Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:29:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
Vandaag om 16:27:36
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:25:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Joz
Vandaag om 16:23:54
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:12:40
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 15:57:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Cranicher Altbahn door Montanbahn
Vandaag om 15:55:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Led schakeling ed. door bask185
Vandaag om 15:40:44
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 15:20:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:07:51
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 14:57:05
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door Jelmer
Vandaag om 14:56:14
20 jaar BNLS jubileum door Frank 123
Vandaag om 14:46:33
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:40:55
  

Auteur Topic: Adorp Grens  (gelezen 49859 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Adorp Grens
« Reactie #90 Gepost op: 17 December 2015, 22:00:21 »
Verder met het meet- en tekenwerk. Module 3 is net iets minder vlak dan module 2. Aan de voorzijde zit een klein stukje glooiing en rechts achter komt de draaischijfkuil. Aangezien mijn stokoude schoolpasser al jarenlang last heeft van zwabberbenen, moest er even een passer worden geïmproviseerd:



Ruim is het niet, maar een BR23 kan net gedraaid worden:


Reinier

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Adorp Grens
« Reactie #91 Gepost op: 18 December 2015, 08:08:04 »
Ga je de draaischijf zelf bouwen? Ik vraag het omdat je een zelfgekozen daar-past-de-23-op cirkel tekent in plaats van een gekochte draaischijf over te trekken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Adorp Grens
« Reactie #92 Gepost op: 18 December 2015, 12:15:36 »
Vooralsnog is mijn bedoeling om de 20 meter draaischijf van MK hiervoor te gaan gebruiken. Daar heb ik de maat van de cirkel op afgestemd.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Adorp Grens
« Reactie #93 Gepost op: 22 December 2015, 20:49:25 »
Het gaat niet hard, maar ik ben weer wat verder:

Reinier

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Adorp Grens
« Reactie #94 Gepost op: 22 December 2015, 22:08:46 »
Zo worden koninkrijken gebouwd. Vind het een mooi plan van een baan met hele mooie lengte.
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Adorp Grens
« Reactie #95 Gepost op: 22 December 2015, 23:54:51 »
Als je maar "voorwaartse beweging" blijft hebben komt het uiteindelijk wel goed.

Term die ik in programmeerkringen eens van een Israëlische programmeur hoorde. link. Die had bij de Israëlische parachutisten gezeten. Ze werden gedrilt op "forward movement". Zolang je maar op de vijand af ging (en schoot) ging het goed. Dan had je de beste kans op succes. Geeft niet als er wat mis gaat, uiteindelijk lukt het als je zoveel mogelijk naar voren blijft bewegen. Zoiets.

Dus: elk afgezaagd hoekje van een multiplex plaat is een extra stap richting de uiteindelijke baan die af is! Iedere stap die je verder bent mag wat mij betreft hier op het forum getoond worden ter meerdere inspiratie van degenen die je topic volgen. Iedere stap is er eentje en, inderdaad, "zo worden koninkrijken gebouwd"!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 23 December 2015, 00:06:04 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Adorp Grens
« Reactie #96 Gepost op: 31 December 2015, 17:12:32 »
Op de vorige foto leek 't al heel wat, maar eigenlijk zat de topplaat nog helemaal niet vast. Inmiddels is dat wel gebeurd en is ook de ondergrond voor de sporen aangebracht. Ook is het gat rechtsvoor dichtgelijmd met schuimplaten. Deze moeten nog wel in vorm worden gesneden, maar dat kan pas als de lijm droog is.



Verder wordt het tijd om de modules op poten te zetten en dat staat voor de komende dagen op het programma. Het ging alleen bijna niet door, omdat ik de door mij gewenste maat latten nergens in de variant 'recht' kon vinden. Banaan- en wokkelvormige latten waren er zat... vandaag vond ik gelukkig goede exemplaren in een kleinere bouwmarkt in een naburig dorp.



Ik had weer allerlei ingewikkelde constructies bedacht om inklapbare (en daardoor bij transport ruimtebesparende) pootstellen te knutselen, maar uiteindelijk worden het gewoon recht toe, recht aan pootstellen. Twee poten die permanent samengekoppeld worden door triplex stroken en zo samen één module-einde dragen. Wordt vervolgd.
Reinier

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1875
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Adorp Grens
« Reactie #97 Gepost op: 31 December 2015, 17:32:16 »
Even je draadje doorgenomen. Mooi plan, net werk!  (y)

Daar kan ik wat van leren.  ::)

Grtz,
Niels

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Adorp Grens
« Reactie #98 Gepost op: 31 December 2015, 19:22:13 »
Dank je!

Om de werkbank vrij te maken heb ik de module in de andere kamer bij z'n broertjes geparkeerd. Dat geeft een mooi overzichtje over de oostelijke zijde van het emplacement. Achteraan, in het midden, het dalende spoor naar Bedesdorf en rechts daarvan het stijgende spoor naar Dedendamm.

Het stijgende stripje hout links achteraan is een landweggetje dat daar in het bos verdwijnt. Verder is de draaischijfkuil te zien. Daarachter, waar het losse plankje ligt, komt mogelijk een tweesporige locloods.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Adorp Grens
« Reactie #99 Gepost op: 01 January 2016, 18:08:00 »
Goed, verder dus met de pootstellen. Eerst even een zootje koppelplankjes op maat gezaagd. Het plaatmateriaal was al in stroken gezaagd, ik hoefde ze alleen maar in te korten en dat gaat het makkelijkst met een afkortzaag die ik een aantal jaren geleden eens heb aangeschaft.



Dan eerst de poten maar eens voorbereiden. Ze zijn op lengte gezaagd en nu moet er eerst even iets gemaakt worden voor de hoogteverstelling. Hoewel er geavanceerdere methoden zijn, ga ik hier gewoon simpel een inslagmoer en een bout gebruiken. Eerst een gat boren in de onderkant van de poten, en om dat een beetje goed verticaal te doen klem ik de poten tegen de kast en heb ik een boorstandaard tevoorschijn gehaald. De accuboormachines passen er niet in, dus voor deze gelegenheid mag de aloude machine-aan-een-draadje komen opdraven.



Gat geboord, inslagmoer er in.



En op proef even een bout er in. Voor de definitieve uitvoering wil ik kunststof stelvoetjes gebruiken, dat lijkt me beter voor de vloer.



De gaten zitten niet allemaal exact in het midden. Er zit nogal wat speling op de combinatie boorstandaard-boormachine, zodat de boor de neiging heeft om wat te gaan zoeken. Niet zo boeiend verder. Ik kom trouwens nog 4 poten tekort, er was onvoldoende recht hout op voorraad in de bouwmarkt. Ook waren er niet meer dan 10 inslagmoeren voorradig... Dat moet later dus nog gecompleerd worden.

« Laatst bewerkt op: 01 January 2016, 22:35:38 door Reinier Z. »
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Adorp Grens
« Reactie #100 Gepost op: 01 January 2016, 21:47:29 »
Een paar latten op de werkbank geschroefd vormen een soort mal, waarin de pootstellen haaks gemonteerd kunnen worden.



De eerste twee pootstellen zijn klaar.



Ik bevestig de pootstellen niet aan de langsdragers, maar aan het kopschot. De langsdragers zijn namelijk nogal dun, de kopschotten zijn steviger. Bovendien hoeven de pootstellen op deze manier niet per se de volle bakbreedte te beslaan, dus ik heb ze wat smaller gemaakt. Ze schuiven tussen een paar geleiders die tegen het kopschot gemonteerd zijn.



De bak rust op de plank die beide poten koppelt. Bouten zijn niet nodig, maar ik heb wel een koffersluiting gemonteerd zodat de poten niet onder de bak vandaan vallen als je de module optilt om even te verplaatsen.

Reinier

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Adorp Grens
« Reactie #101 Gepost op: 01 January 2016, 23:34:15 »
Mooie constructie degelijk en simpel (y)
Mind if I copy (als het zover is)
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Adorp Grens
« Reactie #102 Gepost op: 01 January 2016, 23:52:08 »
Je kopieert maar raak hoor  ;)
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Adorp Grens
« Reactie #103 Gepost op: 03 January 2016, 20:30:18 »
Gisteravond had ik geen zin meer om het tweede pootstel te bevestigen, maar inmiddels is dat toch gebeurd, dus de eerste module (module 3 in dit geval) kan inmiddels op eigen benen staan.



De nominale hoogte wordt 1,30 m +BS. Als de stelvoetjes er eenmaal onder zitten, zal de minimum hoogte ca. 1,27 m zijn en de maximale hoogte ca. 1,33 m. De baan kan dus tussen -3 en +3 cm in hoogte worden versteld.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Adorp Grens
« Reactie #104 Gepost op: 03 January 2016, 22:20:22 »
Hoewel de landschapsmodules nog lang niet klaar zijn, ben ik al wel aan het puzzelen voor het vervolg van het project. De treinen naar Bedesdorf, Cémegen, Dedendamm en Edorp moeten immers ergens blijven als ze de landschapsmodules verlaten. Er komt daarom een schaduwstation achter de landschapsmodules te liggen.

Voor de constructie daarvan grijp ik terug op het schaduwstation dat ik voor een vorig project ( "Ha in H0") heb gebouwd. Archieffoto:



Voor details over de constructie, zie het betreffende draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17677.msg264727.html#msg264727

Het goede nieuws is, dat ik bijna al dat materiaal nog heb. Na het voortijdige einde van "Ha in H0" kregen de onderdelen van het schaduwstation een nieuwe bestemming als onderdeel van een vaste baan, en toen ook dat project voortijdig de nek om werd gedraaid heb ik de onderdelen bewaard. Na enige renovatie kan ik het volledige schaduwstation weer in gebruik nemen. Wel wordt het iets ingekort: Het was van oorsprong 7,70 m lang (4x1,925 m), maar het moet 7,20 m worden (4x1,80 m), gelijk aan het emplacement van Adorp.

Het sporenplan van het schaduwstation moet nog ontworpen worden en daarvoor heb ik maar eens een nieuwe versie van Anyrail gedownload. Het ontwerp zal helemaal worden toegespitst op de geplande treinen en treinbewegingen, en daarom ga ik eerst een inventarisatie maken van die treinen en treinbewegingen.

Reinier