Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 21:34:07
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 54860 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #195 Gepost op: 02 March 2015, 14:10:20 »
maar het lijkt mij sterk dat e.e.a. zo te configureren is dat een trein ook werkelijk precies op een nuldoorgang
van de DCC signaal binnen komt. Komt de trein op de piek van het DCC signaal is die 100mA gevoeligheid
niet voldoende om de stroom ook werkelijk tot die 100mA te beperken lijkt met.
Als ik er naast zit mag iemand mij dat uit leggen.

Ik denk, maar daar ben ik op dit moment nog niet geheel zeker van, dat je een verschil moet maken tussen de stroom, waarbij de schakeling actie gaat ondernemen (Lenz: 100mA) en de stroom die oploopt voordat de actie heeft plaatsgevonden (door mij genoemde 2A uit meting).

En als een trein precies op de nuldoorgang het contact maakt, gebeurt er niets, er loopt ook geen stroom.  De spanning is 0.  Dat is ook de toevalstreffer, die bij de metingen soms optreedt (plaatje op de scope: niets).  Dat heb ik al eerder uitgelegd, je vergelijkt 0 met 0. Dan valt er niks te meten en dus ook niks te reageren.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2015, 14:15:36 door maarten van der burgt. Reden: taalfout »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22564
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #196 Gepost op: 02 March 2015, 17:36:18 »
LK200 is op de post
Maarten.

Ben benieuwd. Ik vermoed dat Klaas code moet uitlezen en intepreteren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #197 Gepost op: 02 March 2015, 19:28:25 »
Ik vermoed dat er simpelweg sluiting ontstaat en snel opgeheven wordt maar we zullen het zien.
Ben ook wel heel nieuwsgierig !! En het zou ergens wel leuk zijn dat ik er totaal naast blijk te zitten.
Groet, Ronald.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8587
  • Nooit uitgeklust....
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #198 Gepost op: 02 March 2015, 19:33:23 »
Maarten,

top dat je Klaas een exemplaar hebt toegestuurd. Je stelt je kwetsbaar en tegelijkertijd sterk op. Klasse!

Gr.

Edsko

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #199 Gepost op: 02 March 2015, 20:38:34 »
En het vraagstuk is nu in goede handen.  (y)

Leen.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #200 Gepost op: 03 March 2015, 09:26:02 »
M.a.w. waarom de keerlus dan niet spanningsloos maken en zodra er een loc
met z'n wielen binnen komt de spanning via de deze loc meten op de keerlus en de bijbehorende spanning
op de lus schakelen ?
Mijn ruwe vermoeden is dat je zo zonder kortsluiting toch slechts 4 aansluitingen op de module nodig bent.
Als dit inderdaad op deze manier werkend te krijgen is dan is een kortsluiting helemaal niet meer te recht-
vaardigen lijkt me.

Samen met je andere opmerkingen: ik denk dat je redelijk in de goede richting zit, ook in geval van de LK200.  Alleen klopt de gedachtengang wel als je de keerlus binnen rijdt, maar natuurlijk niet als je de keerlus verlaat, want dan staat uiteraard spanning op de keerlus, maar is deze ook belast door de rijdende trein.
Dus 2 verschillende situaties: bij binnenrijden wel spanning, maar geen stroom, bij uitrijden spanning en stroom in de keerlus  (LK200).

Of en wat er in de LK200 zit, weet ik dus nog niet (genoeg), maar ik hoop zowel van Klaas als van mijn in opdracht uit te voeren onderzoek (mits niet te prijzig) hierover uitsluitsel te krijgen.

Wat al wel vaststaat is, dat er gebruik gemaakt wordt van een verschilmeting om de actie van omschakelen te initialiseren. Dat is bewezen en reproduceerbaar, aan te tonen middels scope-plaatjes, die ik helaas niet heb meegekregen uit het eerste onderzoek.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 09:28:25 door maarten van der burgt »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #201 Gepost op: 03 March 2015, 11:38:46 »
@Maarten,

Als je met twee secties voor en na de keerlus werkt, dan zou de werking globaal kunnen zijn:
Keerlus sectie heeft een willekeurige polariteit tgv het inschakelen. Beide secties hebben geen spanning.
Bij het inrijden is de lus onbelast.
De lus neemt de stand over die door de inrijdende trein in de secties wordt ingesteld.
Ook de inrijdende sectie wordt van deze spanning voorzien.
Nu is de lus bezet en is er dus een belasting
Bij het inrijden van de tweede sectie (er verschijnt spanning), wordt de lus omgepoold en ook deze sectie van spanning voorzien.
Als nergens meer een belasting is, worden de twee secties weer spanningsloos.

Er moet dus zowel spanningspolariteit als stroom gemeten worden. Dit is vrij eenvoudig te realiseren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #202 Gepost op: 03 March 2015, 11:51:38 »
Is dat niet de Extreme of Ultieme keerlus....;)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #203 Gepost op: 03 March 2015, 12:08:11 »
Nee, die detecteert alleen de stroom in 4 secties. Afhankelijk van in welke sectie de stroom gedetecteerd wordt, wordt een schakelaar in een bepaalde stand gelegd.
Als de schakeling volgens bovenstaand concept zou werken, zou er ook geen kortsluiting ontstaan en kan er met zeer kleine detektie stromen gewerkt worden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #204 Gepost op: 03 March 2015, 12:23:19 »
Als de schakeling volgens bovenstaand concept zou werken, zou er ook geen kortsluiting ontstaan en kan er met zeer kleine detektie stromen gewerkt worden.

Dat is nu toch ook al het geval bij de Ultieme/Xtreme keerlus?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #205 Gepost op: 03 March 2015, 12:32:21 »
Klopt. Maar deze manier van detekteren is principieel anders als gebruikt bij de Ultieme/Xtreme keerlus. Ik zou de beschreven methode niet graag zonder microcontroller maken. De Ultieme/Xtreme keerlus is veel eenvoudiger te maken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #206 Gepost op: 03 March 2015, 14:02:41 »
Toelichting bij bericht 201.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

Start situatie zoals getekend. De schakeling is in rust. Laten we aannemen een trein rijdt van recht naar links.
De trein zal het korte stukje rechts onder spanning zetten. Hierdoor zal S4 een signaal geven, waardoor b omschakelt en c sluit. Was de stand van b andersom geweest, dan had S3 een signaal gegeven, waardoor alleen c zich gesloten had. Als na enige tijd de trein aan de andere kant is gekomen, zal S1 een signaal geven, waardoor de contacten a sluiten en b weer omgepoold wordt. Als de gehele trein uit de lus is zal de meter I1 een signaal geven en de contacten a en c weer openen. De gehele schakeling is weer in rust en klaar voor de volgende trein. Hierbij zal nooit kortsluiting optreden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #207 Gepost op: 03 March 2015, 14:41:24 »
Zonder de uitleg ook maar te hoeven lezen zegt dit plaatje niks over de LK200 omdat die slechts 4 aansluitingen heeft.
Groet, Ronald.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #208 Gepost op: 03 March 2015, 14:45:52 »
Dat klopt, het gaat ook niet over de LK200... ???

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #209 Gepost op: 03 March 2015, 14:50:16 »
Meer de LDT-KSM

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.