Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Neustadt-Unterbach (245x140)  (gelezen 21158 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Neustadt-Unterbach (245x140)
« Gepost op: 02 december 2014, 12:23:03 »
Na een tijdje bezig geweest te zijn met mijn baan, liep ik er steeds meer tegenaan, dat verschillende zaken niet zo goed waren opgezet. Baanplan, uitvoering van diverse onderdelen. Ik stond voor de vraag of ik door zou gaan, of dat ik opnieuw zou beginnen.

Ik heb voor het laatste gekozen. Met een nieuw baanplan begin ik van voren af aan, en hoop weer met plezier te kunnen bouwen aan mijn baan. In dit draadje hoop ik af en toe informatie te geven over de vorderingen van de bouw.

Eerst wat uitgangspunten:
- Rijden is leuk, rangeren niet. Daarom rijd ik met vaste eenheden.
- Ik rijdt met kleine wagens (R1 bogen zijn mogelijk, gezien de grootte van de baan geen ruimere bogen mogelijk)
- Een simpel baanplan.
- Een station, een parade-strecke, en wat tunnels.
- Ik rijdt analoog en blijf dat doen.
- Op dit moment beschik ik over drie trein-eenheden (worden er vier), en twee trams
- Schaal h0
- De beschikbare ruimte is een L-vormige baan, lange poot 245 cm, korte poot 140 cm, breedte overal 100 cm.

Met deze uitgangspunten ben ik gekomen tot het volgende baanplan.



Enige toelichting bij het baanplan:

De zwarte lijnen zijn trein-rails. Zwart-gestreept is in tunnel. Een viersporig station, ligt op niveau 2 (15 cm boven nul-niveau). Naar beide kanten vertrekt vanuit het station een dubbelsporig deel. Linksom afdalend kom je tenslotte in een tunnel met keerlus op niveau 1 (7 cm boven nul-niveau), rechtsom eerst in de openlucht, en dan via een tunnel naar niveau 0 vooraan de baan, waarna een keertunnel op niveau 0.

De groene streeplijn is een tramlijn (boogstralen tot 20 cm zijn mogelijk). Een lus waarop de beide trams kunnen rondrijden, alles op niveau 2 (15 cm boven nul-niveau)

De oranje lijn aan de bovenkant geef aan waar een muur of kast is, waar ik dus niet bij kan, de rest is goed bereikbaar

Het blauwe hondenbot met twee uitstulpingen wordt een kanaal. Op mijn huidige baan vaart (rijdt) een veerpont, die ik ook op de volgende baan wil hebben, die legt aan in die twee uitstulpingen. Op het van links naar rechts lopende kanaal (met verbreding aan de uiteinden) wil ik wellicht een varende/rijdende boot rondjes laten gaan. Ik heb wat ideeën, maar moet dat nog uitwerken, komt later wel.

Rechts komt een berg, met daarop een bergbaan (die reed ook nu op mijn vorige baan, een oude goederenwagen, uit styreen zelfgebouwd omhulsel van een bergtrein, die met een touwtje omhoog wordt getrokken).

Binnenkort wat foto's van de sloop van mijn oude baan en de vorderingen van de bouw.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2014, 16:10:07 »
Nog even een foto van de oude baan, en een foto tijdens de sloop daarvan.
Tja, een beetje huilen is het wel. :'(
Maar ik ga nu met goede moed opnieuw beginnen. :D




JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2014, 16:24:31 »
Afbreken is inderdaad niet leuk. Maar als je eenmaal begonnen bent met een nieuwe baan is de lol weer zo terug.
Succes.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2014, 16:33:02 »
Moedige stap! Het voordeel is wel dat je nu precies weet wat je een volgende keer wel of niet moet doen. Iedereen betaald vroeg of laat wel eens leergeld. Niks mis mee.

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2014, 16:38:24 »
Opnieuw beginnen geeft ook de ruimte om nieuwe inzichten toe te passen. Daarom doe ik geen mega grote projecten. Maar hoe dan ook: succes met de nieuwbouw!

Goed dat je je uitgangspunten helder hebt. Ongeacht welk (hobby) project gaat het daar vaak fout.

Succes!

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #5 Gepost op: 08 december 2014, 08:08:07 »
Na de sloop volgt de opbouw.
Een boekenplank die bij de vorige baan te laag boven de baan hing is nu verdwenen.
Ben begonnen met de achterwand, hier nog kaal (hardboard platen). Deze worden blauw geschilderd met witte wolkjes, maar dat komt volgende week.  Voorlopig is het nog een kale bedoening.



Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2014, 09:03:54 »
Hallo Wim,

Hoeveel nivo's heeft jouw nieuwe baanplan? 2 of 3? Het is niet helemaal goed te zien.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #7 Gepost op: 08 december 2014, 10:33:08 »
Dag Ed,

Er komen drie niveaus. Omdat ik alleen diesel rijdt, is de minimum hoogte 7,5 cm (volgens norm 5,9 cm voor treinhoogte, 0,5 cm voor de rail en 1,1 cm voor de constructiehoogte. De steuntjes voor de hardboard platen liggen op 13,8 cm boven de latten en de rest van de constructie. Daarboven komt nog een multiplex-plaat van 12 mm, zodat je op 15 cm hoogteverschil komt tussen niveau 2 en niveau 0.

Dit niveauverschil en hellingen is op mijn vorige baan werkbaar gebleken, je komt dan op ongeveer 3,5 procent helling (kan nog net, ik rijdt niet met heel lange treinen).

Op de tekening van mijn baanplan zie je het station op niveau 2. Rechtsbeneden met 3/4 bocht daalt naar niveau 1 (gaat daar onder het station door), rechtsboven de streeplijn 3/4 bocht en we komen op niveau 0 uit. Vanuit het station linksom daal je naar niveau 1, die midden in de tekening een lus maakt (de middelste streeplijn) op niveau 1.

De tram, het kanaal met veerpont ligt alle op niveau 2 (nou ja, waterniveau 12 mm onder dat niveau). Ook de lus van de tram rechtsonder, waar een dorpje komt, ligt op niveau 2.

Rechtsboven (boven de streeplijn) komt een berg, dan spreek je niet meer over deze niveaus, want die komt tot 30 of 40 cm boven het normal-null.

Groeten,
Wim

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #8 Gepost op: 08 december 2014, 16:26:53 »
Hoi Wim,

OK ik snap je opzet. Het was even niet duidelijk omdat er in het midden 2 stippellijnen kruisen.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2014, 16:34:14 »
Inmiddels is de schilder langsgeweest. Hij heeft alle restjes verf op de achterwand geschilderd.
Een ondergrond van lichtblauw (de kleur van mijn badkamer), wolkjes van wit (de hal), creme (kozijnen buitengevel) en grijs (plinten op de slaapkamers) geven een gemeleerde achtergrond.

Nu kan ik daar nog goed bij, maar later is dat moeilijk te bereiken. Vandaar dat ik die achterwand maar eerst afmaak. Er komt nog wat opgeplakt, maar dat volgt als de verf droog is.


Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2014, 17:38:13 »
Het zal er ook wel lekker ruiken Wim  ???  Of gebruik je verf op waterbasis?

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2014, 07:33:34 »
Ja, ik was een lekkere terpentinesnuiver.  ;D
Een flink oppervlakte, dan wil het wel flink stinken. Maar de oplossing is simpel. Gewoon de deur naar de overloop dicht en het raam open. Na een paar dagen trekt het wel weg.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2014, 09:01:38 »
De achterwand is nog wat verfraaid. Aan de linkerkant zijn er gebouwen verschenen, aan de rechterkant is er gebergte gekomen. Een klein stukje aan die rechterkant heeft daar geen plaatje, want daar komt in een later stadium nog een echte berg, beplakken van de wand is daar dus zinloos.

Voor deze plaatjes heb ik gezocht op internet naar een leuke foto in hoge resolutie, waarbij als eis geldt, dat de zijkant moet kunnen aansluiten tegen een gespiegeld afgedrukt geheel. Op die manier kun je een doorlopend plaatje maken. Afgedrukt op een hoge resolutie kleurenprinter op mijn werk (mijn baas moet deze zin even overslaan  ;) en vervolgens de huizen/bergen uitgeknipt zodat de lucht van de foto er af gehaald werd. Met houtlijm zijn deze papieren op de hardboard achterwand geplakt.Het resultaat vind ik best geslaagd.


De linkerkant met de huizen.


De rechterkant met de bergen.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2014, 12:48:15 »
Mooi gedaan Wim. Ben benieuwd hoe je achterwand met de voorgrond gaat aansluiten. Ik blijf het volgen.  (y)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #14 Gepost op: 28 december 2014, 17:07:12 »
En inmiddels ligt het eerste rondje spoor nu ook. Met ondervloer voor de geluidsisolatie. De rails ligt vastgelijmd, de eerste aansluiting is er ook al.