Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:28:17
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:11:19
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 53786 keer)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #90 Gepost op: 05 November 2014, 12:06:23 »
We zijn/hebben de twee uitersten de revu laten passeren. In iedergeval heb ik weer veel extra theorie kennis opgedaan.  (y) Maar waar in het spectrum moet ik de LDT module plaatsen? klik
Deze heeft maar 2 sensors ivp 4 en zou dus eenvoudiger aan te sluiten zijn  ???

Marius.
Marius

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #91 Gepost op: 05 November 2014, 12:22:27 »
Marius,

Zou het kunnen dat deze LDT geschikt is voor slechts één rijrichting ?

Sander

guest7823

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #92 Gepost op: 05 November 2014, 12:30:15 »
Correct, maar daar is DCC tegen gewapend met checksum en repeat van uitgaande berichten. In de NMRA specs staat zelfs het voorbeel van kortstondige kortsluiting aangehaald ;)

Korte kortsluiting is dus gewoon in de randvoorwaarden mee genomen. Ik heb geen idee wat binnen de NMRA normen gedefinieerd wordt als "kort" maar ik gok voorzichtig dat de moderne schakeltijden vele malen sneller zijn dan waar ze toentertijd rekening mee hielden.

[knipoog - glimlach modus]
Nu deze les z'n einde nadert: het huiswerk voor de volgende keer is http://www.nmra.org/index-nmra-standards-and-recommended-practices , hoofdstuk S-9.2.
[/knipoog - glimlach modus]

Voor alle duidelijkheid ik heb geen principiële voorkeur voor de diverse methodieken. Ben te lang storingsmonteur om iedere keer voor 100% perfectie te gaan.

Good enough is veelal goed genoeg. (80% van het resultaat krijg je in 20% van de tijd, de volgende 10% kost je 90% van de tijd, de daarop volgende 5% kost je 95% van de tijd en zo verder. Ja ik weet dat dit sommetje niet klopt, maar ik ga er maar vanuit dat er begrepen wordt wat ik bedoel :P)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #93 Gepost op: 05 November 2014, 12:38:13 »
Maar waar in het spectrum moet ik de LDT module plaatsen?
Marius.

Heeft stroomdetectie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/LTD_keerlus-module_KSM-SG
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #94 Gepost op: 05 November 2014, 12:56:49 »
Ik heb drie modules van X-TEQ tools met volledige kortsluitvrije in- en uitrijsecties.
Een mooie animatie over de werking staat nog op de website (geleverd worden ze echter niet meer)
<a href="http://www.xteq-tools.de/pix/kehrschleife/kehrschleife_xteq.swf" target="_blank" class="new_win">http://www.xteq-tools.de/pix/kehrschleife/kehrschleife_xteq.swf</a>

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #95 Gepost op: 05 November 2014, 13:00:49 »
Zou het kunnen dat deze LDT geschikt is voor slechts één rijrichting ?

Sander, daar kom ik in de documentatie niets over tegen. Dus ik neem aan dat de keerlus in beide richtingen bereden mag worden. Dus de vraag: zijn er ervaringdeskundigen die dit kunnen bevestigen?

@Fred, ik wist dat dit dmv stroom detectie gaat. Maar blijft de vraag waarom heeft Wim dan voor 4 detectie punten gekozen, terwijl het ook met 2 zou kunnen.

Marius.

« Laatst bewerkt op: 05 November 2014, 13:32:07 door SBBcargo. Reden: schrijffout »
Marius

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #96 Gepost op: 05 November 2014, 13:02:57 »
Exact op dezelfde manier werkt de eXtreme Keerlus oplossing van Wim ;)

Mooie animatie trouwens (y)

@LDT

Ik heb me het ook wel eens afgevraagd hoe ze dat precies doen ;) Ik vermoed dat de sensorsecties in eerste instantie hoogohmig zijn, waarbij de polariteit gemeten wordt (dmv 'kortsluiting' middels de wielen van de binnenrijdende trrein ;) :P ) en dan pas de volledige railspanning doorgeschakeld wordt.


Grtzz,

Karst

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #97 Gepost op: 05 November 2014, 14:16:59 »
Bij een standaard situatie loopt er (bij voorbeeld) een stroom variërend tussen 0 en 1,5 - 2 A. De gehele installatie is gedimensioneerd op zeg 4 A (en schakelt daarboven af omdat we dat gemakshalve hebben gedefinieerd als het aanwezig zijn van "volle sluiting". Dit betekent dat je de range van 2 tot 4 A kan gebruiken voor nuttige zaken. Bij een zgn kortsluitdetectie doe je niets meer dan de lopende stroom meten en die vergelijken met een triggerwaarde. Onder de triggerwaarde: situatie A, boven de triggerwaarde (maar nog niet boven de "volle sluiting waarde"): situatie B.

Is niet juist.
In jouw voorbeeld zou dat betekenen, dat bij een belasting van de voeding / baan van 3,5 A er een range overblijft van 3,5 tot 4 A.  En dat pas omgeschakeld zou worden binnen deze range, dus boven 3,5 A.

Dat is dus niet waar.  Bron: Lenz.
Het principe is gebaseerd op "Differenzstrom Messung"  waarbij een verschil gemeten wordt tussen "Einfliessenden und ausfliessenden Strom" , die onder verschillende omstandigheden op een verschillend moment kan schakelen.
Dit gebeurt allemaal binnen de electronica van de LK200 en heeft dus niets te maken met extra belasting van de voeding, zoals door oa Wim Ros gesteld.
Bron: Lenz.

Overigens wordt iedereen, die het naadje van de kous en de gebruikte techniek in de LK200 wil weten, van harte uitgenodigd in de stand van Lenz op de beurs in Keulen, en kan daar aan de heer Lenz (of de heer Rapp) vragen hoe het nou eigenlijk zit.

Maarten van der Burgt
(PS tot nu toe 1 melding binnen van een probleem met de LK200, op een draaischijf)
(PS2  vraag: hoe gaat de ultieme keerlusmodule met draaischijven om ?)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #98 Gepost op: 05 November 2014, 14:19:40 »
De LDT werkt op basis van het laten ontstaan van een sluiting, de loc rijdt immers een verkeerd gepoolde sectie binnen en zet deze dan pas goed.
De xTeq is afgekeken van de xTreme-keerlus.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #99 Gepost op: 05 November 2014, 14:50:08 »
@Fred, ik wist dat dit dmv stroom detectie gaat. Maar blijft de vraag waarom heeft Wim dan voor 4 detectie punten gekozen, terwijl het ook met 2 zou kunnen.
Marius.
Dan constateer ik een verschil tussen wat er in het betreffende bericht staat en wat je bedoelt.
De vraagstelling had dus wel duidelijker gekund. :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6336
  • ***
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #100 Gepost op: 05 November 2014, 14:50:43 »
(PS2  vraag: hoe gaat de ultieme keerlusmodule met draaischijven om ?)

Niet geschikt voor een draaischijf. Volgens de website van Rosoft ;).
« Laatst bewerkt op: 05 November 2014, 16:58:06 door guest7823. Reden: citaat toegevoegd ivm Zamboni actie »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guest7823

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #101 Gepost op: 07 November 2014, 13:19:38 »
De discussie die, deels, hier begonnen was over een variant van de BNLS Booster-hub, de zgn "Karst-mod" is verplaatst naar hier.

Mijn excuses voor het initieel niet vermelden van de link  :-[

Paul Bender, team BNLS moderatoren

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #102 Gepost op: 07 November 2014, 15:03:00 »
@Tjalling (en de anderen),

<knip>
Waarom het licht niet uitschakelen door een kortsluiting veroorzaken? Simpel, als je dat doet moet je twee verdiepingen naar beneden om de zekering te vervangen :D Dat is gewoon niet handig.
<en andere knip>

Groet,
Tjalling
Stel je zou twee verdiepingen lager een zekering hebben die na zeg 10 seconde zichzelf hersteld. Zou je het licht dan wel uitdoen door een draad in het stopcontact te steken?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #103 Gepost op: 07 November 2014, 15:08:28 »
Nee, want blijf ik iedere 10 seconden het licht uit doen. ook niet handig  ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #104 Gepost op: 07 November 2014, 15:59:48 »
Ach nee joh, je neemt een stekker, verbindt in de stekker met een kort edoch dik draadje de beide polen, en doet die in het stopcontact zolang je het licht uit wilt hebben. Trek je hem eruit, dan heb je binnen 10 seconden weer licht.  ;D

Zou je op dat principe ook een keerlusautomaat kunnen bouwen?  8)