Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
LS Models 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 22:19:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11

Auteur Topic: Adorp Grens  (gelezen 47948 keer)

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
Re: Adorp Grens
« Reactie #75 Gepost op: 22 March 2015, 01:48:09 »
Mooi strak werk, complimenten  (y). Succes en veel plezier met de verdere bouw.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 11 December 2015, 16:37:23 »
Zo zo, dat lag alweer 9 maanden stil. De tijd vliegt. Inmiddels ben ik zelf natuurlijk al lang vergeten wat het bouwplan ook alweer precies was, dus ik heb eerst maar eens de moeite genomen om alle modules provisorisch achter elkaar te leggen om weer een beetje een beeld te krijgen van het project. Ik zie het nu ook voor de eerste keer achter elkaar liggen, best een flinke lap zo!

De middelste modules hebben nog helemaal geen topplaat, dus dat wordt dan maar de eerste prioriteit, lijkt me.
Reinier

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #77 Gepost op: 11 December 2015, 16:40:04 »
Hoera, Adorp bestaat nog :)

Indrukwekkend, zo achter elkaar. Vooral door de breedte!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 11 December 2015, 18:54:29 »
Adorp bestaat zeker nog. Maar 't blijft een grensgeval  ;)
Reinier

Daafs128

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 11 December 2015, 20:44:01 »
Hoera:)

MTV

• Offline Offline
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
« Reactie #80 Gepost op: 11 December 2015, 20:49:40 »
Wow! :o Indrukwekkend, Reinier! (y)
Doe jij toevallig ook aan Fremo? Het station is daar prima geschikt voor.

Over de Roco-wissels: het puntstuk daarvan is volgens mij niet geschikt voor RP25, ik weet niet of je daarmee rijdt? Zoja, beter de Tillig EW5 en EW6 gebruiken, die zijn ook erg mooi!

Succes!

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 11 December 2015, 21:17:03 »
Vooralsnog rij ik niet met RP25, maar dat zou volgens mij evengoed wel kunnen met Roco-wissels, want daarvoor bestaan inlegplaatjes voor de puntstukken, dacht ik. Maar eigenlijk heb ik geen plannen in de richting van RP25.

Fremo ken ik wel, maar daar doe ik niets mee. Dit wordt een geheel zelfstandige baan.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 11 December 2015, 21:35:55 »
Meteen maar even naar de bouwmarkt gegaan om materiaal te halen voor de topplaat van de beide middenmodules. Na enig nadenken bleken er precies twee modules uit één volle plaat multiplex te gaan mits goed gezaagd, dus dat was weer een meevaller. De bouwmarkt heeft 't meteen op breedte gezaagd, hoewel dat in de praktijk net een halve millimeter te breed uit is gevallen. Daar moet dus nog even een schuurpapiertje langs voordat het past. De lengte zaag ik sowieso zelf.

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 13 December 2015, 18:09:33 »
Ik heb mijn luie zelf maar eens van de bank geplukt, met als doel om vandaag ten minste één middenmodule van een topplaat te voorzien. Ik begin met met de linker middenmodule, meteen de allersaaiste van allemaal, want deze is echt helemaal plat.

Eerst moeten er nog wat latjes tegen de langsdragers worden gemonteerd, om de topplaat op vast te kunnen schroeven. Met een oud (maar wel recht) plankje en een lijmklem wordt het latje precies uitgelijnd met de bovenkant van de kopschotten en dwarsribben:

De latjes worden gelijmd en geschroefd. Alleen lijmen zou ook kunnen, maar ik wil niet wachten tot de lijm droog is en ik heb ook niet genoeg lijmklemmen om ze allemaal tegelijk te klemmen. Schroeven dus, en om te voorkomen dat het vurenhouten latje splijt boor ik het gaatje even voor.

Voordat de topplaat op z'n plek gaat, markeer ik even de plek van de dwarsribben op de topplaat, zodat ik straks nog weet waar ik de schroeven in de (dunne) dwarsribben moet mikken.

De plaat zit er in. Ik heb heul veul schroefjes gebruikt, vooral in de ribben. Beetje overkill misschien, maar de dunne topplaat had de neiging om bol te gaan staan en moest met gepast geweld op z'n plek worden gehouden. De dunne schroefjes die ik in de ribben heb geschroefd hebben niet zoveel houvast dus toen heb ik er dus maar wat extra in gezet. Vooraan zit een dubbele rij schroefjes, eentje in de rib en de ander houdt een lat vast die als lip dient om het volgende stuk plaat op vast te zetten.

Nu eerst ff eten en dan het laatste stuk topplaat er in te zetten.
Reinier

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 13 December 2015, 18:17:28 »
Je mag (kan beter) het latje voorboren met de diameter van de schroef. Volgens mij boor je voor met een veel dunnere diameter.
Een schroef werkt door te klemmen tussen kop en schroefdraad in het niet-latje... Het heeft geen extra effect door te dun voor te boren (en alsnog de schroef in het latje te moeten draaien, met alsnog kans op splijten).

En je kleine boortjes blijven langer heel.... ;)

Verder zit het goed vast, zo te zien.... (y)

Gr, Bert

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 13 December 2015, 18:33:01 »
De punt van de schroef zit in het latje, dus in dat latje moet ik dunner voorboren dan de diameter van de schroef. Ik zou de langsdrager wel met een dikkere boor kunnen voorboren, maar die langsdrager is van populieren multiplex en daarin is voorboren en zelfs verzinken niet nodig. De schroef trekt zich daar vanzelf doorheen.
Reinier

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 13 December 2015, 18:36:08 »
AH, duidelijk.

(y)

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 13 December 2015, 21:39:35 »
Module zit dicht! Helaas is er een miniem dikteverschil tussen de twee platen (ook al zijn ze allebei uit dezelfde grote plaat gezaagd). Altijd 't zelfde met multiplex, de dikte varieert een beetje binnen de plaat.

Het kleinste stuk is ietsje dikker dan het grote stuk. Minder dan een halve mm denk ik, maar ik voel het wel. Afijn, er moet nog een laag mfd als railbedding overheen, dan werk ik het wel weg.

Ik zou de laatste module nog van een topplaat kunnen voorzien, maar gezien de herrie dit dat oplevert zal ik daar op dit tijdstip maar niet meer aan beginnen.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 14 December 2015, 22:30:44 »
Op het gemak verder met de spoorbedding, die op deze module een groot deel van de oppervlakte in beslag neemt:

De boel wordt op elkaar gelijmd en de kast is leeggetrokken om tijdens het drogen van de lijm alles aan te drukken. Simpel maar doeltreffend.

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 16 December 2015, 22:37:17 »
Inmiddels is ook de linkerhelft van module 2 voorzien van ondergrond voor de sporen. Beetje spelen met wissels en plankjes als perrons, om een beetje een beeld te krijgen van het geheel:

Toen wilde ik verder met de laatste module (nr 3 vanaf links gezien), maar bij het inmeten van de spoorligging kwam ik een ongerijmdheid tegen in de spoorligging op de naastliggende module nummer 4. Uiteindelijk leidde dat tot het nameten van alle modules en van de tekening. Eindconclusie: de sporen op module 4 zijn aan de linkerzijde een mm of 4 naast de juiste plaats getekend. Geen idee hoe dat kan, misschien heb ik de spoorligging hier vanaf de achterkant van de module gemeten of zo, terwijl de rest vanaf de voorkant is gemeten. Dat zou niets uit moeten maken, maar de modules zijn in werkelijkheid 4mm breder dan op tekening staat.

Afijn, het is verder ook niet zo belangrijk, maar het heeft me lang genoeg bezig gehouden om verder niets tastbaars meer te produceren vanavond.... morgen verder.
Reinier