Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door R1954
Vandaag om 09:08:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 09:08:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:03:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 08:50:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254645 keer)

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #60 Gepost op: 07 January 2015, 22:49:46 »
Dat antwoord  horen we natuurlijk allemaal graag van je  ;D

groet van Ben
Groet van Ben

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #61 Gepost op: 07 January 2015, 23:10:55 »
Dus: eens gegumd = altijd gummen? ;D
Zoiets wat ik tot nu toe heb ervaren thuis en op de clubbaan wel....... zelfde als 1 x je puko's schuren = altijd blijven schuren. (Verdwijnen ze tenslotte wel...  ;D )

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22436
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #62 Gepost op: 08 January 2015, 07:51:30 »
Ik heb hetzelfde idee  over schoonpoetsen met wasbenzine. Mijn taktiek is preventie (geen asb en zo) en een enkel zwart plakkaatje wegvegen met een droge doek. Ben er tevreden over, maar ik ben ook benieuwd het het afloopt met de ATF.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #63 Gepost op: 08 January 2015, 07:58:02 »
ATF stand van zaken op mijn kleine baan:  6 weken geleden ATF gebruikt,  nog niet hoeven schoonmaken. Mijn treintjes rijden circa 1 uur in het weekend. Centrale aan en rijden. Voor de ATF had ik altijd problemen met goed laten rijden na een week.
Mijn baan staat in een koude maar wel geisoleerde garage. Alleen als ik ga rijden staat er een electrisch kacheltje aan.
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6660
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #64 Gepost op: 08 January 2015, 08:18:59 »

Mijn taktiek is preventie (geen asb en zo)


Die taktiek heb ik inmiddels ook van jou overgenomen en het helpt zeker. Veel lok's rijden hier inmiddels ook zonder bandjes door assen te vervangen. Het scheelt best veel in stroomafname maar ook baanvervuiling door slijtage van de bandjes. Helaas red ik het niet met een aantal 4-assers die lange treinen omhoog moeten trekken in mijn klimspiraal die toch maar zo'n 2% stijging heeft.

Inmiddels is gisteravond de op één traject aangebrachte olie over de gehele baan verspreid en ik raak behoorlijk enthousiast. Het zou leuk zijn dit topic levend te houden met ervaringen over een langere periode.

Gr, Ben.

Hajo

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #65 Gepost op: 08 January 2015, 11:02:31 »

Vraagje aan diegenen die het nu een aantal weken gebruiken:

Hoe is de staat van de anti slip bandjes?
Zien jullie verslappende of snel vergane anti slipbandtjes? Alsof ze 'olossen'?


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #66 Gepost op: 08 January 2015, 11:21:37 »
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de trekkracht op de hellingen. Gaan de locs bij ATF of andersoortige olie sneller slippen op de hellingen of valt dat mee?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #67 Gepost op: 08 January 2015, 11:29:22 »
Hoe is de staat van de anti slip bandjes?
Zien jullie verslappende of snel vergane anti slipbandtjes? Alsof ze 'olossen'?

Dat zou bij een goede ATF olie zeker niet moeten gebeuren door de additieven die er in zitten.
Anders lekt je transmissie binnen de kortste keren. Die wordt immers grotendeels met rubber afdichtingen lekvrij gehouden.
Wat ik wel verwacht is dat de antislipbandjes niet of minder gaan verdrogen.
Groet van Ben

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #68 Gepost op: 08 January 2015, 12:07:12 »
Beste ATF smeerders ,,

Ook ome Wullem is natuurlijk benieuwd hoe de ATF over langere tijd blijft werken.

Als dat  (y) is ga ik zelf  een potje halen om te testen,,,

Groetjes,  Wullem NS



Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #69 Gepost op: 08 January 2015, 12:07:22 »
Let wel op, want de meeste ATF's hebben voor dat doel ( lekkage over de pakkingen ) een z.g. Seal-Swell additive, dat de rubberringen lichtelijk zal laten opzwellen maar idd tevens soepel houdt. Dus KAN het zo zijn dat rubber ASB's ietsje groter worden.... ;)


Grtzz,

Karst

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9392
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #70 Gepost op: 08 January 2015, 13:18:05 »
Een keer gepoetst is blijven poetsen, man dat heb ik nu in het hele huis  ;D

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #71 Gepost op: 08 January 2015, 13:55:03 »
Let wel op, want de meeste ATF's hebben voor dat doel ( lekkage over de pakkingen ) een z.g. Seal-Swell additive, dat de rubberringen lichtelijk zal laten opzwellen maar idd tevens soepel houdt. Dus KAN het zo zijn dat rubber ASB's ietsje groter worden.... ;)

Trein op rubberwielen  ;D
Vanaf welk tijdperk kan dat ;D
Groet van Ben

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #72 Gepost op: 08 January 2015, 16:18:14 »
Mijn ervaring:

1. Nog geen enkele achteruitgang van de antislipbandjes gezien.
2. Trekkracht op de hellingen is normaal, tenzij je net als ik de eerste keer vlak voor de helling een streepje ATF  smeert. Dan heeft de loc de eerste twee rondjes iets moeite maar daarna loopt hij als een zonnetje de helling op.

Nogmaals, het is al eerder aangehaald, het gaat om zo weinig ATF ( slechts 3 cm op beide rails insmeren met een wattenstaafje op 1 of bij een grote baan op 2 plaatsen) dat verspreid wordt door de wielen over de gehele baan.
Alles is niet vet, de wielen niet, de baan niet , de scenery niet........
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #73 Gepost op: 08 January 2015, 17:07:17 »
Wil dit weekend dan ook wel de test aangaan
En martin
Ik had een garage bedrijf
1 keer opgeruimd
man wat een troep bleef er
had ik t maar nooit gedaan
net een vrouw
je gebruikt ze 1 keer
en de rest van je leven blijven ze je( mis)ge bruiken ;D

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #74 Gepost op: 08 January 2015, 17:37:35 »
Ook ik heb geen veranderingen aan de anti-slipbandjes gezien.  Wel maakt ATF de rails iets gladder, waardoor een zware trein op een helling kan gaan slippen. Daarbij ontstaan echter weer geen vonkjes en dus ook minder vervuiling en - neem ik aan - minder slijtage. Een N-twee-asser zonder anti-slip bandjes bleek overigens nog steeds in staat om een sleep van 12 twee-assers tegen een 3% helling op te trekken, dus de gladheid is ook weer niet een heel groot probleem. Na een paar rondjes neemt bovendien de grip op de rails weer toe, zoals ook anderen hebben ervaren.

Ik ben ook niet bang voor schade van dat miniscule beetje ATF. In een transmissie is de olie voortdurend in beweging, wordt gloeiend heet en daarna weer steenkoud, vervuilt door slijpsel van de transmissie e.d. Zulke wilde processen spelen zich op mijn baan - gelukkig - niet af.

Maar zoals ik ook op het N-spoorforum al schreef: of je ATF wilt gebruiken moet je uiteraard zelf weten. Ik wil hiermee alleen mijn ervaringen vertellen en ik ben er tevreden over. Maar of je nu schuurt, poetst, polijst, oliet of wrijft, als de treinen maar blijven rijden.


Ben
« Laatst bewerkt op: 08 January 2015, 17:43:05 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.