Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Met welke tang knip je verenstaal? door Eric B
Vandaag om 19:18:38
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
  

Auteur Topic: Adorp Grens  (gelezen 48400 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #105 Gepost op: 04 January 2016, 22:20:52 »
Van bouwen komt niet veel deze avond, de tijd ging al op aan een bezoekje aan twee bouwmarkten, voor deze schamele oogst:



Maar goed, dan kan ik misschien morgenavond achter elkaar doorwerken.

Dan nu maar eens kijken hoe groot het schaduwstation eigenlijk moet worden, en hoe dat dan ingedeeld moet zijn. Natuurlijk hangt dat af van het aantal treinen en de lengte daarvan. Op dit moment heb ik overigens nauwelijks rollend materieel, dus ik kan vrijuit fantaseren. En hard gaan sparen...

Voor de afwisseling zou ik op elke verbinding die begint en eindigt in Adorp, twee personentreinen willen hebben die elkaar steeds afwisselen. Dat zijn samen al acht treinen.

Bijvoorbeeld:

Adorp-Edorp v.v.

1) DE-I
2) DE-II

Adorp-Cémegen v.v.

3) 2200 met bonte rijtuigstam
4) 2400 met bonte rijtuigstam

Adorp-Bedesdorf v.v.

5) Schienenbus
6) Ander DB treinstel of trek/duwtrein

Adorp-Dedendamm v.v.

7) BR23 met rijtuigstam
8 ) Andere stoomloc (BR38?) met andere rijtuigstam

In het Duitse verhaal moet ik me nog wat meer verdiepen, dat mag duidelijk zijn.

Dan zijn er de doorgaande internationale personentreinen op de verbinding Cémegen-Dedendamm, die niet in Adorp stoppen. Een stuk of 4 is wel aardig, bijvoorbeeld:

9) TEE VT11.5 (één van de weinige treinen die ik al heb)
10) TEE DEIV/RAm (idem)
11) Door een V200 getrokken trein. Iets Rheingoldachtigs of zo.
12) Nog een door diesel getrokken trein

Dat is het wel even wat betreft het personenvervoer. Gaan we verder met de goederentreinen:

13) Een volle kolentrein, die zonder in Adorp te stoppen van Bedesdorf naar Edorp rijdt.
14) Een lege kolentrein in omgekeerde richting

15) Een lange goederentrein op de verbinding Dedendamm-Cémegen
16) Idem in omgekeerde richting

17) Een niet al te lange bonte goederentrein uit Cémegen naar Adorp, die daar wagens uitwisselt op het goederenemplacement en dan terugkeert
18) Idem, maar dan een andere samenstelling.

19) Een goederentrein uit Cémegen die in Adorp alleen keert om dan door te rijden naar Edorp
20) Idem, in omgekeerde richting.

Zo, dat is nogal een lijst, maar er moet wat te fantaseren blijven. Het hoeft ook niet in één keer, met de helft van het materieel lukt het ook en zelfs dat heb ik de komende jaren nog niet nodig want de baan is immers nog lang niet af.

De treinen 1, 2, 5 en 6 pendelen simpelweg heen en weer en hoeven nooit om te lopen. Voor elk van deze treinen volstaat een kopspoortje van hooguit een meter achter de coulissen.

De treinen 3, 4, 7 en 8 lopen in Adorp om en vertrekken dan weer. Dat betekent echter wel dat ze in het schaduwstation ook moeten omlopen, of de hele trein moet keren in een keerlus. Dat laatste lijkt me bedrijfszekerder.

De treinen 9 en 10 pendelen en kunnen volstaan met kopsporen in het schaduwstation.

De treinen 11 en 12 moeten keren in het schaduwstation, óf ze rijden rondjes. De ene altijd linksom en de andere altijd rechtsom.

De treinen 13 en 14 rijden rondjes, De ene altijd linksom en de andere altijd rechtsom.

Idem voor de treinen 15 en 16.

De treinen 17, 18, 19 en 20 moeten achter de schermen omlopen, óf ze moeten keren in een keerlus.

Zo, dat is nogal een wensenlijst. Eens kijken of ik dat een beetje efficiënt naar een sporenplan kan vertalen.

Reinier

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Adorp Grens
« Reactie #106 Gepost op: 04 January 2016, 22:39:43 »
Hoi,

Zo dit verhaal lezende bedacht ik me ook een beetje in deze fase te zitten. Maar zo helder op een rijtje heb ik nog niet eerder gelezen.
Gewoon opschrijven wat je wilt zien  rijden, aan de hand daarvan plannen/bouwen.

Het gaat er tenslotte ook om wat je wilt zien rijden en wat er haalbaar van is.


Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Adorp Grens
« Reactie #107 Gepost op: 05 January 2016, 08:43:26 »
NS264: Wat helpt bij dit soort verlanglijstjes is om je te beperken. Beperken qua tijdperk/jaar/spoorlijn/land/enz. Scheelt in de moeite die het kost om een verlanglijstje samen te stellen. Bij Adorp proef ik die beperking wel: NS/DB, jaren 60, zoiets. In principe is het dan een kwestie van kijken naar foto's uit de desbetreffende jaren van Arnhem/Nijmegen/Emmerich/Kranenburg. En dan klopt het Adorp rijtje best goed.

Ik had het zelf nog makkelijker qua verlanglijst: in principe modelleer ik één specifieke zijlijn rond 1970. Dan is het verlanglijstje nog beperkter (complicerende factor: kinderen die bepaalde loks mooi vinden, dus moet er wel eens gezondigd worden :) ).

Een specifieke verlanglijst is handig als je naar tweedehands materieel kijkt. Een paar maanden lang regelmatig op ebay/marktplaats rondsnuffelen en je kan voor relatief weinig geld op je gemakje je materieel uitbreiden. Mits je geduld hebt. Beste buit: €45 voor een tweedelige roco railbus... Daar werd m'n portemonnee blij van.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Adorp Grens
« Reactie #108 Gepost op: 05 January 2016, 09:04:05 »
Het hele draadje ademt wel het gevoel van doordacht ontwerpen, plannen en bouwen. Hou ik wel van.  :)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #109 Gepost op: 05 January 2016, 13:22:35 »
Bij Adorp proef ik die beperking wel: NS/DB, jaren 60, zoiets. In principe is het dan een kwestie van kijken naar foto's uit de desbetreffende jaren van Arnhem/Nijmegen/Emmerich/Kranenburg. En dan klopt het Adorp rijtje best goed.

Spijker op z'n kop wat periode en omgeving betreft. Dat is inderdaad ongeveer de gedachte. Met de nodige vrijheden indien gewenst, want er zijn toch geen foto's van Adorp uit die periode die aantonen wat daar exact gereden heeft  ;)
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Adorp Grens
« Reactie #110 Gepost op: 05 January 2016, 13:42:56 »
Nee, logisch, want het station van Adorp is al in 1938 gesloten. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Adorp Grens
« Reactie #111 Gepost op: 05 January 2016, 13:45:17 »
 ;D.
Al uit je winterslaap Reinier?

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #112 Gepost op: 05 January 2016, 14:43:29 »
Nee, logisch, want het station van Adorp is al in 1938 gesloten. ;D

Wel ff op blijven letten, meneer Z:

Citaat
Elke spoorwegliefhebber kent Adorp natuurlijk (niet te verwarren met het Groningse Adorp overigens)

 ;D

Al uit je winterslaap Reinier?

Hoezo, was de winter al begonnen dan?
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #113 Gepost op: 05 January 2016, 21:55:06 »
En we bouwen weer verder...



Nog twee pootstellen te gaan, maar daar heb ik nog geen materiaal voor gehaald.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #114 Gepost op: 06 January 2016, 19:31:17 »
Van klussen komt vanavond niets, maar de stelvoeten zijn wel gearriveerd:



Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #115 Gepost op: 06 January 2016, 23:03:24 »
Toch nog maar even uitproberen:



Links de poot in standje 'laag', rechts in 'hoog'. Die rechtse is wel een beetje extreem, voor de stabiliteit moet de stelvoet toch wel een paar cm ingedraaid zijn. Helaas krijg ik 'm nu ook echt niet verder  >:( , hij wil niet draaien. Is de inslagmoer niet goed? Hm, een gewone bout draait er wel zonder problemen in. Is de draad van de stelvoet dan niet goed? Hm, een gewone moer krijg ik er wel op. Gooi het maar in mijn pet. Morgen eens verder kijken met een draadsnijder bij de hand.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Adorp Grens
« Reactie #116 Gepost op: 06 January 2016, 23:40:36 »
Drupje olie op de schroefdraad?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Adorp Grens
« Reactie #117 Gepost op: 07 January 2016, 00:16:58 »
Een moertje er nog op is trouwens ook verstandig. Als je die na het afstellen tegen de inslagmoer aandraait, is hij geborgd en het stelvoetje zit dan ook nog eens wat steviger.

Leuk topic trouwens, ik wil ook een Nederlands/Duits grens station gaan maken (y)

Groeten Edwin.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Adorp Grens
« Reactie #118 Gepost op: 07 January 2016, 09:24:54 »
Drupje olie op de schroefdraad?

Zou kunnen, maar daar klemt het eigenlijk te hard voor. Het hoort droog ook makkelijk te draaien.
Reinier

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Adorp Grens
« Reactie #119 Gepost op: 07 January 2016, 12:07:19 »
Hebben alle stelvoeten dit met deze inslagmoer? Soms wil het wisselen van de stelvoeten helpen. Dat is niet zoals het hoort natuurlijk, maar valt te proberen.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x