Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 01:43:27
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 257017 keer)

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1302
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #60 Gepost op: 07 January 2015, 22:49:46 »
Dat antwoord  horen we natuurlijk allemaal graag van je  ;D

groet van Ben
Groet van Ben

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #61 Gepost op: 07 January 2015, 23:10:55 »
Dus: eens gegumd = altijd gummen? ;D
Zoiets wat ik tot nu toe heb ervaren thuis en op de clubbaan wel....... zelfde als 1 x je puko's schuren = altijd blijven schuren. (Verdwijnen ze tenslotte wel...  ;D )

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #62 Gepost op: 08 January 2015, 07:51:30 »
Ik heb hetzelfde idee  over schoonpoetsen met wasbenzine. Mijn taktiek is preventie (geen asb en zo) en een enkel zwart plakkaatje wegvegen met een droge doek. Ben er tevreden over, maar ik ben ook benieuwd het het afloopt met de ATF.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #63 Gepost op: 08 January 2015, 07:58:02 »
ATF stand van zaken op mijn kleine baan:  6 weken geleden ATF gebruikt,  nog niet hoeven schoonmaken. Mijn treintjes rijden circa 1 uur in het weekend. Centrale aan en rijden. Voor de ATF had ik altijd problemen met goed laten rijden na een week.
Mijn baan staat in een koude maar wel geisoleerde garage. Alleen als ik ga rijden staat er een electrisch kacheltje aan.
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #64 Gepost op: 08 January 2015, 08:18:59 »

Mijn taktiek is preventie (geen asb en zo)


Die taktiek heb ik inmiddels ook van jou overgenomen en het helpt zeker. Veel lok's rijden hier inmiddels ook zonder bandjes door assen te vervangen. Het scheelt best veel in stroomafname maar ook baanvervuiling door slijtage van de bandjes. Helaas red ik het niet met een aantal 4-assers die lange treinen omhoog moeten trekken in mijn klimspiraal die toch maar zo'n 2% stijging heeft.

Inmiddels is gisteravond de op één traject aangebrachte olie over de gehele baan verspreid en ik raak behoorlijk enthousiast. Het zou leuk zijn dit topic levend te houden met ervaringen over een langere periode.

Gr, Ben.

Hajo

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #65 Gepost op: 08 January 2015, 11:02:31 »

Vraagje aan diegenen die het nu een aantal weken gebruiken:

Hoe is de staat van de anti slip bandjes?
Zien jullie verslappende of snel vergane anti slipbandtjes? Alsof ze 'olossen'?


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #66 Gepost op: 08 January 2015, 11:21:37 »
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de trekkracht op de hellingen. Gaan de locs bij ATF of andersoortige olie sneller slippen op de hellingen of valt dat mee?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1302
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #67 Gepost op: 08 January 2015, 11:29:22 »
Hoe is de staat van de anti slip bandjes?
Zien jullie verslappende of snel vergane anti slipbandtjes? Alsof ze 'olossen'?

Dat zou bij een goede ATF olie zeker niet moeten gebeuren door de additieven die er in zitten.
Anders lekt je transmissie binnen de kortste keren. Die wordt immers grotendeels met rubber afdichtingen lekvrij gehouden.
Wat ik wel verwacht is dat de antislipbandjes niet of minder gaan verdrogen.
Groet van Ben

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #68 Gepost op: 08 January 2015, 12:07:12 »
Beste ATF smeerders ,,

Ook ome Wullem is natuurlijk benieuwd hoe de ATF over langere tijd blijft werken.

Als dat  (y) is ga ik zelf  een potje halen om te testen,,,

Groetjes,  Wullem NS



Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #69 Gepost op: 08 January 2015, 12:07:22 »
Let wel op, want de meeste ATF's hebben voor dat doel ( lekkage over de pakkingen ) een z.g. Seal-Swell additive, dat de rubberringen lichtelijk zal laten opzwellen maar idd tevens soepel houdt. Dus KAN het zo zijn dat rubber ASB's ietsje groter worden.... ;)


Grtzz,

Karst

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #70 Gepost op: 08 January 2015, 13:18:05 »
Een keer gepoetst is blijven poetsen, man dat heb ik nu in het hele huis  ;D

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1302
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #71 Gepost op: 08 January 2015, 13:55:03 »
Let wel op, want de meeste ATF's hebben voor dat doel ( lekkage over de pakkingen ) een z.g. Seal-Swell additive, dat de rubberringen lichtelijk zal laten opzwellen maar idd tevens soepel houdt. Dus KAN het zo zijn dat rubber ASB's ietsje groter worden.... ;)

Trein op rubberwielen  ;D
Vanaf welk tijdperk kan dat ;D
Groet van Ben

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #72 Gepost op: 08 January 2015, 16:18:14 »
Mijn ervaring:

1. Nog geen enkele achteruitgang van de antislipbandjes gezien.
2. Trekkracht op de hellingen is normaal, tenzij je net als ik de eerste keer vlak voor de helling een streepje ATF  smeert. Dan heeft de loc de eerste twee rondjes iets moeite maar daarna loopt hij als een zonnetje de helling op.

Nogmaals, het is al eerder aangehaald, het gaat om zo weinig ATF ( slechts 3 cm op beide rails insmeren met een wattenstaafje op 1 of bij een grote baan op 2 plaatsen) dat verspreid wordt door de wielen over de gehele baan.
Alles is niet vet, de wielen niet, de baan niet , de scenery niet........
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #73 Gepost op: 08 January 2015, 17:07:17 »
Wil dit weekend dan ook wel de test aangaan
En martin
Ik had een garage bedrijf
1 keer opgeruimd
man wat een troep bleef er
had ik t maar nooit gedaan
net een vrouw
je gebruikt ze 1 keer
en de rest van je leven blijven ze je( mis)ge bruiken ;D

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #74 Gepost op: 08 January 2015, 17:37:35 »
Ook ik heb geen veranderingen aan de anti-slipbandjes gezien.  Wel maakt ATF de rails iets gladder, waardoor een zware trein op een helling kan gaan slippen. Daarbij ontstaan echter weer geen vonkjes en dus ook minder vervuiling en - neem ik aan - minder slijtage. Een N-twee-asser zonder anti-slip bandjes bleek overigens nog steeds in staat om een sleep van 12 twee-assers tegen een 3% helling op te trekken, dus de gladheid is ook weer niet een heel groot probleem. Na een paar rondjes neemt bovendien de grip op de rails weer toe, zoals ook anderen hebben ervaren.

Ik ben ook niet bang voor schade van dat miniscule beetje ATF. In een transmissie is de olie voortdurend in beweging, wordt gloeiend heet en daarna weer steenkoud, vervuilt door slijpsel van de transmissie e.d. Zulke wilde processen spelen zich op mijn baan - gelukkig - niet af.

Maar zoals ik ook op het N-spoorforum al schreef: of je ATF wilt gebruiken moet je uiteraard zelf weten. Ik wil hiermee alleen mijn ervaringen vertellen en ik ben er tevreden over. Maar of je nu schuurt, poetst, polijst, oliet of wrijft, als de treinen maar blijven rijden.


Ben
« Laatst bewerkt op: 08 January 2015, 17:43:05 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.