Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU V5 Decoder setting door NS2408
Vandaag om 22:46:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:44:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Reinout van Rees
Vandaag om 22:19:32
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Ido Peter
Vandaag om 22:19:04
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:07:35
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Boerammetje
Vandaag om 20:54:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 269775 keer)

Klaas Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #375 Gepost op: 11 February 2015, 16:52:10 »
Ook in Boermussel ben ik 3 weken geleden begonnen met de ATF.  Voorzichtig aangebracht geen enkele slippartij gezien.
Wat wel heel opvallend is de ook mijn Sikjes vrijwel storingsvrij rondrijden.
Hippels blijven een drama. Daar moet ik eens bezig met andere stroomafname.

De rails voelen eigenlijk gewoon droog aan. Maar wanneer je wat wagens met van die Noch viltjes rond laat rijden heb je waarschijnlijk alles er wel afgeveegd (Alleen hoe krijg ik die viltjes weer schoon?)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #376 Gepost op: 11 February 2015, 20:27:18 »
Hippels blijven een drama. Daar moet ik eens bezig met andere stroomafname. ]
Smeer eens een heel klein beetje ATF tussen de stroomcontacten en de wielen/assen.
Ook daar werkt die smering wonderbaarlijk.

Klaas Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #377 Gepost op: 11 February 2015, 22:29:08 »
Dat met de ATF op de wielflenzen heb ik ook geprobeerd. De nieuwe met vliegwiel doet beter. Het oude type is zo slecht qua stroomafname dat ik daar een andere oplossing voor ga zoeken.
Ook vanavond weer soepel lopende en stillere baan (volgens mij klopt dat mindere geluid )

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #378 Gepost op: 12 February 2015, 10:35:09 »
Als 1ste bedankt Bert voor het aanpassen van de titel  (y)
@ Marc,

Het is heel willekeurig of je treinen slippen als je ATF op je baan smeert.
Hier was het in elk geval ook zo dat treinen die over de ATF reden 1st wat slipte,dat werd vanzelf minder naar mate ze meer rondjes gingen rijden.
Over die viltjes,
Tja geen idee hoe je die schoon moet krijgen.
Wat ik me wel afvraag,is als je die poets/veeg dingen door treinen mee laat nemen,veegt dat je ATF er dan niet af ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #379 Gepost op: 12 February 2015, 10:47:19 »
Zou ATF ook helpen tegen het inkrassen van de slepers op de wielen?

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #380 Gepost op: 12 February 2015, 11:10:48 »
Wat ik me wel afvraag,is als je die poets/veeg dingen door treinen mee laat nemen,veegt dat je ATF er dan niet af ?

Floris,
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb zelf geen veegwagentje, maar ATF voorkomt blijkbaar de corrosie van de rails en als het op het metaal inwerkt kan het wel zijn dat het positieve effect lang aanhoudt. Dat zou ook kunnen verklaren waarom degenen die het al een tijd gebruiken, na één keer aanbrengen nog steeds geen nieuwe contactproblemen hebben. Maar als je treinen storingsvrij rijden en over de wissels kruipen, waarom zou je dan nog willen vegen of poetsen? Ik doe het in ieder geval niet.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #381 Gepost op: 12 February 2015, 11:17:53 »
op een moment zijn die vegers ook verzadigd,en zullen constant blijven vegen/verdelen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #382 Gepost op: 12 February 2015, 16:06:14 »
Zou ATF ook helpen tegen het inkrassen van de slepers op de wielen?
Dat zou zomaar kunnen aangezien ik begrijp van dit spul dat het een filmpje aanlegt op rails,en daardoor een soort jasje vormt daarop.
Dat zou dan dus met wielen en slepers niet anders moeten werken.

@ Ben,

Ik ben het met je eens met je,het enigste waarom ik me dit afvraag is zoals Jerry dit ook al zegt,als die vegers over je baan gaan dan zal het wellicht in t begin de overdaad van ATF opvegen,mocht je toch teveel hebben gebruikt.
Maar op de lange duur als die dingen zijn volgezogen,dan brengen die vegertjes volgens mij telkens weer bij gebruik een extra laagje terug op je baan.
en of je daar nou opzit te wachten,eenmaal aangebracht is in het kader van "less is more" ,dat volgens mij juist niet goed als dat gebeurt.
(ik had daarin wellicht in mn vorige reactie iets duidelijker in moeten zijn,over waarom ik me dat met die vegertjes afvroeg  :-[ )
Zijn er nog mensen trouwens die atf tegen de wisseltongen hebben gesmeerd en daar verbetering qua stroomdoorgave zagen/zien ?
Heb hier een paar vuile wissel tongen onderin en bovenop de baan,waarop een loc nog wel is wil blijven staan,als dat spul nou ook daarvoor is te gebruiken dan kan ik dat probleem ook gelijk is "weg vegen" zeg maar  :D
(heb t dan over de zijde van de wissel tongen waar geen wielen van treinen en locs komen overigens )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #383 Gepost op: 12 February 2015, 16:20:39 »
Die wisseltongen waar geen wielen komen raken toch wel een spoorstaaf.
M.a.w. dan komt het toch daar waar de wielen komen, of je zet de wissels nooit om.
Groet, Ronald.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #384 Gepost op: 12 February 2015, 16:38:43 »
Nee, de atf zal denk ik alleen op het bovenste, rij oppervlak van de spoorstaaf komen, en je wilt met wissels misschien ook zo'n mooi geleidend filmpje op de vertikale vlakken daar waar de tong de spoorstaaf raakt, voor niet actief gevoede tongen. Ik denk niet dat de wielen of zelfs de flenzen voor de distributie op die plekken zorgen?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #385 Gepost op: 12 February 2015, 16:42:35 »
Je wissels zullen beter stroomgeleiden
echter wel op wissels die regelmatig omgaan
anders duurt het toch wel een poos voor de geleiding(vuil oplossing)beter word
en de veger zal niet meer opbrengen dan jezelf doet
ze nemen op wat er is ,en verspreiden dat
Dus de film op de rail wordt steeds gelijkmatiger naar de tijd dat hij meerijdt(is mijn ondervinding tot heden

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #386 Gepost op: 12 February 2015, 17:03:35 »
Ja ok, maar de vraag is dus verspreid de ATF zich dmv de wielen alleen OP de spoorstaaf of ook er TUSSEN?
Want om wissels beter te laten geleiden moet de ATF dus tussen de spoorstaven komen en niet alleen er bovenop neem ik aan?
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 17:19:32 door jowi »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #387 Gepost op: 12 February 2015, 17:47:25 »
Dan gaat de capilaire werking intreden
de atf zal tussen de spoorstaaf en de tong kruipen

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #388 Gepost op: 12 February 2015, 17:56:12 »
Ah ok, dat is mooi (y)

Opa Aart

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  • Mijn vrouw vraagt: Spoor jij wel? Ja hoor,N-spoor!
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #389 Gepost op: 12 February 2015, 23:52:43 »
Ja ok, maar de vraag is dus verspreid de ATF zich dmv de wielen alleen OP de spoorstaaf of ook er TUSSEN?
Want om wissels beter te laten geleiden moet de ATF dus tussen de spoorstaven komen en niet alleen er bovenop neem ik aan?


Ja, dat heb je goed denk ik.
Om dit voor elkaar te krijgen heb ik drie dagen geleden  in een rechtse bocht aan de binnenkant van de buitenste rail over 2 cm een heeeel klein beetje ATF gesmeerd met een wattenstaafje.
Evenzo bij een linkse bocht werderom de buitenste rail aan de binnen kant.
Doordat de trein in de bochten natuurlijk meer aan de 'buitenkant' rijdt wordt de ATF keurig meegenomen en komt dat op de bestemde plaats terecht: tussen de wisseltongen.
Bij mij werkt het zichtbaar (goed contact bij stroomvoerende wisseltongen)
Missschien zijn er stiekum nog een paar collega's die dit geprobeerd hebben?
Groeten,
Opa Aart.

N-Spoor: Klein........ maar groot plezier.