dat was bij een lok van dertig jaar oud met even oude bandjes. Ik had al de indruk dat de bandjes aan vervanging toe waren en ik vond het daarom ook niet interessant dat ze op zeker moment los zaten. Het is voor mij niet waarschijnlijk dat op een baan zonder ATF deze bandjes het langer vol hadden gehouden.

Johan de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #596 Gepost op: 27 oktober 2015, 12:15:15 »
Ik heb het al een behoorlijke tijd terug toegepast en in verband met enkele verbouwingen met regelmaat een periode niet gereden.
Elke keer als ik de boel weer aanzet rijdt het als een trein, letterlijk en figuurlijk  ;D

Een oude stoomloc gaf altijd problemen, die kruipt nu zo mooi over het spoor, ook de Lima treinen waren nog wel eens nukkig, maar nu niet meer!

En idd, "te" is niet goed  :D

Grt
Johan

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #597 Gepost op: 19 december 2015, 16:30:40 »
Vanmiddag ook wat van die rommel gehaald.

Resultaat:
Shay: gaat als een zonnetje over m'n baantje. Liep voorheen als een krant
Porter: gaat iets beter, maar nog steeds met horten en stoten.. Denk dat ik de stroomafname maar eens ga proberen te verbeteren..
Railtruck: waardeloos was het en is het gebleven. Deze krijgt een andere motor, want hij bromt hard.
Diesellocje: gaat al een stuk beter, maar ook deze krijgt een ander motortje. Net als m'n railtruck bromt harder dan dat ie rijden doet.

Bovenstaande treinen zijn overigens van Bachmann 1:48 0n30.
Groeten Joop, machinist Lls

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #598 Gepost op: 19 december 2015, 16:38:37 »
Alles gelezen en het verbaasd mij dat iedereen er zo positief over is. Is er echt geen nadeel? Ik denk dat ik het dan ook ga toepassen!
Gr. Silvester

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #599 Gepost op: 19 december 2015, 16:44:02 »
Silvester,

Alles heeft nadelen. Op mijn oude baan heb ik het vanaf november 2014 2x aangebracht. Alles rijdt nog steeds al een zonnetje. Maar als je ook maar iets teveel aanbrengt, wordt je rails glad en komt je lok niet meer vooruit. (Rails en lok dan even schoonmaken met een beetje wasbenzine en het probleem is opgelost.)
Maar als je met een vochtig (NIET nat!) wattenstaafje over een paar cm van je rails strijkt, is het positieve effect na een paar rondjes op de hele baan merkbaar. Dus: uitsluitend een miniscule hoeveelheid gebruiken! De anticorrosiewerking van ATF is echt geweldig.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.