Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 21:16:28
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 262927 keer)

Klaas Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #375 Gepost op: 11 February 2015, 16:52:10 »
Ook in Boermussel ben ik 3 weken geleden begonnen met de ATF.  Voorzichtig aangebracht geen enkele slippartij gezien.
Wat wel heel opvallend is de ook mijn Sikjes vrijwel storingsvrij rondrijden.
Hippels blijven een drama. Daar moet ik eens bezig met andere stroomafname.

De rails voelen eigenlijk gewoon droog aan. Maar wanneer je wat wagens met van die Noch viltjes rond laat rijden heb je waarschijnlijk alles er wel afgeveegd (Alleen hoe krijg ik die viltjes weer schoon?)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #376 Gepost op: 11 February 2015, 20:27:18 »
Hippels blijven een drama. Daar moet ik eens bezig met andere stroomafname. ]
Smeer eens een heel klein beetje ATF tussen de stroomcontacten en de wielen/assen.
Ook daar werkt die smering wonderbaarlijk.

Klaas Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #377 Gepost op: 11 February 2015, 22:29:08 »
Dat met de ATF op de wielflenzen heb ik ook geprobeerd. De nieuwe met vliegwiel doet beter. Het oude type is zo slecht qua stroomafname dat ik daar een andere oplossing voor ga zoeken.
Ook vanavond weer soepel lopende en stillere baan (volgens mij klopt dat mindere geluid )

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #378 Gepost op: 12 February 2015, 10:35:09 »
Als 1ste bedankt Bert voor het aanpassen van de titel  (y)
@ Marc,

Het is heel willekeurig of je treinen slippen als je ATF op je baan smeert.
Hier was het in elk geval ook zo dat treinen die over de ATF reden 1st wat slipte,dat werd vanzelf minder naar mate ze meer rondjes gingen rijden.
Over die viltjes,
Tja geen idee hoe je die schoon moet krijgen.
Wat ik me wel afvraag,is als je die poets/veeg dingen door treinen mee laat nemen,veegt dat je ATF er dan niet af ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #379 Gepost op: 12 February 2015, 10:47:19 »
Zou ATF ook helpen tegen het inkrassen van de slepers op de wielen?

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #380 Gepost op: 12 February 2015, 11:10:48 »
Wat ik me wel afvraag,is als je die poets/veeg dingen door treinen mee laat nemen,veegt dat je ATF er dan niet af ?

Floris,
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb zelf geen veegwagentje, maar ATF voorkomt blijkbaar de corrosie van de rails en als het op het metaal inwerkt kan het wel zijn dat het positieve effect lang aanhoudt. Dat zou ook kunnen verklaren waarom degenen die het al een tijd gebruiken, na één keer aanbrengen nog steeds geen nieuwe contactproblemen hebben. Maar als je treinen storingsvrij rijden en over de wissels kruipen, waarom zou je dan nog willen vegen of poetsen? Ik doe het in ieder geval niet.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #381 Gepost op: 12 February 2015, 11:17:53 »
op een moment zijn die vegers ook verzadigd,en zullen constant blijven vegen/verdelen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #382 Gepost op: 12 February 2015, 16:06:14 »
Zou ATF ook helpen tegen het inkrassen van de slepers op de wielen?
Dat zou zomaar kunnen aangezien ik begrijp van dit spul dat het een filmpje aanlegt op rails,en daardoor een soort jasje vormt daarop.
Dat zou dan dus met wielen en slepers niet anders moeten werken.

@ Ben,

Ik ben het met je eens met je,het enigste waarom ik me dit afvraag is zoals Jerry dit ook al zegt,als die vegers over je baan gaan dan zal het wellicht in t begin de overdaad van ATF opvegen,mocht je toch teveel hebben gebruikt.
Maar op de lange duur als die dingen zijn volgezogen,dan brengen die vegertjes volgens mij telkens weer bij gebruik een extra laagje terug op je baan.
en of je daar nou opzit te wachten,eenmaal aangebracht is in het kader van "less is more" ,dat volgens mij juist niet goed als dat gebeurt.
(ik had daarin wellicht in mn vorige reactie iets duidelijker in moeten zijn,over waarom ik me dat met die vegertjes afvroeg  :-[ )
Zijn er nog mensen trouwens die atf tegen de wisseltongen hebben gesmeerd en daar verbetering qua stroomdoorgave zagen/zien ?
Heb hier een paar vuile wissel tongen onderin en bovenop de baan,waarop een loc nog wel is wil blijven staan,als dat spul nou ook daarvoor is te gebruiken dan kan ik dat probleem ook gelijk is "weg vegen" zeg maar  :D
(heb t dan over de zijde van de wissel tongen waar geen wielen van treinen en locs komen overigens )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #383 Gepost op: 12 February 2015, 16:20:39 »
Die wisseltongen waar geen wielen komen raken toch wel een spoorstaaf.
M.a.w. dan komt het toch daar waar de wielen komen, of je zet de wissels nooit om.
Groet, Ronald.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #384 Gepost op: 12 February 2015, 16:38:43 »
Nee, de atf zal denk ik alleen op het bovenste, rij oppervlak van de spoorstaaf komen, en je wilt met wissels misschien ook zo'n mooi geleidend filmpje op de vertikale vlakken daar waar de tong de spoorstaaf raakt, voor niet actief gevoede tongen. Ik denk niet dat de wielen of zelfs de flenzen voor de distributie op die plekken zorgen?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #385 Gepost op: 12 February 2015, 16:42:35 »
Je wissels zullen beter stroomgeleiden
echter wel op wissels die regelmatig omgaan
anders duurt het toch wel een poos voor de geleiding(vuil oplossing)beter word
en de veger zal niet meer opbrengen dan jezelf doet
ze nemen op wat er is ,en verspreiden dat
Dus de film op de rail wordt steeds gelijkmatiger naar de tijd dat hij meerijdt(is mijn ondervinding tot heden

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #386 Gepost op: 12 February 2015, 17:03:35 »
Ja ok, maar de vraag is dus verspreid de ATF zich dmv de wielen alleen OP de spoorstaaf of ook er TUSSEN?
Want om wissels beter te laten geleiden moet de ATF dus tussen de spoorstaven komen en niet alleen er bovenop neem ik aan?
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 17:19:32 door jowi »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #387 Gepost op: 12 February 2015, 17:47:25 »
Dan gaat de capilaire werking intreden
de atf zal tussen de spoorstaaf en de tong kruipen

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #388 Gepost op: 12 February 2015, 17:56:12 »
Ah ok, dat is mooi (y)

Opa Aart

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  • Mijn vrouw vraagt: Spoor jij wel? Ja hoor,N-spoor!
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #389 Gepost op: 12 February 2015, 23:52:43 »
Ja ok, maar de vraag is dus verspreid de ATF zich dmv de wielen alleen OP de spoorstaaf of ook er TUSSEN?
Want om wissels beter te laten geleiden moet de ATF dus tussen de spoorstaven komen en niet alleen er bovenop neem ik aan?


Ja, dat heb je goed denk ik.
Om dit voor elkaar te krijgen heb ik drie dagen geleden  in een rechtse bocht aan de binnenkant van de buitenste rail over 2 cm een heeeel klein beetje ATF gesmeerd met een wattenstaafje.
Evenzo bij een linkse bocht werderom de buitenste rail aan de binnen kant.
Doordat de trein in de bochten natuurlijk meer aan de 'buitenkant' rijdt wordt de ATF keurig meegenomen en komt dat op de bestemde plaats terecht: tussen de wisseltongen.
Bij mij werkt het zichtbaar (goed contact bij stroomvoerende wisseltongen)
Missschien zijn er stiekum nog een paar collega's die dit geprobeerd hebben?
Groeten,
Opa Aart.

N-Spoor: Klein........ maar groot plezier.