Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 23:04:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
Vandaag om 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26

Auteur Topic: Beginnen met baanvakken koploper.  (gelezen 20276 keer)

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #30 Gepost op: 31 October 2014, 23:28:46 »
Even nog een vraagje;

Een wissel blijft altijd buiten de blokken, en is ongedetecteerd, correct?!

Hoe moet het dan achter het wissel?
Plaats je de 'binnenkomst detectie' van het volgende blok direct achter het wissel? Of moet je tot en met de vrijbalk vrij houden?

mvg,
Martijn.

Rijdt je maar in één richting Martijn?
Anders zou ik namelijk de eerste optie aanbevelen.
Een trein kan dan met de kop nooit de wissel blokkeren.
Zelfde probleem overigens ook met een trein die net te vroeg stopt. De laatste wagon kan dan nog de rijweg over de wissel blokkeren.

Probeer altijd de eerste 10 cm na een wissel vrij te houden om dergelijke problemen te voorkomen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 31 October 2014, 23:44:46 »
Marcel,

Kun je mij eens uitleggen waarom "trein kan dan met de kop nooit de wissel blokkeren.".

Je praat over een trein in de andere richting. Die trein stopt na het bereiken van de stopsectie - dat is dus het beginpunt van de stopsectie. Op dat punt wordt de trein "gezien" door de detectie en zal Koploper de stop uitvooeren.
De lengte van die stopsectie is verder niet van belang - Koploper reageert op het ontstaan van de detectie en reageert helemaal niet op het eindigen van de detectie.

Ik ben benieuwd naar je uitleg want ik snap niets van "de eerste 10 cm na een wissel vrij te houden om dergelijke problemen te voorkomen."

Sander

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #32 Gepost op: 31 October 2014, 23:52:21 »
Sander,

Rijdt vanuit de andere richting eens.
De inrijsectie wordt dan de stopsectie.
De loc stopt dan in de bocht voor de wissel en komt daarbij te dicht op het andere spoor te staan.
Dit blokkeert dan de andere rijweg. Exact hetzelfde met een langere trein die net in het blok past.

Daarbij, de stop vanuit Koploper is afhankelijk van je instellingen in zowel Koploper als je locdecoder en kan dus langer duren na je in eerste instantie plant.
Vooral de eerste keren zal het bij het leren remmen op dergelijke punten dus fout gaan.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 31 October 2014, 23:59:40 »
Marcel,

Ja, de inrijsectie wordt dan stopsectie - dat klopt. En de stop-actie begint bij het begin van de stopsectie. In de tekening is dat dus aan de rechterkant van de sectie.

Als de stop in de bocht van de wissel komt, dan is de stopsectie te kort voor de gehanteerde instellingen. Je zult dus het begin van de stopsectie wat meer naar rechts moeten verplaatsen, waardoor de stopsectie langer wordt.

En dat heeft niets te maken met de plaats van het einde van die stopsectie. Die mag gewoon direct achter de wissel geplaatst worden.

Sander

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 01 November 2014, 08:12:17 »
Als je wisselstraten wilt vrijgeven op basis van volledig gedetecteerde treinen, zijn die 10 cm wel heel belangrijk. Het kan dan net het verschil maken tussen te vroeg en op tijd vrijgeven. ;)

Erg sympathiek dat er vanuit de eigen ervaringen op de vragen wordt geantwoord, maar als Martijn net iets andere keuzes maakt, kunnen die antwoorden de plank finaal misslaan. Daarom is een testbaantje zo handig. Dan krijg je een indruk van de mogelijkheden, kun je experimenteren met instellingen en vervolgens veel gerichter vragen stellen en daarmee betere antwoorden krijgen.

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 01 November 2014, 09:28:03 »
De belangrijkste ongeschreven regel is dat je bij gebruik van Koploper de ESU modules NIET kunt gebruiken. Omgekeerd geldt dat ook. Je zult een keuze moeten maken.
Trouwens waarom zou "Esu-modules" niet werken met een bepaald computerprogramma? Ze worden toch aangestuurd door de centrale? Daar heeft de centrale toch niets mee van doen? DCC is DCC,

Wie kan hier uitsluitsel over geven?
Ik heb een ECOS-2 centrale, en wil de 'ESU Detector Standard' gaan gebruiken.
Mijn centrale werkt via UTP met de PC.
Straks ga ik naar de Wapstad, en ga daar een klein vermogen uitgeven aan die modules, dus weet ik het liever zeker. ;D

Rijdt je maar in één richting Martijn?
Anders zou ik namelijk de eerste optie aanbevelen.
Een trein kan dan met de kop nooit de wissel blokkeren.
Dat is helemaal het idee wat ik er ook bij heb. Al is mijn plan zodanig dat ik maar in 1 richting rijdt, kan ik het rijden op  'verkeerd spoor' niet uitsluiten bij calamiteiten. Het moet wel veilig blijven, want 2/3 van mijn baan is verborgen.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 01 November 2014, 11:19:41 »
Martijn,
Voor stroomdectie is de ESU DETECTOR STANDARD minder geschikt. Je moet er altijd  nog een stroomdectie module er bij kopen. Maar .... in  een aantal berichten schreef jezelf al dat je deze modules uit je hoofd zette. Lees je eigen draadje nog maar eens door  ;D

Marius.

PS leuke site heb je  (y), ik wist niet meer of je 3-railer of 2-railer was. Vandaar dat ik even op onderzoek uit was.
Marius

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 01 November 2014, 11:42:03 »
Ik zou die ESU's uit mijn hoofd zetten omdat er werd gezegd dat ze niet met Koploper werken, ik moest kiezen.
Later werd geopperd dat het wel zou werken, toen kwamen ze weer in mijn hoofd.

Ik wil graag de ESU's gebruiken omdat dat zo mooi ontworpen is voor mijn centrale.
En door de vele bomen in het detectorbos zie ik niet wat ik anders zou moeten hebben.
Ik ben een totale leek op dit gebied en daar zit gelijk de uitdaging.

Ik ga nu naar de winkel, eens kijken wat zijn visie is.

Thanks voor het compliment. Binnenkort gaat ook de gehele site op de schop zoals je wellicht gelezen hebt.

mvg,
Martijn.
www.hanulveen.nl

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 01 November 2014, 12:52:01 »
Je doelt waarschijlijk op reactie 3. Ronald heeft het hier over het DCC signaal. Dat is hier geheel niet aan de orde. Het gaat over de terugmeld signalen en niet over de signalen naar de rails. Voor het terugmelden  zijn er verschillende systemen in omloop. Het meest verbreide (mijn inschatting) is de S88 bus. Die zit ook op de ECOS.
Daarmee kan ook koploper mee overweg. Of koploper ook met de eigen bus van de ECOS overweg kan zul je het beste op het koploperforum kunnen vragen denk ik. Ik vrees het ergste. Ook bij andere comerciële progrmma's is dit vaak niet het geval. Dus bezint eer ge begint ! En nogmaals, je kunt de detector niet rechtstreeks op je blokken aansluiten als je voor stroomdectie gaat, daar moet extra elektronica voor aangeschaft worden.
Suk6,
Marius.
Marius

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 01 November 2014, 15:25:45 »
ESU heeft zijn best gedaan om de naamgeving verwarrend te houden. Je hebt een ECoS Detector en een ECoS Detector Standaard. De ECoS Detector Standaard is inderdaad alleen maar een feedback module, hier zit geen stroomdetectie op. De ECoS Detector (zonder standaard) heeft dit wel, deze is dus prima in te zetten zonder losse stroomdetectie.

Of de ECoS samen met een ECoS Detector werkt op Koploper weet ik niet zeker maar denk van wel (maar navragen is beter ;) ) Dit omdat de detector aan de ECoS zit en deze in principe alleen detecties doorgeeft, ongeacht of deze van de ECoS Link of S88 vandaan komen.

Of een ECoS Detector de beste keuze is is aan jou. Zelf vind ik wel dat ze er een pittig bedrag voor vragen. Toegegeven, de S88 bus heeft zijn probleempjes met lengte maar werkt vaak prima. Daar zijn genoeg (goedkopere) decoders voor te krijgen. Weet niet of LocoNet ook een optie is op de ECoS. Dit is net als ECoS Link een iets stabielere bus die gebruikt kan worden voor terugmelding (mits een ECoS dat ondersteund).

Wat betreft hoe de rails te leggen, laat het blok gelijk na de wissel beginnen. Het helpt niet voor doorschieten van de andere richting om hem later te laten beginnen. Als hij vanaf rechts doorschiet komt hij op een niet gedetecteerd stuk dus zal Koploper het niet zien. Enige wat je kan doen tegen doorschieten is de hele sectie gewoon lang genoeg maken als het een aanmeld en afmeld sectie moet zijn. Dus ruim genoeg om ook in te stoppen, dan zit je goed. Te lang is niet zo erg, daar kan Koploper wel leren rekening mee te houden.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 01 November 2014, 15:30:59 »
ESU heeft zijn best gedaan om de naamgeving verwarrend te houden. Je hebt een ECoS Detector en een ECoS Detector Standaard. De ECoS Detector Standaard is inderdaad alleen maar een feedback module, hier zit geen stroomdetectie op. De ECoS Detector (zonder standaard) heeft dit wel, deze is dus prima in te zetten zonder losse stroomdetectie.
De Detector zonder 'standard' kost een goede 180,- euro per stuk, dat was ik niet van plan uit te geven.
Dus ik dacht er aan om de 100,- euro goedkopere standard te kopen, het enige verschil wat ik vond is dat de standard geen loc identificatie had (Railcomm).
Maar goed, door de wisselende berichten hier was ik nog niet overtuigd dat het goed was.

Ik ben net terug van de winkels en goed geslaagd denk ik zo.
Ik heb 4 Digikeijs 4088 modules gekocht met de bijbehorende RJ45 kabels en Digikeijs RJ45->s88 adapter.
Bij deze modules zijn geen extra's nodig zoals diodebruggen e.d. en dat scheelt een hoop gedoe.

mvg,
Martijn.
www.hanulveen.nl

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 01 November 2014, 15:34:43 »
Goede keuze om niet zo veel geld uit te geven  ;D

Voor de niet gedetecteerde heb je alleen nog wel een diodeschakeling nodig. Anders zal de module geen melding geven als hij maar half in een gedetecteerd stuk staat (of als een wagon met licht ofzo op de overgang staat). Maar goed, dat heb je zo in elkaar zitten. Stop je het in een kroonsteen heb je geen soldeerbout nodig.

Timo
« Laatst bewerkt op: 01 November 2014, 21:13:25 door Timo. Reden: niet vergeten ::) »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 01 November 2014, 15:50:09 »
Martijn, de Digikeijs is beslist een goede keuze. Aannemende dat je de 4088CS hebt en niet de 4088GND. De opmerking dat je geen diodebruggen nodig hebt begrijp ik niet - volgens mij heb je de diodeschakeling (zie encyclopedie) nog steeds nodig voor de NIET-gedetecteerde baanvakken.

@Timo - waarschijnlijk bedoel je "NIET-gedetecteerde" icm de diodeschakeling.

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #43 Gepost op: 01 November 2014, 15:53:09 »
Martijn,

Als het om geld besparen ging of gaat, dan had het nog voordeliger gekund. Hetzelfde maar dan voor minder geld ;)

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 01 November 2014, 15:56:18 »
O nee hoor, het gaat niet om geld besparen maar 180,- euro voor 1 module is wel een beetje veel. Ik heb er nu letterlijk 4 voor dat geld.
www.hanulveen.nl