Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 13:03:17
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 91332 keer)

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #285 Gepost op: 17 januari 2023, 21:24:38 »
Bij Tillig wissels bestaat het puntstuk uit 2 gefreesde profielen die onder een schuine hoek op elkaar aansluiten. Bij het monteren van het wissel wil het nog wel eens gebeuren dat een van die profieltjes is verschoven en daardoor niet meer mooi aansluit. Wellicht zou dat een oorzaak kunnen zijn...

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #286 Gepost op: 17 januari 2023, 21:31:53 »
Voor de 3700 geeft Artitec een instructie om de vering van het loopstel te verstevigen.
Voor de 6300 heb ik dat niet gezien. Het zou zomaar kunnen dat dit op dezelfde manier kan worden verbeterd.
Dan zou ik het wel aan beide kanten toepassen.
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #287 Gepost op: 24 januari 2023, 12:57:53 »
Ga dit vanavond bij de loc proberen. Hopelijk biedt dit soulaas.

Even een algemene vraag....op deze oerhollandse baan kan een molen natuurlijk niet ontbreken. Heb daar al langer voor zitten kijken maar iets te lang gewacht waardoor de molen die ik wil hebben (Tilly Models 87033 H0 Stellingmolen) nergens meer geleverd wordt. Ik wil deze verbouwen naar de "Emma" molen in Nieuwkuijk die ook daadwerkelijk naast het spoor heeft gestaan. Op mijn modelbaan wil ik deze in een hoek bij een dijk zetten als je vanuit Waalwijk richting spoorbrug rijdt. Heb daar echt een perfecte plaats voor in gedachten. Heeft iemand toevallig nog een exemplaar liggen (gebouwd of ongebouwd). Aandrijving heb ik zelf nog liggen van een wat oudere Faller molen dus die heb ik niet perse nodig.

Heb overigens ook al fijn contact gehad met Tilly models maar de mallen zijn niet goed meer en te weinig vraag dus voorlopig niet terug in productie. Ik wil er echter wel graag eentje hebben. Als iemand een andere suggestie heeft dan hoor ik die ook graag.

Gaat om deze molen



die ik wil maken uit deze molen





Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #288 Gepost op: 24 januari 2023, 13:15:50 »
De kunst afkijken bij Gerco van Beelen?

Bouw van de molen start in deze post en dan gaat het met tussenpozen verder.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #289 Gepost op: 24 januari 2023, 13:26:08 »
Erg mooi.  (y)
Draadje kende ik nog niet. Dank voor deze tip in ieder geval.


Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #290 Gepost op: 24 januari 2023, 22:59:40 »
Yes. het ontsporingsprobleem met de 6300 stoomloc is opgelost. Mijn theorie bleek juist. De loc is vrij lang met veel assen en ook qua ophanging vrij stug. Het voorloopstel komt op het wissel een klein beetje omhoog waardoor ie ontspoord. Ik wilde dus eerst proberen om de neerwaartse druk op het stel een klein beetje te vergroten. Heb de boel losgenomen en zit net wat anders in elkaar dan bij een Artitec 3700 loc. Er zit maar 1 klein ringetje. Heb uit de rommeldoos een ander klein ringetje gezocht en die erbij gezet. Ik dacht dat gaat geen verschil maken maar dus wel. Hij loopt nu goed. Alleen op het hele engels wissel van Tillig hoor je soms nog wat kleine kortsluiting geluiden. Is ook alleen bij deze loc maar ga deze wissels niet veel gebruiken met deze loc dus prima zo.

Het voorloopstel nog in originele toestand:




De boel losgenomen:




Wee gemonteerd met een extra ring:





De boel achter heb ik niet aangepast....bleek daar niet nodig te zijn:





Vanavond tevens de laatste 3d geprinte seinpaalhouders onder de plaat gemonteerd met servo. Hier nog ongemonteerd maar al wel geassembleerd. In het rechter gedeelte komt de mast met verenstaal..de servo zit achter de cirkel. waar het verenstaal straks op vast komt te zitten om de beweging te maken.




gr
Teun






Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #291 Gepost op: 24 januari 2023, 23:12:16 »
Mooi dat zo’n ringetje in het probleem met het voorloopstel heeft opgelost.
De Emmamolen kennen wij ook, de spoorlijn liep er vlak in de buurt, nu grotendeels fietspad, mooie route richting de Moerputten.
Zouden ze bij de molen misschien iemand kennen die een model heeft ? Er is daar genoeg publiek.
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #292 Gepost op: 24 januari 2023, 23:19:49 »
Hi Rob,

Dat is ook een goed idee. Zal daar eens polshoogte gaan nemen. Ik heb het mooie topic van Gerco van Beelen bekeken maar een dergelijke zelfbouw wordt voor mij toch wat te lastig. Wil eigenlijk een bestaande kit dusdanig gebruiken/verbouwen dat ik binnen een redelijke tijd ook de molen heb staan. Ellende is dus dat er op marktplaats /catawiki niets staat maar heb de zoekopdracht aangezet en als iemand op het forum dus nog wat heeft liggen houd ik me aanbevolen :)

gr
Teun

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #293 Gepost op: 25 januari 2023, 08:17:18 »
Poolshoogte Teun  ;)

Je zou hier op het forum ook nog een advertentie voor Tilly Models 87033 kunnen plaatsen in de rubriek Gevraagd.

Nog een suggestie ... heb je al gezocht naar een bouwplaat van een degelijke molen?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #294 Gepost op: 13 mei 2023, 15:08:33 »
Hi all,

Al weer te lang geen update maar bouw vordert nog steeds gestaag.

Ik heb bij Modelbouw de Kombuis diverse houten profielen besteld. Deze ga ik gebruiken om schottenbalken bij de dijkcoupure te imiteren. Ook komen ze van pas bij diverse andere kleine projecten. Zo moet er nog een overpad komen van oude houten bielzen bij station Waalwijk alsmede bescherming van de muur bij de losplaats bij de kopsporen. Deze waren in het echt ook voorzien van recht opstaande bielzen als ik de fotos goed bekijk. Alles op maat gezaagd en even matzwart gespoten. In onderstaande foto's even alles provisorisch geplaatst maar gaat mooi worden. Daarnaast ook eindelijk de trekdraden geplaatst (met veel gevloek want dit was echt een gepriegel).
Onderstaand de foto's waarbij ik moet opmerken dat ik de boel nog niet heb schoongemaakt. De sloot aan de voorkant lijkt wel mat maar is puur zaagselstof en moet ik dus allemaal nog schoonmaken.

Onderstaand de foto's van de trekdraden, 1 van de nieuwe Artitec aanwinsten (Hongaar), zwarte houten overpad zodat men van weegbrug naar perron kan lopen conform oude foto's en de bescherming van het metselwerk bij de kopsporen. Deze wordt aan onderzijde afgewerkt met grassen.















gr
Teun

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #295 Gepost op: 13 mei 2023, 15:32:59 »
Een Hongaar in Waalwijk, dat zie je nu niet vaak meer ;D
Wel auto’s met PL of RO. Maar dat was effe tussendoor.
Leuk weer eens wat van je te zien.
Vanmiddag toevallig ook in Ww geweest , daar heeft de treinenwinkel demo’s van M* & Noch.
Ook maar vast wat waterlelies meegebracht voor onder mijn toekomstige Moerputtenbrug.
Ook fijn dat het goed is gekomen met de 6300.
Heb je al iets gevonden voor de Emmamolen ?
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #296 Gepost op: 13 mei 2023, 18:11:18 »
Voor wat betreft de stellingmolen diverse zoekopdrachten uitstaan maar nog niets gevonden helaas. Heeft ook niet direct haast. Genoeg andere zaken om af te maken. :)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #297 Gepost op: 05 augustus 2023, 20:27:32 »
Het slechte weer zorgt ervoor dat ik mijn hobby met modelvliegen bijna niet kan uitoefenen en mijn toevlucht weer zoek tot de zolder met de modulebaan. Vandaag met de Noch Grasmaster het spoor wat niet of nauwelijks wordt bereden (rechterspoor; weegbrug) een wat meer verwaarloosd aanzicht gegeven en voorzien van gras. Werkzaamheden zijn nog niet klaar want e.e.a moet nog drogen maar ziet er al goed uit.




In de verte zie je de kopsporen bij de loods. Ook deze zijn voorzien van groen:



Ben nu ook de eerste figuren op de baan aan het plaatsen en probeer leuke scenes te maken. Bij de kapel staat zojuist een getrouwd stel. Let op; de grondplaatjes van de figuren zijn tijdelijk...probeer eerst de setting goed neer te zetten en dan pas verlijm ik de figuren op de juiste plaats.




Hetzelfde geldt voor de lokale groentenboer die op zijn erf e.e.a. heeft uitgestald:





Voor het perron heb ik nieuwe (oude bankjes) klaarliggen en die moet ik nog plaatsen. Op de bestrating tussen loods en station moet ook nog iets komen...dat is nu te kaal. Ik zag op oude foto's ( van een ander station maar aan dezelfde lijn; Lage Zwaluwe) een stationstuin. Ga hier ook iets soortgelijks op maken..een rechthoekig verhoogd stenen perk met daarin wat struiken. Wordt vervolgd




Het overpad voor het spoorwegpersoneel ligt inmiddels ook in de houtlijm. Het bankje wat je op de voorgrond ziet met de figuren wordt dus nog aangepast (is oude rommel die ik nog had liggen van 30 jaar terug):




Zoals je ziet liggen ook nog overal grasvezels. Morgen eerst maar weer eens stofzuigen met een pantykous over de zuigmond.

Weer tot zover.

gr
Teun



Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #298 Gepost op: 07 augustus 2023, 15:15:35 »
Het is idd wel modelbouwweer!  Ben zelf aant opruimen op zolder.
Die trouwauto, wat is er dat voor 1, past die wel binnen de tijdgeest van de baan ?

Modelvliegen is ook een leuke hobby. Vlieg je ook wel eens bij de Radio vliegclub Brabant ?
Heb je daar ook wat plaatjes van ?
De groeten van Rob

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #299 Gepost op: 07 augustus 2023, 15:51:41 »
Hoi Teun,

Wat geweldig werk heb jij er van gemaakt , zag ook de brug wat een monument is , heb er 2 jaar geleden over gelopen mijn zwager en schoonzus wonen in Waalwijk en als we er komen dat hebben altijd wel een spoors item voor mij.

Ga de komende dagen jou draadje helemaal even uitgebreid door spitten want er zitten best leuke zaken bij wat Bas en ik wel kunnen toe passen op onze baan .



mvgr Evert en Bas