Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 233142 keer)

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #60 Gepost op: 07 januari 2015, 22:49:46 »
Dat antwoord  horen we natuurlijk allemaal graag van je  ;D

groet van Ben
Groet van Ben

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #61 Gepost op: 07 januari 2015, 23:10:55 »
Dus: eens gegumd = altijd gummen? ;D
Zoiets wat ik tot nu toe heb ervaren thuis en op de clubbaan wel....... zelfde als 1 x je puko's schuren = altijd blijven schuren. (Verdwijnen ze tenslotte wel...  ;D )

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #62 Gepost op: 08 januari 2015, 07:51:30 »
Ik heb hetzelfde idee  over schoonpoetsen met wasbenzine. Mijn taktiek is preventie (geen asb en zo) en een enkel zwart plakkaatje wegvegen met een droge doek. Ben er tevreden over, maar ik ben ook benieuwd het het afloopt met de ATF.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #63 Gepost op: 08 januari 2015, 07:58:02 »
ATF stand van zaken op mijn kleine baan:  6 weken geleden ATF gebruikt,  nog niet hoeven schoonmaken. Mijn treintjes rijden circa 1 uur in het weekend. Centrale aan en rijden. Voor de ATF had ik altijd problemen met goed laten rijden na een week.
Mijn baan staat in een koude maar wel geisoleerde garage. Alleen als ik ga rijden staat er een electrisch kacheltje aan.
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5822
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #64 Gepost op: 08 januari 2015, 08:18:59 »

Mijn taktiek is preventie (geen asb en zo)


Die taktiek heb ik inmiddels ook van jou overgenomen en het helpt zeker. Veel lok's rijden hier inmiddels ook zonder bandjes door assen te vervangen. Het scheelt best veel in stroomafname maar ook baanvervuiling door slijtage van de bandjes. Helaas red ik het niet met een aantal 4-assers die lange treinen omhoog moeten trekken in mijn klimspiraal die toch maar zo'n 2% stijging heeft.

Inmiddels is gisteravond de op één traject aangebrachte olie over de gehele baan verspreid en ik raak behoorlijk enthousiast. Het zou leuk zijn dit topic levend te houden met ervaringen over een langere periode.

Gr, Ben.

Hajo

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #65 Gepost op: 08 januari 2015, 11:02:31 »

Vraagje aan diegenen die het nu een aantal weken gebruiken:

Hoe is de staat van de anti slip bandjes?
Zien jullie verslappende of snel vergane anti slipbandtjes? Alsof ze 'olossen'?


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #66 Gepost op: 08 januari 2015, 11:21:37 »
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de trekkracht op de hellingen. Gaan de locs bij ATF of andersoortige olie sneller slippen op de hellingen of valt dat mee?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #67 Gepost op: 08 januari 2015, 11:29:22 »
Hoe is de staat van de anti slip bandjes?
Zien jullie verslappende of snel vergane anti slipbandtjes? Alsof ze 'olossen'?

Dat zou bij een goede ATF olie zeker niet moeten gebeuren door de additieven die er in zitten.
Anders lekt je transmissie binnen de kortste keren. Die wordt immers grotendeels met rubber afdichtingen lekvrij gehouden.
Wat ik wel verwacht is dat de antislipbandjes niet of minder gaan verdrogen.
Groet van Ben

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #68 Gepost op: 08 januari 2015, 12:07:12 »
Beste ATF smeerders ,,

Ook ome Wullem is natuurlijk benieuwd hoe de ATF over langere tijd blijft werken.

Als dat  (y) is ga ik zelf  een potje halen om te testen,,,

Groetjes,  Wullem NS



Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #69 Gepost op: 08 januari 2015, 12:07:22 »
Let wel op, want de meeste ATF's hebben voor dat doel ( lekkage over de pakkingen ) een z.g. Seal-Swell additive, dat de rubberringen lichtelijk zal laten opzwellen maar idd tevens soepel houdt. Dus KAN het zo zijn dat rubber ASB's ietsje groter worden.... ;)


Grtzz,

Karst

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #70 Gepost op: 08 januari 2015, 13:18:05 »
Een keer gepoetst is blijven poetsen, man dat heb ik nu in het hele huis  ;D

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #71 Gepost op: 08 januari 2015, 13:55:03 »
Let wel op, want de meeste ATF's hebben voor dat doel ( lekkage over de pakkingen ) een z.g. Seal-Swell additive, dat de rubberringen lichtelijk zal laten opzwellen maar idd tevens soepel houdt. Dus KAN het zo zijn dat rubber ASB's ietsje groter worden.... ;)

Trein op rubberwielen  ;D
Vanaf welk tijdperk kan dat ;D
Groet van Ben

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #72 Gepost op: 08 januari 2015, 16:18:14 »
Mijn ervaring:

1. Nog geen enkele achteruitgang van de antislipbandjes gezien.
2. Trekkracht op de hellingen is normaal, tenzij je net als ik de eerste keer vlak voor de helling een streepje ATF  smeert. Dan heeft de loc de eerste twee rondjes iets moeite maar daarna loopt hij als een zonnetje de helling op.

Nogmaals, het is al eerder aangehaald, het gaat om zo weinig ATF ( slechts 3 cm op beide rails insmeren met een wattenstaafje op 1 of bij een grote baan op 2 plaatsen) dat verspreid wordt door de wielen over de gehele baan.
Alles is niet vet, de wielen niet, de baan niet , de scenery niet........
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #73 Gepost op: 08 januari 2015, 17:07:17 »
Wil dit weekend dan ook wel de test aangaan
En martin
Ik had een garage bedrijf
1 keer opgeruimd
man wat een troep bleef er
had ik t maar nooit gedaan
net een vrouw
je gebruikt ze 1 keer
en de rest van je leven blijven ze je( mis)ge bruiken ;D

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #74 Gepost op: 08 januari 2015, 17:37:35 »
Ook ik heb geen veranderingen aan de anti-slipbandjes gezien.  Wel maakt ATF de rails iets gladder, waardoor een zware trein op een helling kan gaan slippen. Daarbij ontstaan echter weer geen vonkjes en dus ook minder vervuiling en - neem ik aan - minder slijtage. Een N-twee-asser zonder anti-slip bandjes bleek overigens nog steeds in staat om een sleep van 12 twee-assers tegen een 3% helling op te trekken, dus de gladheid is ook weer niet een heel groot probleem. Na een paar rondjes neemt bovendien de grip op de rails weer toe, zoals ook anderen hebben ervaren.

Ik ben ook niet bang voor schade van dat miniscule beetje ATF. In een transmissie is de olie voortdurend in beweging, wordt gloeiend heet en daarna weer steenkoud, vervuilt door slijpsel van de transmissie e.d. Zulke wilde processen spelen zich op mijn baan - gelukkig - niet af.

Maar zoals ik ook op het N-spoorforum al schreef: of je ATF wilt gebruiken moet je uiteraard zelf weten. Ik wil hiermee alleen mijn ervaringen vertellen en ik ben er tevreden over. Maar of je nu schuurt, poetst, polijst, oliet of wrijft, als de treinen maar blijven rijden.


Ben
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2015, 17:43:05 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.