Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 232813 keer)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #495 Gepost op: 11 april 2015, 11:53:48 »
Klaas,

Jij duidt waarschijnlijk op PX10, een reinigings- en onderhoudsmiddel, dat de kankerverwekkende stoffen tolueen, benzeen en xyleen, bevat.
De omstreden verf die Defensie gebruikte bevat chroom-6, dat ook kankerverwekkend is.

Maar de discussie dwaalt een beetje af. Dit draadje gaat over ATF en andere middelen met een corrosiewerende eigenschappen in relatie tot onze sporen. Ik stel voor dat we het daarbij houden.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2497
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #496 Gepost op: 11 april 2015, 17:07:14 »
Deze bus olie was alleen maar als voorbeeld wat ik gebruik voor ,t reinigen van de rails en smeren van de loks
maar ik blijf er wel mee door gaan,het bevalt me goed .

Cor

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #497 Gepost op: 11 april 2015, 17:16:04 »
Lijkt mij ook niks mis met je bericht over wapenolie, het bericht bovenaan deze pagina is daarentegen wel overbodig en een herhaling van mijn bericht.

Stephan.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #498 Gepost op: 11 april 2015, 19:39:02 »
Ik heb vanmiddag bij mijn vader in de garage wat zagen vervangen (electrisch) en daarbij de bladen een beetje gesmeerd met olie (Hema huishoud).

Op een plankje kwam ik nog een oud Zweeds potje olie tegen. Het is carburateurolie. Op een rubberen kommetje giet je wat olie, daarin 'drijft' de naald.


Op de achterkant staat een interessante zin.


Plaatjes zijn op de iPad trouwens rechtop uitgericht...

Zinnetje is: Panda förgasarolja är an ATF-olja av yppersta kvalitet.

Het is een 100ml dat destijds 18 SKR kostte. Volgens mij zijn er maar weinig nieuwe auto's met carburateur meer, maar best kans dat je in de vakzaak nog flesjes in dergelijke kleine hoeveelheden van deze ATF olie kunt kopen. Klassiekers genoeg op straat.

Groet, Sicco Jan

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #499 Gepost op: 11 april 2015, 21:56:36 »
Dat is ATF voor kleine hoeveelheden
dit werd door saab en Volvo evenals sommige engelse auto's uitgerust met strömberg carburateurs gebruikt
Dit was om de zuiger te dempen in de opgaande slag bij gasgeven
Zalbest wel te koop zijn voor klassiekers
Bij vullen met ATF bij een garage kan ook

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #500 Gepost op: 17 april 2015, 12:46:42 »
Zijn er al forumleden die iets meer kunnen zeggen over de levensduur van anti-slip bandjes bij het gebruik van ATF?

Silvolde

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #501 Gepost op: 17 april 2015, 17:18:49 »
De kunst stof bandjes worden schoner maar slijten niet sneller
De rubber kunnen wat op zetten als ze heel oud zijn
Bij mij zijn sommige met scheurtjes wat sneller gebroken (denkelijk door de swell in atf en dan meer grip)
verders geen negatieve invloed gemerkt

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #502 Gepost op: 17 april 2015, 19:41:24 »
Een eerlijk 1 op 1 vergelijk is natuurlijk ook vrij lastig omdat je dan eigenlijk 2 nieuwe loc's op de duurtest moet zetten
waarvan er eentje op een ATF baan rijdt en de andere op een vergelijkbare baan die conventioneel onderhoud krijgt.
En als je het echt goed wilt doen moeten dus beide banen ook nog in dezelfde ruimte, liefst zonder ramen zodat direct
zonlicht niet het verschil kan gaan maken.
Een constatering van versneld verouderen van bandjes op slechts 1 baan en met 1 (gebruikte) loc kan nooit een maat
zijn om ATF te beoordelen t.o.v. wat er normaal gesproken verwacht mag worden omdat die ene loc mogelijk toch al om wat voor reden dan ook buiten het verwachtingspatroon zou vallen. Daar kom je alleen achter via een eerlijk 1 op 1 vergelijk.
Dus zolang er niemand is die deze test wil gaan (en kan) doen zal het hele ATF verhaal een welles-nietes gehalte houden.
Groet, Ronald.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #503 Gepost op: 17 april 2015, 20:57:14 »
Silvolde,

Geen ervaring / commentaar op de slipbandjes bij modeltreinen, maar als je ATF olie op de rubberen zuiger van een carburateur gooit kan het niet slecht zijn. O ja, ik heb eens na 18 jaar een rubber moeten vervangen. Dat kon heel goed aan te weinig / geen olie gelegen hebben, want ik hield droge handen bij de demontage.

Groet, Sicco Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #504 Gepost op: 17 april 2015, 21:23:08 »
....maar als je ATF olie op de rubberen zuiger van een carburateur gooit kan het niet slecht zijn.
Dat kan je zo zonder meer niet stellen. Citroën heeft in zijn hydraulische systemen ooit twee verschillende soorten olie gebruikt, rode en groene. De pakkingen in de auto waren overeenkomstig rood en groen gemerkt. Die twee oliesoorten mochten niet door elkaar worden gebruikt. Rode pakkingen werden aangestast door groene olie en omgekeerd.
Ik vind het voor mijn treintjes overigens niet zo boeiend, want als het even kan probeer ik van die antislipbandjes af te komen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #505 Gepost op: 17 april 2015, 21:35:24 »
Overigens rij ik bijna 4 maanden op een paar streepjes ATF en merk niets aan bandjes. Zou ook raar zijn trouwens gezien de minieme hoeveelheid ATF.

Gr, Ben.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #506 Gepost op: 17 april 2015, 21:38:37 »
Wat klaas aanhaald is ook een ding
welke samenstelling hebben de bandjes van verschillende merken
De ene kan natuurrubber zijn en de ander van synthetische rubber
Ook de verhouding toevoegingen zal meespelen
Fleischman adviseerd  om met /na reiniging van de rails deze met een licht geoliede doek na te behandelen
Dat geeft al aan dat de bandjes olie bestendig(er) zijn dan een merk wat dit afraad
het is uit proberen en kijken wat er gebeurd
een setje rubber bandjes is nou ook geen ramp,zeker niet als je bedenkt dat sommige banen hellingen en spiralen hebben ,waardoor de banden anders slijten als op een geheel vlakke baan

guest14190

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #507 Gepost op: 22 april 2015, 13:57:06 »
Vanmiddag ga ik de ATF voor het eerst testen op mijn baan. Er is nu 1.5 week niet op gereden.

1) Ik neem een gedeelte van de baan waar ik de trein op laat rijden zonder iets aan de rails te doen. Puur om te kijken waar de loc het moeilijker heeft.
2) Dan neem ik een schuurblokje wat ik normaal zou gebruiken en ga dat zelfde stuk bewerken, daarna laat ik de trein weer rijden.
3) ATF op een ministukje van 2 cm opstrijken met een wattenstokje en kijken wat het effect is.

Ik zal het op de cam opnemen dan kan ik het verschil laten zien.

wim

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #508 Gepost op: 22 april 2015, 21:16:13 »
Hoi Wim,

Even een bedenksel van mijn kant.
Hoe denk je zo een representatief vergelijk neer te kunne zetten ?
Er is in het begin van dit door mij gestart draadje al verteld dat het gebruik van ATF pas merkbaar wordt in een positieve zin,als al je rollend materieel meermaals over t ATF stuk is heen gereden en het daardoor uitsmeert.
Waardoor je rollend materieel en je rail na elke passage "minder gevoelig voor storingen worden/beter gaan rijden"
Als je hier geen "duurtest" van kan maken dan is t vergelijk toch amper een vergelijk,of vergis ik me nou ?
Overigens ik rij hier soms weken niet en toch is na t uitsmeren van de ATF,toch duidelijk dat alles beter gaat dan voorheen als ik dezelfde situatie hanteer  :D
En dat is hier niet moeilijk,want ik rij nu niet veel  :-X
« Laatst bewerkt op: 22 april 2015, 21:18:28 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #509 Gepost op: 22 april 2015, 21:40:39 »
Daarnaast valt er niet zo veel te testen, ga het gewoon gebruiken. Het spul werkt prima gezien de vrijwel allemaal positieve ervaringen die hier gedeeld worden.

Gr, Ben.