Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Neustadt-Unterbach (245x140)  (gelezen 21163 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Neustadt-Unterbach (245x140)
« Gepost op: 02 december 2014, 12:23:03 »
Na een tijdje bezig geweest te zijn met mijn baan, liep ik er steeds meer tegenaan, dat verschillende zaken niet zo goed waren opgezet. Baanplan, uitvoering van diverse onderdelen. Ik stond voor de vraag of ik door zou gaan, of dat ik opnieuw zou beginnen.

Ik heb voor het laatste gekozen. Met een nieuw baanplan begin ik van voren af aan, en hoop weer met plezier te kunnen bouwen aan mijn baan. In dit draadje hoop ik af en toe informatie te geven over de vorderingen van de bouw.

Eerst wat uitgangspunten:
- Rijden is leuk, rangeren niet. Daarom rijd ik met vaste eenheden.
- Ik rijdt met kleine wagens (R1 bogen zijn mogelijk, gezien de grootte van de baan geen ruimere bogen mogelijk)
- Een simpel baanplan.
- Een station, een parade-strecke, en wat tunnels.
- Ik rijdt analoog en blijf dat doen.
- Op dit moment beschik ik over drie trein-eenheden (worden er vier), en twee trams
- Schaal h0
- De beschikbare ruimte is een L-vormige baan, lange poot 245 cm, korte poot 140 cm, breedte overal 100 cm.

Met deze uitgangspunten ben ik gekomen tot het volgende baanplan.



Enige toelichting bij het baanplan:

De zwarte lijnen zijn trein-rails. Zwart-gestreept is in tunnel. Een viersporig station, ligt op niveau 2 (15 cm boven nul-niveau). Naar beide kanten vertrekt vanuit het station een dubbelsporig deel. Linksom afdalend kom je tenslotte in een tunnel met keerlus op niveau 1 (7 cm boven nul-niveau), rechtsom eerst in de openlucht, en dan via een tunnel naar niveau 0 vooraan de baan, waarna een keertunnel op niveau 0.

De groene streeplijn is een tramlijn (boogstralen tot 20 cm zijn mogelijk). Een lus waarop de beide trams kunnen rondrijden, alles op niveau 2 (15 cm boven nul-niveau)

De oranje lijn aan de bovenkant geef aan waar een muur of kast is, waar ik dus niet bij kan, de rest is goed bereikbaar

Het blauwe hondenbot met twee uitstulpingen wordt een kanaal. Op mijn huidige baan vaart (rijdt) een veerpont, die ik ook op de volgende baan wil hebben, die legt aan in die twee uitstulpingen. Op het van links naar rechts lopende kanaal (met verbreding aan de uiteinden) wil ik wellicht een varende/rijdende boot rondjes laten gaan. Ik heb wat ideeën, maar moet dat nog uitwerken, komt later wel.

Rechts komt een berg, met daarop een bergbaan (die reed ook nu op mijn vorige baan, een oude goederenwagen, uit styreen zelfgebouwd omhulsel van een bergtrein, die met een touwtje omhoog wordt getrokken).

Binnenkort wat foto's van de sloop van mijn oude baan en de vorderingen van de bouw.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2014, 16:10:07 »
Nog even een foto van de oude baan, en een foto tijdens de sloop daarvan.
Tja, een beetje huilen is het wel. :'(
Maar ik ga nu met goede moed opnieuw beginnen. :D




JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2014, 16:24:31 »
Afbreken is inderdaad niet leuk. Maar als je eenmaal begonnen bent met een nieuwe baan is de lol weer zo terug.
Succes.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2014, 16:33:02 »
Moedige stap! Het voordeel is wel dat je nu precies weet wat je een volgende keer wel of niet moet doen. Iedereen betaald vroeg of laat wel eens leergeld. Niks mis mee.

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2014, 16:38:24 »
Opnieuw beginnen geeft ook de ruimte om nieuwe inzichten toe te passen. Daarom doe ik geen mega grote projecten. Maar hoe dan ook: succes met de nieuwbouw!

Goed dat je je uitgangspunten helder hebt. Ongeacht welk (hobby) project gaat het daar vaak fout.

Succes!

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #5 Gepost op: 08 december 2014, 08:08:07 »
Na de sloop volgt de opbouw.
Een boekenplank die bij de vorige baan te laag boven de baan hing is nu verdwenen.
Ben begonnen met de achterwand, hier nog kaal (hardboard platen). Deze worden blauw geschilderd met witte wolkjes, maar dat komt volgende week.  Voorlopig is het nog een kale bedoening.



Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2014, 09:03:54 »
Hallo Wim,

Hoeveel nivo's heeft jouw nieuwe baanplan? 2 of 3? Het is niet helemaal goed te zien.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #7 Gepost op: 08 december 2014, 10:33:08 »
Dag Ed,

Er komen drie niveaus. Omdat ik alleen diesel rijdt, is de minimum hoogte 7,5 cm (volgens norm 5,9 cm voor treinhoogte, 0,5 cm voor de rail en 1,1 cm voor de constructiehoogte. De steuntjes voor de hardboard platen liggen op 13,8 cm boven de latten en de rest van de constructie. Daarboven komt nog een multiplex-plaat van 12 mm, zodat je op 15 cm hoogteverschil komt tussen niveau 2 en niveau 0.

Dit niveauverschil en hellingen is op mijn vorige baan werkbaar gebleken, je komt dan op ongeveer 3,5 procent helling (kan nog net, ik rijdt niet met heel lange treinen).

Op de tekening van mijn baanplan zie je het station op niveau 2. Rechtsbeneden met 3/4 bocht daalt naar niveau 1 (gaat daar onder het station door), rechtsboven de streeplijn 3/4 bocht en we komen op niveau 0 uit. Vanuit het station linksom daal je naar niveau 1, die midden in de tekening een lus maakt (de middelste streeplijn) op niveau 1.

De tram, het kanaal met veerpont ligt alle op niveau 2 (nou ja, waterniveau 12 mm onder dat niveau). Ook de lus van de tram rechtsonder, waar een dorpje komt, ligt op niveau 2.

Rechtsboven (boven de streeplijn) komt een berg, dan spreek je niet meer over deze niveaus, want die komt tot 30 of 40 cm boven het normal-null.

Groeten,
Wim

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #8 Gepost op: 08 december 2014, 16:26:53 »
Hoi Wim,

OK ik snap je opzet. Het was even niet duidelijk omdat er in het midden 2 stippellijnen kruisen.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2014, 16:34:14 »
Inmiddels is de schilder langsgeweest. Hij heeft alle restjes verf op de achterwand geschilderd.
Een ondergrond van lichtblauw (de kleur van mijn badkamer), wolkjes van wit (de hal), creme (kozijnen buitengevel) en grijs (plinten op de slaapkamers) geven een gemeleerde achtergrond.

Nu kan ik daar nog goed bij, maar later is dat moeilijk te bereiken. Vandaar dat ik die achterwand maar eerst afmaak. Er komt nog wat opgeplakt, maar dat volgt als de verf droog is.


Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2014, 17:38:13 »
Het zal er ook wel lekker ruiken Wim  ???  Of gebruik je verf op waterbasis?

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2014, 07:33:34 »
Ja, ik was een lekkere terpentinesnuiver.  ;D
Een flink oppervlakte, dan wil het wel flink stinken. Maar de oplossing is simpel. Gewoon de deur naar de overloop dicht en het raam open. Na een paar dagen trekt het wel weg.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2014, 09:01:38 »
De achterwand is nog wat verfraaid. Aan de linkerkant zijn er gebouwen verschenen, aan de rechterkant is er gebergte gekomen. Een klein stukje aan die rechterkant heeft daar geen plaatje, want daar komt in een later stadium nog een echte berg, beplakken van de wand is daar dus zinloos.

Voor deze plaatjes heb ik gezocht op internet naar een leuke foto in hoge resolutie, waarbij als eis geldt, dat de zijkant moet kunnen aansluiten tegen een gespiegeld afgedrukt geheel. Op die manier kun je een doorlopend plaatje maken. Afgedrukt op een hoge resolutie kleurenprinter op mijn werk (mijn baas moet deze zin even overslaan  ;) en vervolgens de huizen/bergen uitgeknipt zodat de lucht van de foto er af gehaald werd. Met houtlijm zijn deze papieren op de hardboard achterwand geplakt.Het resultaat vind ik best geslaagd.


De linkerkant met de huizen.


De rechterkant met de bergen.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2014, 12:48:15 »
Mooi gedaan Wim. Ben benieuwd hoe je achterwand met de voorgrond gaat aansluiten. Ik blijf het volgen.  (y)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #14 Gepost op: 28 december 2014, 17:07:12 »
En inmiddels ligt het eerste rondje spoor nu ook. Met ondervloer voor de geluidsisolatie. De rails ligt vastgelijmd, de eerste aansluiting is er ook al.