Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Op YouTube! door Karben
Vandaag om 14:47:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:40:00
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:09:07
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:33
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 14:00:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:52:44
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
20 jaar BNLS door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:46:32
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 13:36:50
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door stoombr38
Vandaag om 13:13:40
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:48:03
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door astrantia
Vandaag om 12:40:47
lais dcc decoder aan sluiten door Josephes
Vandaag om 12:34:29
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:30:42
Zug-archiv website met samenstellingen door Jeronimos
Vandaag om 12:23:03
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door tijgernootje
Vandaag om 12:12:10
Vraag iz ballast door Ronald69
Vandaag om 11:21:30
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:12:30
Rails roestig verven door rjr
Vandaag om 09:32:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:09:26
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door spoorijzer
Vandaag om 07:47:18
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:19:44
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Lucien
Vandaag om 07:15:38
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 53225 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #60 Gepost op: 04 November 2014, 16:06:32 »
Leuk onderwerp hier, lekker 'Fachsimpeln' ;) (y)
Tja je zou er bijna een aparte rubriek voor gaan maken.

Wat dachten we van "the nerd-corner"  ;D

Maar wel boeiend en leerzaam, maar of we daar de gemiddelde BNLS gebruiker mee moeten interesseren..........

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #61 Gepost op: 04 November 2014, 16:12:30 »
 ;D ;D ;D (y)

En ja, gewoon laten staan... ;)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #62 Gepost op: 04 November 2014, 16:20:55 »
Ja, dat zit zo: op het moment dat er een kortstondige kortsluiting is, stort de baanspanning heel even in elkaar (valt weg).

Ja, bij een keerlusmodule met kortsluitdetectie wel, en dan werkt die spanningsdip door op de hele baan.

En wie zegt er dat er een spanningsdip ontstaat ?  Of is dat alleen een bewering gestoeld op de aanname van "kortsluiting " ?
Bij het overrijden van de isolaties van de keerlus reageert (zonodig) alleen de electronica van de keerlusmodule.
Dus er zijn 2 mogelijkheden:
a/ de module stond al goed gepoold, dus bij gelijkblijvend voltage is het opgenomen vermogen dat van de trein en de electronica van de module
b/ de module staat verkeerd gepoold, waardoor bij gelijkblijvend voltage het opgenomen vermogen bestaat uit wederom het deel van de trein, het opgenomen vermogen van de in werking tredende module, en meteen daarna weer het gelijke vermogen als voorheen.

Vraag is dus: hoeveel vermogen wordt gebruikt tijdens het omschakelproses door de module ?

Antwoord: minder dan het bijplaatsen van een loc of verlichting, laat staan de vermogens die door wisselomzetters gebruikt worden (die wel een zichtbare dip kunnen geven).

Dus waar komt die dip van jou vandaan als de electronica nou net zorgt dat er geen vermogenskwestie ontstaat ?  (lees: geen kortsluiting)

Dat dit bij sommige voedingen / merken sowieso een probleem vormt is bekend. Daarmee doel ik op een slecht of niet gestabiliseerde voeding of slechte transformatoren.

Maarten

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #63 Gepost op: 04 November 2014, 16:29:21 »
Ik noemde het 'amechtige' of zo je wilt 'impotente' centrales/boosters ;) :D

De oude IB en de Power 3 boosters zijn er notoir om bekend ;) En... helaas ook de BNLS/RCU booster vanwege de reden die ik al eerder uitlegde. ( is overigens een heeeel makkelijke fix voor ;) )

Een Lenz LV1xx daarentegen houdt z'n spanning ( mits voorzien van correcte trafo ) over het hele belastinggebied keurig vast (y) Zo ook de Zz21 en in iets mindere mate de Roco MultiMaus versterkers. ( alleen kunnen die dat niet te lang hebben vanwege de 'home-built' H-brug in die dingen )


Eneuh Maarten... je vergeet nog die dunne modbelbaan draadjes van 0.142 ;)

Grtzz,

Karst

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #64 Gepost op: 04 November 2014, 16:29:48 »
En wie zegt er dat er een spanningsdip ontstaat ?  Of is dat alleen een bewering gestoeld op de aanname van "kortsluiting " ?
Maarten

Nee, da's geen bewering, maar een vaststaand feit. :) Iedere elektrotechnicus (heb toevallig zelf een opleiding gedaan in die richting én ervaring met het werk) weet dat kortsluiting en spanningsdip onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Doordat de stroom bij een kortsluiting een kortere route neemt via een (zeer) laagohmige verbinding, zal de voedingsspanning altijd geheel of gedeeltelijk in elkaar zakken.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #65 Gepost op: 04 November 2014, 16:31:38 »
Bij kortsluiting die 'lang' genoeg duurt wel ja ;)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #66 Gepost op: 04 November 2014, 16:39:55 »
Bij het overrijden van de isolaties van de keerlus reageert (zonodig) alleen de electronica van de keerlusmodule.
Dus waar komt die dip van jou vandaan als de electronica nou net zorgt dat er geen vermogenskwestie ontstaat ?  (lees: geen kortsluiting)
Maarten

Die spanningsdip treed al op voordat de elektronica van een keerlusmodule met kortsluitdetectie reageert, namelijk op het moment dat de wielen over de geisoleerde las(sen) rijden. Pas daarna kan de elektronica de ompoolsectie omschakelen.

mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #67 Gepost op: 04 November 2014, 16:45:48 »
Maar wel boeiend en leerzaam, maar of we daar de gemiddelde BNLS gebruiker mee moeten interesseren..........

Volgens het logo linksboven is dit forum voor "advies, hulp en informatie.".
En wanneer diverse personen hier informatie geven, waarmee het kennisniveau van de gemiddelde BNLS-gebruiker een beetje ''opgekrikt'' kan worden, is daar volgens mij niets mis mee.  ;)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #68 Gepost op: 04 November 2014, 16:53:59 »
Die spanningsdip treed al op voordat de elektronica van een keerlusmodule met kortsluitdetectie reageert, namelijk op het moment dat de wielen over de geisoleerde las(sen) rijden. Pas daarna kan de elektronica de ompoolsectie omschakelen.

Ja Fred, maar niet als de module die de ompoolsectie voedt de maximale stroom beperkt. Dan heeft bij juist gedimensioneerde centrales/voedingen de rest geen last van een spanningsdip.
Als die stroombeperking er niet in zit, of de trafo haalt zelfs de waarde van de stroombeperking niet, ja dan heb je wel een dip.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #69 Gepost op: 04 November 2014, 16:56:50 »
Correct Albert, (y)

Ik had het al eerder geschreven, maar wilde het niet herhalen ;)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #70 Gepost op: 04 November 2014, 16:57:19 »
Volgens het logo linksboven is dit forum voor "advies, hulp en informatie.".
En wanneer diverse personen hier informatie geven, waarmee het kennisniveau van de gemiddelde BNLS-gebruiker een beetje ''opgekrikt'' kan worden, is daar volgens mij niets mis mee.  ;)

Maar dan moet dat wel zo'n manier gebeuren dat het ook een praktische toepassing kan hebben.
Deze discussie is inmiddels zo vaak gevoerd, en met zo weinig argumenten, dat er van informatie-overdracht geen sprake meer is.
Verder is er het wezenlijke verschil tussen de technisch perfecte oplossing, en de oplossing die in de praktijk ook gewoon goed werkt. Veel lezers (ik ook!) zijn hier voor de oplossing die gewoon goed werkt, en zien niet de meerwaarde van heel veel ingewikkelde zaken uitvoeren om de technisch perfecte oplossing te implementeren:
Een keerlusmodule met kortsluitdetectie kun je bij iedere modelspoorwinkel kopen, van verschillende aanbieders. De Xtreme of ultieme keerlusschakeling is toch wat lastiger/ beperkter.

Er is nu een argument bij gekomen tegen kortsluitdetectie: spanningsdip, waardoor signalen beschadigd kunnen raken. Maar zoals ook verderop al aangehaald, die signalen worden ook door andere factoren beschadigd. Dus hoe groot is dat probleem dan nog?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #71 Gepost op: 04 November 2014, 17:06:59 »
Een keerlusmodule met kortsluitdetectie kun je bij iedere modelspoorwinkel kopen, van verschillende aanbieders. De Xtreme of ultieme keerlusschakeling is toch wat lastiger/ beperkter.

Daar hoef je de deur niet voor uit, bestelling en betaling voor 17:00 uur binnen is de volgende dag in huis. Daar hoef je niet eens voor thuis te zijn. Dus daarin zie ik geen beperkingen.  ;)

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #72 Gepost op: 04 November 2014, 17:24:24 »


Er is nu een argument bij gekomen tegen kortsluitdetectie: spanningsdip, waardoor signalen beschadigd kunnen raken. Maar zoals ook verderop al aangehaald, die signalen worden ook door andere factoren beschadigd. Dus hoe groot is dat probleem dan nog?

Groet,
Tjalling

Dat blijf ik dus een beetje een rare benadering vinden. Je weet dat iets niet goed is, maar ook dat het toch wel eens optreed. Maar in plaats van dit dan zo goed mogelijk op te lossen kies voor een oplossing die doelbewust dit probleem erger maakt.

Om nog eens weer naar de auto vergelijking te gaan. Je weet dat je door steenslag wel eens wat lak beschadiging krijgt, dus de oplossing van :
Tja.

Een keerlus voorzien van een schakeling die eerst een kortsluiting laat ontstaan om dan heel snel in te grijpen en daarmee zichtbare schade te voorkomen, dat is zoiets als een wegennetwerk waarop je de auto's niet voorziet van een chauffeur (*) die tijdig remt maar van een systeem dat eerst de botsing laat plaatsvinden en dan zo snel ingrijpt dat er toch geen zichtbare schade is.
neem je wat lak schade als zichtbare schade op te koop toe. Want ja, er zijn toch al andere situaties waar je toch wel lakschade krijgt.

Roelco

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #73 Gepost op: 04 November 2014, 17:32:05 »
...Deze discussie is inmiddels zo vaak gevoerd, en met zo weinig argumenten, dat er van informatie-overdracht geen sprake meer is.

Voor diegenen die niet zo onderlegd zijn en/of niet zo heel lang op het zitten, is het -in ieder geval voor mij- een leerzaam draadje.
Ik lees en zie dingen die ik niet wist, maar nu met wat meer achtergrond informatie wat duidelijker worden.

Dus -nogmaals: wat mij betreft- doorgaan met dit soort onderwerpen.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #74 Gepost op: 04 November 2014, 17:40:21 »
Hallo Roelco,

Niet helemaal met je eens.

Het probleem interesseert me niet, totdat het groot genoeg wordt om last van te krijgen.

Vergelijking met de steenslag:
Een kleine schade op de voorspoiler is niet boeiend. Iedere week een ster in de voorruit is een probleem. De omvang van het probleem zoals ik het ken is dat er wat plekjes op de voorspoiler ontstaan, en verder niet.

Jou benadering komt dan in mijn ogen op het volgende neer:
Om lakschade door steenslag te voorkomen ga je niet meer op wegen rijden die net van een nieuwe laag split voorzien zijn. Als je de auto wilt gebruiken, zal je wel over andere wegen moeten rijden. Er is één oorzaak weggenomen, namelijk los split, maar dat betekend niet dat er geen lakschade door steenslag meer ontstaat. Dat kan namelijk ook op andere wegen gebeuren.

Wat doe je dan? Helemaal niet meer met de auto rijden?

Of, en dat gebeurd in de praktijk met de keerlusschakelingen, zorg ervoor dat het hele systeem zo robuust is, dat deze verstoringen geen praktische invloed meer hebben. Dat betekend in het geval van modelstreinen zwaardere boosters, snellere schakelingen etc.

Vertaald naar het voorbeeld met de auto kan dat betekenen in een hele oude auto gaan rijden, waarbij de lakbeschadiging niet meer relevant is. Of een auto kiezen met hele stevige lak.

Extra investeren om een probleem op te lossen is mi alleen nodig als daarmee het hele probleem opgelost wordt. En dat is in dit geval niet het geval. Er kunnen ook met een ultieme keerlus andere factoren het signaal verstoren. Uiteindelijk is het gewoon een verschil in benadering, niks meer en niks minder.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl