Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 232141 keer)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #480 Gepost op: 09 april 2015, 22:30:19 »
Kijk eens bij een bromfiets zaak.of motor zaak
ze gebruiken het daar wel om schokdempers te vullen
Het blijft een hydraulische vloeistof

DOT4 is (ook) een hydraulische vloeistof die vaak in schokdempers gebruikt wordt.
Zolang er geen ATF op de fles staat is het geen ATF !!
Groet, Ronald.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #481 Gepost op: 09 april 2015, 22:43:13 »
Marius,

ATF zelf is NIET geleidend. Het is een olie met toevoegingen, waarvan er één of meerdere corrosie voorkomen. Daardoor verbetert het wiel - rail contact. Het is dus niet de vloeistof zelf die stroom geleidt.

En om Calimero te parafraseren: ATF is pas ATF als er ATF op staat.

Ben

« Laatst bewerkt op: 10 april 2015, 07:46:22 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #482 Gepost op: 09 april 2015, 23:55:44 »
DOT 4 is de aanduiding voor (synthetic) remvloeistof
deze is niet mengbaar met DOT 1-2 en 3
maar zoek op google voor de specs van de vloeistoffen en olien
Ik ga daar verders niet meer over discusieren
Uit mijn beroep weet ik wat de verschillen zijn
ATF is een transmissie vloeistof  met specifieke eigenschappen
net als synthetische motor olie
Echter zijn dit gerafineerde basis olien die geen olie meer zijn zoals vroeger een 10 of 20 W
dat waren echt olie soorten in single grade ,die alleen smeerden en niet veel stabiliteit hadden met temparatuur verschillen
geraffineerde producten veranderen van structuur,en verliezen de basis eigenschappen
verder google en info bij de olie maatschappijen geven meer info over de eigenschappen en toepassingen
Anders gooit ieder maar olie in een automaat
maar voor de rails is het reinigende effect met een beschermende residu laag die zorgt dat de oxidatie verminderd

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #483 Gepost op: 10 april 2015, 08:15:53 »
Bovendien is remvloeistof - en zeker DOT 4 - best agressief en geschikt als afbijtmiddel voor verf. Ik heb er kappen mee van verf ontdaan. Je zult mij dus nooit remvloeistof op de baan zien smeren, terwijl ik echt heel tevreden ben over ATF.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #484 Gepost op: 10 april 2015, 12:38:59 »
Even wat niet ter zake doende berichten gewist. 
Graag met respect voor ieder on topic blijven heren- of we er nu wel of niet  erin geloven.  ;)
Petdig1

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2479
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #485 Gepost op: 10 april 2015, 21:06:27 »
Ik blijf gewoon bij wapen olie van de min.van defentie ,het spul is al 38 jaar oud en doet het nog goed



Cor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #486 Gepost op: 10 april 2015, 23:39:19 »
Is dat die zooi waar een heleboel (ex)militairen ziek van zijn geworden?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #487 Gepost op: 11 april 2015, 08:19:51 »
Nee, dat is de groene verf op voertuigen.

guest14190

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #488 Gepost op: 11 april 2015, 08:47:25 »
Ik heb in dienst mijn wagen ook regelmatig van een kleurtje voorzien, maar dat was met de kwast, zal wel andere verf zijn geweest want ik leef nog volop.

wim

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #489 Gepost op: 11 april 2015, 08:54:29 »
Zelfde verf. Maar een enkel keertje met de kwast is heel wat anders als jaren lang dag in dag uit de hele dag met de spuit .....

guest14190

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #490 Gepost op: 11 april 2015, 08:58:14 »
Is helemaal waar wat je zegt. Ik vond het trouwens wel leuk om mijn cabine te voorzien van vrolijke kleurtjes, is weer eens wat anders dan het saaie groen. Maar dat vonden ze dan weer niet goed.

wim

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #491 Gepost op: 11 april 2015, 09:04:38 »
Ik blijf gewoon bij wapen olie van de min.van defentie ,het spul is al 38 jaar oud en doet het nog goed



Cor

Het lijkt er wel op dat na 38 jaar de anti-roest eigenschappen wat afnemen  ;D
Groet van Ben

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #492 Gepost op: 11 april 2015, 09:05:20 »
In mijn tijd was het nog enkel egaal groen, met wat kleur nuances d.m.v. leeftijdverschil van de aangebrachte verf.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #493 Gepost op: 11 april 2015, 11:15:12 »
Nee, dat is de groene verf op voertuigen.
Dan heb je toch een paar nieuwsitems gemist. Er was ook een type wapenolie dat verdacht wordt van het veroorzaken van ziektes.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #494 Gepost op: 11 april 2015, 11:53:10 »