Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: Adorp Grens  (gelezen 47950 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #105 Gepost op: 04 January 2016, 22:20:52 »
Van bouwen komt niet veel deze avond, de tijd ging al op aan een bezoekje aan twee bouwmarkten, voor deze schamele oogst:



Maar goed, dan kan ik misschien morgenavond achter elkaar doorwerken.

Dan nu maar eens kijken hoe groot het schaduwstation eigenlijk moet worden, en hoe dat dan ingedeeld moet zijn. Natuurlijk hangt dat af van het aantal treinen en de lengte daarvan. Op dit moment heb ik overigens nauwelijks rollend materieel, dus ik kan vrijuit fantaseren. En hard gaan sparen...

Voor de afwisseling zou ik op elke verbinding die begint en eindigt in Adorp, twee personentreinen willen hebben die elkaar steeds afwisselen. Dat zijn samen al acht treinen.

Bijvoorbeeld:

Adorp-Edorp v.v.

1) DE-I
2) DE-II

Adorp-Cémegen v.v.

3) 2200 met bonte rijtuigstam
4) 2400 met bonte rijtuigstam

Adorp-Bedesdorf v.v.

5) Schienenbus
6) Ander DB treinstel of trek/duwtrein

Adorp-Dedendamm v.v.

7) BR23 met rijtuigstam
8 ) Andere stoomloc (BR38?) met andere rijtuigstam

In het Duitse verhaal moet ik me nog wat meer verdiepen, dat mag duidelijk zijn.

Dan zijn er de doorgaande internationale personentreinen op de verbinding Cémegen-Dedendamm, die niet in Adorp stoppen. Een stuk of 4 is wel aardig, bijvoorbeeld:

9) TEE VT11.5 (één van de weinige treinen die ik al heb)
10) TEE DEIV/RAm (idem)
11) Door een V200 getrokken trein. Iets Rheingoldachtigs of zo.
12) Nog een door diesel getrokken trein

Dat is het wel even wat betreft het personenvervoer. Gaan we verder met de goederentreinen:

13) Een volle kolentrein, die zonder in Adorp te stoppen van Bedesdorf naar Edorp rijdt.
14) Een lege kolentrein in omgekeerde richting

15) Een lange goederentrein op de verbinding Dedendamm-Cémegen
16) Idem in omgekeerde richting

17) Een niet al te lange bonte goederentrein uit Cémegen naar Adorp, die daar wagens uitwisselt op het goederenemplacement en dan terugkeert
18) Idem, maar dan een andere samenstelling.

19) Een goederentrein uit Cémegen die in Adorp alleen keert om dan door te rijden naar Edorp
20) Idem, in omgekeerde richting.

Zo, dat is nogal een lijst, maar er moet wat te fantaseren blijven. Het hoeft ook niet in één keer, met de helft van het materieel lukt het ook en zelfs dat heb ik de komende jaren nog niet nodig want de baan is immers nog lang niet af.

De treinen 1, 2, 5 en 6 pendelen simpelweg heen en weer en hoeven nooit om te lopen. Voor elk van deze treinen volstaat een kopspoortje van hooguit een meter achter de coulissen.

De treinen 3, 4, 7 en 8 lopen in Adorp om en vertrekken dan weer. Dat betekent echter wel dat ze in het schaduwstation ook moeten omlopen, of de hele trein moet keren in een keerlus. Dat laatste lijkt me bedrijfszekerder.

De treinen 9 en 10 pendelen en kunnen volstaan met kopsporen in het schaduwstation.

De treinen 11 en 12 moeten keren in het schaduwstation, óf ze rijden rondjes. De ene altijd linksom en de andere altijd rechtsom.

De treinen 13 en 14 rijden rondjes, De ene altijd linksom en de andere altijd rechtsom.

Idem voor de treinen 15 en 16.

De treinen 17, 18, 19 en 20 moeten achter de schermen omlopen, óf ze moeten keren in een keerlus.

Zo, dat is nogal een wensenlijst. Eens kijken of ik dat een beetje efficiënt naar een sporenplan kan vertalen.

Reinier

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Adorp Grens
« Reactie #106 Gepost op: 04 January 2016, 22:39:43 »
Hoi,

Zo dit verhaal lezende bedacht ik me ook een beetje in deze fase te zitten. Maar zo helder op een rijtje heb ik nog niet eerder gelezen.
Gewoon opschrijven wat je wilt zien  rijden, aan de hand daarvan plannen/bouwen.

Het gaat er tenslotte ook om wat je wilt zien rijden en wat er haalbaar van is.


Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7740
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Adorp Grens
« Reactie #107 Gepost op: 05 January 2016, 08:43:26 »
NS264: Wat helpt bij dit soort verlanglijstjes is om je te beperken. Beperken qua tijdperk/jaar/spoorlijn/land/enz. Scheelt in de moeite die het kost om een verlanglijstje samen te stellen. Bij Adorp proef ik die beperking wel: NS/DB, jaren 60, zoiets. In principe is het dan een kwestie van kijken naar foto's uit de desbetreffende jaren van Arnhem/Nijmegen/Emmerich/Kranenburg. En dan klopt het Adorp rijtje best goed.

Ik had het zelf nog makkelijker qua verlanglijst: in principe modelleer ik één specifieke zijlijn rond 1970. Dan is het verlanglijstje nog beperkter (complicerende factor: kinderen die bepaalde loks mooi vinden, dus moet er wel eens gezondigd worden :) ).

Een specifieke verlanglijst is handig als je naar tweedehands materieel kijkt. Een paar maanden lang regelmatig op ebay/marktplaats rondsnuffelen en je kan voor relatief weinig geld op je gemakje je materieel uitbreiden. Mits je geduld hebt. Beste buit: €45 voor een tweedelige roco railbus... Daar werd m'n portemonnee blij van.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Adorp Grens
« Reactie #108 Gepost op: 05 January 2016, 09:04:05 »
Het hele draadje ademt wel het gevoel van doordacht ontwerpen, plannen en bouwen. Hou ik wel van.  :)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #109 Gepost op: 05 January 2016, 13:22:35 »
Bij Adorp proef ik die beperking wel: NS/DB, jaren 60, zoiets. In principe is het dan een kwestie van kijken naar foto's uit de desbetreffende jaren van Arnhem/Nijmegen/Emmerich/Kranenburg. En dan klopt het Adorp rijtje best goed.

Spijker op z'n kop wat periode en omgeving betreft. Dat is inderdaad ongeveer de gedachte. Met de nodige vrijheden indien gewenst, want er zijn toch geen foto's van Adorp uit die periode die aantonen wat daar exact gereden heeft  ;)
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: Adorp Grens
« Reactie #110 Gepost op: 05 January 2016, 13:42:56 »
Nee, logisch, want het station van Adorp is al in 1938 gesloten. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Adorp Grens
« Reactie #111 Gepost op: 05 January 2016, 13:45:17 »
 ;D.
Al uit je winterslaap Reinier?

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #112 Gepost op: 05 January 2016, 14:43:29 »
Nee, logisch, want het station van Adorp is al in 1938 gesloten. ;D

Wel ff op blijven letten, meneer Z:

Citaat
Elke spoorwegliefhebber kent Adorp natuurlijk (niet te verwarren met het Groningse Adorp overigens)

 ;D

Al uit je winterslaap Reinier?

Hoezo, was de winter al begonnen dan?
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #113 Gepost op: 05 January 2016, 21:55:06 »
En we bouwen weer verder...



Nog twee pootstellen te gaan, maar daar heb ik nog geen materiaal voor gehaald.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #114 Gepost op: 06 January 2016, 19:31:17 »
Van klussen komt vanavond niets, maar de stelvoeten zijn wel gearriveerd:



Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #115 Gepost op: 06 January 2016, 23:03:24 »
Toch nog maar even uitproberen:



Links de poot in standje 'laag', rechts in 'hoog'. Die rechtse is wel een beetje extreem, voor de stabiliteit moet de stelvoet toch wel een paar cm ingedraaid zijn. Helaas krijg ik 'm nu ook echt niet verder  >:( , hij wil niet draaien. Is de inslagmoer niet goed? Hm, een gewone bout draait er wel zonder problemen in. Is de draad van de stelvoet dan niet goed? Hm, een gewone moer krijg ik er wel op. Gooi het maar in mijn pet. Morgen eens verder kijken met een draadsnijder bij de hand.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: Adorp Grens
« Reactie #116 Gepost op: 06 January 2016, 23:40:36 »
Drupje olie op de schroefdraad?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Adorp Grens
« Reactie #117 Gepost op: 07 January 2016, 00:16:58 »
Een moertje er nog op is trouwens ook verstandig. Als je die na het afstellen tegen de inslagmoer aandraait, is hij geborgd en het stelvoetje zit dan ook nog eens wat steviger.

Leuk topic trouwens, ik wil ook een Nederlands/Duits grens station gaan maken (y)

Groeten Edwin.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #118 Gepost op: 07 January 2016, 09:24:54 »
Drupje olie op de schroefdraad?

Zou kunnen, maar daar klemt het eigenlijk te hard voor. Het hoort droog ook makkelijk te draaien.
Reinier

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Adorp Grens
« Reactie #119 Gepost op: 07 January 2016, 12:07:19 »
Hebben alle stelvoeten dit met deze inslagmoer? Soms wil het wisselen van de stelvoeten helpen. Dat is niet zoals het hoort natuurlijk, maar valt te proberen.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x