Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:56:46
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 14:53:53
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 14:44:46
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 14:43:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Jeronimos
Vandaag om 14:43:21
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 14:39:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:23:07
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 13:57:33
NS Mat 35 Maple Leaf door Karben
Vandaag om 13:57:13
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:25:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
Raadplaatje door henk
Vandaag om 11:30:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:53
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 55712 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #195 Gepost op: 02 March 2015, 14:10:20 »
maar het lijkt mij sterk dat e.e.a. zo te configureren is dat een trein ook werkelijk precies op een nuldoorgang
van de DCC signaal binnen komt. Komt de trein op de piek van het DCC signaal is die 100mA gevoeligheid
niet voldoende om de stroom ook werkelijk tot die 100mA te beperken lijkt met.
Als ik er naast zit mag iemand mij dat uit leggen.

Ik denk, maar daar ben ik op dit moment nog niet geheel zeker van, dat je een verschil moet maken tussen de stroom, waarbij de schakeling actie gaat ondernemen (Lenz: 100mA) en de stroom die oploopt voordat de actie heeft plaatsgevonden (door mij genoemde 2A uit meting).

En als een trein precies op de nuldoorgang het contact maakt, gebeurt er niets, er loopt ook geen stroom.  De spanning is 0.  Dat is ook de toevalstreffer, die bij de metingen soms optreedt (plaatje op de scope: niets).  Dat heb ik al eerder uitgelegd, je vergelijkt 0 met 0. Dan valt er niks te meten en dus ook niks te reageren.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2015, 14:15:36 door maarten van der burgt. Reden: taalfout »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22680
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #196 Gepost op: 02 March 2015, 17:36:18 »
LK200 is op de post
Maarten.

Ben benieuwd. Ik vermoed dat Klaas code moet uitlezen en intepreteren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #197 Gepost op: 02 March 2015, 19:28:25 »
Ik vermoed dat er simpelweg sluiting ontstaat en snel opgeheven wordt maar we zullen het zien.
Ben ook wel heel nieuwsgierig !! En het zou ergens wel leuk zijn dat ik er totaal naast blijk te zitten.
Groet, Ronald.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
  • Nooit uitgeklust....
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #198 Gepost op: 02 March 2015, 19:33:23 »
Maarten,

top dat je Klaas een exemplaar hebt toegestuurd. Je stelt je kwetsbaar en tegelijkertijd sterk op. Klasse!

Gr.

Edsko

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #199 Gepost op: 02 March 2015, 20:38:34 »
En het vraagstuk is nu in goede handen.  (y)

Leen.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #200 Gepost op: 03 March 2015, 09:26:02 »
M.a.w. waarom de keerlus dan niet spanningsloos maken en zodra er een loc
met z'n wielen binnen komt de spanning via de deze loc meten op de keerlus en de bijbehorende spanning
op de lus schakelen ?
Mijn ruwe vermoeden is dat je zo zonder kortsluiting toch slechts 4 aansluitingen op de module nodig bent.
Als dit inderdaad op deze manier werkend te krijgen is dan is een kortsluiting helemaal niet meer te recht-
vaardigen lijkt me.

Samen met je andere opmerkingen: ik denk dat je redelijk in de goede richting zit, ook in geval van de LK200.  Alleen klopt de gedachtengang wel als je de keerlus binnen rijdt, maar natuurlijk niet als je de keerlus verlaat, want dan staat uiteraard spanning op de keerlus, maar is deze ook belast door de rijdende trein.
Dus 2 verschillende situaties: bij binnenrijden wel spanning, maar geen stroom, bij uitrijden spanning en stroom in de keerlus  (LK200).

Of en wat er in de LK200 zit, weet ik dus nog niet (genoeg), maar ik hoop zowel van Klaas als van mijn in opdracht uit te voeren onderzoek (mits niet te prijzig) hierover uitsluitsel te krijgen.

Wat al wel vaststaat is, dat er gebruik gemaakt wordt van een verschilmeting om de actie van omschakelen te initialiseren. Dat is bewezen en reproduceerbaar, aan te tonen middels scope-plaatjes, die ik helaas niet heb meegekregen uit het eerste onderzoek.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 09:28:25 door maarten van der burgt »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #201 Gepost op: 03 March 2015, 11:38:46 »
@Maarten,

Als je met twee secties voor en na de keerlus werkt, dan zou de werking globaal kunnen zijn:
Keerlus sectie heeft een willekeurige polariteit tgv het inschakelen. Beide secties hebben geen spanning.
Bij het inrijden is de lus onbelast.
De lus neemt de stand over die door de inrijdende trein in de secties wordt ingesteld.
Ook de inrijdende sectie wordt van deze spanning voorzien.
Nu is de lus bezet en is er dus een belasting
Bij het inrijden van de tweede sectie (er verschijnt spanning), wordt de lus omgepoold en ook deze sectie van spanning voorzien.
Als nergens meer een belasting is, worden de twee secties weer spanningsloos.

Er moet dus zowel spanningspolariteit als stroom gemeten worden. Dit is vrij eenvoudig te realiseren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #202 Gepost op: 03 March 2015, 11:51:38 »
Is dat niet de Extreme of Ultieme keerlus....;)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #203 Gepost op: 03 March 2015, 12:08:11 »
Nee, die detecteert alleen de stroom in 4 secties. Afhankelijk van in welke sectie de stroom gedetecteerd wordt, wordt een schakelaar in een bepaalde stand gelegd.
Als de schakeling volgens bovenstaand concept zou werken, zou er ook geen kortsluiting ontstaan en kan er met zeer kleine detektie stromen gewerkt worden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #204 Gepost op: 03 March 2015, 12:23:19 »
Als de schakeling volgens bovenstaand concept zou werken, zou er ook geen kortsluiting ontstaan en kan er met zeer kleine detektie stromen gewerkt worden.

Dat is nu toch ook al het geval bij de Ultieme/Xtreme keerlus?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #205 Gepost op: 03 March 2015, 12:32:21 »
Klopt. Maar deze manier van detekteren is principieel anders als gebruikt bij de Ultieme/Xtreme keerlus. Ik zou de beschreven methode niet graag zonder microcontroller maken. De Ultieme/Xtreme keerlus is veel eenvoudiger te maken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #206 Gepost op: 03 March 2015, 14:02:41 »
Toelichting bij bericht 201.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

Start situatie zoals getekend. De schakeling is in rust. Laten we aannemen een trein rijdt van recht naar links.
De trein zal het korte stukje rechts onder spanning zetten. Hierdoor zal S4 een signaal geven, waardoor b omschakelt en c sluit. Was de stand van b andersom geweest, dan had S3 een signaal gegeven, waardoor alleen c zich gesloten had. Als na enige tijd de trein aan de andere kant is gekomen, zal S1 een signaal geven, waardoor de contacten a sluiten en b weer omgepoold wordt. Als de gehele trein uit de lus is zal de meter I1 een signaal geven en de contacten a en c weer openen. De gehele schakeling is weer in rust en klaar voor de volgende trein. Hierbij zal nooit kortsluiting optreden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #207 Gepost op: 03 March 2015, 14:41:24 »
Zonder de uitleg ook maar te hoeven lezen zegt dit plaatje niks over de LK200 omdat die slechts 4 aansluitingen heeft.
Groet, Ronald.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #208 Gepost op: 03 March 2015, 14:45:52 »
Dat klopt, het gaat ook niet over de LK200... ???

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #209 Gepost op: 03 March 2015, 14:50:16 »
Meer de LDT-KSM

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.